Is een Delta Wing de beste optie voor een beginnend speedvlieger

Die 744 km/h is hard, en misschien de snelste gemotoriseerde RC modelvliegtuig maar zeker niet het snelste RC modelvliegtuig.
Dat is een model zwever, de transonic DP met 544 mph ofwel 877 km/h.
 
Wat in ieder geval niet werkt is uit een serie metingen de hoogste nemen. Omdat de signalen niet 100% van de tijd goed ontvangen worden, of worden geblokkeerd zul je sprongen in de tijd krijgen waardoor de snelheids aanduiding dan even veel te hoog is. Je moet dus het gemiddelde kunnen nemen van een aantal opeenvolgende metingen.
Wanneer je uit een bocht komt met meer dan 4G zal er dus een hiaat in de metingen zitten en daarna meteen een sprong in de plaats, en dus ook de snelheid.
Bij goede ontvangst en rechtuitvliegen in niet te turbulent weer kan de snelheidweergave (en zeker de gemiddelde) erg goed zijn.
Dit kan ik beamen. Vorig jaar zijn we bezig geweest met eigenbouw GPS snelheidmeters in pylonracers en dat heeft nu geresulteerd in het combineren van een G-meter in een GPS. De G-kracht wordt bepaald door een rollend gemiddelde van de laatste 10 metingen. ik maak geen gebruik van de 2D snelheid die standaard uit het NMEA protocol komt, maar de 3D snelheid die uit het UBX protocol komt (Ublox GPS module). Boven de 4G schakelt de G-meter de metingen even uit en dan geef ik de GPS een seconde om weer bij z'n positieven te komen. Dit vliegseizoen maar eens kijken of daar iets bruikbaars uit komt.
[edit] tikfout G kracht door rollend gemiddelde. Snelheid gaat nog 1:1 naar de telemetrie, want die wordt maar 2,5 x per seconde gemeten.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben er weer en ja ik heb een delta achtig ding hier waar ik nog even een middenstuk voor moet snijden.
Het profiel is vrij snel, in ieder geval sneller dan de delta's die ik in bovenstaande posting zag.
De Outlaw extreme is totaal niet snel, net zoals de Laser Arrow.
We hebben er ooit eens een redelijk beginnend vlieger mee laten vliegen, ging prima.
Die profielen zijn allemaal extreem dik, al zet je er een 10cc op met resopijp is ie nog niet vooruit te branden.
Ik heb ooit een keer een laser arrow verkleind en het profiel teruggebracht tot 6, daar zat een 3,5cc automotor op.
Ja... dat liep wel hard, zo hard dat de servo's het niet meer trokken.
En GPS metingen, dat is allemaal onzin in een model.
Ook de Funjet loopt echt niet harder dan 200 a 220 km/u in horizontale vlucht, ook al zet je er zoals ik ooit 5 kilowatt op.
De koeien sloegen op hol van de herrie.

Het ding wat ik hier heb is 6% NACA en word als ie verbreed word ongeveer 120cm span.
Prop achterop, vrij ver van de achterlijst want dat scheelt herrie.

Op een speedmeeting zie je regelmatig delta-achtige modellen, die lopen best hard.
Het nadeel van een delta is dat hij in bochten langzamer is dan een normaal model, daarom worden ze ook niet meer in pylonracen ingezet.
Het voordeel van een delta is dat ze bijna niet overtrekken.
Ander nadeel is de zichtbaarheid.
Zoals die Mirage, dat gaat nog wel omdat er een neusje op zit.

Het ding wat ik wil maken heeft ook een neusje, maakt het wat lekkerder vliegen.
Het mooiste model wat er ooit gemaakt is als deltamodel vnd ik de Schubeler Vector II.
En een ander geweldig model dat Jorizzz heeft is de Blade 2 van Aeronaut.

Ik heb trouwens een leuk hellingzwevertje gevonden,
De motoren zijn er al uit en hij staat klaar om vanavond de A9 te pakken richting Zandvoort.

