Nogmaals: welke zender

Voor de goede orde: het gaat om de Introduction van Höllein.

Motordomping is in het ontwerp vastgelegd.

upload_2022-10-4_11-22-38.png

Ding vliegt verder als een zonnetje, dus . . .

Ik ga er niet in snijden of anderszins rommelen.

jan.

je hebt er een delay van 1 seconde in gezet ? Zou je dat nou wel doen…. Als je gas dicht doet dan doet je elevator er 1 seconde over om terug te gaan naar neutraal….

Goed punt.

Wat is het verschil tussen die eerste 1.0s en die tweede 1.0s?

jan.

Bijlagen

• upload_2022-10-4_11-24-15.png
    upload_2022-10-4_11-24-15.png
    814,3 KB · Weergaven: 83
Die geven de delay naar de servo richting aan
Dus gas in 1 tik open betekend dat een seconde later de elevator de 20% down bereikt! De andere delay waarde is voor de andere kant op (gas weer dicht)
Zet die waarde maar eens op 3 seconde dan zie je precies wat er gebeurd

Stel dat je bv een airbrake wilt aansturen, dan wil je dat die langzaam open en dicht gaan ipv de snelheid van de servo
De ene delay is dan voor het openen, de andere voor het sluiten

Ik heb vaker gezien dat electrozwevers met een gewelfd profiel behoorlijk down nodig hebben bij motorvlucht.
Ik zou me er niet te druk over maken en je aanwennen een beetje down bij te geven, mits het niet
te erg is.

Het is een beetje inherent aan harder vliegen op de motor en een positief stabiel vliegtuig. Je kunt het deels verminderen
door je toestel minder stabiel / meer neutraal te maken (zwaartepunt naar achter, standaard meer down trim), maar dat moet passen bij je vliegstijl. Aanpassen van de motordomp kan natuurlijk ook, maar ik zou dat alleen doen als je veel, hard of strak (kunstvlucht) wilt vliegen onder motor. Voor een introduction lijkt me vooral van belang dat je m beheerst kunt laten stijgen zonder ongelukken.

Is het een Introduction?
Die hoort helemaal niet zijn neus de lucht in te steken.
Dan is de domp echt niet goed, of er zit veel te veel vermogen in.

GJ

Die vliegt normaal gesproken redelijk neutraal.
Behalve als je er heel veel vermogen inzet zodat de snelheid te hoog word.
Denk dat de bouwer iets niet helemaal goed gedaan heeft.
Zoals Arnoud en ik aangeven, je moet een model zonder mixers en andere electronica goed vliegend hebben, dat is deze dus niet.
Je kan alles wel oplossen met mixers, een model wat zo krom als een banaan gebouwd is krijg je dan ook nog wel enigszins goed rechtdoor vliegend.
Maar zeker een model als de Introduction vliegt redelijk neutraal weg, tenminste degenen die ik gezien heb.
Als het niet de motordomp is zou het wel eens een verdraaide vleugel kunnen zijn, dan word de aanvalshoek groter en gaat is stijgen.
Maar je moet dit probleem zeker niet met mixers oplossen.

GJ

Hey Jan, ik zie dat je uit Grunn komt :D
bij welke club vlieg je eigenlijk, ik ga over anderhalve week verhuizen naar Stadskanaal….. dan zijn we bijna buren :D

Een goede instelhoekmeter is onmisbaar als modelvlieger. De instelhoeken van stabilo, vleugel en de motordomp kun je ermee meten.
Tevens kun je makkelijk vaststellen of een vleugel / stabilo wel 100% recht is over de gehele spanwijdte.
Met de huidige digitale versies kun je zelfs de roeruitslagen meten. (in graden)

Je kunt er ook een zelf maken :

upload_2022-10-4_20-38-45.png

De Level box heeft een nauwkeurigheid van 0.05°, de onderzijde is magnetisch. Deze op de foto komt bij Amazon vandaan, kost iets van € 20,- dacht ik.
Klein beetje hout van de bouwmarkt, creativiteit en je hebt een instelhoekmeter.
De "V" verbindingen op de instelhoekmeter ,die op de vleugel / het stabilo komen, kunnen draaien; zodat je zowel een rechte als een tapse vleugel / stabilo kunt meten.

Grt,

Arnoud.

Bijlagen

• upload_2022-10-4_20-35-56.png
    upload_2022-10-4_20-35-56.png
    582 KB · Weergaven: 75
Back