Jacht Mochi Dolphin 74

• Topicstarter Topicstarter J.W.Buijk
  • Startdatum Startdatum
update rompbouw

@ erik16v

de windstorm van mijn zoon is bijna klaar
het interieur neemt veel meer tijd in beslag dan verwacht
de windstorm 60 van mij zelf is uiteindelijk in de kliko beland, er waren teveel foutjes gemaakt dat ik besloten heb deze foutjes niet op te lossen maar met de ervaringen hiervan te starten met deze boot

update over het bouwen van de romp

deze update komt wat later dan beloofd, maar het maken van spanten neemt veel tijd in beslag.
hieronder de bouwplank, deze heeft al een lengte van ongeveer een meter omdat we aan beide uiteinden toch wat ruimte over willen hebben

Foto-FEOSIQDQ-D.jpg

de multiplex stroken zijn bedoeld om de spanten tegen te schroeven, hierdoor komen de spanten haaks op de bouwplank te staan.
de h.o.h afstand tussen de spanten gaat 75 mm bedragen en volgens mijn tekeningen komen er 13 spanten in het schip

Foto-B3HFM7WJ-D.jpg

op deze foto zijn de spanten 2,3,11,12,13 reeds op de bouwplank gezet.
de kiel is gemaakt van 9 mm multiplex.
hierop staan ook de spanten weer afgetekend en de binnenzijde is zuiver op maat gevijld.
hier ook al iets zichtbaar van de verschillende niveau's welke de vloeren in het jacht gaan krijgen.
de ronde uitsparingen in de spanten 2 en 3 zijn voor de schroefassen en schroeven.

Foto-QAES6EWG-D.jpg

als laatste nogmaals de spanten welke klaar zijn alleen nu van de voorzijde genomen

tot zover deze update zodra alle spanten staan en de langsliggers van 5x5 mm vurenhout gemonteerd zijn hopen we een nieuwe update te maken
tenslotte hebben jullie vragen opmerkingenof kommentaar aarzel niet reageer, we kunnen tenslotte niet genoeg van elkaar leren

jwb

hey

erg jammer van je windstorm ,maar ja misschien toch gewoon de beste beslissing !
hier begint het al weer op de lijken !!

heel veel suc6 met de bouw !

groeten

spanten bouw

Hallo iedereen

hier weer een kleine update
door het vele werk aan de spanten gaat het niet zo snel

Foto-CNOUVSMN-D.jpg

op de bovenstaande foto zijn alle spanten inmiddels geplaatst

Foto-ISHSEHJG-D.jpg

hierboven een closeup van spant 5 ( ik ben gaan tellen vanaf de achterspiegel naar voren toe)
door de duimstok krijgen we een indruk van de breedte van het jacht, spant 5 is nog niet het breedtste spant.dit is spant 8 en nog ongeveer 15 mm breder

Foto-MR3DUZ8T-D.jpg

hier een doorkijkje van de achterspiegel naar de voorplecht
goed te zien is hier de verschillende vloerhoogtes welke in het onderschip komen.

Foto-SRNINZ6A-D.jpg

op deze foto de spanten 10 t/m 13
hier zijn de liggers van de vloer van het vooronder al gemonteerd.
momenteel zijn we druk doende alle langsliggers te monteren.

tot zover deze update, we komen snel terug

JWB

kijk eens aan ,dat ziet er al weer lekker uit kerel ,ben benieuwd naar het vervolg...

groeten
erik

update rompbouw

@pergotje
allereerst hartelijk dank voor je reactie.
jouw bouwverslag en het andere bouwverslag waar je mij op wees kunnen mij een heel stuk verder helpen.
ik ben er nog lang niet uit maar blijf proberen

we zijn ondertussen weer druk doende geweest met de romp.
alle spanten staan en de langsliggers zijn allemaal aangebracht

Foto-EABYHAVD-D.jpg

inmiddels ook de langsliggers in de goede vorm en schuinte geschuurd.