WhatsApp Image 2019-02-08 at 14.44.38(1).jpeg
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je weer uit het ziekenhuis bent G.J.

Dikke vleugels kunnen meer lift genereren, maar geven meer luchtweerstand en dat remt natuurlijk af.

Ik weet welke Delta je gaat verbreden en 120cm span, lijkt me goed zichtbaar in de lucht.
Handig dat er een neusje op zit. Ik denk eigenlijk, dat je overal al rekening mee gehouden hebt :yes:.

Ik ga eens googlen naar de twee andere modellen die je noemt.
 
Toch nog even terug naar de vraag van Wil; "is een delta de beste optie voor een beginnend speedvlieger"?? Dat lijkt mij wel! Er is nog geen behoefte aan 500 kmh + snelheden! Zoals ik de behoefte begrijp moet het gewoon lekker "vlot" gaan!..De delta-wing die Wil in zijn eerste post noemde is een Mirage van Jepe met een 6s ducted fan. Dit toestel haalt waarschijnlijk de 200 kmh niet maar deze snelheid is ruimschoots voldoende voor de "eerste speed kist". Wil gaf echter aan dat de zichtbaarheid van deze delta met spanweidte van ongeveer 90 cm onvoldoende is. Dus we hebben een dilemma! Vandaar de vraag in dit draadje! Feitelijk een echte ontwerpuitdaging!; snelheid gecombineerd met goede zichtbaarheid! Wat is de beste oplossing??
Een delta gewoon opschalen naar afmetingen rond de 120 - 140 cm zal veel extra vermogen vragen!
De genoemde mirage gebruikt ongeveer 1,5 kW. (22V, 70 Amp). Voor een delta met 120 cm span zal zeker het dubbele noodzakelijk zijn. (12S..?)
Toch adviseer ik de delta als eerste speedkist omdat de overtrekeigenschappen zo goed zijn bij lage snelheden.
Dan nog even naar de vragen van Wil:
Een propeller aan voor- of achterkant? Een prop aandrijving geeft iigv winst toz van een ducted fan. Ik advideer plaatsing aan de achterkant. De zichtbaarheid van de delta wordt aanmerkelijk beter indien een romp wordt toegepast. Een motor in een romp met lange neus geeft problemen met het zwaartepunt. (en een motor aan de achterkant geeft lekker veel herrie;))
Hoe snel: laten we als doel 200 kmh stellen!
Piepschuim? Prima zolang een ligger wordt toegepast.
Is de delta de ideale vleugel vorm? Niet voor de ultieme speed kist! Maar wel voor de beginner. Eventueel een "pijldelta" toepassen. Hierbij kun je de koorde (profiellengte) iets korter houden en daarmee een wat slanker (dunner) profile toepassen. Met deze maatregel zou je naar een spanweidte van 100 - 110 cm kunnen gaan.
Op hoeveel S? Er wordt eerder in dit draadje gesteld dat dit een niet relevante vraag is. Daar ben ik het niet mee eens. De aandrijving van een speedkist wordt uitgelegd op 4 a 5 minuten looptijd. Bij 5000 mAh cellen kom je dan op ongeveer 80 amp uit. 6S geeft dan een vermogen van 1.5 kWh en 12 het dubbele. Laten we het praktisch houden en niet boven de 8 S gaan en maximaal 2 kwh nastreven. (2 pakketten van 4S in serie)
Kant en klaar of zelfbouw? Ik ken geen ARF deltas. Dus zelfbouw. Een schuimvleugel zelf snijden is een leuk project!
En verder; Kleurstelling is erg belangrijk! Ik stel voor: donker onder en fluorizerend oranje boven.
 
Beste Dopieman,
Uit je naam maak ik op, dat je van het mannelijk geslacht bent, klopt dat? :D
Verder geef je een zeer uitgebreid antwoord. Ik denk dat je je echt goed in de vraag verdiept hebt.
Ik ga je antwoord, waarvoor dank, nogmaals lezen en kom er dan op terug.
 
