Jacht Mochi Dolphin 74

• Topicstarter Topicstarter J.W.Buijk
  • Startdatum Startdatum
Nee Hoor Erik, die ruit gemaakt van een fles blijft heel mooi in vorm, je kan trouwens ook platte ruiten maken en die blijven na los snijden ook plat!

gegroet, Brandaris

okee
leek mij zo ,als je van een bestaande vorm een andere vorm maakt dat dat terug wil naar de oude vrom ...

weet trouwens niet of voor hun een fles groot genoeg is voor die ruit ,afhankelijk van hoever ze hem willen doortrekken naar achteren in geheel .

groeten
erik

update

even weer een update

er is de afgelopen weken niet zo heel veel gebeurd
erg druk gehad met mijn werk en ook weer verschillende wedstrijden gevist

toch willen we de voortgang aan een ieder laten zien.

de romp staat inmiddels voor de eerste keer in de eind kleur
we hebben uiteindelijk gekozen voor blauw

we hebben inmiddels ook de mal gemaakt voor de grote ruit en hebben ook al geprobeert een ruit te buigen
we hebben hier een vlakke plaat van 0,5 mm voor gebruikt.
deze met een verfafbrander warm gemaakt en over de mal getrokken
de eeste resultaten zijn niet onbevredigend
we komen hier nog op terug

Foto-47YQXT4V-D.jpg

inmiddels zijn we wat verder met de bekleding van de kajuitopbouw
hierboven zien we het lage gedeelte wat vanuit het midden bekleed zal worden met latjes
door de diverse rondingen welke ook weer alle kanten op lopen moeten we al deze latjes taps maken

Foto-UYZGPICP-D.jpg

hier een zijaanzicht
we wisselen de latjes af, we gebruiken latjes van 1,5 mm triplex en latjes van 1,5 mm balsa
het liefst zouden we alleen maar balsa gebruiken maar dit is erg kwetsbaar
vandaar deze keuze

Foto-7I8EE6IT-D.jpg

op deze foto is duidelijk te zien wat voor rondingen we allemaal tegen komen.
bovendien is goed te zien wat voor een grote ronde gebogen ruit we moeten gaan maken
in het midden van de foto is een zwarte lijmklem te zien
op de liggende plaat waar deze opgeklemd zit komt de ruit en loopt dan door tot het hoge staande spant er achter en het gebogen spant wat er bovenzit

tot zover deze update
nogmaals kommentaar en vragen zijn altijd welkom

jwb

hey

ziet er goed uit jongens, en ja veel rondingen veel werk he, zou je niet op de vlakkere delen zoals de zijkant voor een deel gewoon 1.5 mm fineer kunnen gebruiken, daar waar er maar naar 1 kant ronding in zit? en dan verder weer aanwerken met latjes ?

word idd een beste ruit, was eigenlijk wel nieuwschierig hoe die eerste gelukt was en hoe je nu uiteindelijk de mal gemaakt hebt, foto's??

groeten
erik

voortgang en gebogen ruit

@erik16v

we hebben bewust gekozen voor het werken met smalle latjes
heel veel latjes lopen van vertikaal op het hoge kajuit gedeelte naar horizontaal op het lage gedeelte
er zit dus een komplete wokkel in de latjes
bovendien zitter er op het lage deelte ook weer diverse rondingen welke haaks op elkaar lopen.
uitvoering in 1 plaat is misschien wel mogelijk maar zo moeilijk dat ik voor verschillende latjes gekozen heb.

voor wat betreft de gebogen ruit:
de mal hiervoor hebben we gemaakt uit een badding
deze hebben we op de dikte gemaakt welke gelijk is aan de hoogte van de ruit
de breedte van de badding hebben we gelijk gemaakt aan de maar waarop de ruit aan de onderzijde buiten het eerste hoge spant uitsteek.

ik hoop dat het voor jullie nog te volgen is

door deze maatvoering konden we op de bovenzijde een plattegrond van de ruit plakken en ook op de onderzijde

daarna was het gewoon een kwestie van een beitel pakken en vanuit de twee opgeplakte plattegronden naar elkaar toesteken waardoor de gebogen vorm ontstond
hier onder het resultaat

