Is een verdeeltafel bij een freesmachine de moeite waard?

Ik heb sinds kort een freesmachine en merk nu al dat bogen frezen of hoekjes afronden niet gaat. Na wat zoekwerk kwam ik de verdeeltafels tegen: VDH Machines en Gereedschappen - Producten - Verdeelapparaten - HV-6 Verticaal/horizontaal verdeelapparaat of deze VDH Machines en Gereedschappen - Producten - Verdeelapparaten - CS-6 Simpele verdeel/indextafel

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, tips of advies met deze dingen. Of zijn er alternatieven om boogjes te frezen en hoekjes af te ronden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring, tips of advies met deze dingen. Of zijn er alternatieven om boogjes te frezen en hoekjes af te ronden?

Niet om je hier weg te lokken maar kom eens naar www.cnczone.nl daar zitten de verspaanders :)
site_logo.jpg

Pieter

Hoi Kjel,

Hoeken afronden kan met speciaal gevormde freesjes, veel mensen kennen die van de houtfrees (kijk hier maar, linksonder is er zo één). In alu lukt dat wel uit de hand (frees net boven bed zetten en product met hand langs frees bewegen). Paar hulpstukken op bed kunnen voorkomen dat product weg kan schieten. In stappen steeds dieper. Rechte lijnen kunnen via kruistafel natuurlijk, dat lukt ook met staal, hoek van curves afronden zal met staal moeilijk worden (uit de hand dan te tricky)

Bochten maken is een ander verhaal... Als gewoon met de hand wilt frezen kun je de vorm er ongeveer uithalen (aftekenen vorm, zo dicht mogelijk langs lijntje frezen, of telkens opschuiven en materiaal infrezen tot je bij lijntje bent). Daarna even met vijl afwerken.

Hoi Kjel,

hoe groot zijn de te frezen onderdelen?

Ik gebruik zelf de verdeelkop van proxxon voor op mijn freesbankje, werkt op zich prima voor kleinere delen maar heeft als grootste nadeel dat er geen gradenverdeling op staat en dat je de verdraaiing met de hand moet doen. Dit alles maakt ze iets onnauwkeuriger maar er valt met wat verstand goed mee te werken.

velgen-gaten-centeren-2.jpg

Mijnheer Rob zegt:
In alu lukt dat wel uit de hand (frees net boven bed zetten en product met hand langs frees bewegen). Paar hulpstukken op bed kunnen voorkomen dat product weg kan schieten. In stappen steeds dieper. Rechte lijnen kunnen via kruistafel natuurlijk, dat lukt ook met staal, hoek van curves afronden zal met staal moeilijk worden (uit de hand dan te tricky)

Lijkt mij als metaalbewerker niet erg gezond voor je vingers ( spreek helaas uit ervaring ) maar ik bewonder je moed :p

André

Je hebt gelijk Andre... :oops: Slecht voorbeeld wat ik hier geef.

Heb het zo zelf meerdere keren gedaan, kunt e.e.a. goed afschermen, altijd tegenlopend frezen en zo nog wat maatregelen dan kan het wel (bij alu, tot radius van zo'n 4mm), maar is eigenlijk een slechte aanbeveling (ja, ik heb alle vingers nog).

Curves frezen met behulp van een verdeeltafel kan, maar met de meeste verdeeltafels is het lastig. Wat je zoekt is een stabiele tafel met (hand) aangedreven mechanisme (tandkrans bijvoorbeeld), met zwengel en meestal nonius met gradenverdeling. Als je curves wilt frezen moet je dus je verdeeltafel draaien tijdens het frezen. Zo'n tandkrans heeft bijna altijd speling, tegenlopend frezen is zowieso een must dan. Vaak kun je verdeeltafel blokkeren door ergens en stift tegenaan te draaien, als je die een beetje vast zet (zodat je nog wel kunt draaien dus), kun je trillen van de verdeeltafel wat tegengaan.

Zo'n tandkrans heeft verdeeltafeltje op foto zo te zien niet, die is dus niet geschikt voor het strak frezen van curves. Kunt wel telkens stukkie verdraaien, vastzetten en langsaf frezen, maar dan krijg je trapjes in je curve.

