Jamara Gee bee 980mm span

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
De Gee bee..
Geweldig toestel om te zien, blijkbaar een lastige om mee te vliegen
De meeste modelbouwers die je vraagt naar de gee bee, raden hem qua vlieggedrag af..

maar toch
wie kan hier nu weerstand aan bieden :
GeeBeeR1.jpg

Geweldig ding :mrgreen:
Ik kon me ook niet bedwingen toen ik de kit van jamara tegenkwam..
Deze betreft een Gee Bee Z, maar dat mag de pret niet drukken

Technische Daten:
Gee Bee Z Spannweite ca. 980 mm
Länge ca. 720 mm
Gewicht ca. 1000 - 1250 g (flugfertig)
Fernsteuerung 4 Kanal/4 Servos
Motor A2820/6

jamlaser.jpg

origineel moet het dit worden:
1339585.jpg

De setup heb ik al een beetje bij elkaar gesprokkeld:
- Himodel 60 A esc
- 2820/06 brushless outrunner 1000kv
- Gening dig. servo 14 gram, 2,2 kg 0,09 s
Als accu gebruik ik dezelfde als de accu voor mijn 450: een 3s 2200 mah lipo

Gezien de geweldige handleiding (humz), heb ik een aantal andere bouwverslagen opgezocht (wat nog best lastig was..)
http://www.rcmf.co.uk/4um/index.php?topic=78278.0
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=776230
http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/108187-GeeBee-Z-elektro-Spw.-98-cm-DIY-Bausatz/page26

Als ik even tijd/zin en gelegenheid heb (en als er animo is voor dit verslag..) gooi ik hier de bouwfoto's even neer...
Ik was stiekem al een beetje begonnen namelijk, maar heb wel foto's gemaakt

hallo,
idd ik wou eerst ook een 1m80versie kopen maar ben uiteindelijk toch voor een ander model gegaan,
echter heb ik dezelfde kit als van jou ook 2weken geleden besteld... als ik tijd vind zal ik eraan beginnen, wellicht zal jij al lang klaar zijn dan...
Ik heb een adresje gevonden voor een leuke dummy motor voor erin, mss is het goedkoper om er meerdere te bestellen in 1 keer!
veel succes in ieder geval!

Ben benieuwd naar het vervolg en de vliegervaringen.
Ik vind het ook een geweldige kist.

Groet Rolf (hij is best wel een beetje jaloers)

qua bouw, dat gaat bij mij altijd in vlagen..
zo heb ik 2 weken achter elkaar zin en gelegenheid, en zo ligt het even een maand op de kameR

dus we gaan het zien ;-)

Qua bouwpakket zelf, wat een rampending...
Op zich niets verkeerds aan het pakket an sich
alleen de handleiding kun je beter meteen verbranden. Hij heeft mij al een keer op het verkeerde been gezet, aangezien ze blijkbaar meerdere versies houtwerk hebben gehad. Alleen klopt de nummering in de handleiding niet meer, en een heel stel onderdelen kun je in de handleiding niet eens vinden.
Gelukkig had ik al 1 forum gevonden, dus ik was al gewaarschuwd..
heb eerst even een dry fit gedaan, dat heeft nog aardig wat tijd gekost om e.e.a. goed bij elkaar te vinden

Ook de manier waarop e.e.a. gelaserd is, is wat irritant af en toe
soms staat net de nerf verkeerd, waardoor een spantje al gebroken is met alleen al zachtjes uit het balsa plankje duwen..
her en der hebben ze niet door en door gelaserd, waar je dus echt ff op moet letten

Ook hoe men origineel het landingsgestel wilde monteren was best grappig.
wij hebben op de club een wat grof grasveld, waarschijnlijk had het landingsgestel het taxien al niet overleeft

Maar ik heb ondertussen een romp en een vleugel. Nu samenvoegen en al die kleine details...

Laatst bewerkt:
Eerste foto's :mrgreen:

Eerst alles eens uit het hout gedrukt, en proefpassen.
Na het proefpassen had ik een redelijk idee waar alles thuishoorde, en ben ik gaan plakken.

Onderdelen voor de romp:
IMG_8004.jpg

Je begint dus door twee zijkanten samen te voegen. blijkbaar kon dit niet uit 1 houtje gehaald worden, dus deze moet je even aan elkaar plakken. Even erg goed opletten: de linker en rechterkant zijn anders, en dit maakt uit!!
De zijstelling voor de motor zit hier al in verwerkt namelijk..
IMG_8005.jpg

op de zijkanten worden een paar "tussenschotten" gelijmt, die op zich weer uit 4 delen bestaan. Redelijk simpele zaak zou je zeggen, maar de nummering is niet geheel logisch van voor naar achteren.
Na wat prutsen en foto's kijken toch de goede volgorde gevonden:
IMG_8006.jpg