Foto-6PCEV74Y-D.jpg

om jullie een indruk van de afmeting te geven:
de maten van de houten mal zijn:
hoogte 49 mm
diepte onder 155 mm
diepte boven 75 mm
totale breedte 220 mm

deze vorm hebben we samen met een vlakke doorzichtige plaat in de bankschroef geklemd en zijn we vanaf 1 kant de plaat gaan verwarmen met een verfafbrander
door iedere keer een klein stukje te verwarmen knden we de plaat om het houten blok heen trekken.
dan stevig vast houden tot de plaat afgekoeld was en herhalen op het volgende stukje

uiteindelijk was de vlakke plaat in zijn geheel om het blok getrokken en hebben we de ruit globaal ( te groot) uit de plaat geknipt

Foto-QEHZAG7A-D.jpg

deze te grote ruit ziet er misschien niet uit maar ik denk dat ik deze wel goed in de kajuit kan krijgen.
ten eerste is hij nog te groot en ten tweede kan in de ruit langs de boven en onderzijde volledig gaan verlijmen in de kajuit

op onstaande foto de ruit zoals we hem gepast hebben en provesorisch in de kajuit vast gezet hebben.

Foto-R7ALWLSU-D.jpg

dat ziet er al weer veelbelovend uit.

de ruit is dus zowel rond, van links naar recht, als bol, van boven naar beneden en van voor naar achter? je kan dus nergens een recht latje op de ruit leggen?

want dan is het dus niet alleen buigen maar ook uitrekken voor het kunstof, iets wat nog een beetje meer werk en aandacht vraagt!

heel erg veel succes met alles!

groeten
erik

laatste stand van zaken

hier weer even een update

de laatste weken is er niet zo heel veel gebouwd
erg druk gehad met de dagelijkse werkzaamheden en bovendien last gehad van de inmiddels beroemde griep.

we hebben wel veel getekend zodat we straks in de kerstvakantie lekker kunnen bouwen
we hebben de keuken en de bar zo goed als uitgetekend.
t.z.t. zullen we het resultaat laten zien.

vandaag hebben we ons bezig gehouden met de tender en het zwemplatform.
bovendien hebben we de doorgangen van het achterdek naar de tender en het zwemplatform gemaakt.

om een indruk te krijgen wat we eigenlijk aan het bouwen zijn heb ik vandaag ook alles in elkaar gezet.
dit is op de foto gezet en we willen jullie hier ook van laten zien.

Foto-WG6RHPM4-D.jpg

hier de bakboordzijde

Foto-K4AXYPJH-D.jpg

en uiteraard de stuurboordzijde

Foto-YIG6OUFL-D.jpg

tot slot de achterzijde met een komplete doorkijk naar de punt
deze update laat niet veel nieuws zien .
doordat de boor nu helemaal in elkaar staat hebben we een goed idee wat er werkelijk klaar is, en wat belangrijker is wat we allemaal nog moeten bouwen.
door dit laatste weten we weer waar het komende jaar onze vrije tijd in gaat zitten.

reakties en opmerkingen zijn uiteraard weer welkom

JWB

trap in tender

zoals beloofd in onze vorige update hierbij een stukje verslag van de tender trap
uiteraard is alles begonnen met een tekening

Foto-U77DBIJH-D.jpg

erg duidelijk is de foto niet maar een aantal maten zijn wel te lezen waardoor je een indruk krijgt van de afmetingen, uiteraard is de maatvoering in mm
de basis voor de trap maken we van 3 mm MDF, dit heb ik momenteel vanuit mijn werk veel voorhanden, het is glad strak en makkelijk te verwerken.
hieronder de basistrap

Foto-RMHDLJ7U-D.jpg

de treden gaan we maken van louro preto, een houtsoort welke we ook gebruiken voor een aantal dekken zoals het dek van de Flybridge.

nogmaals een foto van de basistrap

Foto-673H4DV7-D.jpg

het hobbymes er even bijgelegd om een indruk te krijgen van de afmetingen
de stootborden van de trap worden deze keer voorzien van 0,8 mm dik HPL, deze kunststofplaat wordt veel gebruikt in de meubelindustrie
we kunnen hier snel iets strak en glad mee afwerken, wel moeten we vooraf bedenken hoe we deze kunststof plaat verlijmen.
je moet namelijk niet tegen de donkere zijkanten aan kijken.

