Jamara Gee bee 980mm span

Het zal inderdaad wel rollen.

Als je gewoon een T stukje maakt in triplex of dergelijk en je schroeft dit omgekeerd vast aan de spant waar je vleugel vooraan tegenkomt is dit probleem opgelost, heb je altijd een stabiel staande romp, als het nodig is schroef je het T stuk er gewoon terug af.
Had ook al gelezen dat het een van de betere bouwdozen van Balsaworx is, maar niet de best vliegende.
Wens je dan ook veel succes, maar denk dat ik al weet hoe het eindigt.

[media=youtube]1KTyYVnSyq4[/media]

Johan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zowaar, ik heb een nieuwe pot lijm, en ik heb de scharnieren erin gesneden...

Wat een minder fijne klus in dat superdunne hout...
Maar twee plankjes doormidden :mrgreen:
Maar in de lucht hoef je gelukkig geen scharnieren in te snijden

Helemaal origineel hoort er een ca scharnier in...
Maar daar heb ik zelf vrij weinig vertrouwen in
Niet onderbouwd, gewoon gevoel.
Op schuimmodellen gebruik ik ca scharnieren wel

Foliescharnieren heb ik hetzelfde gevoel mee
Vergeet niet dat ik origineel volledig heliman ben :mrgreen:
Daar is alles mechanisch en meer "tastbaar"

Waarschijnlijk moet mn gevoel nog een beetje richting de vliegtuigkant meebewegen..
Ik begin er nog wel eens aan ;-)
Alleen zitten deze er nu al in, en het past op zich nog best goed.
Al is het ff priegelen

Snap je ergens wel, had het zelfde gevoel toen ik met mijn helis rond vloog, als daar nu iets van los komt is het helemaal niet goed....(en dat is ook zo maar het gebeurde gewoon niet)

Nu ik daag je uit om een CA scharnier in balsa te proppen en daar dan aan te trekken, er komt iets los maar niet noodzakelijk het scharnier. Zelfde met foliescharnieren.:grin:

Stevo

Nu, als je heli man bent, denk er dan aan dat je met de Z niet achteruit kan vliegen om deze op een voorzien plaatsje neer te zetten, ongeacht welke scharnieren je toepast.
Het vliegt best goed op snelheid, bij de landing hoop ik dat je heli ervaring bovenkomt, je gaat het best kunnen gebruiken.
Vlieg zelf wel geen heli, maar als ik op mijn zoon let , zie ik hoe hij met zijn stiks in de weer is, denk ik bij mezelf, houd het maar bij vliegtuigjes.:)

Johan.

Ik ben nu nog met mn instructeur in de weer met een trainer, en merk daarbij mn heli reacties al schrikbarend..
Zo mis ik die twee tellen rust bij de landing.
Met de heli hoover ik altijd ff om rust in het geheel te krijgen, dat is dus bij een vliegtuig wel anders

Bij het bouwen van vliegtuigen mis ik vaak ff het "wat doe ik wanneer.." lijstje
Hoe sterk is het ene, en wanneer niet meer te gebruiken
Ik hoor idd erg veel mensen dat ca scharnieren erg sterk zijn, maar bij branstofkisten zie je ze dan weer niet zo snel

Maar ik ben al een beetje aan het bijdraaien :mrgreen:
De vleugel van de gee bee laat zich nog redelijk verdraaien bij torderen, en ik laat het gewoon zitten..
Iets wat ik bij mn fourstar had aangepast door alles in te dekken
Maar de fourstar hoeft niet perse licht gebouwd te worden, de gee bee wel...

Ps, de scharnieren zitten erin.
Alles past, kan draaien, en heeft houvast.
Binnenkort het stabilo in de romp lijmen (echte lijm, niet die hobbylijm van eerst :mrgreen:)
Ik heb een cockpitje gebouwd voor mn piloot (niet schaal, maar daar ga ik ook niet helemaal voor)
Nog ff zwart spuiten, kan die er ook in.

Vandaag ff zin om te priegelen.