IMG_8007.jpg

IMG_8009.jpg

IMG_8011.jpg

Kijkje door de romp nu het nog kan. Hier zie je ook het houtje wat wordt ingelijmt om de besturing naar de staart te begeleiden, deze zit ter hoogte van het tweede schot vanaf de achterkant geteld.
Dit houtje is in de handleiding niet vermeld, en in de rompdelen zelf zitten vele extra gaten opgenomen voor optionele schotten.. Of schotjes uit oude kitversies waarvan de gaten zijn blijven "hangen"in de zijplaten
IMG_8012.jpg

IMG_8018.jpg

Roervlak.
Hiervan heb ik de zijde aan de kant van het vliegtuig voorzien van een streep 1,5 mm balsa, aangezien die lat een stuk smaller is dan de romp.
Lijkt me geen gezicht, en nu kan ik het nog aanpassen

IMG_8013.jpg

Elevatorvlak

IMG_8015.jpg

De o zo herkenbare cowl..
Hebben ze in de kit een heel mooi kunstwerkje van gemaakt
Voor degene die de kit ook gaan bouwen, let op de nummering..

IMG_8025.jpg

Eerste paar ringen, in totaal worden er 4 tegen de romp aan geplakt.
iedere ring heeft een klein verschil in diameter tov de voorgaande.
IMG_8027.jpg

IMG_8028.jpg

Even opletten hoe het aansluit op de romp, ik heb daar aan beide zijden een vulhoutje tussen moeten doen
IMG_8030.jpg

En dan hebben we dit:
IMG_8031.jpg

IMG_8033.jpg

IMG_8034.jpg

Beetje schuren...
IMG_8053.jpg

IMG_8054.jpg

Dan de cowl zelf
deze begint met 2 ringen van dun balsa
deze fase is erg lastig, aangezien alles in dit stadium verschrikkelijk fragiel is...
IMG_8051.jpg

IMG_8052.jpg

de voorkant van de cowl wordt op dezelfde manier gemaakt als de ronding aan de romp: door 4 ringen van zacht balsa op elkaar te lijmen.
ook deze ringen hebben alle 4 een iets andere diameter als de voorgaande, volgorde van alle losse delen is dus belangrijk
IMG_8055.jpg

En na veel geschuur, lamme armen van het schuren en de vrouw regelmatig het huis uit gestuurd te hebben eindelijk wat resultaat..
Hier is ook te zien dat het fragiele stukje balsa van zojuist beplankt is.
IMG_8058.jpg

En dan worden de twee onderdelen in de echt verbonden
IMG_8059.jpg

Dan heb ik nog een vleugel te maken..
Ook hier even goed zoek wat de bedoeling van alle onderdelen is, de handleiding vind dat 1 plaatje over de constructie afdoende is
IMG_8035.jpg

Zijkantjes van de vleugel (het heeft vast een nette naam, geen idee wat die is;-))
IMG_8037.jpg

IMG_8038.jpg

Rest van de vleugel steekt best simpel in elkaar. 2 latjes hebben inkepingen voor alle ribben
IMG_8039.jpg

IMG_8040.jpg

Let op de aileron: deze bouw je gewoon als onderdeel van de vleugel.
er zit een latje in de kit, welke de achterlijst van de aileron vormt.
deze lijm je op de ribben ter plaatse, later snij je gewoon de ribben door.
en voila: een aileron die precies goed is
IMG_8046.jpg

IMG_8047.jpg

IMG_8048.jpg

De achterlijst van de aileron is nu recht, maar dit kan enige uitdagingen geven als je hier besturing in gaat zetten.
dus deze een beetje bijgeschuurd
IMG_8049.jpg

IMG_8050.jpg

nu komen we op het landingsgestel.
origineel is dit gewoon lachwekkend.
kijk even omhoog in deze post, en let op rib nr 4. Deze heeft een iets andere kleur, is ook multiplex achtig hout.
aan de kant van de neus, en aan de achterkant van de rib zit een holte aan de onderkant.

De bedoeling is schijnbaar dat je 3 mm verenstaal pas vormt in deze holte, en dit staal opsluit met hout.
Het linker en rechterhoutje zitten bijgevoegd in de kit, het opvulstuk om de holte van onderaf dicht te stoppen zit in het resthout.

nu ben ik geen expert in vliegtuigconstucties, maar voor een grasveld lijkt dit me een ronduit zwakke constructie.
om niet te spreken over het repareren van de vleugel als het ijzertje besluit de benen te nemen.
Ik verwacht nl dat het ribbetje zelf breekt, of er beschadigt zoveel rond het ijzertje dat je alsnog beter het complete ribbetje kan vervangen.

