J-Class Endeavour romp bouwverslag (en interesse peiling)

Een J op 1/20 komt zo een beetje overeen met de oude A classe, maar heeft wel een groter zeilopp. dan een A met het zelfde gewicht en afm.
Heb al verschillende filmtjes gezien van de 1/16 schaalmodellen met een extra diepe kiel, deze hebben met veel wind 3 - 4 BF ook problemen om recht te blijven.
Met romp en zeilen op schaal ga je boven 5 kn wind al te veel helling krijgen. Dus die diepere kiel en extra gewicht zijn volgens mij nodig .
Het zeilopp. verkleinen met veel wind word ook op al de moderne wedstrijd classen gedaan en die hebben een uitzonderlijk diepe kiel.
 
Dan is reven misschien wel de mooiste oplossing (en natuurlijk slim omgaan met de stand van de zeilen). In het echt (schaal 1 op 1) zullen ze ook niet continu met volle bezeiling hebben gezeild.
 
Kostprijs van zo'n romp kan ik nu echt niet inschatten. Uiteraard is de eerste romp de duurste, je moet ook de kostprijs van de plug en de mal gaan rekenen, als je dan maar 1 romp maakt zitten de kosten allemaal in die ene romp.

Een puur commerciele aanpak in de bedrijfswereld zou zijn:
- ontwikkelingskosten, kosten van plug en kosten van mal, delen door het geschat aantal rompen dat minimum zullen gemaakt worden, om zo deze kosten terug te verdienen over X aantal rompen.

Vermits het hier over een kleinschalig project gaat en er niet gelijk 100 rompen zullen verkocht worden, kan deze kost moeilijk gespreid worden omdat je dan in verhouding redelijk dure rompen krijgt..

Stel: (pure hypothese, heb geen idee van werkelijk kosten)
Ontwikkelkosten, plug, mal kosten 300 €
1 romp maken in de mal = 150 €

Dan kost 1 romp 450€

Maak je 100 rompen dan deel je 300/100 --> 3€ per romp en dan is de "kostprijs" van elke romp 150€ +3€ = 153€

Maak je maar 5 rompen, dan zou je al 300/5 = 60€ per romp moeten erbij tellen, en krijg je een kostprijs van 210€/romp

Nu is dit voor mij een hobbyproject - daarmee bedoel ik dat ik zowieso kosten ga maken omdat ik zelf de romp wil. In bovengesteld voorbeeld ben ik dus zowieso 450€ kwijt.

Moesten er achteraf enkele rompen kunnen verkocht worden, en ik zou bovenop de echte kostprijs van 1 romp hierbij bvb 25€ bijtellen, dan zou ik een deeltje van de gemaakte kosten voor de mal kunnen terugverdienen - waarschijnlijk niet helemaal, en dat hoeft ook helemaal niet, maar elke romp die verkocht zou worden zou de gemaakte kosten dan wel een beetje verzachten.

Maar goed - bovenstaande getallen zijn puur fictief laten we vooral afwachten wat de plug en mal in werkelijk gaan kosten....
 
De verdieping van 5 cm zie je niet in het totaalbeeld.
Mijn Rainbow heeft dat ook, maar er is niets van te zien.
Ook moet je rekening houden dat de schepen nu door de moderen materialen vaak een 10cm hoger vrijboord hebben, daardoor schaal 1:20 , 5 cm dieper kunnen.

Ik begrijp de verdieping van 5cm, maar ik vind het aan de andere kant ook zonde: Het model zal meer als showmodel staan dan daadwerkelijk zeilen. Voor het zeilen zou je in een aangeschroefde kiel kunnen voorzien, waarin de bulk van het gewicht. Dat maakt e.e.a. ook weer ietsje beter handelbaar. Uitgaande van 143 ton voor de Endeavour, en 1:20 schaal, kom je op ruim 17,5 kg, wellicht een halve kg / liter meer voor de extra aangehangen kiel (waarin je ca 5,5 kg lood in kwijt kunt als je deze giet, of ca 3-4 kg als je deze uit polyester maakt).

Aan de andere kant, met de diepere kiel heb je ook meer roer, wat ook wel weer handig kan zijn. dilemmas...

Op zich heb ik wel interesse in een rompje.
 
Met 5cm meer diepte is natuurlijk ook weer meer bouwmateriaal gemoeid, wat de kostprijs weer niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt al kan ik me voorstellen dat een paar maatjes kleiner misschien meer aantrek heeft. De tijd zal het leren.
 
hoe kleiner het model, hoe slechter de zeileigenschappen!!
Daarom heb ik een model van 2 meter ( schaal1:19) en kanwaarschijnlijk zeilen t/m windkracht3 a 4


Met 5cm meer diepte is natuurlijk ook weer meer bouwmateriaal gemoeid, wat de kostprijs weer niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt al kan ik me voorstellen dat een paar maatjes kleiner misschien meer aantrek heeft. De tijd zal het leren.
 