Foto-YXCEOUNJ-D.jpg

naast alle werkzaamheden aan de romp zijn we ook begonnen met de slaapkamer in het vooronder
op de onderstaande foto is de vloer te zien

Foto-3J3KJZ4G-D.jpg

deze vloer is gemaakt van 3 mm MDF, hierop komt een parketvloer van 6 mm brede Hard Maple latjes met daar tussen 1 mm brede strippen van Jatoba.
het hard Maple is licht van kleur ( bijna wit) terwijl het Jatoba mooi donker bruin-rood is.
het is de bedoeling dat de meubels van Mahonie of van Noten gemaakt worden.
e.e.a. zal ook weer afhangen van de houtsoort welke ik makkelijk kan krijgen.
het verlijmen va de vloerdeeltjes is in volle gang en in de volgende update komen we hier op terug.

jwb

Dat zal een duur grapje zijn met Mahonie en Noten....
Hoop dat het er mooi uit gaat zien want ik vindt dat reuze interessant.
Ik vind de combie eiken met peren(fineer), mahonie/meranti ook wel mooi:)
Maar das smaak kwestie....

Je romp ziet er goed uit! Zeer professioneel:)

@koentjuh 1990

de kosten voor de houtsoorten zullen inderdaad flink oplopen als je alles zou moeten kopen
bovendien zijn het soorten die niet allemaal even gemakkelijk te krijgen zijn.

maar gelukkig werk ik zelf op een timmerfabriek ( welliswaar op kantoor maar toch) en werkt mijn zoon bij een firma welke alleen maar luxe jachten van 40 meter en op betimmeren.
luxe houtsoorten zijn dus vrijgemakkelijk te verkrijgen voor ons.

jwb

globale opbouw

vanavond weer eens lekker gebouwd
met dit bouwverslag lopen we achter de werkelijkheid aan
ten eerste moeten we alles uittekenen, waarna we pas kunnen gaan bouwen

ook voor de opbouw van dit bouwverslag hebben we een bepaalde volgorde in ons hoofd

vanavond hebben we het spantenplan van de bouwplank gehaald
dit is niet gebruikelijk omdat we nog geen stukje huid op het spantenplan hebben zitten, maar vanwege het tekenwerk en de nieuwsgierigheid toch gedaan
de beplanking wordt van 2 mm balsa en door de stevige vorm van o.a. de kiel hebben we er alle vetrouwen in dat de romp recht blijft.

ook hebben we alle onderdelen welke klaar zijn eens op de romp geplaatst om een indruk te krijgen van het geheel
de pasvorm van het hoofddek, de globale indeling, de pasvorm van het vooronder en nog een aantal zaken.

op de onderstaande foto het zijaanzicht

Foto-ESOCNWYB-D.jpg

hier het achteraanzicht

Foto-RRIGATVK-D.jpg

uiteraard ook het vooraanzicht

Foto-4A73FLGJ-D.jpg

en tenslotte het bovenaanzicht

Foto-T6WASY3Z-D.jpg

op de foto's zijn ook al onderdeln te zien waar we in dit verslag nog niet over geschreven hebben.
we komen uiteraard nog op deze delen terug

hebben op of aanmerkingen, geef ze door waarschijnlijk kunnen we er iets mee

jwb

ziet er allemaal goed uit jongens !!!

mocht het noten hout een probleem worden geef dan even een seintje ,laatste schip was noten ,en resthout ligt er nog ,genoeg wat zo mee kan ....

groeten
erik

achterklep

@pergotje

we zijn druk bezig, alles eerst uittekenen en bedenken, daarna hoop ik een proefopstelling te bouwen om e.e.a. uit te testen

voordat de klep daadwerkelijk aan de boot zit zal er wel wat tijd overheen gaan.

jwb

vervolg bouw v/d romp

even weer een update

we zijn verder gegaan met de romp
de beplanking zit er inmiddels op
op onderstaande foto het eerste begin

Foto-YQ376FEG-D.jpg

we maken de beplanking van 2 mm balsa
dit is in mooie breedtes te krijgen en in een goeie lengte
we schieten dus lekker op
tevens worden de schroefastunnels ook al van beplanking voorzien
deze zijn halfrond en worden beplankt met smalle tapse strookjes

