H
Henri Zikken
Guest
De topictitel zegt het eigenlijk al. Een aantal jaar geleden is er een introductiedag georganiseerd voor mensen die interesse hadden in F3A vliegen. De vraagstelling is, of er interesse en animo is om dit jaar weer een dergelijke dag te organiseren.
Dit is dus gericht op mensen die nog geen F3A vliegen, maar mogelijk wel die interesse hebben. Daarom dat ik dit niet in het F3A forum post, maar hier. Daarnaast is het een inventarisatie; de vraag is of er mensen zijn die er interesse in hebben, vandaar dat ik dit óók niet in meetings post, maar hier.
Bij F3A vliegen gaat het om kunstvlucht en precisie. Het 'waar en hoe' je iets vliegt is daarbij dus net zo belangrijk als 'wat' je vliegt. Uiteindelijk draait het dus om controle over je toestel, dingen kunnen vliegen daar waar jij het wilt, niet waar je toestel toevallig is op dat moment. Een mooi voorbeeld; een looping vliegen kunnen we, als het goed is, allemaal, maar vlieg nu eens een echt mooi ronde looping, precies middenvoor je, op 150m afstand, recht op de vlieglijn, ongeacht de windrichting. Dan wordt de uitdaging opeens een stuk groter, en blijkt zelfs een looping een lastig figuur.
F3A vliegen is een goede leerschool, waar je de rest van je vliegcarriere baat bij zult hebben. Het is een hele mooie opstap om jezelf en je vliegprestaties te verbeteren, bijvoorbeeld als je net je brevet gehaald hebt. Het geeft je een doel, en een mogelijkheid jezelf te verbeteren, en deze verbetering te meten. Praktisch elke écht succesvolle piloot, heeft in zijn CV vroeger of later het F3A vliegen staan, het is een beetje de basis van alle kunstvlucht.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk. Leuk om te beginnen aan programma's waarvan je zelf denkt dat je het niet kunt, om dan na verloop van tijd er achter te komen dat je het wél kunt, en zelfs stappen verder kunt dan dat.
Oók als F3A niet je eigenlijke interesse heeft, maar bijvoorbeeld 3D vliegen wel, is F3A een goede leerschool en opstap.
Voor deelname aan wedstrijden, is het niet nodig om een volbloed 2 meter F3A toestel te bezitten. Alle klasses zijn open met betrekking tot toestelkeuze, voor elke klasse geld wel dat het toestel moet passen in een box van 2 meter bij 2 meter. Voor de A klasse geldt daarnaast een gewichtslimiet van 5kg.
De instapklasse is F3A-C, en in die klasse wordt er met van alles en nogwat gevlogen. Ter illustratie; dit jaar is 1 wedstrijd gewonnen door een deelnemer met een 1m profiel 3D kistje. Het is dus zeker niet nodig om fors te investeren in een toestel.
Doel van de introductiedag is om mensen kennis te laten maken met F3A. Op deze dag zullen er een aantal F3A piloten aanwezig zijn om je bij te staan met daad en raad. Het is de bedoeling meer te leren over kunstvlucht, over hoe dat te doen, enzovoort. Niet in een klaslokaal, maar buiten, op een veld, met de zender in je hand.
Oók zal het nieuwe C programma behandeld worden, aandachtspunten hierin, hoe te vliegen, hoe niet, enzovoort.
Voor meer informatie over F3A:
http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A
en natuurlijk kun je ook kijken in het F3A subforum op dit forum.
Tot zover de reclamepraat, al het bovenstaande is natuurlijk erg leuk, mits er ook mensen zijn die interesse hebben in een dergelijke kennismakingsdag.
Daarom dus dit topic.. indien er zo'n dag georganiseerd gaat worden, zal dat in het voorjaar worden, waarschijnlijk in maart. Als locatie staat nu nog het veld van modelvliegclub midden nederland (= Utrecht), maar dat kan nog veranderen.
