Is een verdeeltafel bij een freesmachine de moeite waard?

Hi, dat is een instelbare afkortklem om hardmetalen asjes door te slijpen zonder dat er braamvorming optreed....die foto laat een beetje zien wat je zoal maken kan.

Misschien een bekender voorbeeld, een foto van een pneumatisch intrekbaar landingsgestel, ooit eens gebruikt voor een RC1 kist. Met een beetje creativiteit is veel zelf te maken.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om voorbeelden te zien. Dat landingsgestel ziet er goed uit.

Ik ga gewoon stap voor stap ervaring op doen. D'r valt nog veel te ontdekken en leren rondom metaalbewerking. Ik heb de smaak al aardig te pakken. Vanavond ga ik hier aan beginnen: Image view

Natuurlijk in een wat vereenvoudigde versie.
 
Yes! Ik heb zojuist mijn order geplaatst. Binnenkort heb ik eindelijk mijn verdeeltafel. Ik heb me aardig aan het advies van Jarhe gehouden. Het is deze geworden: VDH Machines en Gereedschappen - Producten - Verdeelapparaten - HV-4 Verticaal/horizontaal verdeelapparaat AKTIE prijs

110mm diameter. Ik heb een bed van 120mm. Als ik de afbeelding zo zie, moet die toch aardig passen. De voet lijkt nauwelijks breder dan montage vlak, de diameter of hoe heet dat. De verkoper adviseerde ook om geen grotere te nemen, maar deze moest op de BF 16 passen.

Ik heb het frezen helemaal te pakken. Erg leuk grote mensen speelgoed!
 
Kjel, wel foto's of filmpje plaatsen als je er mee gaat werken
b.v. een tandwiel maken of zo!!

succes

Ik wil zeker mijn best doen en iets leuks laten zien, maar heb wel twee probleempjes -tjes. Het is mij nog steeds nooit gelukt om een foto te plaatsen. Zodra de verdeeltafel binnen is, zal ik weer eens een poging doen. Morgen verwacht ik hem.

Tweede probleempje zal wel een qwestie van tijd zijn: ooit zal ik vast mijn eerste tandwiel maken. dat lijkt me helemaal te gek. Maar nu heb ik nog geen module frezen, geen indexeer geval (weet niet precies wat het is, maar ik heb ergens gelezen dat je dat nodig hebt) en ik ben weer even blut.
 
Dat "indexeer geval" is waarschijnlijk de set van schijven met gaatjes erin waar nog een instrumentje op komt. Dat ding heet een "verdeelschijf". Op de verdeelschijf zit een apperaatje dat lijkt op de wijzers van een klok, dat noemt men de "schaar". In de kruk waar je het verdeelapperaat mee ronddraait zit een pen die je tegen een veer in omhoog kan trekken en vaak die met een kwart slag te verdraaien omhoog kan laten staan.

Verdeelschijf.jpg

Foto: twee verdeelschijven.

Afhankelijk van de diameter en de hoveelheid tanden die je op je tandwiel gaat maken wordt er een ring van gaatjes op de schijf gekozen. Als het goed is zijn deze ringen genummerd. Dit nummer komt overeen met het aantal gaatjes van die ring. Nu komt het vaak voor dat je voor het frezen van de volgende tand 1 omwenteling plus een beetje moet doen. Om een enorme tellerij en daarmee vergissingen te voorkomen gebruik je de schaar. De schaar heeft een aflopende kant op elk been en deze staan naar elkaar toe als de schaar dicht is. Dit is de kant van waaruit je werkt. De schaar draait in zijn geheel met enige weerstand zodat hij op zijn plaats op de verdeelschijf blijft staan. De verstelling van de benen gaat met een nog grotere weerstand. Bij sommige modellen is dit met een moer om de as vast te zetten.