Heb redelijk wat met verdeeltafels gewerkt, maar nooit om curves te frezen. Meer voor het steken van spiebanen of boren van gaten in flenzen. Sommige tafels kun je ook niet traploos verstellen maar alleen geïndexeerd (bijvoorbeeld 15, 30, 45, 60 graden etc.).

Kijk eens bij buitelaar.nl, die hebben verdeeltafels voor redelijke prijzen.

Een verdeeltafel is inderdada een handig hulpstuk. Ik gebruik hem niet zo veel maar voor die doeleinden meer dan geschikt. Belangrijk bij de keuze van een dergelijk hulpstuk (bij elk hulpstuk eigenlijk) is hoeveel hoogte je op de Z-as hebt. Een verdeeltafel op het bed + een drieklauw met mk2 conus oid, neemt heel veel beschikbare ruimte weg.

De praktijk ervaring klinkt wat bewerkelijk... Ik denk dat ik met een stukje hout eerst eens ga proberen hoe goed of slecht ik een getekend figuurtje kan frezen gewoon met de kruistafel. En dan eventueel bij vijlen, zoals Rob schreef.

Qua diameter was ik tussen de 100 en 150 mm aan 't kijken. Ik denk dat ik daar een heel eind mee zou uit komen, als ik een verdeeltafel neem.

Losse freesjes voor het afronden kan natuurlijk ook. Al dacht ik het met zo'n verdeeltafel in één keer op te lossen.

Ik ben nog erg aan het ontdekken, hoe en wat het beste werkt.

Enne, André, was je op de foto je eigen alu velg aan het maken???

Ik heb geoefend met een stukje hout. Het viel niet mee én het viel niet tegen. Om wat materiaal weg te frezen om bv gewicht te besparen of om een grove vorm aan een werkstuk te geven, lukt dat nog heel aardig. Maar je moet er niet afhankelijk van zijn met exacte maten! De minste vergissing wordt direct zichtbaar afgestraft.

Al met al, met name kijkend naar de prijzen, zou ik bijna denken: ik koop er direct een complete draaibank voor (tweede hands dan of zo).... Voorlopig denk ik dat ik gewoon de alternatieven blijf proberen en eventueel met radiusfreesje of afkantfreesje, hoe ze ook mogen heten, ga werken.

Hoi Kjel,

klopt ik was een velg aan het maken voor mijn eigenbouw oplegger. Ik heb er de gaten mee gecenterd dat ging prima. Dan normaal de gaten geboord op de boorkolom.

velgen-klaar.jpg

Resultaat van een paar avonden huisvlijt

Mijnheer Rob:

ik heb gelukkig ook nog al mijn vingers maar heb er ook een metalen plaat door drie stuks gehad. Tijdens het boren met de plaatboor, op het werk, schoot die plaat uit de boorklem en draaide eens goed door mijn vingers. Als gevolg daarvan 2 maanden ziektewet en nog steeds wat minder gevoel in de betreffende vingers. De foto's die ik er van heb zijn niet erg 'smakelijk' maar op aanvraag wel te zien :p

André

Kjel, de grootste verdeelschijf die op jou machine past is 100mm diameter, beter is nog de 75mm diameter.

Ik heb geoefend met een stukje hout. Het viel niet mee én het viel niet tegen. Om wat materiaal weg te frezen om bv gewicht te besparen of om een grove vorm aan een werkstuk te geven, lukt dat nog heel aardig. Maar je moet er niet afhankelijk van zijn met exacte maten! De minste vergissing wordt direct zichtbaar afgestraft.

Al met al, met name kijkend naar de prijzen, zou ik bijna denken: ik koop er direct een complete draaibank voor (tweede hands dan of zo).... Voorlopig denk ik dat ik gewoon de alternatieven blijf proberen en eventueel met radiusfreesje of afkantfreesje, hoe ze ook mogen heten, ga werken.

Ik begrijp niet goed wat je wil.

Nou Kees,

heb je alles klaar staan???

kijk dan maar op deze link voor de foto's: Untitled Document Let op niet voor zwakke maagpatienten

Je kunt die pagina natuurlijk gewoon op mijn site vinden.

André

Ik begrijp niet goed wat je wil.