Heb je interesse om deel te nemen? laat het dan weten! Bij voldoende interesse (zeg minimaal 10 mensen) kan deze dag doorgang vinden.
Dit is dus gericht op mensen die nog geen F3A vliegen, maar mogelijk wel die interesse hebben. Daarom dat ik dit niet in het F3A forum post, maar hier. Daarnaast is het een inventarisatie; de vraag is of er mensen zijn die er interesse in hebben, vandaar dat ik dit óók niet in meetings post, maar hier.
Bij F3A vliegen gaat het om kunstvlucht en precisie. Het 'waar en hoe' je iets vliegt is daarbij dus net zo belangrijk als 'wat' je vliegt. Uiteindelijk draait het dus om controle over je toestel, dingen kunnen vliegen daar waar jij het wilt, niet waar je toestel toevallig is op dat moment. Een mooi voorbeeld; een looping vliegen kunnen we, als het goed is, allemaal, maar vlieg nu eens een echt mooi ronde looping, precies middenvoor je, op 150m afstand, recht op de vlieglijn, ongeacht de windrichting. Dan wordt de uitdaging opeens een stuk groter, en blijkt zelfs een looping een lastig figuur.
F3A vliegen is een goede leerschool, waar je de rest van je vliegcarriere baat bij zult hebben. Het is een hele mooie opstap om jezelf en je vliegprestaties te verbeteren, bijvoorbeeld als je net je brevet gehaald hebt. Het geeft je een doel, en een mogelijkheid jezelf te verbeteren, en deze verbetering te meten. Praktisch elke écht succesvolle piloot, heeft in zijn CV vroeger of later het F3A vliegen staan, het is een beetje de basis van alle kunstvlucht.
Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon leuk. Leuk om te beginnen aan programma's waarvan je zelf denkt dat je het niet kunt, om dan na verloop van tijd er achter te komen dat je het wél kunt, en zelfs stappen verder kunt dan dat.
Oók als F3A niet je eigenlijke interesse heeft, maar bijvoorbeeld 3D vliegen wel, is F3A een goede leerschool en opstap.
Voor deelname aan wedstrijden, is het niet nodig om een volbloed 2 meter F3A toestel te bezitten. Alle klasses zijn open met betrekking tot toestelkeuze, voor elke klasse geld wel dat het toestel moet passen in een box van 2 meter bij 2 meter. Voor de A klasse geldt daarnaast een gewichtslimiet van 5kg.
De instapklasse is F3A-C, en in die klasse wordt er met van alles en nogwat gevlogen. Ter illustratie; dit jaar is 1 wedstrijd gewonnen door een deelnemer met een 1m profiel 3D kistje. Het is dus zeker niet nodig om fors te investeren in een toestel.
Doel van de introductiedag is om mensen kennis te laten maken met F3A. Op deze dag zullen er een aantal F3A piloten aanwezig zijn om je bij te staan met daad en raad. Het is de bedoeling meer te leren over kunstvlucht, over hoe dat te doen, enzovoort. Niet in een klaslokaal, maar buiten, op een veld, met de zender in je hand.
Oók zal het nieuwe C programma behandeld worden, aandachtspunten hierin, hoe te vliegen, hoe niet, enzovoort.
Voor meer informatie over F3A:
http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A
en natuurlijk kun je ook kijken in het F3A subforum op dit forum.
Tot zover de reclamepraat, al het bovenstaande is natuurlijk erg leuk, mits er ook mensen zijn die interesse hebben in een dergelijke kennismakingsdag.
Daarom dus dit topic.. indien er zo'n dag georganiseerd gaat worden, zal dat in het voorjaar worden, waarschijnlijk in maart. Als locatie staat nu nog het veld van modelvliegclub midden nederland (= Utrecht), maar dat kan nog veranderen.
Heb je interesse om deel te nemen? laat het dan weten! Bij voldoende interesse (zeg minimaal 10 mensen) kan deze dag doorgang vinden.