is er het hele jaar thermiek :?:

Hallo Bertus,

Toevallig vandaag (30 november) nog een grote groep meeuwen gebruik zien maken van een thermiekbel boven Cothen.
Ruim 100 meeuwen die met de bel mee zweefden (af en toe een wiekslag om bij te sturen maar meer niet).
Deze thermiekbel ging over Kasteel Rhijnestijn richting het centrum van dit mooie dorpje.

Het kan in de winter dus ook.

Dat kan, maar hoe lang zou Uw vlucht geduurd hebben ? zij blijven wel in de kleine bel die afdrijft he, wij moeten niet te ver wegvliegen of anders geraken wij de zwever kwijt

Daar zit wel een kern van waarheid in, maarrrrrr..
Als er één thermiekbel is, zijn er meer! Dus inderdaar zoals al eerder gezegd is: Je moet een hele lichte, kleine zwever hebben die ook een hele lage min. sink heeft. Dan stijg je hard in het kleine belletje en kan je het misschien toch nog lang genoeg uithouden tot de volgende langskomt!

meeuwen zijn namelijk niet echt de beste thermiekvliegers (wel best goed, maar er zijn dus betere). Ik heb met het soaren met mijn parapent al wel ontdekt dat ik ongeveer bij dezelfde omstandigheden zoals die nodig zijn voor de meeuwen boven kan blijven.
Zij kunnen wel veel harder! Ik zie ze vaak nog soaren bij windkracht7/8.
Mijn kleine zwever kan echter vaak al soaren therwijl de meeuwen het amper proberen. Die blijven af en toe een stukje zweven, maar moeten dan toch echt weer een beetje bijfladderen!

Het is trouwens wel een van de beste manieren om te leren vliegen (volgens mijn visie). Gewoon heeeeel veel naar vliegende meeuwen kijken!!! (en andere vogels natuurlijk)

Jammer dat er weinig thermiek is :( Maar ik heb nog een andere vraag, ik heb een parkflyertje (EZ van multiplex), het zweeft redelijk goed naar mijn gedacht (:?). Mijn vraag nu is, is het mogelijk om hiermee op thermiek te zweven? Ik weet dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om puur op thermiek te zweven, maar kan ik met mijn kistje een beetje mee profiteren van de thermiek?

Grtz William

William,

Je kunt altijd profiteren van een beetje thermiek, hoe klein ook.
Je uiteindelijke daalsnelheid = daalsnelheid van je vliegtuig in still air min "de thermieksnelheid omhoog".

Als je dus in een slecht gebied vliegt kun je "de thermieksnelheid omhoog" als negatief invullen en wordt je uiteindelijk daalsnelheid nog groter ;-(

william ik ben mijn EZ al een keer bijna kwijt geraakt in de thermiek .
dus ook met een ez gaat dat prima

Beste U woont boven op een koeltoren zeker, ik vlieg met nu momenteel met een tamelijk grote zwever( 3m) en vind nu momenteel niks van thermiek, en Jij geraakt Uw vliegtuig bijna kwijt, was geen duimtermiek

simendewulf zei:
Beste U woont boven op een koeltoren zeker, ik vlieg met nu momenteel met een tamelijk grote zwever( 3m) en vind nu momenteel niks van thermiek, en Jij geraakt Uw vliegtuig bijna kwijt, was geen duimtermiek

Als je heel het draadje even leest zal je veel duidelijk worden.
En in het boven u geschreven antwoord staat een keer

okee okee even uitleg ,met de EZ heb ik in de zomer wel eens ge thermiekt,
beetje off topic dit was in de zomer maar ik dacht dat de vraag ook in het algemeen gesteld was ????
gelukkig was bertus er nog.
groeten wiebe en dat u mag je wel weg laten .

Is er 's winters thermiek? JA :lol:

Na vanmiddag de eerste meeuwen weer circelend te hebben gezien leek het me een mooi moment om de nieuwe tippen + stabilo voor mijn gemodificeerde Robbe Ripper (met flaperons) eens uit te proberen.

