Ter inspiratie als je echt heel erg hard wilt gaan : (744 km/h)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Gaat het nu al te snel voor je ?![]()
Die 744 km/h is hard, en misschien de snelste gemotoriseerde RC modelvliegtuig maar zeker niet het snelste RC modelvliegtuig.
Dat is een model zwever, de transonic DP met 544 mph ofwel 877 km/h.
Dit kan ik beamen. Vorig jaar zijn we bezig geweest met eigenbouw GPS snelheidmeters in pylonracers en dat heeft nu geresulteerd in het combineren van een G-meter in een GPS. De G-kracht wordt bepaald door een rollend gemiddelde van de laatste 10 metingen. ik maak geen gebruik van de 2D snelheid die standaard uit het NMEA protocol komt, maar de 3D snelheid die uit het UBX protocol komt (Ublox GPS module). Boven de 4G schakelt de G-meter de metingen even uit en dan geef ik de GPS een seconde om weer bij z'n positieven te komen. Dit vliegseizoen maar eens kijken of daar iets bruikbaars uit komt.Wat in ieder geval niet werkt is uit een serie metingen de hoogste nemen. Omdat de signalen niet 100% van de tijd goed ontvangen worden, of worden geblokkeerd zul je sprongen in de tijd krijgen waardoor de snelheids aanduiding dan even veel te hoog is. Je moet dus het gemiddelde kunnen nemen van een aantal opeenvolgende metingen.
Wanneer je uit een bocht komt met meer dan 4G zal er dus een hiaat in de metingen zitten en daarna meteen een sprong in de plaats, en dus ook de snelheid.
Bij goede ontvangst en rechtuitvliegen in niet te turbulent weer kan de snelheidweergave (en zeker de gemiddelde) erg goed zijn.
Filmpje gevonden van Joris en zijn Blade.
Spanwijdte is niet de meest bepalende factor voor vermogen.
Frontale weerstand is dat wel, dus dikte van profiel , soort profiel.
Je kan met 1000 Watt een kistje met een spanwijdte van 140cm 300 km/u laten lopen.
En of dat nou met 3S of 6S is dat maakt niet uit wat gewicht betreft, wel wat stroom dus vliegtijd betreft.
De motorlooptijd voor een speedkist is ongeveer 90 seconden in totaal.
De Ion Pro loopt harder dan de Mirage die je gezien hebt alleen is hij daar niet voor gebouwd om steeds volgas te vliegen.
Het deltaatje dat ik in aanbouw heb is nu 110cm en zal zo rond de 250 kunnen op 4 of 5S, wat jij wilt, ligt aan de motor en prop.
Een houten prop voor een speedkist is uitgesloten, beste is een carbon klapprop, dat breekt niet en anders een APC speedpropje.
Foto's van hoe hij ongeveer word.
Morgen ga ik wat meer balsa halen en dan kan ie afgebouwd worden.
Ik geloof dat ik nog wel ergens een motortje heb liggen dat een wattje of 500 levert op 3S, dat moet genoeg zijn voor de eerste testvluchten.
Bekijk bijlage 310355
Ik bouw hem deze week af, als je wilt leren bespannen dan kan je met deze beginnen..
Dan kan je daarna servo's inlijmen en de aansturingen maken.
GJ
Willie, volgens mij weet jij meer dan je hier doet voorkomen...Beste Dopieman,
Uit je naam maak ik op, dat je van het mannelijk geslacht bent, klopt dat?
.
Willie, volgens mij weet jij meer dan je hier doet voorkomen...![]()