Is een ontstoringsfilter op een Speed 700BB Neodym nodig?

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
Ik heb op mijn Speed 700BB Turbo 9.6VNeodym een ontstoringsfilter gezet (2x10nF/1x47nF), maar vraag me af of dit wel nodig is op dit type motor. De beschrijving bij de motor gaf aan dat de motor reeds vanuit de fabriek is ontstoord, maar houdt dit dan in dat er een fliter in de housing zit? En wat is normaliter het spannings/vermogensverlies naar de motor door zo' filter?

Reden dat ik dit vraag is dat ik op mijn ingebouwde motor met een 8xRC2400 pack ben gaan meten. Bij vol vermogen krijg ik niet meer motorspanning dan 7.94V, terwijl dit volgens Motocalc/Pcalc zo rond de 8.8V moet zitten. De packspanning (onbelast) is ca. 10.4 V.
Kan dit liggen aan het ontstoringfilterfilter? Ik ga vanavond eens de spanningval als gevolg van soldeer- en bus/pin verbindingen eens proberen vast te stellen.

Ik gebruik overigens een Graupner V60 regelaar en het zit in een (helaas wat zwaar uitgevallen) Zabarak trainer. Vlieggewicht bedraagt 2kg schoon aan de haak (zware 700 motor en zwaar pack). Volgens Motocalc is hier nog goed mee te vliegen op 8 cellen met 9x6 prop. maar dan wil ik wel voldoende W/kg hebben. Als ik nu al 0.8V mis naar de motor toe dan zou het wel eens krapjes kunnen worden...

Je moet altijd 1 volt per cel rekenen.
Dat kan hoger zijn als je minder ampere trekt maar minder als je meer amperage trekt.
Ik heb het hier over als je bij je motor meet.
Ik ontstoorde hem wel altijd maar weet niet of dat tegen woordig ook nog moet bij een 700 maar ik denk van wel.

Dag Iwan,

Een ontstoringsfilter kost geen vermogen. En dubbel kan geen kwaad. (hoewel een Speed 700 bij mijn weten geen ingebouwde condensatortjes heeft)
Uitgaande van voldoende dikke bedrading tussen accu en motor en een volledig doorgeschakelde regelaar (oftewel hij komt volledig volgas), zit het probleem in je accu. Tenzij je een veel te zware prop op die motor hebt gezet, waardoor de motor vel te veel stroom zou trekken (heb je de stroom gemeten?).

Wat voor accu gebruik je, hoe vaak is deze accu geladen, hoe oud is deze accu? Heb je deze "snel"geladen vlak voor je ging meten?
1 Volt per cel is vrij normaal, als alles 100% is zit je bij niet te grote stromen idd wat hoger zoals motocalc aangeeft.

Gerben

Accu is een 8 cel RC2400 inline gesoldeerd. Dit is een nieuw pack dat 1 x keer manual langzaam is ontladen/geladen en daarna 3 keer automatic snel ontladen/laden. Volgens de Simprop lader ging er 2290mAh 'in', packspanning is onbelast ca. 10.4V.

De draden van de regelaar zijn (erg) dik dus dat zal het probleem ook wel niet zijn. De 1V per cel klopt dus aardig als ik er 7.94V op de motor meet, echter waarom rekenen de programmaatjes dan met 1.1V per cel? Scheelt een slordige 10%.

Ik heb de stroom nog niet gemeten, daar mijn multimeter slechts 10A max aankan, en ik heb geen meetweerstand (30A+ 8O ) voorhanden. Misschien maar van iemand een 30A+ mulitmeter zien te lenen.

Dan meteen nog een volgende vraag: klopt het dat dit type motor (700BB Turbo9.6VNeodym) niet hoeft worden ingelopen zoals bij bijvoorbeeld de Speed 400 motoren? Dit beweert althans de summiere beschrijving bij de motor.

Iwan,

Over het algemeen wordt een pakket na een aantal vluchten (waarin het met wat grotere stromen ontladen wordt) "krachtiger". Dwz de interne weerstand gaat iets omlaag, het pakket geeft onder belasting een hogere spanning af.

Persoonlijk zou ik de motor wel laten inlopen. Al dit soort motoren zijn afgeleiden van massaproducten en ik kan me niet voorstellen dat ze al ingelopen zijn af fabriek.

2290mah "in"is erg weinig. Zou betekenen dat er iets van 2100Mah uitkomt. De capaciteit van de cellen van Sanyo uit deze series is idd wat overgewaardeerd, maar dit verschil vindt ik nogal groot.

Bij wat voor stroom zit je volgens motocalc?
Gebruik je precies dezelfde prop (merk/type) als waarmee je gerekend hebt?

Gerben

Phoenix zei:
Volgens de Simprop lader ging er 2290mAh 'in', packspanning is onbelast ca. 10.4V.

Onbelast 10.4 volt, das weinig. Je zou onbelast toch wel +12 volt moeten meten... Met hoeveel stroom heb je ze snelgeladen? Zet je lader gerust op het maximum hoor, zelfs 8A laadstroom is geen probleem :wink: Een te lage laadstroom zou wel eens de reden kunnen zijn...Anders een rotte cel? 8O.. Vind 10.4 wel erg laag...

inderdaad, wel laten inlopen :wink:

Niels

Heren,

Onbelast 10.4 volt, das weinig. Je zou onbelast toch wel +12 volt moeten meten...
mijn pack is 8 cellen dus 9.6V theoretisch, dus is 10.4 V niet zo gek..toch?? Overigens mijn andere 8xRC2400 heeft 10.8V onbelast.
Met hoeveel stroom heb je ze snelgeladen?
Mijn Simprop intelli control V3 heeft een max laadstroom van 5A en daar zijn de packs ook mee geladen.
inderdaad, wel laten inlopen
Hoe laat je deze inlopen hetzelfde als een speed 400, met gedistilleerd water enzo? Of gewoon enkele packs leegtrekken om de koolborstels in te laten slijten?
Bij wat voor stroom zit je volgens motocalc?
28.9A bij 8.8V, echter ik meet maar 7.94V op de motor vandaar deze thread.
Gebruik je precies dezelfde prop (merk/type) als waarmee je gerekend hebt?
Ik heb een Graupner 9x6 brandstofprop, deze staat niet in Motocalc. Ik heb in Motocalc voor de directdrive 700 propserie gekozen.

10.4 volt is prima onbelast. Ook niet zo belangrijk.

Moet je bij die intellicharge zelf de eindpanning voor ontladen ingeven? probeer eens een lagere spanning 0.7v per cel. 6V dus ongeveer.

9x6 is een prima prop voor die motor bij 8 cellen.
25A volgens e-calc.
10x6 kan ook nog met 30A.

Harold,

de Simprop lader heeft een automatisch ontlaadmenu en ontlaad dan met 2.5A max. Waarden (aant. cellen, capaciteit. etc.) hoef je niet op te geven dat zoekt 'ie zelf uit.

Ook kun je manual ontladen (heb ik nog niet gedaan). Ik zal dit vanavond eens proberen tot 6V manual. Daarna laden met 1/10 of snelladen :?:

Back