J-class romp

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jankraak, 13 sep 2008.

  1. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Dat lijken mij zeer goede argumenten voor een grotere romp ;-)

    pfff wel groot om te vervoeren, hoe hoog wordt de mast ?

    p.s.
    ik heb nog geen ervaring met rc zeilen
    ik heb nu een apache 1,56m speedboot die netaan past in de auto

    zodra de frees klaar is maar eens gaan kijken om spanten te maken.

    en dan zien we wel hoe groot het wordt
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Even een overzicht van de afmetingen, zoals ze op 1/20 zouden komen (voor de Endeavour)

    Lengte: 197,5 cm
    Breedte: 33,5 cm
    Lengte op de waterlijn: 128 cm
    Diepgang: 22,85 cm (te verhogen tot zo'n 25cm ivm stabiliteit)
    Lengte mast: 232 cm (kan eenvoudig deelbaar gemaakt worden, voor eenvoudig transport)
    zeiloppervlak: 1,75 m²
     
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Zoals al eerder aangegeven:

    met een beetje moeite kan ik eventueel 100 kg/m3 schuim voor het frezen van een plug wel sponsoren. Eventueel zelfs met freespasta (dan eerst het schuim te klein frezen, freespasta opspuiten of kwasten, en vervolgens op maat frezen).

    Die freespasta is nog in ontwikkeling, ik heb deze week de basis gemaakt. Ik wacht nog op een additief voor de tweede stap. (zal wel over een week of 2 komen).

    Ook aan materiaal voor een hoog kwalitatieve mal is wel te komen. Ik denk dat ik nog wel wat heb liggen. (Rapid Tooling System)
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    dubbel...
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2011
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    driedubbel...
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hey skiff,

    Dat is intresant als materiaal, maar de cnc machine hier beschreven gaat (maar) tot 120 cm , hoe is dat op te lossen :confused:.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.995
    Locatie:
    Zwolle region
    Misschien om de kosten te drukken is het een optie de romp in lagen van hardschuim (dikte 2cm) op te bouwen en vervolgens te schuren. Zelfde effect als frezen alleen een stuk goedkoper. Ik heb op die manier met succes zeilbootrompen gebouwd zien worden.
     
  8. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    De frees kan eventueel iets verlengt worden door een blad van 2 meter erop te leggen met pasbussen als het model dan halverwege is de plaat opschuiven over de pasbussen en verder gaan

    Daniel
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Daniel kan de electronica en de soft. dat aan, en gaat de maatvoering dan nog 100 % juist zijn of is het dan ook de bedoeling van de DFX file te splitsen ?

    @ Eric denk dat de hardschuim platen die je bedoeld ongeschikt zijn om te frezen, de projecten die ik zo al heb zien bouwen word gewoonlijk tussen de spanten opgevuld, en dan dezaagd en geschuurd.
     
  10. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Nauwelijks langer, breder en dieper dan mijn RA class en mast als mijn M-boot
    Is dus te overzien.

    Welke Massa cq Waterverplaatsing heeft de boot hierbij ??

    Groet Arjan
     
  11. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Waarschijnlijk zullen we de tekening moeten opsplitsen in 2 delen,
    Er kan een offset aangegeven worden, dit is een kwestie van uitproberen.

    Wat betreft de maatvoering, lijkt mij dat dat geen probleem zal geven aangezien de frees de pasgaten kan maken voor het 2e blad.

    We zijn nu bezig de frees zijn eigen motorsteunen en lager blokken te laten maken, man wat gaat dat strak, nog wel veel oefenen ;) Wel mooi een machine die zijn eigen onderdelen maakt.

    Met de nieuwe spindels zal het allemaal nog wel strakker worden, zodra deze erop zitten weten we de uiteindelijke maat van de machine.

    Daniel
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Daniel, een bouwverslag van je frees machine zou ook wel intresant zijn ;)
     
  13. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik heb nog geen foto`s gemaakt, maar het principe komt van

    The Original Joe's 06'

    deze machine is voor ongeveer 700 / 800 euro te realiseren, en is voor het grootste gedeelte gemaakt van mdf.

    Ik zal van de week een aantal foto`s maken van de machine en hier posten

    Daniel
     
  14. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik denk dat je e.e.a. in 4 delen moet gaan maken. Links en rechts sowieso splitsen, vervolgens de romp in lengte ook splitsen.

    Een dergelijke las is met weinig werk strokend te plamuren en schuren. Ook bij een gefreesde plug heb je toch altijd wel wat schuurwerk, dat is ook helemaal niet erg. Je zal e.e.a. toch nog moeten lakken. (met DD lak ivm styreenbestendigheid voor het maken van een goede mal)

    Ik zou hem niet eens in 1 deel willen proberen te maken.

    De links/rechts verdeling is ivm de terugvallende romp bij de grootste breedte. De mal zal ook deelbaar moeten worden.
     
  15. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Dan moet het gewoon kunnen.
    Met een paar paspennen kunnen de delen goed op hun plaats worden gezet.
    Daniel
     
  16. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    wel moeten we nog goed gaan bekijken met welke software de plug gefreest gaat worden. momenteel gebruiken we mach als aansturing voor de frees en 2d demo versies van cad cam welke kan uitvoeren naar mach. voor het uitkameren en contour snijden is dit voldoende.
    voor het volledig 3d frezen is andere software nodig welke ik nog moet uitzoeken en beheersen. nu heb ik wel voldoende ervaring met 3d tekenpaketten. maar alle suggesties en ervaringen zijn welkom.
     
  17. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik zal voor de duidelijkheid even voorstellen, droopy is mijn broer. Wij bouwen samen de frees.
    Sam kun jij fotos posten van de frees? Misschien nieuw topic maken en link hier plaatsen.
    Daniel
     
  18. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik heb net mijn documentatie en archief eens opgeruimd, kom ik nog lijnenplannen tegen van de Endeavour, de Ranger, de Enterprise en de Rainbow. (+ nog ontzettend veel meer info over J-klassers).

    Ik denk, ik meld het even in dit topic, altijd handig als er iemand naar zoekt.
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Daniel Sam,

    Soft kiezen die met 3D DXF file kan werken

    Skiff ,

    Dat kan van pas komen, weet niet of je delftship soft op je pc hebt zou je anders mijn bestand door mailen om te vergelijken met je tekening :)
     
  20. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Vooral goed bijhouden Skiff, ik ben er zeker van dat dit nog van pas gaat komen!!


     

Deel Deze Pagina