Stel je moet ring nummer 40 hebben. Deze heeft 40 gaatjes, maar je moet per tand het wiel (werstuk) 54 gaatjes verplaatsen voor de juiste steek (steek = maat van hartlijn tot hartlijn van de ene naar de volgende tand). Dan doe je dat met de schaar. Je mag de pen in willekeurig welk gat van ring 40 plaatsen. Zorg ervoor dat de pen tussen de benen van de schaar wordt gezet. Nu zet jet het linkerbeen van de schaar tegen de pen aan. Deze moet hem dus raken met de afgeschuinde kant van dat been. Nu tel je de overige 14 gaatjes uit en zet daar het andere been neer.

Nu vrees je de eerste sleuf in je tandwiel. Voor de volgende tand til je de pen op en draait hem 1 omwenteling om en gaat dan verder tot hij tegen het rechter been aankomt en laat de pen in het gat zakken. Dit is de laatste van de 14 gaten die je op de schijf hebt uitgeteld. Nu verplaats je de schaar tot het linkerbeen weer tegen de pen aan staat. En pas dan frees je de volgende gleuf. Je hebt nu 2 gleuven gefreest waarmee 1 tand klaar is.

Dit verhaal wordt herhaald tot het tandwiel af is. Als alles goed is en je draait nog een keer 54 gaatjes rond dan moet de moduulfrees door de eerste gleuf heen draaien zonder de kanten te raken. Dus zonder weer een spaan te trekken, of met andere woorden er nog een stukje er vanaf te frezen. Hoe klein dan ook. (kijk niet nauwkeuriger dan ongeveer 2 tot 3 honderdsten of deze machines, een superklein spaantje mag dus)

Kleine (in verhouding tot de machine) tandwielen kan je in 1 gang frezen. dit houd in dat je de juiste diepte (dus de uiteindelijke tandhoogte) in 1 keer freest. Maar als het tandwiel groter is of het materiaal harder, bijvoorbeeld staal ipv. aluminium, dan zal je het in 2 of 3 gangen moeten freezen. Dit doe je rondgaand. Dus niet telkens de frees in diepte verstellen tot de juiste diepte is bereikt en dat weer terug naar de eerste diepteinstelling, en zo stuk voor stuk doorgaan tot alle tanden klaar zijn. Nee, je gaat eerst helemaal rond in de eerste gang, laten we zeggen dat dit 1mm is en je in 2 gangen je tandwiel moet frezen omdat de tandhoogte 2mm bedraagt. Pas als alle tanden zijn gefreest in de eerste gang van 1mm diepte stel je de machiene de volgende 1mm dieper in en gaat dan helemaal rond tot het klaar is.

Noot: normaliter gebruik je het langssupport (de werktafel van de machiene die voor je heen een weer beweegt) om te frezen. Het dwarssupport (het van je af en naar je toe bewegen) moet je vast zetten. Zet de nonius ook op nul zodat een eventuele verstelling direct zichtbaar wordt.

Ik merk aan Micropuller wel of ik het een beetje goed heb uitgelegd. Hij doet dit nog regelmatig geloof ik en mijn laatste tandwiel dateert alweer van 23 jaar geleden. Ik moest dus even diep graven voor ik dit zo uit mijn blote hersenpan kon neerpennen. Er kan dus een foutje in zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tandwielen frezen

even een aanvulling:
Buiten de vele andere toepassingen welke je kunt doen met je verdeeltafel iets over tandwiel-frezen.


De grote van de tandvorm wordt aangegeven in Moduul. (M)
Nu heb je vast wel eens wat tandwielen gezien en geconstateerd dat een tandwiel met een diameter van bv ca. 60mm rondom een aantal GROVE of een aantal FIJNE tanden kan bevatten.
De diameter blijft gelijk maar het aantal tanden en hun grote niet.
E.e.a. hangt natuurlijk af van zijn toepassing.

Deze tand grote wordt aangegeven in moduul.

Nu is het zo dat je voor elk aantal te frezen tanden een aparte frees nodig heb.
Dit in verband met de evolvente tandvorm.
De kromming van de tand is dan elke keer weer anders.