Elastiekje in een weiland uitgerold, resulteerde in vluchtjes van +/- 2 min, met uitzondering van 1 vlucht waarbij ik ruim 6 minuten kon bovenblijven. Tijdens deze vlucht 2 kleine belletjes gehad waarbij ik duidelijk hoogte kon winnen. 8)

ripper_1.jpg

ripper_2.jpg

ripper_3.jpg

ripper_4.jpg

CU, Bart

@DeltaMike

En ik had vanmiddag geen een bliepje thermiek. Met vario ook niets te vinden. Ook geen enkele meeuw of buizerd zien thermieken, terwijl er wel in de lucht waren. Heb jij even geboft vanmiddag!!

Schoonhoven, ligt toch tussen Rdam en Utrecht?
Ikzelf heb gevlogen in Sterksel, ongeveer 15 km ZO van Eindhoven, hier waren vanaf het begin van de middag regelmatig meeuwen te zien die zich diverse malen formeerde en begonnen te circelen. In de omgeving zijn erg veel bossen, normaal barst het hier van de buizerds, vandaag heb ik er geen gezien. Het was vandaag nou ook niet dat het overal omhoog knalde, ik heb ongeveer 2 uur gevlogen en maar één vlucht waar ik echt thermiek had. Verder wel een aantal keer dat je het gevoel hebt dat je blijft 'drijven', verder niets.

Wel vreemd dat er met je vario geen beweging in de lucht waar te nemen was.

Bart

Schoonhoven ligt inderdaad tussen R'dam en Utrecht. Onze contreien zijn groen en nat. Bossen en heide zijn ver te zoeken. Dat vindt ik jammer. Graag zou ik nog eens op een heide vliegen!

Ik vergat nog te schrijven dat je Robbe Ripper een mooi kistje is!

Vandaag heb ik wel wat beweging in de lucht waar genomen. Exact achter een rij bomen, in de windrichting. Dat was dus turbulentie. Dat er nauwelijks (om het woord "geen" maar niet te gebruiken) thermiek was werd bevestigd door de passiviteit van de roof(vogels) Er overwinteren hier in de omgeving veel buizerds uit het noordelijke Europa. Dus buizerd te over op het moment!

Overigens vloog ik vandaag met een electroF3J zwever van 2.6 kg. Wellicht net iets te groot voor het soort belletjes wat vandaag te pakken zou zijn?! (maar dan had ik toch op zijn minst meeuwen moeten zien thermieken?!?!)

Idd mooi kistje op de foto, totdat ik foto's van hogere resolutie ga plaatsen. :wink: Het rompje was origineel erg kwetsbaar en is diverse keren gebroken. Bij een iets te harde handlauch verschoof de accu een keer, stekkertje los en kistje onbestuurbaar :oops: : vleugel gebroken :cry:
Met de tippen en het lichtere stabilo vliegt het kistje gelukkig nog steeds erg goed.

Bart

Hallo,

we hebben het over thermiek en F3J.
Maar wat is bijv. nu een betaalbare F3J-zwever om mee te beginnen?
Moet toch stabiel vliegen, niet te grote spanweidte dacht ik. Zeg 200 tot 250 cm :?:
3-as gestuurd? of kan om te beginnen 2-as gestuurd.

Ik vindt dit barre interresant, ben begonnen in motorvliegen, maar daar blijft denk ik niet veel van over, hooguit ter afwisseling.

Al verschillende keren elastiekje uitgelegd, met verschillende resultaten.

Ik zag gisteren (windstil) verschillende fabrieken met mooie grote pluimen warme lucht (stoom) er boven, mooi om eens te proberen dacht ik.
Gr.
Taco

Niet dalen is ook stijgen :)
Dit was een veel gebruikte kreet op de 1:1 zweefclub. De ongeduldige jongens die een "nulletje" verlieten om het geluk elders te zoeken stonden vaak al lang weer aan de grond dan de geduldige vlieger al draaiend op een "nulletje" toch thermiek vond.

Een goed f3j model heeft een spanwijdte van zeker 3 mtr. weegt rond de 2000gr (afhankelijk vh vleugel opp). en kost wat..... (maar dan heb je ook een heel fijn model!)

Als je echt wilt beginnen hiermee, zou ik je aanraden er een 2e hands van een wedstrijdvlieger te kopen.

Er wordt veel aangeboden waarvan men zegt dat je er f3j wedstrijden mee kan vliegen en winnen , maar in de praktijk valt dit erg tegen. Er zwerven op dit forum enkele f3j vliegers ...............

Back