Foto-BVRKZXRX-D.jpg

ook de beplanking op de boorden van de romp zijn reeds geplaatst
hierbij hebben we eerst een onderste strook aangebracht en later de bovenste strook
deze bovenste strook steekt boven het hoofddek uit en vorm gelijk de verschansing

Foto-ND4DCDU3-D.jpg

een moeilijkheid hierbij was dat de verschansing van achter naar voor niet overal even hoog is.
aan de voorzijde is de verschansing bijna dubbel zo hoog als achterop

Foto-JBOL6ODC-D.jpg

Nu de hele romp beplankt is kan het grote schuren beginnen om de romp glad te krijgen
daarna gaat er een glasmat en polyester over om een strakke waterdichte romp te krijgen

Foto-HVD87MWN-D.jpg

tot slot de eerste foto van het zwemplatform en de vloer van de garage
de konische rompstukken welke aan beide zijden zitten zijn nu ook in voorbereiding
hier komen we een volgende update op terug

vragen, suggesties en kommentaar zijn altijd welkom

jwb

dit word echt gaaf ,ben net wat dagen op de boot weg geweest.
ben dus weer benieuwd naar de volgende update !!!!

groeten en suc6

erik

achterschip

Na 2 weken heerlijk op vakantie geweest te zijn hebben we vandaag de bouw weer voorzichtig opgepakt.
Tijdens de vakantie hebben we veel boten gezien en bewonderd, mogelijk ook wat nieuwe plannen voor een volgende boot opgedaan.
alleen daar denken we nog maar niet te veel aan, eerst deze afbouwen en varend krijgen, dan kijken we wel verder.

vandaag de bouw van de konische achterstukker weer op gepakt

hier zien we het begin

Foto-QFO3FKFH-D.jpg

deze stukken zitten naast de grote deur van de garage, en hebben aan de bovenzijde een ronde zijde.
deze ronding dient schuin naar onder doorgezet te worden met als gevolg een andere straal onder dan boven.
bovendien is de ene zijkant recht ( vertikaal) omdat dit nog een gedeelte van de garage is.
terwijl de buitenzijde schuin is ( van boven smaller dan onder op het zwemplatform)

alles goed uit tekenen was dus een lastige klus.

hier is de rechterzijde klaar om ingebouwd te worden

Foto-O3E7JA7D-D.jpg

zoals op de foto goed te zien is is de buitenbekleding samengesteld uit verschillende stukjes balsa welke boven weer smaller zijn dan onder, dit omdat de stralen boven en onder verschillend zijn.
we hebben dit niet uitgetekend, maar op het gevoel gedaan.
tenslotte moet alles nog geschuurd worden en komt er nog polyester en glasvlies overheen

Foto-B8GP4WY8-D.jpg

hier is het rechterstuk geplaatst op de romp en dat was best spannend.
we hadden tenslotte te maken met veel verschillende rondingen en schuintes.
op papier is dit makkelijk en het is altijd de vraag of het klopt in de praktijk.
gelukkig paste alles redelijk goed
aan de bovenzijde ongeveer 1 mm te breed en aan de onderzijde moest en aan de buitenzijde een strookje van 1 mm onder.
dit was dus makkelijk op te lossen

tenslotte nog een foto waarop beide stukken geplaatst zijn

Foto-OJSVFDSB-D.jpg

het achterschip begint nu mooie gebogen vormen aan te nemen.
inmiddels ook begonnen aan de achterverschansing van het hoofddek
deze maken we op het hoofddek en niet op de romp maar hierover in een volgende update meer.

verder nog een vraag:
we zijn nog volop bezig met het bedenken van een scharnierende construktie van de garagedeur.
de bedoeling is dat deze via een zenderkanaal geopend en gesloten kan worden.
we komen er niet uit, weet iemand een oplossing?

tot de volgende update.
jwb

verder nog een vraag:
we zijn nog volop bezig met het bedenken van een scharnierende construktie van de garagedeur.
de bedoeling is dat deze via een zenderkanaal geopend en gesloten kan worden.
we komen er niet uit, weet iemand een oplossing?

tot de volgende update.
jwb

Hartstikke mooi gedaan tot nu toe!
Voor het scharnieren: misschien kun je eens kijken naar de oprijplanken van een dieplader of iets dergelijks?
Die zijn relatief dun, en sterk, en ze kunnen met een cilinder onder de trailer omhoog klappen en een deel ervan klapt dan helemaal dubbel tegen de rest aan.
Daar zal een mechanisme onder zitten om dit te regelen, en dat blijft heel plat dus hopelijk past het ook voor jullie garagedeur.