Zo komt het dan ook dat elke tandwielfrees in feite geschikt is voor een bepaald aantal te frezen tanden.

Voorbeeld moduul 1 (aantal tanden Z)
frees 1 12-13 z
frees 2 14-16 z
frees 3 17-20 z
frees 4 21-25 z
frees 5 26-34 z
frees 6 35-54 z
frees 7 55-134 z
frees 8 135 en groter of een tandheugel.

een set kost gauw zo'n 300 euro maar je kunt ze ook per stuk kopen.

verder zijn er natuurlijk nog wat formules voor het berekenen van de hart op hart afstanden van 2 tandwiel assen en dergelijke.
Hier kunnen we nog wel op in gaan als je wilt gaan frezen.


Let op wat betreft het rekenvoorbeeld van de vorige poster.........e.e.a. is afhankelijk van de wormverhouding van de verdeeltafel.
Bij de HV6 is dit 1;90

dus 1 rondje draaien + 14 gaatjes is maar een voorbeeld.
kan net zo goed zijn 6 rondjes + 6 gaatjes.

hopende je verder te hebben geholpen.
mvg Rene
 
Laatst bewerkt:
Mijn verdeeltafelTJE is alweer een tijdje binnen... en ik kan eindelijk foto's plaatsen. Dus hier is ie:

full


Het werkblad is behoorlijk klein. Ik heb al wat moeite gehad met werkstukken erop klemmen omdat er zo weinig plaats over is. Maar het werkt super.

Ik heb wel iets moeten maken om hem goed te kunnen bevestigen op de kruistafel. Eigenlijk vond ik het raar dat de makers daar niet iets op bedacht hebben, maar goed ik kan hem inmiddels gebruiken, dus dat is weer helemaal goed gekomen. Hier een foto van mijn bevestigingsstukjes:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uit de tandwielen uitleg, haal ik ook nog een en andere basis dingetjes. Bedankt. Een tandwiel maken, zal vast een keer komen. Voorlopig ben ik zoet met het verder ontdekken van de machine. Ik begin het een beetje onder de knie te krijgen, maar wil nog veel meer leren.

Weet iemand of er nog bijzondere aandachtspunten zijn voor het frezen van messing? Ik heb al de snijsnelheid opgezocht: 150 m/min en HSS frezen. Nu is mijn grootste frees 16 mm en kom ik met de formules rond de 3000 toeren uit. Aangezien dat het max aantal toeren is van mijn freesmachine heb ik weinig keus, lijkt me.
 
Wat raar!? Ik zie ze zelf wel! Kan dat zijn omdat ik de foto's in een privé fotoalbum heb opgeslagen??? En ik dacht nogwel dat ik het door had, foto's plaatsen...
 
Ja Kjel , nu wel !

alleen wat ik op de foto zie begrijp ik niet helemaal wat daar de bedoeling van is of wat het precies doet?

mvg. Brandaris
 
Ja Kjel , nu wel !

alleen wat ik op de foto zie begrijp ik niet helemaal wat daar de bedoeling van is of wat het precies doet?

mvg. Brandaris

Laat ik er vanuit gaan dat je de verdeeltafel zelf niet bedoelt :). Die stukjes aan de onderkant vallen precies in de T-sleuf van de kruistafel en die schroef ik daar dan op vast. Zoals je ziet op de foto valt de "boven" kant van die stukjes precies in de uitsparing die de fabrikant in de onderkant van de verdeeltafel maakte. Zo kan ik hem dus fixeren. Je kunt op de foto zien dat de fabrikant voor geen andere fixatie heeft gezorgd. Ik heb het dus maar zo opgelost, anders weet ik het ook niet.
 
Weet iemand of er nog bijzondere aandachtspunten zijn voor het frezen van messing? Ik heb al de snijsnelheid opgezocht: 150 m/min en HSS frezen. Nu is mijn grootste frees 16 mm en kom ik met de formules rond de 3000 toeren uit. Aangezien dat het max aantal toeren is van mijn freesmachine heb ik weinig keus, lijkt me.

