IZj : mijn home made F5J

Discussie in 'F5J' gestart door jacobbos, 18 okt 2014.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Leuk Arjan dat je ook een Watts New gaat bouwen! Ga je hem origineel maken met de romp zoals Brian ontworpen heeft?

    De ligger: Ik ga hem maken met 45 graden glas er in, de spullen zijn in huis dus de volgende klus is de tekening definitief maken en printen. De stap daarna is dan in DevWing de profielen definitief maken en laten frezen door Jaap.

    Zoals gezegd is het hout, glas en koolstof binnen. Blijft een leuke ervaring om een doos te ontvangen welke bijna niks weegt. Het kadootje is het openmaken: Dan komt die heerlijke houtgeur je tegemoet! Het balsa heb ik besteld bij Heerdegen omdat je daar (tegen meerprijs) A-kwaliteit kunt bestellen welke handmatig wordt uitgezocht zodat de gewichtsverschillen van een plankje binnen kleine marges blijven.

    Vanmiddag heb ik van wat oude meubelpanelen een bouwplank gemaakt met de 2 graden v-stelling er in, daar bouw ik straks eerst het middendeel mee op. Daarna werk ik naar buiten met de buitendelen en tips die dan in de bouw aan kunnen sluiten op het middendeel:

    IMG_20151201_150031074.jpg

    Ik word gedwongen om in een hoek van mijn werkruimte te gaan werken. Mijn bouwbureau bestaat uit een aantal aanrechtbladen. Met de waterpas heb ik die eens gecontroleerd en dan blijkt dat ze niet allemaal mooi waterpas aansluiten. Dus is de bouwplank op 1 van de aanrechtbladen gepositioneerd zodat ik niet een verdraaiing inbouw.....

    Groet,

    Jacob
     
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even voor mijn idee...

    Veel liggers met koolstof capstrips worden opgevuld met KOPS balsa. Maar wanneer is balsa nu KOPS? Ik bedoel, als ik een plankje heb, weet ik wat de kopse kant is. Maar als ik dan tegen de liggers aan kijk vanaf de voorlijst, wat moet ik dan zien:

    ______
    ::::::::::::
    ______

    of
    ______
    |||||||||||||
    ______

    Ik neem zelf aan de tweede, al vind ik dat niet kops. Of moet ik het dan zo zien dat met kops wordt bedoeld dat de kopse kanten tussen de capstrips zitten.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Met kops balsa wordt inderdaad de nerfrichting bedoeld. De nerf moet haaks op de liggers lopen, dus het onderste beeld.
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Okee, dacht ik al, maar dan is het duidelijk
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat kops bedoeld wordt als kops tegen de ligger/stringer.
    Maar idd. zonder die info zijn er evenveel mogelijkheden als dimensis: 3! Vertikaal, voor-/achterwaarts, links-rechts.
    Het ligt er maar aan van waaruit je maar kijkt.
     
    Japie.G vindt dit leuk.
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Het lijkt rustig te zijn hier, maar schijn bedriegt. Ik ben nog steeds lekker aan het doordenken en doortekenen en doorontwikkelen van mijn ideeen over hoe de vleugel te bouwen.

    Ondertussen heb ik wel een motor/prop/spinner combinatie kunnen overnemen en daarom vandaag de dremel in de neus gezet van de romp, motorschot gemaakt, rustig warmstoken en met een draadeind het motorschot op het zicht op de goede plek gezet. Zit nog niet helemaal zoals het moet maar daar gaan we een andere keer weer mee verder..

    IMG_20151215_223407888.jpg

    received_1110079925693303.jpg

    Groet,

    Jacob
     
    Ariel vindt dit leuk.
  7. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Uhhh, vertel eens, waarom stook jem warm?
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Om de ovale romp gemakkelijker te vervormen naar rond middels het motorschot.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Moet je mee oppassen!
    Epoxy is een thermoharder. Die smelten niet. Dus als het zachter wordt door verwarmen, heb je het ook definitief zwakker gemaakt. Uiteraard blijft de glasvezel nog onverzwakt, maar de matrix waarin het glas is ingebed (de epoxy dus) is wel verzwakt!

    Vertraagd motortje met Reisenauer-vertraging (3-punts bevestiging)?
    Zo ja: :koud:
     
  10. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dank voor de tip Dirk! Zonder het licht te verwarmen lukt het bijna niet om het ronde schot naar voren te trekken. Kiezen tussen 2 kwaden, zo voelt het..

    En de motor is een Hacker B40 10L + MAXON 4,4:1 Keramik

    Jacob
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gelukkig voegt het motorschot ook een boel sterkte toe.
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Wel een heel late reactie, maar er gewoon eerder niet op gelet..

    De Maxxon, wil je naar de maan?:eek: In mijn zware oranje Supra heb ik een a20 met vertraging .. is voldoende en scheelt bijna 100 gram in de neus. Als je het gewicht nodig hebt dan is het prima, als de motor te zwaar is misschien een A20 of A30 overwegen voor je met lood aan de slag moet ?
     
  13. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    U heeft nog tot 4 april ... :D
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Bob, klopt!!