VrGr,

Theo

even weer een update

we zijn verder gegaan met de romp
de beplanking zit er inmiddels op
op onderstaande foto het eerste begin

Foto-YQ376FEG-D.jpg

we maken de beplanking van 2 mm balsa
dit is in mooie breedtes te krijgen en in een goeie lengte
we schieten dus lekker op
tevens worden de schroefastunnels ook al van beplanking voorzien
deze zijn halfrond en worden beplankt met smalle tapse strookjes

Foto-BVRKZXRX-D.jpg

ook de beplanking op de boorden van de romp zijn reeds geplaatst
hierbij hebben we eerst een onderste strook aangebracht en later de bovenste strook
deze bovenste strook steekt boven het hoofddek uit en vorm gelijk de verschansing

Foto-ND4DCDU3-D.jpg

een moeilijkheid hierbij was dat de verschansing van achter naar voor niet overal even hoog is.
aan de voorzijde is de verschansing bijna dubbel zo hoog als achterop

Foto-JBOL6ODC-D.jpg

Nu de hele romp beplankt is kan het grote schuren beginnen om de romp glad te krijgen
daarna gaat er een glasmat en polyester over om een strakke waterdichte romp te krijgen

Foto-HVD87MWN-D.jpg

tot slot de eerste foto van het zwemplatform en de vloer van de garage
de konische rompstukken welke aan beide zijden zitten zijn nu ook in voorbereiding
hier komen we een volgende update op terug

vragen, suggesties en kommentaar zijn altijd welkom

jwb
Ik heb geen suggestie maar wel kommentaar HEEL MOOI EN STRAK GEBOUWD MIJN COMPLIMENTEN walter

Dat zwemplateau, gaat daar nog een stukje uitgezaagd worden waar de deur dan invalt?

Op de foto op de eerste pagina zit een deel van het zwemplatform aan de klep en klapt mee naar beneden zodat de deur op dezelfde hoogte een nieuw en groter plateau vromt als hij open staat.

Op zich zal het klappen het probleem nog niet zijn, maar bij de reddingsboten zit de klep onder water met een helling erachter en niet boven water en volledig horizontaal (Waterpas :p)

Er zijn 2 mogelijkheden om bij een horizontale klep toch een boot te pakken.

Of hij klapt naar beneden en je moet dan een helling maken met profielen en wieletjes(zie je op de foto 1e pagina).

Of je klapt de klep naar boven (en het onderste zwemplateau is vast) en via geleiders in het dak van de garage komt er een bovenloopkraantje uit, die de boot optilt.
Als je profielen pakt die uitschuiven komt er geen spanning op de klep, maar hangt het gewicht aan de garage en mogelijk kun je hier je klep ook mee open en dicht doen.

Als je begrijpt wat ik bedoel (citaat, hr. B Bommel)

@walter

hartelijk dank voor je commentaar
ook jouw bouwsels zijn bewonderenswaardig

@pergotje
de optie waarbij een geleidingsrails met wieltjes over het grotere zwempladform heeft mijn voorkeur
dit is ook bij het origineel toegepast.
waarschijnlijk gaan we met alu. of kunststofprofieltjes en een dun kabelsysteem werken.

momenteel bezig de romp in de polyester met glasmat te zetten
we kunnen het niet aansmeren, poyester is van zichzelf al snel hard en met een buitentemperatuur van 27 graden gaat dit helemaal lekker snel
het is droog achter de kwast.
volgende week hopen we foto's van de voortgang te gaan plaatsen.

jwb

Back