Dat is veel te snel. Rond de 1000 toeren, 800 komt eerder. Je kan het merken aan het geluid, dat moet rustig en regelmatig zijn. Tevens zie je het aan het oppervlak, dat wordt met een nieuwe frees mooi glad als het toerental juist is. Ik kan het je helaas niet voorrekenen omdat ik het al jaren niet meer heb gedaan en het niet meer weet. Ik ga altijd op de machiene af, die verteld mij wat hij wil aan toeren.
 
Ik fraiz spiebanen in messing.
Met een 4 snijder
op 8oo toeren.:o
En de zijkanten van een plaat ook
het kanten fraizen zeg maar
mvg
Frederik:D :D
 
Dat is veel te snel. Rond de 1000 toeren, 800 komt eerder. Je kan het merken aan het geluid, dat moet rustig en regelmatig zijn. Tevens zie je het aan het oppervlak, dat wordt met een nieuwe frees mooi glad als het toerental juist is. Ik kan het je helaas niet voorrekenen omdat ik het al jaren niet meer heb gedaan en het niet meer weet. Ik ga altijd op de machiene af, die verteld mij wat hij wil aan toeren.

Onzin, op gevoel werkt slechts beperkt.
We hebben ooit eens een test gedaan, een zeer ervaren frezer op gevoel een CNC bank in laten stellen (voedingen, toerentallen etc.) en een tweede man hetzelfde product laten maken met berekende waarden. Standtijd van de gereedschappen waren bij de berekende versie 12x (!) zo hoog, product was ook nog een heel stuk sneller klaar, ruwheidswaarden waren beter etc.

Om op gevoel te roepen dat de toerentallen te hoog liggen is mijns inziens dus te kort door de bocht. Er zijn HSS (gecoat) frezen die 20m/min mogen frezen in RVS, diezelfde frees mag 600m/min in aluminium hebben. Als Kjel de 150m/min in messing opgezocht heeft is dat een goede richtlijn. Lager is niet zo'n punt, hoger wel, ik zou waarde niet als richtwaarde nemen, maar als maximale waarde. Als je het niet red qua toerental, geen probleem. Voor jou is efficiëntie (zo snel mogelijk) niet van belang, proberen lang plezier van je machine en snijgereedschappen te hebben is belangrijker. ;)

Ik denk dat het goed is wat Kjel doet, eerst jezelf verdiepen in de materie, dan beginnen.

Ik ben wel met Jahre eens dat je moet leren luisteren naar je machine, als ie bijvoorbeeld gigantisch begint te piepen, weet je dat er iets niet in orde is. Jahre heeft echter de nodige ervaring, wat voor ervaren mensen logisch is, moet de beginnende verspaner nog allemaal zien te ervaren.


16mm is een flinke frees, probeer niet teveel ineens weg te frezen, ik heb zo'n vermoeden dat je motortje daar niet vrolijk van zal worden. 16mm is ook niet echt in verhouding met het freesbankje (stabiliteit van het bankje). Wat er op de foto in zit (8mm??) lijkt me beter.


@ Frederik, die waarde zegt niet veel zonder freesdiameter. Snijsnelheid is de bepalende factor, die is alleen te bepalen met toerental + diameter.
Het is overigens gewoon "frezen"
 
Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik iets mee. Ik denk dat ik inmiddels genoeg weet om, vooral voorzichtig, aan de slag te gaan. Ik zal toch ergens moeten beginnen en zal jullie advies goed meenemen.

Rob, er zat op de foto een boortje in. Ik gebruik mijn dure freesmachine nog bijna vaker als kolomboor... Maar ik heb wel verschillende freesjes, 4,6,8,10 en 16 mm. Ik zal voorzichtig en niet te veel aanzetten, wat je al zei ik heb de tijd, hè
 
Back
Top