Dus voor de lol een cockpit gebouwd
IMG_8133.jpg

En mijn wederhelft had een piloot gevonden...
gezien de reputatie van het vliegtuig, heb ik er een kamikazemannetje in gezet :mrgreen:
IMG_8137.jpg

Hij zit iig goed..
IMG_8138.jpg

Ff de binnenkant zwart maken
IMG_8140.jpg

Puntje bij paaltje toch nog een hoop bijna onzichtbare dingen kunnen doen
Eindresultaat:
IMG_8146.jpg

IMG_8145.jpg

IMG_8143.jpg

IMG_8142.jpg

Het stomme is, dat ik een bouw tot dit punt altijd geweldig vind.
iedere keer als je stopt met bouwen, kun je echt zien dat je een eind bent opgeschoten
Vanaf dit punt zie je eigenlijk vrij weinig voortgang aan de oppervlakte

Volgende punt: Motor installeren.
Alleen nog de vraag hoe ik dat ding vast ga zetten.
Ik denk dat ik het dunne multiplex ter plaatse van de motor met 2 extra lagen ga dubbelen, en daar het kruis van de motor tegenaan
Alleen dat multiplex denk ik dat je de schroeven met het vastzetten er dwars doorheen trekt

Dan de vleugel eens afmaken.
Daar moet nog flink wat aan gebeuren, ook al lijkt dat niet zo..

Hoe is de kwaliteit van het hout dat bij deze kit zit?
Ik had namelik een pitts s2b uit dezelfde serie, maar de kwaliteit van het hout was echt slecht.

Op zich goed.
Men heeft alleen her en der verkeerd op de nerf gelaserd, waardoor fragiele framedelen de nerf net verkeerd hebben lopen

Maar het hout an sich heb ik niets over te klagen.

Zo heb ik bv mn stabilo al 3 keer gebroken, alledrie de keren zonder veel kracht en op een andere plaats.
Na het bespannen zal dat probleempje wel over zijn, maar het is wel redelijk irritant

Dat is toch behoorlijk slordig, is de snede volledig haaks verkeerd op de nerf geplaatst? 3 breuken in je stabilo, nog geen behoefte een nieuwe te maken :P ?

jup...
het maximaal uitnutten van het plankje ging voor stevigheid ;-)
Maar het stabilo is niet zwakker geworden tot nu toe

Sterker, aangezien het stabilo uit redelijk zacht balsa bestaat, heb ik het idee dat de gelijmde kant wat stijver is

Misschien dat ik een streepje balsa toe ga voegen om het ding een beetje sterker van zichzelf te maken..
aan de andere kant, ik vermoed dat de spanfolie het probleem redelijk op gaat lossen
hoop ik..

Ik weet niet hoor, als hij tijdens het bewerken al 3x de geest geeft. Je bent er zelf bij tijdens dat proces, een tikje tegen een deur aan bij het uitladen kon wel eens een hoop ruiger gaan. 8O

Hoe dan ook een leuke build tot dusver, maffe (mooie) kist.

Voortgaande op mijn Pitts, zou ik het wel versterken.

Zelfs al zeg je van mooi balsa, hoe verklaar je dan dit breken, Balsaworx deugd gewoon niet, hoe mooi het toestel ook oogt.
Door wie ook bedeeld, naam hoef ik niet te melden, door echte modelbouwers maar al te gekend, word het niet eens tijd dat er wat tegen ondernomen word?
Het betreft hier maar toestelletjes tot 1 meter, stel u voor dat zij er nog op de markt brachten tot 3 meter, langer als een maand leven ze niet, zonder schade te hebben, mogelijk hier eens een petitie organiseren, mijn handtekening tegen krijg je zo.
Goedkoop, ok!, maar het moet wel veilig blijven, je steekt er verder je geld in aan motor en andere nodige onderdelen, verwacht je ook dat je er meer als eenmaal mee vliegt.
Als je dan weet dat het bij een harde klap al versplinterd? waarom de zuur verdiende centjes nog aan dit product uitgeven.

Eigen mening, hoeft niet door anderen gedeeld te worden.
Maar het mag, niemand wil een bedrijf ten gronde, maar ze mogen wel eens nadenken.

Johan.