Oorspronkelijk geplaatst door eric_laermans
Met 5cm meer diepte is natuurlijk ook weer meer bouwmateriaal gemoeid, wat de kostprijs weer niet ten goede komt. Ik ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt al kan ik me voorstellen dat een paar maatjes kleiner misschien meer aantrek heeft. De tijd zal het leren.

learmans ,als je deze schepen kleiner bouwt kun je er net zo goed een statisch model van maken , ja als de romp groter maakt zit je wel zoals jullie vanuit gaan met vervoer , maarja dat is je overweging , schaal bouwen en schaal zeilen ,moet je niet met te kleine schaal (boot ) doen en helemaal niet als allles moet werken en bijna copy moet zijn , maar dat is Dazzler wel bekent , zo groot mogelijke schaal , je moet gewoon een trapje nodig wezen op de windvaan in je mast te zetten . Toch !!


en als je (wie dan ook ) moet je niet piepen over de prijs , wan zo`n schip bouw je niet voor weinig geld want met de romp begin je pas , en dan de rest !!!
 
hoe kleiner het model, hoe slechter de zeileigenschappen!!
Daarom heb ik een model van 2 meter ( schaal1:19) en kanwaarschijnlijk zeilen t/m windkracht3 a 4

Kun je dan niet het zeiloppervlak aanpassen aan de omstandigheden? Een bootje van nog geen kilo en ca 50 cm kan nog goed varen in windkracht 3 a 4.
 
Wat men ook wel doet, is romp op schaal, maar alles boven de waterlijn zo licht (gewicht) mogelijk en iets meer lood in de kiel (binnenkant niet buitenkant) zodat de zeiloppervlakte - gewichtratio enigszins positief wordt beïnvloed. En inderdaad, er zijn in het verleden wel 'ns rakkers van ongeveer 50cm gebouwd (zoals 'De Zeearend', Sparkman & Stephens) die het boven verwachting goed deden. Uiteraard moet je een beetje slim zeilen, maar dat is altijd raadzaam.
 
Ik ben benieuwd hoe ze dat dan met de echte doen, die vallen toch niet om bij de eerste de beste windvlaag? Of misschien ook wel, ik ben niet zo bekend met deze klasse. Ik neem aan dat ze met meer wind toch wat reven, of op andere manier wat zeiloppervlak verminderen?
 
Precies, dat laatste (reven) vermoed ik dus ook. Daarnaast moet je ook veel kunnen bijsturen met de stand van de zeilen. Ik ben zelf bezig met een klassiek scherp jacht (niet te vergelijken met J-Class), dat volledig is opgebouwd op schaal (buitenkant). Echter, er is meer lood in de kiel gestopt om de ratio iets te verbeteren.
 
De orginele schepen varen bij windkracht 5 niet meer uit.
Tevens als ze aan de wind varen liggen ze behoorlijk schuin.
Dit was bij Falmouth, waar ik achter de schepen aan kon varen.
Diot was windkracht 4.

 
Een romp van 2 meter weegt ongeveer 2kg.
Als de boot klaar is weegt hij zonder ballast max 8 kg,zodat er 17 kg ballast in kan.
Dit alles is dan schaal 1:19
het kan natuurlijk iets schelen, m,aar meer dan 2kg verschil zal dar niet inzitten

wat mag een kale romp wegen? en wordt deze naderhand nog versterkt met spanten?
 
gaat me even puur om het polyester werk... wij zijn op de zaak nl bezig om mallen te spuiten op een andere manier, met ander materiaal. kan er nog niet veel over zeggen, maar had nog even paar vraagjes:

1. wat is totale romp oppervlak
2. wordt de romp naderhand nog van spanten voorzien (voor stijfheid)
3. wat voor romp dikte maak je?
 
romp opp weet ik niet,
Maar de dikte van de romp is 2mm en er komen alleen maar dekspanten in en een rand in de romp op dekhoogte




gaat me even puur om het polyester werk... wij zijn op de zaak nl bezig om mallen te spuiten op een andere manier, met ander materiaal. kan er nog niet veel over zeggen, maar had nog even paar vraagjes:

1. wat is totale romp oppervlak
2. wordt de romp naderhand nog van spanten voorzien (voor stijfheid)
3. wat voor romp dikte maak je?
 
Back
Top