Is dit een geschikte 2S-setup voor een GWS Warbird?

Ik heb al een jaartje een GWS ME109 op de kast liggen die ik met wat verbeteringen en inzetten van bestaande spulletjes (weer) aan het vliegen wil krijgen.
Indertijd heb ik een paar prima vluchten met die kist gemaakt, maar het zijn geen kistjes om het hele jaar rond mee te vliegen (tenminste: zo dacht ik er toen over), het hoogteroer was wat zwak en toen ik de aandrijving en besturing er uit haalde voor een ander kistje, werd het al snel iets dat flink stof begon te verzamelen.

Dit wordt de setup

Motor
Type: A2406-32T
KV: 1150
Io: 0.8A (10V)
Working Currency: 4A-8A
MAX Eff: >70%
Shaft: 3mm
Weight: 33g / 1.2oz
Size: D28 x L17.5mm

Accu:
HP-LVX1800-2S
7.4V 91 gram

De ME109 vloog in het verleden met deze motor op 3S / 1000 mah perfect; ik had er toen een GWS 7x3,5-propje op zitten en kwam amper toe aan “WOT”.
Vandaar dat ik ‘m nu dus op 2S / 1800 mah gaan vliegen (ik heb 2 van die pakketten beschikbaar). Met een APC 8x3,8 prop trek ik dan 83 Watt / 11 amp (GWS 8x4 trekt minder!).

Gezien het gewicht en kv van de motor zou je ‘m eerder met een lichtere accu in een shocky op 2S stoppen, of op 3S in wat rappers, maar op papier lijkt het allemaal dik in orde. Bij een totaal gewicht van ca 360 gram zou ik namelijk op 220 – 230 Watt per kilo uitkomen, wat helemaal niet verkeerd is voor een warbird. Het zal niet oneindig verticaal gaan, maar wel netjes moeten kunnen vliegen en sowieso een behoorlijk lang.
Ik zal nog even de trust meten als check, maar ik denk dat dit behoorlijk geschikt is qua setup, of zie ik iets over het hoofd?

Meningen?

Ik ben bang dat de KV: 1150 de bottleneck is ...
op 2S Lipo mag je blij zijn als hij hiermee 7000 toerjes draait en dat is met 4" spoed op je prop brutto ca. 42 km/u, waar je netto als "real" speed misschien 30 km/u van overhoud (na aftrek van 30% slip op je prop) .... en da's te weinig ....

mmm...

Ik heb nog wat extra info gevonden over deze motor:
Recommended Applications:
2 cell Lipo: 10*4.7SF 4300RPM 7.2V 6.8A Thrust 310 gram With 10A ESC and 700-900mah Lipoly battery, suitable for indoors flight or mini 3D airplanes.

Ik heb deze prop gisteren ook nog even getest op deze motor en ik trok toen dik 15 ampere i.p.v. de opgegeven 6,8 amp!!! Dit zou suggereren dat het KV van dit motortje veel hoger is dan opgegeven :?
Dit kan ook wel kloppen, want op m'n Swift vloog ik op 3S met dit motortje en 7x3,5 prop ook meestal halfgas.

Helaas heb ik niet de beschikking over iets om de toeren mee te meten; dat zou wel erg handig zijn op dit moment!
Wat denk je, gewoon maar proberen? Kan ik op een of andere manier, zonder toerentalmeting, nog een indicatie hebben van de vliegsnelheid? (trustmeting kan ik wel doen)
Wat is een leuke kruissnelheid voor zo'n soort kistje?

Als ik naar de meetgegevens van een vergelijkbaar motortje kijk (b.v. de "AXI 2212/20 GOLD LINE") dan lijkt me voor een 10"x4,7" prop 6.8A wel heel wieinig en jouw gemeten +15A een stuk realistischer .... en als dat ca, 4300 toeren oplevert = (4.7x0.0254X4300x60)/1000 = 30.8km/u met "slip" net iets boven de 20 km/uur leuk voor een echte slowflyer of shocky(kloon) .... maar niet voor een GWS "Warbird" als je hem netjes en licht bouwt moet je toch rekenen op minimaal 40 km/uur echte vliegsnelheid ....

Dirk zei:
Als ik naar de meetgegevens van een vergelijkbaar motortje kijk (b.v. de "AXI 2212/20 GOLD LINE") dan lijkt me voor een 10"x4,7" prop 6.8A wel heel wieinig en jouw gemeten +15A een stuk realistischer .... en als dat ca, 4300 toeren oplevert = (4.7x0.0254X4300x60)/1000 = 30.8km/u met "slip" net iets boven de 20 km/uur leuk voor een echte slowflyer of shocky(kloon) .... maar niet voor een GWS "Warbird" als je hem netjes en licht bouwt moet je toch rekenen op minimaal 40 km/uur echte vliegsnelheid ....

Bedankt voor je advies; ik denk dat ik dan beter dit motortje op 3S kan blijven gebruiken in deze kist. Ik heb nog een 1000 mah lipo, dus dat is geen probleem, maar ik wilde juist die 2S-lipo's eens een keertje goed benutten (ik gebruik ze momenteel alleen dubbel als 4S in m'n Funjet).

Voor een 2S-toepassing met dit motortje zit je dus al gauw aan een lichte shockie te denken en dan zijn dus die 1800 mah-lipo's weer veel te zwaar. Combi van dit motortje en deze lipo's gaat 'm dus niet worden!

Als ik die ME met die 2S lipo's zou willen vliegen kan ik zeker beter denken aan zoiets?:

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2110

???

Als je op 2S lipo wilt vliegen moet je een motortje hebben dat een KV heeft dat rond en liefst boven de 2000 ligt en dan liefst ook nog met een iets "happiger" prop (b.v. 7"x5) .... dan zou je waarschijnlijk op ca. 50K "echte"vliegsnelheid komen ...

Makkelijkste oplossing is voor mij toch om eerst maar op 3S te gaan vliegen; een 2e 1000 mah 3S er bij halen is goedkoper dan een ander motortje + regelaar (op 2S kom ik ruim boven de 10 amp die ik nu heb)

Bedankt voor de tips!

Vandaag voor het eerst weer eens met de ME gevlogen (op 3S dus). Het kistje is eigenlijk prima, maar de setup, zwaar indrukwekkend in m'n Swift, absoluut niet; het vliegt redelijk futloos. Kan je nagaan als ik dit had geprobeerd op 2S!
Ik zal toch eens kijken of de lipo de vakantie wel heeft overleefd, want het viel best tegen. De ME weegt zo'n 350 gram en is daarmee ca. 20% zwaarder dan de Swift, dus dat kan ook een factor zijn, evenals het feit dat de prop hier voor een stompe neus zit i.t.t. bij de Swift.
Misschien ook maar eens een wat zwaardere prop proberen; APC 8x3,8 of GWS 8x4 ofzo.

Daarna nog even gevlogen met m'n Alfa Model P51D met Typhoon 6-3D; wereld van verschil!
De ME is trouwens wel met recht een parkflyer als je 'm licht bouwt (zoals ik). Je zou 't niet zo 1,2,3 verwachten, maar een klein veldje is echt meer dan voldoende!

Back