Lang nagedacht.
erg lang, en heb nu het volgende gedaan:
dit lijm ik tussen de twee ribben in
IMG_8098.jpg

De ijzertjes die het landingsgestel moeten gaan vormen. Ook dit is een bron van vele gedachtenspinsels geweest, deze mag je nl zelf buigen...
in de handleiding stop je een klein stukje ijzer in de wheelpants. Het wiel moet dan in het balsa van de wheelpants gemonteerd worden.
leek me ook kwetsbaar op gras, dus heb het verensteel helemaal doorgebogen tot het wieltje recht erop gezet kon worden.
Dit zal later wel een aanpassing aan de wheelpants vergen, maar dat zien we dan wel weer. eerst zorgen dat het heel blijft, dan kijken of het ook mooi kan worden :mrgreen:
IMG_8099.jpg

Zo gaat ie er dus tussen:
IMG_8100.jpg

IMG_8101.jpg

IMG_8102.jpg

even de zijhoutjes inlijmen
IMG_8104.jpg

even de sandwich vastklemmen
IMG_8107.jpg

en meteen leuk uitzicht op de servo:
IMG_8108.jpg

IMG_8109.jpg

let wel: het plakje etc zit in de kit. de manier waarop de servo vast zit, is mijn idee. hiervoor is nl niets in handleiding of kit opgenomen

overzichtshot:
IMG_8112.jpg

IMG_8113.jpg

en wat beplanking erop:
IMG_8115.jpg

IMG_8117.jpg

IMG_8119.jpg

Inderdaad geweldige kist om te zien, mooi stukje houtbouw!
Op de meeste vliegfilmpjes gaat het fout tijdens de landing, nou ja, een gewaarschuwd man telt voor twee!
Succes!

Mvg Pascal.

precies vanwege die reden heb ik mn wielen erg ver aan de voorkant van de wheelpants uit laten komen...

Valt me wel op, als je aan de stringers toekomt, de constructie opeens erg stijf wordt
daarvoor moet je veel moeite doen geen ribben te breken

Student,

Hoe bevalt de kwaliteit van de doos je? Ik heb mensen gehoord die er niet echt laaiend enthousiast over waren (Johaver met zijn Pitts dacht ik).

Stevo

Als ik even puur naar het hout, onderdelen en constructie kijk, is de gee bee eigenlijk gewoon goed.
Paar puntjes, zoals het landingsgestel, moeten gewoon echt anders
Maar dat is ook een beetje bouwers inzicht
Op een asfaltbaan zal de originele constructie best werken

Handleiding kun je beter meteen weggooien.
Ik heb veel zaken van eerder genoemde forumdraadjes gehaald

Ik heb wel een beetje gezocht op de yamara kits, en eigenlijk is de gee bee de enigste die goed uit de bus komt..
Er zijn nog een paar modellen, maar daar wordt je niet vrolijk van, constructief gezien

Tot nu toe hangt alles nog aan elkaar, dus ik vermoed dat bouwen met die lijm best goed gaat :mrgreen:

Voordeel van die lijm is ook dat je bij royaal gebruik gewoon niet meer ziet of iets krom of recht is;)

Stevo

Dus, iedereen die hem komt bewonderen, moet eerst overvloedig van de lijm gebruik maken :mrgreen:

ik zal vanavond trouwens het laatste restje foto's plaatsen.
daarna moet ik eerst weer gaan bouwen ;-)

Ik had nog een paar foto's van de romp
hier ben ik begonnen met de stringers (of hoe men die dingen origineel ook noemt ;-))

IMG_8077.jpg

Staart
IMG_8078.jpg

IMG_8080.jpg

En dan moet de staart beplankt worden...
maar aangezien alles rond is, is dat nog niet zomaar gedaan

IMG_8092.jpg

IMG_8105.jpg

IMG_8106.jpg

Degene die erg goed op heeft gelet, mist iets in de bovenstaande foto's...
Het viel mij pas op toen ik een mock up wilde maken..

ik had vooraf nl de ruimte voor het stabilo niet afgetekend..
leuk.
Nu ken ik mezelf, en had ik gelukkig de avond ervoor al een streepje gezet op de hoogte van de onderkant stabilo, dus met een mesje was het "probleem" redelijk vlot uit de wereld.
Alleen aan de ene kant weer even wat hout toevoegen..
IMG_8120.jpg

IMG_8121.jpg

IMG_8122.jpg

Deze bouwfase is trouwens redelijk irritant, zo'n compleet ronde romp blijft aan het rollen :mrgreen:

Iig, dit is de huidige stand van zaken
nu weer even tijd zien te vinden om te bouwen..
Misschien zou een nieuwe portie lijm helpen?

Mooi man! Komt helemaal goed, en die flacons lijm komen ook in 33cl of feestverpakking van 75 cl, bij afname van een doosje met 6 x 33 cl krijg je er gratis een lijmverdeelpot bij kun je wat langer mee;)

Stevo

Back