Intrekbare waterroeren voor een waterkist

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Richard Branderhorst, 19 dec 2003.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    @Franck, een beetje laat, was een tijd uit de lucht. Maar toch bedankt. Ikzelf woon in de buurt van de Vinkeveense plassen en als het zover is, kan ik dan een beroep op je doen?

    Wat betreft die filmpjes, die laten je toch denken dat het watervliegen een stuk moeilijker is dan gewoon op land. Of hebben ze niet de beste voorbeelden getoond?
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Arvid.
    Het is niet verwonderlijk dat films en foto's van crashes meer aandacht trekken dan een uur lang "suffe" starts en landingen bekijken.
    Crashes hebben bovendien nog een hoge waarde voor anderen die er wat van kunnen leren.
    Helaas geeft de site een indruk dat het altijd zo gaat en dat is beslist niet waar. Er zijn natuurlijk wat zaken waar je op moet letten als "landvlieger", omdat die anders zijn. Niet voor niets moet je als Cessna vlieger een apart brevet halen om te mogen watervliegen.

    Mijn ervaring is dat een mislukte landing, zelfs crashes van grotere hoogte, tot véél minder schade leiden als een vergelijkbare crash op de grond.
    Tenminste, als de (onderdelen van..) je model wél blijven drijven...

    Mijn meest spectaculaire ervaring (vraag maar es op de vliegclub Bemmel) was een vleugelbreuk met een F3A-X Ultimate dubbeldekker, RECHT boven de Waal. De romp (incl 62cc!) viel vanaf een 100m als een dikke speer het water in.
    Hollend naar de rivier had ik in gedachten alles al afgeschreven, maar wie schetst onze verbazing dat ergens midden in de snelle stroming een enorme "dobber" te zien was tussen de varende boten door!
    Ik had de achterkant mooi gesealed en de luchtbel hield alles drijvende! De hele staart stak boven water uit!

    Iemand zonder vrees is daarop in de rivier gesprongen en heeft het model teruggehaald, is er wel een week ziek van geworden, want het was september en het water was niet al te warm meer!
    De 4 vleugelhelften fladderden naar de overkant, waar ik ze later terugvond aan de waterlijn.
    Alhoewel de voorkant van het model flink beschadigd was, schijnt iemand hem weer opgelapt te hebben. Ik heb het model namelijk ter plekke verkocht want het was de tweede keer dat dit model zijn vleugel brak, de constructie was niet solide. Ik had er mijn buik van vol.

    Ik heb na droging en controle vrijwel alle onderdelen zoals besturing en motor weer kunnen gebruiken, doe dat eens na boven land!
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    @ Arvid : ik houd het in gedachten.

    Ik sluit me overigens aan bij de ervaringen en commentaar van Richard.
    Ik heb nog nooit een crash met als gevolg een flinke schade gehad boven water, alleen electrisch moet je eea beter inpakken. Nu vlieg ik over het algemeen wel met depron of schuim. Heb je ook geen last van zinkende brokstukken.

    En met een beetje oefenen (is mijn ervaring) is het beter en vooral ook safer om boven water te vliegen. Slechte starts en of landingen hebben we allemaal wel eens.
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Duidelijk. Ik vond het inderdaad wonderbaarlijke hoe alles heel bleef bij die crashes.

    greetings en nog een heel gelukkig nieuw jaar!
     

Deel Deze Pagina