Is een verdeeltafel bij een freesmachine de moeite waard?

Nog even over het fixeren op de machine. Als ik het goed begrijp heb je de verdeeltafel nog niet gebruikt? Zitten die aluminium plaatjes die je gemaakt hebt alleen maar klem, of ook op een of andere manier vastgeschroefd? Bedenk wel dat er behoorlijke krachten op komen te staan als je gaat frezen, ik heb zo mijn twijfels of dat zo goed gaat. Ik denk dat het de bedoeling is dat je de verdeeltafel met spanplaten op de tafel klemt. Heb je er een spansetje bij?

1317_1492_Klemkit.jpg

Met spanplaten heb ik idd de eerste keer het tafeltje vast gezet. Maar juist omdat de fabrikant weinig ruimte heeft gelaten om het zo vast te maken, heb ik geprobeerd beter gerbuik te maken van de uitsparingen die wel erop zitten. Je hebt goed gezien dat de alu plaatjes nog niet vast zitten geschroefd op de verdeeltafel, maar er zitten wel schroefgaatjes onder. Die moet ik dus nog maken. De gaatjes maken is geen enkel probleem natuurlijk, maar de schroefdraad is geen metrische (engels of hoe heet dat ook alweer). Ik heb dus nog geen schroefjes die passen. Ook wil ik die alu plaatjes later van een beter metaal maken. Al met al ben ik dus nog wat aan het improviceren, zodat ik in ieder geval al iets kan draaien. En dat lukt nu.

Het is een Vertex tafel, het zou mij niets verbazen dat er ook nog een Vertex spanset bij hoort om hem op de machine te plaatsen. Die set die Micropuller laat zien is het meest betaalbare. Daar kan je van alles mee inspannen.

Mijnheer Rob: op gevoel werkt prima, immers we hebben het over een hooguit 300 watt hobby machine, niet over een 4 pk professionele cnc machine waar ook heel andere frezen in gaan die speciaal voor langdurig rap werk zijn ontworpen, dus hoge toeren en dikke spanen.

Kjel: hou er rekening mee dat een 16mm frees voor jou machiene een mantelfrees is. Dus wat laag in de toeren houden en weinig spaan. Gebruik hem om grote oppervlakten te vlakken en niet voor grove verspaning. Voor snelle verspaning werkt een 10mm viersnijder het mooist.

Wat ik vreemd vind is het volgende;
Ik heb even gezocht naar deze verdeeltafel en ik vond een paar sites waar vermeld wordt dat er rekening is gehouden met 11mm (correct me if I'm wrong) T-moeren voor de montage. Op jouw foto's zie ik ook een sleuf. Er moet toch een manier bedacht zijn om de tafel te fixeren. Lijkt me sterk dat het de bedoeling is dat je zelf maar iets gaat improviseren. Misschien even de verkoper bellen?

500 Watt jongens, opgevoerd hè. Nee grapje, maar hij heeft wel een aardig vermogen. De 16 mm wilde ik ook inzetten als mantelfrees.

Het werkblad heeft idd 11mm T-sleuven. Zo'n opspanset als micropuller toonde is ook zeker te gebruiken. Alleen de diameter is maar 11 cm en dan houdt de T sleuf alweer op. Ik heb wat werkstukjes op gespannen, maar dat vraagt heel wat passen en meten.

Bij de verdeeltafel kreeg ik de hele catalogus van Vertex, een boekwerk van maar liefs 3 cm dik! Leuk om eens door te bladeren. Maar bij mijn tafeltje staan wel bijbehorende assesoires, maar niets wat met fixatie te maken heeft. De fabrikant heeft er ook wel iets voor gemaakt, maar ik vind het gewoon nogal bewerkelijk. Ik denk wel dat ik de verkoper nogeens raadpleeg.

Ik heb nog een vraag. Ik zie regelmatig ruw frezen staan. Wat is het voordeel en of nadeel van deze frezen? (tov de HSS frezen)

Verdeelapparaat voor tandwielen of.....iets heel goedkoop simpel iets maken.
Ik ben karel Helwig (76) en heb een klokken restauratie tic.daar een verdeelapp.duur is heb ik de volgende oplossing.
Haal bij een grote werkplaats verpakkingslint wat om grote dozen zit.kunststof ca.10-12mm breed,2/3 meter is zat en gratis.Maak een blokje hout of messing van 20mm breed en ca 50 mm.lang dikte maakt niet uit ca,15mm. en zaag of frees een gleuf van 10/12mm breed en 1/2mm diep(lint moet er klemvast inpassen) met een dekseltje erop(los) ze op de 2 hoeken een paspennetje.en in het midden in de lengte 3 gaatjes boren van 1.6 mm .van met een hartafstand ca 2.5 mm opeen volgend het 2e en 3e gaatje.zowel in deksel als onderkant gelijktijdig met de paspennetjes erin,
Nu even opletten,als je door de gaatjes heen boort,steeds een gat opschuiven, als voorbeeld 96 gaatjes, dan maak je een ring hiervan en vallen de 2 buitenste gaatjes in elkaar.
houten schijfring maken van 20mm dik,insteken dikte lintbv.1mm. eromheen leggen zodat de 2 buitenste gaatjes strak over elkaar vallen.vastzetten met holnietje of lijm.mag niet verschuiven .ziedaar een verdeelschif voor een tandwiel met 96 tanden. achterop je draaibank of achter de vaste kop vastzetten.een tegenstrip maken met een scherpe punt om de gaatjes te volgen en klaar is kees.een verdeelschijf voor noppes. veel succes.ps.voor het maken van een rondsel van 8 tanden,is de verdeling eerst nul,dan 1-8 tanden en dan weer nul,en dan ben je rond geweest.zo is van alles een schijf te maken.

Laatst bewerkt:
Back