Goedendag! Ik heb een vraag voor de echte kenners vermoed ik 
Ik heb een Dragonfly 1800 electrozwever gekocht. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=39914
Dat is voor mij de eerste dedicated electrozwever.
Het doel wat ik met de Dragonfly wil: hellingzweven, eventueel thermiek als dat lukt, .....
Het dingetje is op zich prima, maar gezien de chinese makelij en hobbyisme moet er nodig aan gesleuteld worden
Ik vond het model (eenmaal in glijvlucht) mooi vliegen. Maar ik moest hem wel flink "up" trimmen (dus leek nose-haevy), maar qua besturing kreeg ik sterk de indruk dat hij tail-heavy was. Laten we zeggen: wat zenuwachtig in de wind, dreef snel af, ...
Ik moest continu "up" geven. Daarbij was ik voor rechtuitvliegen al bijna 50% van de elevator throw (up) kwijt.
De landing was ook niet bepaald prettig, dus de lijm moest weer uit de schuur gehaald worden
Hierbij leek het of je zoveel aan het "up" geven was dat er continu geremd werd.
Daarom ben ik aan het onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn (naast natuurlijk de pilot errors).
De CG klopte in ieder geval volgens de manual (60-70mm vanaf leading edge).
De main wing zit vast op de fuselage en is niet verstelbaar.
De horizontale stab zit er wat "naar" op, want deze had een kleine (laterale) afwijking. Deze wil ik nu graag goed bevestigen, maar als ik dan toch het montagevlak van de stab moet aanpassen.... Onder welke hoek/LD/AoA moet de stabilisator zich eigenlijk bevinden?
Ik heb mij op dit onderwerp volledig suf gelezen, maar kom er niet uit. Vandaar dat ik nu de hulp bij jullie zoek
Op bijgaande plaatjes is te zien wat de airfoil van de main wing is (letterlijk overgetrokken op papier).
De tail (elev) heeft geen airfoil.
Op de foto heb ik met een laserwaterpas een denkbeeldige lijn getrokken, waarvan ik verwacht dat dit de chord is van de fuselage zoals de ontwerper dat (vermoed ik) gedacht had.
Vervolgens heb ik de hoeken van de main wing en tail wing gemeten, en die zitten heel dicht bij elkaar:
AngleOfAttack main wing: 2,9gr (fixed tov de fuselage)
AngleOfAttack tail elev: 2,2gr (aan te passen)
Moet ik de hoek/Ld/AoA zo laten of wat wijzigen?
Ik heb ook wel gelezen dat de AoA van de main wing rond de 3-4gr moet zitten, en de AoA van de tail dan op 2-4gr - een LD dus van 0-2 graad.
Wat zijn de gebruikelijke hoeken /LD binnen de zweef-wereld?
Kan het zijn dat met de gebruikte stab hoek/LD/AoA de CG wel goed was, maar door de geometrie/foute LD het vliegtuig alsnog tailheavy leek te zijn?

Ik heb een Dragonfly 1800 electrozwever gekocht. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=39914
Dat is voor mij de eerste dedicated electrozwever.
Het doel wat ik met de Dragonfly wil: hellingzweven, eventueel thermiek als dat lukt, .....
Het dingetje is op zich prima, maar gezien de chinese makelij en hobbyisme moet er nodig aan gesleuteld worden

Ik vond het model (eenmaal in glijvlucht) mooi vliegen. Maar ik moest hem wel flink "up" trimmen (dus leek nose-haevy), maar qua besturing kreeg ik sterk de indruk dat hij tail-heavy was. Laten we zeggen: wat zenuwachtig in de wind, dreef snel af, ...
Ik moest continu "up" geven. Daarbij was ik voor rechtuitvliegen al bijna 50% van de elevator throw (up) kwijt.
De landing was ook niet bepaald prettig, dus de lijm moest weer uit de schuur gehaald worden

Hierbij leek het of je zoveel aan het "up" geven was dat er continu geremd werd.
Daarom ben ik aan het onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn (naast natuurlijk de pilot errors).
De CG klopte in ieder geval volgens de manual (60-70mm vanaf leading edge).
De main wing zit vast op de fuselage en is niet verstelbaar.
De horizontale stab zit er wat "naar" op, want deze had een kleine (laterale) afwijking. Deze wil ik nu graag goed bevestigen, maar als ik dan toch het montagevlak van de stab moet aanpassen.... Onder welke hoek/LD/AoA moet de stabilisator zich eigenlijk bevinden?
Ik heb mij op dit onderwerp volledig suf gelezen, maar kom er niet uit. Vandaar dat ik nu de hulp bij jullie zoek

Op bijgaande plaatjes is te zien wat de airfoil van de main wing is (letterlijk overgetrokken op papier).
De tail (elev) heeft geen airfoil.
Op de foto heb ik met een laserwaterpas een denkbeeldige lijn getrokken, waarvan ik verwacht dat dit de chord is van de fuselage zoals de ontwerper dat (vermoed ik) gedacht had.
Vervolgens heb ik de hoeken van de main wing en tail wing gemeten, en die zitten heel dicht bij elkaar:
AngleOfAttack main wing: 2,9gr (fixed tov de fuselage)
AngleOfAttack tail elev: 2,2gr (aan te passen)
Moet ik de hoek/Ld/AoA zo laten of wat wijzigen?
Ik heb ook wel gelezen dat de AoA van de main wing rond de 3-4gr moet zitten, en de AoA van de tail dan op 2-4gr - een LD dus van 0-2 graad.
Wat zijn de gebruikelijke hoeken /LD binnen de zweef-wereld?
Kan het zijn dat met de gebruikte stab hoek/LD/AoA de CG wel goed was, maar door de geometrie/foute LD het vliegtuig alsnog tailheavy leek te zijn?
Laatst bewerkt: