Jacht Mochi Dolphin 74

• Topicstarter Topicstarter J.W.Buijk
  • Startdatum Startdatum
snelle update

even weer een snelle update

we zijn druk bezig met het aanbrengen van de polyesterlaag en de glasmat
tussentijds ook gestart met het vele schuurwerk en plamuurwerk.

in mijn laatste vakantieweek op bezoek geweest bij 2brothers in Bussum voor de aankoop van wat nieuwe electronica.

we moesten een nieuwe zender en de keuze is gevallen op de Futuba 6 EX 2,4 GHZ
6 kanalen, we kunnen dus even vooruit met het toepassen van verschillende functies.

gelijk een nieuwe lader gekocht, de lader welke wij gebruikten was inmiddels 8 jaar oud en kon alleen nicads laden.
we hebben nu de Fusion LX 60B pro gekocht
hiermee kunnen we nu alle types accu's laden.
heel belangrijk want zoals misschien wel vermoedt werd is mijn oudste zoon aktief met speedboten, hij wil binnenkort overstappen op Lipo's.
mijn jongste zoon snuffelt inmiddels ook aan speedboten, we laten hem alleen nog aan nicads ruiken
eerst maar eens de techniek onder de knie krijgen en dan gaan we wel naar snelheid kijken.

ondertussen vraagt mijn vrouw waar het laatste stukje vakantiegeld gebleven is.

terug naar de Dolphin
in de spaarzame uurtjes hebben we de communicatietoren in elkaar geknutselt

Foto-F8R733X7-D.jpg

hier het vooraanzicht
ook hier komt weer een zitbank voor

Foto-8IQAEHWK-D.jpg

het zijaanzicht
zoals te zien is is de hele toren weer vervaardigd van balsa
deze houtsoort is behoorlijk favoriet bij mij
lekker licht en makkelijk te verwerken
als je de werkstukken goed in de primer zet bovendien goed en strak te schilderen

Foto-I8HDTFI6-D.jpg

hier staat de toren tijdelijk op de flybridge
de radar en GPS bollen komen nog
we twijfelen nog of we de radar draaiend uit gaan voeren
technisch zal dit wel mogelijk zijn en een draaiende radar geeft ook weer een klein stukje meerwaarde

Foto-6VWMUJMI-D.jpg

tenslotte de toren in vogelvlucht
een volgende update zullen we een eindresultaat laten zien

tot snel
jwb

hallo, ik zag op een foto tijdje terug dat de garagedeur vlak licht met de achtersteven als deze open is. als draaipunt zou je een asje kunnen gebruiken in de achtersteven en daar dmv. een tandwiel en wormas (haakse verbinding) een aandrijving op kunnen maken waarbij de as vast zit in de klep en draait in de achtersteven misschien heb je daar voldoende ruimte voor.

bouw ze groetjes Paul

ziet er allemaal goed uit ,ben bennieuwd naar het vervolg ...
succes!!!

groeten
erik

snelle update

nog steeds aan het schuren en plamuren
wat een karwei is dit zeg
gelukkig zitter en behoorlijk wat vlakke stukken in de romp, hier kunnen we dus met veel beleid een handpalmschuurmachine op zetten.

om toch ook wat anders te kunnen doen voor de afwisseling zijn we verder gegaan met de vloer van het vooronder.
deze is bijna gelegd en kan dan ook geschuurd worden.
ondertussen het tweepersoonsbed uit het vooronder uitgetekend en gestart met de bouw hiervan.

Foto-8TTBJ3IY-D.jpg

de plint van dit bed is gemaakt van populieren multiplex( lekker licht) 9 mm dik
aan de binnenkant zoveel mogelijk materiaal weg gehaald om gewicht te besparen.
hierop komen 2 bedbodems van 1,5 mm triplex met daar tussen 6 mm balsa.
ook hier is aan de onderzijde zoveel mogelijk materiaal weggehaald om gewicht te besparen.

Foto-O6VI6MDF-D.jpg

het notenfineer is ondertussen ook binnengekomen.
we hebben nu een voorraad van ongeveer 1 m2 dikte 0,5 mm en misschien wel 5 m2 1,5 mm dik fineer
genoeg dus on de komende jaren modelboten van een interieur te voorzien.
de bedplint hebben we bekleed met 0,5 mm noten fineer.
dit fineer even nat gemaakt onder de kraan en er toen direkt met bruislijm omheen getrokken en geklemd.
doordat het fineer nat was konden we het goed buigen zonder dat het brak.
het resultaat is dat dit fineer strak om een bocht met een radius van 2,5 mm getrokken is.

ook de bedbodem hebben we op deze manier gemaakt alleen hebben we hier 3 lagen van 0,5 mm om gelijmd.
dit omdat deze lagen direkt de bedombouw moeten vormen.

Foto-H38ZBCNO-D.jpg

tenslotte alle overtollige materialen voorzichtig weggeschuurd.

Foto-V8TYHDPU-D.jpg

op de onderstaande foto is het bed klaar om gespoten te worden en hebben we het even op de vloer van het vooronder geplaatst om te kijken hoe het staat
een volgende stap zal de kastenbetimmeringen aan de linker en rechterzijde van het bed gaan worden.
de achterwand achter het bed hebben we inmiddels ook bijna klaar
hierop komt boven het bed over de gehele hoogte en breedte een spiegel.
via een goede relatie in de wereld van HPL hebben we een afgekeurd stuk spiegel HPL ( dikte 0,8 mm) bemachtigd, deze zal op de achterwand geplakt gaan worden.

Foto-PBP4G3U7-D.jpg

jwb

in een volgende update komen we hier verder op terug

rompbouw

nog steeds aan het schuren en plamuren
als we dachten dat we een gladde romp hadden bleek dit toch weer niet zo te zijn.
iedere keer als we de romp geschuurd hebben keurden we deze door er met een TL looplamp langs te gaan.
hierdoor worden zelfs de kleinste putjes en krassen zichtbaar.

Foto-EUS8ESBM-D.jpg

op onderstaande foto de eerste schuurbewerkingen

Foto-CDKJJBWI-D.jpg

momenteel hebben we de hele romp al 4 x rondom geschuurd.
we gaan de romp binnenkort in de spuitplamuur zetten.
Er zullen dan ongetwijfeld nog weer diverse putjes en krasjes te voorschijn komen

naast het vele werk zijn we druk bezig met het uittekenen van de wanden van de slaapkamer in het vooronder
bed en vloer zijn inmiddels spuitklaar, we hebben jullie hiervan in een vorige update foto's laten zien.

we zijn ondertussen ook begonnen met de kajuitopbouw welke op het hoofddek komt te staan
hieronder de eerste foto

Foto-VVYB4AGK-D.jpg

Als jullie dit bouwverslag lezen zullen jullie ondertussen wel de indruk hebben gekregen dat ik een rommelige chaotische bouwer zonder een echte struktuur ben.
dit is niet het geval, maar doordat we alle onderdelen zelf moeten uittekenen lopen er verschillende zaken door elkaar.
zo ook nu, we zijn druk aan het tekenen aan de wanden van het vooronder, echter lang niet alles is direkt duidelijk en lopen we soms een aantal dagen te broeden op een manier om alles gedetailleerd te tekenen en te bouwen.

tot zover deze update, in een volgende hopen we een gespten romp te kunnen tonen

jwb

hey hoe gaat het met de bouw ,al even niks meer gezien noch gelezen ...

groeten
erik

voortgang

@erik16v

door een hel drukke baan en andere drukke werkzaamheden staat alles even op een laag pitje.
zoals je in mijn laatste update kan zien zijn we druk bezig met de romp
deze is geschuurd, geplamuurd nog een keer geschuurd en in de spuitplamuur gezet.
daarna weer geplamuurd en weer geschuurd want we kwamen weer putjes en groefjes tegen.

afgelopen week voor de eerste keer in de grondverf gezet en wat denk je
weer een groot aantal nieuwe putje ed

zucht, we gaan maar weer beginnen: plamuren, schuren enz.
gelukkig zien we wel vooruitgang en hopen we binnenkort de romp te laten zien in de eerste laag met de definiteve kleur.

verder zijn we druk aan het tekenen voor de kajuit op het hoofddek, maar ook hier weer vele onduidelijkheden, zo moesten we om het hoofddek goed vorm te kunnen geven weer eerst de hoofdtrap uittekenen.
om een goed model te maken heeft alles met elkaar te maken en hangt alles aan elkaar.
de ordner waarin ik mijn tekeningen bewaar begint aardig vol te raken.
ik denk dat ik inmiddels al zo'n 80 A4 tekeningen heb staan en het einde is nog niet in zicht.

jwb

spuiten romp en interieurbouw

Hierbij weer een update

in de vorige update van een week geleden spraken we al van de voortgang.
hierbij een paar foto's van de romp in de grondverf

Foto-84RRVQYC-D.jpg

zo van een afstandje ziet deze er mooi strak uit, maar als we de romp van dichtbij bekijken komen we nog wel wat tegen aan krasjes en putjes

Foto-6RW7N6ET-D.jpg

deze foto's zijn al een week oud, inmiddels hebben we de romp voor de tweede keer gespoten en kunnen we richting de definitieve kleur gaan
foto's hiervan volgen

ondertussen hebben we getekend aan het hoofddeel van het lowerdeck
dit dek bevindt zich in het midden van ons jacht.
bovendien ligt dit dek lager dan het vooronder waarvan we al foto's getoond hebben.
tuusen dit vooronder en het hoofdgedeelte komt dus een klein trapje.
in de ruimte waar dit kleine trapje staat komt ook de hoofdtrap naar de kajuit te staan.
we hebben dit kleine trapje uitgetekend en zijn dit trapje aan het maken.
net als alle vloeren worden deze binnentrappen gemaakt van Esdoorn.
hier een foto van de losse onderdelen.
deze delen zijn 2 mm dik en de optrede van deze trap is 9,5 mm

Foto-MCJNIOAP-D.jpg

in het echt zitten er in massiefhouten treden altijd slijtstrippen om te voorkomen dat we van de trap af rollen.
in onze schaalmodeltrap zitten deze dus ook.

we hebben ze gemaakt van 0,5 mm notenfineer waarna we aan de voorzijde weer een latje van 2x2 mm esdoorn gelijmd hebben.

Foto-7T3N8SIE-D.jpg

tenslotte een foto van een trapboom met daartegen de eerste trede.
het 5 eurocentmuntje geeft goed aan hoe groot ( of klein) deze trap gaat worden.

Foto-B7TBGEJS-D.jpg

we hebben het al vaker gezegd of gevraagd:
hebben jullie kommentaar of opmerkingen spui deze maar, we zullen proberen te antwoorden en we kunnen van elkaar leren.

jwb

Beste JWB

Is de optrede van 9,5 mm. inclusief de traptrede van 2 mm. of niet.
Ingeval dat de optrede alleen het stootbord betreft is dit niet juist.
In de jachtbouw wordt de optrede (incl. trede) gemaakt tussen de 200-225 mm. In een schaal van 1:25 zou dit dus maximaal 9 mm. moeten zijn.

hallo

optrede : De verticale afstand tussen twee traptreden. De afstand van de bovenkant van een trede tot de bovenkant van de volgende trede.

9.5 mm lijkt me aardig in de maat ...

ziet er verder weer eens goed uit jongen ,moet echt eens tijd voor mijn model vrij gaan maken ,maar goed eerst eens de auto.

groeten
erik

Laatst bewerkt door een moderator:
optrede

@R.Lub

het is precies zoals Erik16v zegt
we hebben hier tijdens het ontwerp van de trap ook rekening meegehouden
de optrede ligt inderdaad tussen de 200 en 225 mm

in de bouwwereld( en ook in de scheepsbouw zal dit wel zo zijn) wordt onder de optrede verstaan:
de maat van bovenkant trede tot bovenkant volgende trede.

in mijn geval heb ik de optrede van de onderste trede iets groter gemaakt maar dat is omdat de trap op een triplex construktievloer komt te staan waarop ik later nog 2 mm parket tegen de trap aan leg
dit is in werkelijkheid altijd anders, men zet de trap op de afgewerkte vloer.
ik heb dit gedaan omdat de trap dan gelijk vaststaat en ik makkelijker en netter het parket om de trap heen kan leggen.

jwb

Mooi hoor, ga vooral zo door ik zie veel te weinig jachtschepen :yes:

Betreft die oneffenheden, als je nou spuitplamuur gespoten hebt, doe dan een dekkende laag zwart eroverheen en laat dat drogen.
Als je nu gaat schuren, dan schuur je de zwarte verf weg........
Behalve op de plaatsen waar je krassen hebt, omdat die dieper liggen blijft de zwarte verf daar nog zitten, en kan je heel gemakkelijk zien waar je nog verschillen hebt en waar je nog moet schuren ......

*tipje van een ex-autospuiter*

grappig,
exact dat zag ik een spuiter laatst doen en vroeg waarom, en toen kreeg ik die uitleg.

groeten

erik

putje en krassen in de romp

@BYM

hartelijk dank voor de tip.

tot nu toe werkte ik altijd met een TL looplamp.
nadat ik de romp geschuurd heb neem ik hem af met een doek met wasbenzine
alle stof is dan echt verdwenen
nu strijk ik met een TL looplamp langs de romp en alle putjes en krasjes worden dan zichtbaar
direkt deze plakjes markeren met een potlood.

ik weet dat in de autoschade brache ook op deze manier gewerkt wordt

bijkomend voordeel is dat ook de vorm goed zichtbaar wordt ( bollingen ed)
we kunnen dan gelijk zien of alle lijnen vloeiend in elkaar overlopen.

jwb

ik neem aan dat je al met een klosje schuurd?
en niet met een stukje dun schuurpapier los in de hand? dan heb je namelijk kans dat je met je vingertoppen er zelf weer deuken in schuurd, maar dat was vast al bekend.

groeten
erik

update

@erik16v

natuurlijk schuren we met een klosje, doen we dit niet dan krijgen we een berglandschap en zitten we weer in een verkeerd forum.

weer even een update van de laatste stand van zaken
het kleine trapje naar het vooronder is klaar, hier zullen we binnenkort foto's van laten zien.

we zijn nu druk in de weer met de kajuitopbouw op het hoofddek
hiervan hebben we al een foto getoont
op de foto hieronder staan weer wat meer spanten

Foto-M8RKKIQL-D.jpg

deze spanten maken we van 3 mm MDF
de spanten zijn 5 mm hoog en de langsliggers zijn latjes van 3x3 mm
ook de spanten van het hoge kajuitgedeelte hebben we nu op de juiste plaats gezet

deze hele kajuitopbouw gaan we op een bouwplank bouwen
we weten dan zeker dat de onderzijde volkomen vlak is
het hoofddek heeft de neiging krom te gaan trekken doordat we hier een achterdek en gangboorden van latjes op gaan lijmen en we hopen nu dit te kunnen voorkomen door de kajuitopbouw apart te bouwen en dan in zijn geheel op het hoofddek te lijmen.

Foto-66T8KYRV-D.jpg

hierboven is de ronde neus aan de opbouw goed te zien
in het midden zit nog een uitsparing waarin een opstap/ bank komt
deze opstap dient om de grote zonnematras te bereiken welke weer op de opbouw komt te liggen.

Foto-QM6VFMVC-D.jpg

op bovenstaande foto is de gehele constructie goed te zien waarmee we de overgang van het lage katuitgedeelte naar het hoge gedeelte zullen gaan maken
ook deze is van 3 mm MDF gemaakt

Foto-7XEDT6ST-D.jpg

hier dezelfde constructie alleen van de andere kant
aan de rechterzijde moet op het gebogen gedeelte de ruit komen, deze moeten we ook gebogen maken
heeft iemand een idee hoe je dit kan doen en welk materiaal we daar voor nodig hebben?
aan de linkerkant kijken we tegen de binnenkant aan: hier komt een gedeelte van de keuken te staan
we zijn deze aan het uittekenen en t.z.t. zullen we ook deze laten zien
we denken er over deze keuken uit te voeren in notenhout met een blad van kastanjehout
we hebben hier tenslotte nog materiaal genoeg voor.

Foto-YHEVQG7L-D.jpg

tenslotte een foto van het middengedeelte van het lowerdeck
ook nu weer vervaardigd van 3 mm MDF
hierop zit nog de tekening geplakt waarop zowel het kleine trapje als de trap naar het hoofddeck staan.

in een volgende update zullen we overzichtsfoto's van het geheel laten zien.
we zijn nu bijna 1,5 jaar bezig van de eerste muisklik op de tekening tot de stand van zaken op dit moment.
we denken dat we een heel eind op dreef zijn, maar als we nagaan wat er allemaal nog moet gebeuren voordat deze boot vaart zijn we denk ik wel weer 1,5 jaar verder.
in de wintermaanden gaan we wel hard maar in de zomermaanden loopt het niet zo snel.
we zitten dan liever aan de waterkant met een hengel in onze hand of met de zender in onze handen, lekker spelevaren

jwb

ruit

Hallo, ziet er wel erg netjes uit allemaal.

Is een ruit buigen niet het beste te doen met een gloeidraad en plexiglas?
Een suggestie hoor.

Als ik plastic profielen gebogen moet hebben, dan gebruik ik een gasbrander en die hitte die daar vanaf komt is heet genoeg om het geheel op een normale manier te verbuigen.
Ik heb dit 8 jaar geleden op school een keer gedaan voor het eerst, en tegenwoordig doe ik het steeds meer. Het is een paar keer proberen dat wel, maar het gaat wel.

Wat Stephan schrijft is waar.
Als je dunner matriaal wil gebruiken b.v. een lege plastic limonade of water fles,
maak de vorm van de ruit van een blokje vuren hout d.m.v. vijlen en schuuren.
snij dan de bodem uit een plastic fles doe het model blokje inde fles vult het op met andere blokjes en keggen zodat er flink spanning op komt .
hou dan de fles even boven een brandende gaspit niet te lang dat het smelt ,maar als het plastic heet wordt krimpt het tegen en in de vorm van de mal.
Laat het even afkoelen en snij het plastic met een stanley mes los rond de mal .
resultaat een mooie ruit, niet te dik en precies in vorm .
Als je een gekleurde fles neemt heb je dus getinte ruiten en het blijft helder doorzichtig als je naturel neemt.

groeten, Brandaris

Laatst bewerkt:
mal kan je evt maken net zoals je die vorm voorop hebt gemaakt van 2 plaatjes ,als je dat stevig maakt kun je daar weer 1.5 mm fineer overheen trekken en vast zetten ,scheelt heel wat vijlen en schuren. als je niet te dik materiaal neemt kun je het ook buigen met zo'n verfafbrander, word al snel heet genoeg. denk dat een vles sneller terug wil naar zijn oude vorm, een platte plaat word denk ik strakker.
en in modelbauwwinkels is wel spuit spul te koop om ruiten donker te maken ,hoe meer lagen hoe donkerder hij word.
hoop dat je iets aan mij hebt.

groeten
erik

Back