Zolang de vraag bestaat, kun je weinig tegen de markt beginnen...
Enigste wat je kunt doen tot de vraag verdwijnt (om wat voor reden ook) is waarschuwen
Ook 1 van de redenen dat ik dit topic begon

Wees blij dat ze geen arf of bnf maken...
Dan zie je dit soort dingen niet, en heb je geen kans het bij te werken
Een beginners bouwdoos is het absoluut niet, die loopt al vast bij het maken van de romp
laat staan de vleugel

Bouwers inzicht
Jammer dat ze dat ene woordje niet op een a4'tje printen, en het in de plaats van de handleiding in de doos doen..

Maar verder, de gee bee is na het toevoegen van de stringers en beplanking, best een sterk geheel geworden..
vleugel en staart vallen ook niet tegen
alleen de elevator is bij mij niet best, daar moet ik echt even wat aan doen.
Motorschot ga ik ook wat aan doen, met de voorgeschreven motor ruk je die vierkant eraf/doormidden

ff verzinnen, wachten op inslagschroeven..

het is weer ff geleden, en ik ben weer wat verder

Het motorschot vond ik toch wat zwak en heeft origineel niet gek veel raakvlak met de rest van de romp (doet de lijmverbinding geen goed)
Hier heb ik bij deze dus wat aan gedaan:
IMG_8150.jpg

IMG_8151.jpg

Zo zit het er nu in:
IMG_8164.jpg

Kun je meteen de plaats voor de batterij zien. Volgens mij zou ik er een scooteraccu in kwijt kunnen...

Ik heb ook de servoplaat erin gelijmt.
Zo zit hij niet in de weg met het plaatsen van accu's, en kan ik er toch bij als er iets los moet.
IMG_8161.jpg

Deze foto staat eigenlijk op zijn kop, kun je zien hoe het er onder de servo's uit ziet. Ze zitten precies bij de schroeven voor de vleugel.
Kleine technische noot: origineel zit er geen hout in de kit om een opvulhoutje te maken. om alles heel en netjes te houden, heb ik het toch maar gedaan
IMG_8160.jpg

Toen verder gegaan met de onderkant van de vleugel.
Hier moet die typische ronde vorm van de romp nog doorgetrokken worden over de vleugel.
IMG_8158.jpg

Hier is al een verstevigingsplaatje aangebracht, om de schroeven een beetje houvast te geven. De tussenschotten staan erop. De schuine heb ik erop gelijmt met de vleugel op het toestel. plakbandje tussen het toestel en de vleugel, schotje ertegenaan en lijmen maar!
Zo weet ik iig zeker dat hij goed zit..

IMG_8159.jpg

De handleiding houdt zich op het punt van de vleugel erg stil, dus gezien de bouwverslagen van andere mensen ga ik er van uit dat dit ingedekt moet worden.
IMG_8165.jpg

IMG_8166.jpg

Bovenkant van de vleugel. Het ziet er erger uit dan het is, al die rare plekken zijn er na een schuurbeurt uit.
IMG_8167.jpg

Ook meteen de voorlijst rond gemaakt
IMG_8168.jpg

een overzicht over de vleugel
IMG_8169.jpg

Na een beetje schuren
IMG_8170.jpg

IMG_8171.jpg

Servo's zaten er al in, volgende keer bij zo'n project probeer ik toch eens andere typen scharnieren..
Werd hier een beetje krap met de servo en de schroeven van het luik
IMG_8173.jpg

Leuke is trouwens, dat ik iedere keer als ik wat gerommeld heb het volgende hoopje overhou
IMG_8172.jpg

Zelfs als ik alleen ff de servo's in het plaatje zet, eindigt het met dat uitzicht :mrgreen:

Dit was weer even de update
de lijst met things to do is nog erg lang, dus er zullen er nog zat volgen...

Laatst bewerkt:
Heb je servostekkertjes ook geborgd?

Heb eens bij het samenstellen in de gebruiksaanwijzing ( van de Eratix) gelezen om de stekkertjes te borgen met tandzijde/floshdraad.
Sindsdien doe ik dat maar op die manier.
Gewoon lekker knopen, gaan ze in ieder geval niet vanzelf los.

Er zit nu nog niks geborgd..
dat doe ik meestal pas op het eind, net voor het folieen
dan maak ik ook even alle electronica werkend, zodat ik niet opeens een servo onder de folie duw die het niet doet ;-)

Back