    Gelukkig heb ik mijn leven meer dan het modelzweven..

    Wat betreft de motor, dat is niet de allerlichtste die je kunt krijgen, dat klopt. In mijn achterhoofd zweeft nog steeds het idee om op zijn minst de hoogteroerservo in het richtingsroer te monteren om zo een korte en directe aansturing te krijgen. Dat scheelt dan ook weer wat gepriegel voor in de romp en de massa van de motor helpt dan ook weer mee. En Arno hoor ik dan weer terecht denken dat de massa zich moet concentreren rond het zwaartepunt, dat klopt ;)

    Om ribben te kunnen frezen moet ik de maten kennen van de verbinders tussen middendeel en tippen. Dat kan ik dan verwerken in de tekening. Ik heb diverse opties onderzocht en ga nu op de Berry manier (Adamas, vanaf #58) een zelf koolstof verbinders maken van 10 mm x 10 mm, lengte van 20 cm totaal met daarin de 2 graden v-stelling van de tips tov het middendeel. Want massa moet zich rond het zwaartepunt concentreren nietwaar... Om gelijke verbinders te krijgen ga ik ze allebei tegelijk "op elkaar" bouwen met tussen de ligger uiteraard een plastic niet-hechtende-scheiding.

    Van MDF een mal gemaakt in de juiste hoek met aluminium strip die ik strak op de koolstof roaving plaats om het een en ander aan te drukken:
    IMG_20160122_143038111.jpg

    Mal klaar:
    IMG_20160122_154725093.jpg

    Van wit schuim maak ik nog een ' kast' waarin ik het volgende "verwarmingselement" ga plaatsen zodat de epoxy lekker uitbakt:
    IMG_20160122_160219047.jpg

    Nu nog even een vleesthermometer scoren om te zien welke temperatuur er binnen in de kast gaat heersen.

    Step by step...

    Jacob
     
    TheNorb en vissermax vinden dit leuk.
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaat helemaal goed komen Jacob :yes:

    Ik kon het alleen niet laten me even over het gewicht van de motor te verbazen. Mocht je in de laatste fase van het afbouwen klem komen (als in misschien toch te zwaar), ik heb nog een A20 met vertraging en bijpassende prop liggen die je zolang kan gebruiken als je alsnog wat anders moet/wil/gaat bestellen.
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Fijn aanbod Bob! Dank je.
     
    bobt vindt dit leuk.
  17. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ok, weer een stapje verder.

    De vleesthermometer met instelbaar alarm is aanwezig, mijn broer kookt graag... :koud:

    Het laatste klusje voor de mal geregeld: een blok MDF met vleugelmoeren die de alu-strips gaat aandrukken

    Gloeilamp-oventje gemaakt en getest. Ik weet nu hoever ik de deksel om hoog moet brengen om 40 graden constant te verkrijgen. Met deksel volledig gesloten gaat hij net boven de 60 graden uitkomen om straks te kunnen temperen.

    Nu 142 rovings knippen. Lekker klusje... #not. De lopende band ziet er zo uit:

    IMG_20160123_194403053.jpg

    Links mijn state-of-art afrolsysteem voor de rovings
    Daarbij een briefje met notatie wat ik bij de per 10 verpakte rovings stop.
    De rovings verpak ik per 10 tussen huishoudfolie met het briefje. Kan ik de tel niet kwijt raken.
    Daarnaast het oventje met vleesthermometer waarin de mal staat. Middels wat afvalhout op de hoeken heb ik het deksel omhoog gebracht. Ik heb ontdekt dat 10 mm verhoging ongeveer 5 graden temperatuurdaling veroorzaakt.

    Ik vind dit dus kicken, met "rommel" en huis, tuin en keuken spullen proberen iets moois te maken.

    Morgenvroeg aan de slag met de epoxy en maandag weet ik dan of het allemaal klopt.....

    Jacob
     
    Berrie, vissermax, Wubbe en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Lekker bezig Jacob. Low-tech, maar toch met een gedegen aanpak.
     
  19. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Heel Friesland bakt...

    Zo, de eerste verbinder zit in de mal en ligt nu lekker warm te worden. Mijn plan om ze allebei tegelijk te maken heb ik halverwege het soppen laten varen omdat ik ontdekte/bedacht dat ik de tijdelijke scheiding tussen de 2 lagen niet goed voorbereid heb. De lijm werd al lobbig en om dan eerst nog iets te maken wat er mooi strak tussen paste zou betekenen dat het haastwerk zou gaan worden. En haastige spoed...

    Bijkomend voordeel is dat ik nu nog voldoende roving op de rol heb om eventueel 2 nieuwe verbinders te maken. Ik heb materiaal voor 3, dus als er 2 mislukt waren moest ik weer bestellen en wachten. Al doende leert men zeg ik dan maar.

    IMG_20160124_115551743_HDR.jpg

    Zo ligt de verbinder er nu ingeklemd bij. Morgen weten we meer!

    Jacob
     
    Ariel vindt dit leuk.
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Morgen al? Is het dan echt helemaal keihard?
     

Deel Deze Pagina