Wat ik in de start van mijn topic al schreef: rondingen en ronden figuren uitfrezen. Wat ik met het hout deed, was een willekeurige kromme lijn op het hout zetten en die met de houtfrees gevolgd. Dit door beide assen van de kruistafel gelijktijdig te bedienen. Moet je beetje tweehandig voor zijn. Het lastige is dat de snelheid waarmee je de aandrijfwieltjes bedient niet hetzelfde zijn en continu veranderen. Daardoor is het lijntje niet altijd netjes te volgen. In feite deed ik met de hand wat een cnc frees automatisch doet.

Ik heb (nog) geen zin om naar je foto's te kijken, maar die velgen zien er goed! Er komt vast een moment dat ik zoiets ook wil kunnen maken. Vandaar mijn topic vraag.

Enne, Jahre, over die diameter, de tafel is 120 mm breedte zou een 150 mm diameter dan niet aan beide kanten 15 mm kunnen uitsteken? Hoewel ik er nu bij stil sta, misschien wel een goeie tip om toch geen 150 mm te nemen. Maar 75 lijkt me zo klein...

Nou Kees,

heb je alles klaar staan???

kijk dan maar op deze link voor de foto's: Untitled Document Let op niet voor zwakke maagpatienten

Je kunt die pagina natuurlijk gewoon op mijn site vinden.

André

Mijn biertje smaakte nog heerlijk alleen mijn bakje met popcorn zit nu vol met dip-kots-saus
maar gelukkig voor jou heb je al je vingers nog

groeten, burrrp, Brandaris

Wat ik in de start van mijn topic al schreef: rondingen en ronden figuren uitfrezen. Wat ik met het hout deed, was een willekeurige kromme lijn op het hout zetten en die met de houtfrees gevolgd. Dit door beide assen van de kruistafel gelijktijdig te bedienen.
Hiervoor is een conventionele freesbank niet echt geschikt (een draaibank ook niet overigens) Als je dat soort werk wilt doen zul je toch uit moeten kijken naar een CNC freesbank (of een conventionele bank met een soort kopieerinrichting, maar dat is al weer een verouderde techniek, die je denk ik alleen op oudere industriele machines zult aantreffen)

Kjel, waar jij je in verrekend is dat een verdeelapparaat in haar maatvoering op de diameter van de schijf wordt uitgedrukt. Het uiteindelijke werkvlak dus. Als je een verdeeltafel van 150mm koopt heeft het ding een montage vlak van zeker 20 X 20cm. Die kan je op een BF-16 nooit rechtop zetten. (een verdeeltafel wordt niet uitsluitend vlak/liggend gebruikt)

Ik heb een verdeelapparaat met een schijf van 100mm. Dat ding heeft een montagevlak van 140 X 115mm. De kruistafel is 225 X 145mm. Krap genoeg dus. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de tafel van de BF-16 smaller en langer dan die op de B&R X1s.

Tussen 2 haakjes, die velgen zijn niet van mij, nog zijn ze door mij gemaakt.

Tussen 2 haakjes, die velgen zijn niet van mij, nog zijn ze door mij gemaakt.

beetje onhandige opgeschreven misschien, maar dat wist ik wel.

de boodschap rondom de diameter van de verdeeltafel is ook overgekomen. Voorlopig ben ik ook even uit de droom geholpen dat uberhaupt mogelijk/makkelijk is wat ik wil, dus dat gaat even in de ijskast.

Ik zou niet eens meer zonder verdeeltafel kunnen. Denk ook eens aan tandwielen of een nonius die je hiermee maken kan. Om rondingen te maken (als de maatvoering niet zo belangrijk is) gebruik ik een schijfschuurmaschine Home, gaat heel nauwkeuring, snel en haaks. Je kan bovendien hiermee ook vlakken metaal prachtig slijpen omdat de montageschijf van gietijzer is en dus niet vervormd.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Om rondingen te maken (als de maatvoering niet zo belangrijk is) gebruik ik een schijfschuurmaschine

Ook een goede tip. Qua budget nog goedkoper ook en voor hele andere doeleinde ook toepasbaar. Ik werkte al veel met hout en daar is een schuurmachine ook handig bij.

Tandwielen maken had ik trouwens ook in mijn achterhoofd. Dat zou een volgende stap kunnen zijn.

Maar, uh, wat is dat ding op de foto eigenlijk? Misschien een domme vraag, maar ik kan 't niet thuis brengen.

Back