italian runabout 1970

hey

door passie van rc boten echt te maken ben ik de bouwtekeningen gaan halen italian runabout 1970.
deze heb ik nu goed bestudeerd en om dit mijn eerste zelfbouw rc is heb ik al veel op gezocht en gelezen maar toch nog met vragen zit bv hoe zet je tekening over op hout en hoe dik moet het zijn alles is wel op ware grote getekent op papier 1.10 schaal

mvg

italian runabout 1970.

Als ik even rondgoogle dan zie ik dat dit waarschijnlijk een Riva Aquarama is, een "klassieker" onder de speedboten.

1608-new.jpg

Je zou eens rond kunnen kijken in het speedboten forum om antwoorden te zoeken op je eerste vragen. Dit is volgens mij best wel een veelgebouwde boot.
Voor als je straks foto's in je berichten wilt plaatsen en je nog niet weet hoe je dat moet doen, bekijk dan deze link even.

Groet,

Ad Bakker

Je kan de spanten uitknippen en op je triplex plakken, maar dan is je plan beschadigd. Dus copy nemen van je spantenplan en dit uitknippen is beter.
Als je foto's plaatst van je spantenplan kunnen we je raad geven hoe je best je spanten op een bouwplank plaatst.
Zelf verleng ik de spanten zodat ze met de kiel boven gewoon vlak op de bouwplank komen.

BOUWPL06.jpg

bedankt al voor deze tips ik ga 4 mm triplex gebuiken maar als ik deze ga plakken zie je toch het papier of lijm resten of zijn deze weg te schuuren sorrie voor al die vragen maar wil het goed leren ineens dat is de basis he keek al vaak mee bij mijn opa maar dan in de treine
mvg

Ik gebruik zelf een lijmstift/pritt om mijn papieren spanten op hout te kleven, dit kleeft (op balsahout) net genoeg om na het uitzagen, het papier makkelijk te kunnen lostrekken.

Een wat duurdere oplossing is lijmspray, bijvoorbeeld van Bison. Als je alleen het papier inspuit, vormt het een tijdelijke (loshaalbare) lijmverbinding met het hout. Werkt heel goed.

Groet,

Ad Bakker

Het voordeel van de feestdagen is dat je je ongegeneerd 's lekker mag rotvervelen en tijd hebt om ook 's andere gedeeltes van het forum te bekijken. Meestal zit ik op het speedboot en zeilboot gedeelte.

Allereerst, misschien past dit onderwerp ook wel aardig in het speedboat gedeelte. Je kan het altijd nog verplaatsen als je wilt. Ander punt: dit model zou ik iets groter bouwen. Het is persoonlijke smaak, maar anders wordt het gauw massief. Daarnaast kan ruimte voor inbouwen van setup ook geen kwaad. Ik kwam hier een mooie runabout tegen:

Model Boat Builders! Laser Cut Frames for any boats or things you want to build!

Bonzo (German Runabout) -> te bestellen in ieder gewenst formaat (dat is dan wel weer erg makkelijk).

Wow! Kende ik niet, Ad, maar ziet er perfect uit! Laat deze runabout zich ook 'ondersteboven' op een bouwbord opbouwen? Dat is misschien nog een criterium om rekening mee te houden, bouwgemak. Zeker voor iemand die begint met modelbouw mag het niet verkeerd kunnen gaan (bij wijze van spreken :-)).

Laatst bewerkt:
Laat deze runabout zich ook 'ondersteboven' op een bouwbord opbouwen?

Een hele goede vraag Eric, en ik betwijfel het. Tenzij je zelf een (tamelijk ingewikkelde) hulpconstructie weet te fabrieken. Ik weet het niet..........

Serieuze gegadigden zouden kunnen mailen. Toevallig een paar dagen geleden vragen gesteld over hun laser service, en kreeg prompt antwoord.

Groet,

Ad

dash

Zeer mooi spantenpakket. Voor montage wel het "dashboard" van deze "UK version" even keren, klokken en stuurwiel, gashandels e.d. zitten links bij een Riva.

@Knip: nog vorderingen gemaakt? Ambitieus project, dat begrijp ik, daarom erg interessant om te volgen...

ja heb alles gekopieert en geplakt maar zag het niet zitte alles met de hand uit te zagen ben dus opzoek gegaan naar een zaagtafelje werkt fijn fotos volgen nog grtjes

hey allemaal

ben terug bezig met me project. heb een tijdje niets kunnen doen wegens een sterf geval.
maar kop op en verder dus.
in de loop van de week volgen er fotos hoe ver ik al sta met project.

Soms gaan andere dingen even voor. Nog gecondoleerd dan. En blij te horen dat je de draad weer hebt opgepakt. Aan iets bouwen werkt naar mijn idee in meerdere opzichten constructief, je bouwt niet alleen aan het model, maar in zeker opzicht ook altijd aan jezelf, zeg maar.

Als alles maar makkelijk zou gaan zou er iets niet kloppen Knip, maar ziet er tot nu toe netjes uit hoor.
Zorg wel dat je de boel goed recht hebt en goed gefixeerd (bouwplank?) voordat je de huid gaat aanbrengen, voordat je het weet zit je met een krom schip en dat is voor zo'n snelle rakker funest.

Back