Foto-EZCIIAUX-D.jpg

het is een kleur, net niet wit, deze kleur gaan we ook gebruiken voor het bekleden van de gehele binnenzijde van de tender.
hier hopen we dan ook de plaatmaten op schaal na te bouwen

tot slot een foto van de bovenste traptrede, deze trede ligt op het hoofddek en loopt door de achterverschansing heen, vandaar dat deze trede zo breed is

Foto-HL64ZUPX-D.jpg

het 10 cents muntstukje geeft ook weer een indruk van de afmetingen van deze trede
de trede is opgebouwd uit latjes van 2x2 mm met daartussen 0,5 mm zwart bordkarton
dit karton laat de voegen zien welke in het echt worden dicht gekit.
op de foto is dit karton alleen nog maar afgesneden, als we deze trede schuren ontstaat er een mooie strakke zwarte naad

tot zover deze update
er zal snel een volgende komen, we hebben vakantie en buiten is het ook geen weer
zoals altijd: vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom

jwb

hey

bij mijn weten, en bij alle teak delen die ik gemaakt heb waren ook altijd de verstekken voorzien van een kit naad!

kijk ik er bij jullie raar tegen aan of ...???

verder ziet alles er natuurlijk WEER super uit, benieuwd naar de volgende update!

groeten

@erik16v

een oplettende lezer ziet alles
je hebt gelijk, ik heb de foto's van het originele schip nog eens goed bekeken en inderdaad horen er ook kitnaden in de verstekken.
alleen heb ik nu wel een groot dilemma
bij de trede op de foto zou ik het nog kunnen veranderen door de verstekken voorzichtig open te snijdenen er bordkarton in lijmen, maar inmiddels heb ik ook al 3 traptreden klaar en deze zitten tegen het tussenwandje gelijmd.
hierdoor is er een hoek ontstaan waar ik niet bij kan om de naad open te snijden en bordkarton in te lijmen.
dit zou betekenen dat ik deze 3 treden moet gaan verwijderen en overnieuw moet bekleden.
ik weet nog niet wat ik ga doen, waarschijnlijk laat ik het zo.
in die 3 treden zit namelijk ook al 4 avonden werk.

maar alsnog bedankt voor de opmerking
we houden elkaar op deze manier scherp en dat is leuk.

jwb

erg veel werk idd

evt een tip , lijm brede delen van 2 mm dik tegen elkaar met karton er tussen , snij dit later in plakjes, dan heb je direct veel dek delen.

dit wou ik voor mijn jacht ook gaan doen, helaas wegens andere werkzaamheden nog steeds geen tijd om er mee verder te gaan en een testje op te zetten!

groeten
erik

hey .

hoe staat het er mee hier.

zelf net 2 weken gewerkt bij oceanco in alblassendam, superjachten van 80 plus (meter).
maandag voor 3 week naar engeland voor een zelfde.
het bedrijf waar ik nu voor werk doet op deze jachten de teakdekken!

mocht je ergens details van willen, geef een gil!!!

groeten
erik

vanwaar deze wel erg lange stilte ???

net terug van engeland en had aardig wat foto's en leesvoer verwacht!

succes met de bouw iig!

stand van zaken

@erik16v
het is inderdaad al enige tijd stil
de boot staat netjes te wachten op een volgende bouwronde
we zijn de afgelopen tijd bezig geweest met het ontwerpen en uittekenen van de diverse meubels in de verschillende hutten

in 1 van de laatste updates hebben we aangegeven dat er nog veel getekend, uit gedacht en gebouwd moet worden
gelijk gaf ik daar aan dat dit schip dit jaar nog niet zal varen.

omdat we komende zomer toch met een boot en niet alleen de hengel aan de waterkant willen zitten hebben we een tussendoortje gestart

we hebben een classic runabout in blank gelakt mahonie ontworpen en zijn deze nu aan het bouwen
hierdoor ligt de Dolphin even stil

deze runabout is al bijna zover dat we epoxy en glasweefsel op de romp kunnen zetten.
we verwachten deze met 1 maand varend te hebben en zullen dat de dolphin weer ter hand gaan nemen.

tot zover de stand van zaken, niet veel maar toch.

jwb

hey

druk druk druk dus....

en is daar ook een bouwverslag van???
zou het zoals altijd graag zien!

groeten
erik

hey ...

ligt al een hele poos erg stilll, of vergeten te updaten??

groeten
erik

Back