Dopieman;
Je denkt in oplossingen: zo snel als kan binnen een bepaald vermogen en voor mij goede zichtbaarheid. (Vlieg)petje af :D.

Model;
G.J. en ik moeten nog met mijn Ion Pro+ gaan vliegen.
G.J. heeft ook nog een toestel voor mij in petto.

Grootte;
Met een span van 100-110cm durf ik wel te vliegen, zeker als er een neusje aan zit. Als dat niet lukt, kan ik het hele speed-plan beter vergeten.

Power;
G.J. en Gerben adviseren een bepaald merk houten prop, daar was ik zelf nooit op gekomen. Ducted Fan valt wat mij betreft af.
2 x 4s is reëel.
 
Spanwijdte is niet de meest bepalende factor voor vermogen.
Frontale weerstand is dat wel, dus dikte van profiel , soort profiel.
Je kan met 1000 Watt een kistje met een spanwijdte van 140cm 300 km/u laten lopen.
En of dat nou met 3S of 6S is dat maakt niet uit wat gewicht betreft, wel wat stroom dus vliegtijd betreft.
De motorlooptijd voor een speedkist is ongeveer 90 seconden in totaal.
De Ion Pro loopt harder dan de Mirage die je gezien hebt alleen is hij daar niet voor gebouwd om steeds volgas te vliegen.
Het deltaatje dat ik in aanbouw heb is nu 110cm en zal zo rond de 250 kunnen op 4 of 5S, wat jij wilt, ligt aan de motor en prop.
Een houten prop voor een speedkist is uitgesloten, beste is een carbon klapprop, dat breekt niet en anders een APC speedpropje.

Foto's van hoe hij ongeveer word.
Morgen ga ik wat meer balsa halen en dan kan ie afgebouwd worden.
Ik geloof dat ik nog wel ergens een motortje heb liggen dat een wattje of 500 levert op 3S, dat moet genoeg zijn voor de eerste testvluchten.


CIMG3091.JPG
 
Spanwijdte is niet de meest bepalende factor voor vermogen.
Frontale weerstand is dat wel, dus dikte van profiel , soort profiel.
Je kan met 1000 Watt een kistje met een spanwijdte van 140cm 300 km/u laten lopen.
En of dat nou met 3S of 6S is dat maakt niet uit wat gewicht betreft, wel wat stroom dus vliegtijd betreft.
De motorlooptijd voor een speedkist is ongeveer 90 seconden in totaal.
De Ion Pro loopt harder dan de Mirage die je gezien hebt alleen is hij daar niet voor gebouwd om steeds volgas te vliegen.
Het deltaatje dat ik in aanbouw heb is nu 110cm en zal zo rond de 250 kunnen op 4 of 5S, wat jij wilt, ligt aan de motor en prop.
Een houten prop voor een speedkist is uitgesloten, beste is een carbon klapprop, dat breekt niet en anders een APC speedpropje.

Foto's van hoe hij ongeveer word.
Morgen ga ik wat meer balsa halen en dan kan ie afgebouwd worden.
Ik geloof dat ik nog wel ergens een motortje heb liggen dat een wattje of 500 levert op 3S, dat moet genoeg zijn voor de eerste testvluchten.


Bekijk bijlage 310355

Ik dacht al: waar blijft onze Gert-Jan nou :D.

Zoals te doen gebruikelijk heb ik weer het een en ander verkeerd begrepen :mad: :confused:. Een gewone prop kan helemaal niet.

110cm klinkt goed G.J. qua zichtbaarheid. Het wordt een mooi stukje maatwerk. Als we elkaar binnenkort zien, kunnen we het over de aandrijving hebben.
 
Ik bouw hem deze week af, als je wilt leren bespannen dan kan je met deze beginnen..
Dan kan je daarna servo's inlijmen en de aansturingen maken.

GJ
 
Back
Top