Is dit normaal, of . . . ?

Discussie in 'F5J' gestart door jan brilman, 4 okt 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Heren,


    Ik heb een Introduction van Höllein, en als ik (flink) gas geef, moet ik behoorlijk drukken.

    https://www.hoelleinshop.com/Planes...d=&a=article&ProdNr=GRU2015&t=49301&c=40&p=40

    De idee is om een mixer te creëren, die bij meer gas geleidelijk meer down geeft.

    Is dat normaal, dat zo'n zwever de neiging heeft om bij meer vermogen de neus omhoog te steken?

    De domping (en instelhoek vleugel) is in het ontwerp ingebouwd:

    [​IMG]

    Ik hoor het graag.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2022
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dit is duidelijk een asymmetrisch profiel. Die geven flink meer lift als je de snelheid verhoogt.
    Hier hebben veel zwevers last van.
     
  3. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Heel normaal. Ik heb bij dit soort asymmetrische profielen een aparte motorfase ingesteld, met wat down op het hoogteroer.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2022
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Plus dat hoe verder het zwaartepunt naar voren ligt hoe meer het model zijn neus naar boven zal steken bij een toename van de snelheid.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    omdat je bij een voorliggend zwaartepunt (waarschijnlijk) ook 'up' getrimd hebt ?
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij staat het hoogteroer neutraal . . .


    jan.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maar het instelhoekverschil is wel aanzienlijk waardoor hij redelijk wat down nodig hebt als je (relatief) hard gaat vliegen.

    Ik had op de Inside niets gemixed want het was makkelijk weg te knuppelen en ik wilde juist dat hij zo hoog mogelijk ging in die 30 seconden
     
  8. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.971
    Locatie:
    evergem
    MOTOR iets naar beneden monteren
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je 'm beter leert kennen kun je je ZP nog naar achteren schuiven, zoals ik in het andere draadje al zei.
    Zie ook wat Rick zegt hierboven. Hij zal dan wat gevoeliger op thermiek reageren en het sterke klimmen
    onder motor vermindert. Kwestie van smaak en vliegstijl dus voorzichtig met kleine wijzigingen proberen.
    Niet te ver gaan, want hij wordt ook kritischer op de overtrek en vrille.

    Als je inderdaad het ZP verder naar achter legt kan het zijn dat je een klein beetje materiaal onder de voorkant
    van het stabilo moet leggen om het hoogteroer weer neutraal te krijgen. Maar meestal zijn het maar hele kleine
    beetjes.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hangt van het vliegtuig af lijkt mij. Op een motorvliegtuig loont het de moeite wat tijd in je domping en zijwaartstelling te zetten, op een Inside is het alleen maar om even omhoog te vliegen dus luistert het allemaal niet zo nauw en zou ik lekker mixen als ik jou was.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had inderdaad geschreven dat je nooit motor en hoogte moet mixen omdat dat in veel gevallen schade op kan leveren.
    En naar mijn mening, ik heb er een paar zien vliegen, is het bij de Indtroduction ook absoluut niet nodig omdat ie met een normale aandrijving en goed gebouwd slechts licht stijgt bij motor aan.
    Ik blijf erbij dat er gewoon iets fout is in dit vliegtuig.
    Te grote aandrijving waardoor de snelheid enorm toeneemt, motordomp schijnt het niet te kunnen zijn, invalshoek ook niet.
    Wat ik ook in het andere draadje schreef, het kan een verdraaide vleugel zijn waardoor de invalshoek te groot word en hij bij toename van snelheid snel gaat stijgen.
    Dat moet je eerst allemaal nalopen, pas dan gaan rommelen met mixers, waar ik in principe op tegen ben.

    GJ
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die romp kan je niet verkeerd bouwen en te veel vermogen kan je er al helemaal niet in kwijt. Dat ding gaat gewoon met z'n neus omhoog als je harder gaat vliegen en daar kan je een paar %jes down bij mixen al je dat niet zelf weg wilt knuppelen.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb er 1 gevlogen met ongeveer 350 watt erin, die ging ongemixt onder een hoek van iets van 20 a 25 graden omhoog.
    Dat vind ik normaal.
    Dat moet je ook niet weg willen mixen, dat stuur je er handmatig uit.
    Als ie zijn neus echt omhoog steekt is er gewoon wat fout gebouwd.
    Dat moet je oplossen.
    Als je dat weg gaat mixen ben je fout bezig, dat kost efficiency.
    En wat ik in het andere draadje ook schreef, ik heb meerdere crashes gezien doir deze mix, ze komen aan voor de landing, willen doorstarten, accu leeg, regelaar slaat uit maar de downmix ramt hem dan wel de grond in.
    Veel piloten reageren dan te laat.

    GJ
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vloog de mijne met 270W en ging ook met z'n neusje zoiets omhoog.

    Wat die mixer betreft ben ik het zowaar eens een beetje met je eens: die mixer doet iets wat ik zelf makkelijk weg kan knuppelen en zou mij een probleem kunnen geven op het moment dat ik het niet verwacht, dus ik gebruik het liever niet.

    Maar.......ik ben een beetje verpest door mijn F5J ervaring: ik zet de motor 1 keer aan en blijf er dan in principe verder vanaf (tenzij ik het dal in verdwijn in Oostenrijk:rolleyes::rolleyes:)...thermiek kwijt/niet gevonden of de 10 min zijn bijna om betekent doellanden en opnieuw proberen:yes:
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, als F5J wedstrijdvlieger is het anders.
    Na een tijdje werkt de motor ook niet meer dus dat weet je.
    Plus dat jij ook vliegfases gebruikt neem ik aan, dus in de landing zal je de mix op hoogte waarschijnlijk met de butterfly gebruiken.
    Maar voor de recreatievlieger zonder limiter zou ik nooit een mix op hoogte en gas gebruiken.
    Als ie echt met 40 graden of meer de neus omhoog steekt moet je het mechanisch gaan zoeken.

    GJ
     
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dan is de vraag aan @jan brilman : hoe veel omhoog gaat de neus?
     

Deel Deze Pagina