Jamara Gee bee 980mm span

Mooi ding hoor!
Zou het, gezien de "onvliegbare" reputatie, een idee zijn om er een paar gyro's in te stoppen? De 40 cm. versie van Eflite vliegt met 3 gyro's als een streep.
 
Ik heb al genoeg gyro's in de heli's...
Daar probeer ik al te minderen, dus gewoon minder van die dingen toepassen
I de vliegtuigen wil ik er niet eens aan beginnen

Laat ik nou eerst maar s mn brevet halen, en wat ervaring opdoen:mrgreen:
Best kans dat deze pas aan het eind van het seizoen het luchtruim gaat zien;-)

De meeste gee bee's gaan neer tijdens het landen, dus ik zal echt moeten oefenen met landen met gas erop..
 
Ik zal er enkel een gyro op roll op zetten en er een veel grotere prop op zetten, wil je een edf ofzo :-p

Echt een hele mooie kist die geebee en een mooi duidelijk bouwverslag ga zo door!:thumbsup:

Ben zeer benieuwd hoe hij gaat vliegen. :-)
 
Een NOG grotere prop :mrgreen:

Nu staat een 11x7 in de planning
Nog groter en ik zou evt mn 10 cc nitro erin kunnen hangen ;-)
Jammer genoeg is het frame daar echt te zwak voor, of je moet zin hebben dit te gaan verstevigen..

Momenteel ben ik begonnen met de vleugel te bespannen...
Wat een verschrikkelijk ding...
Die poten steken onderuit de vleugel, zitten dus in de weg. Je kan het ding dus ook niet zomaar ff plat wegleggen
Zo'n beetje iedere kant is rond

Dit is wel een goede oefening voor de romp

Ik ben nu alleen nog aan het verzinnen hoe ik carbon staafjes onder het stabilo vast kan zetten...
En natuurlijk aan de romp, wat die is ter plaatse van stringers gemaakt..
 
het is weer even geleden, maar ik heb weer een update

Als eerste de vleugel.

Even het achterste ijzertje iets verstevigd
IMG_8231.jpg


Daarna was eigenlijk het enigste wat er nog moest gebeuren, het bespannen..
Maar hoe ziet die vorm op de vleugel er precies uit?
Het blijkt dus dat een gee bee zelden recht van bovenaf, of recht van de zijkant wordt gefotografeerd..
Maar ik heb er iets van weten te maken:
IMG_8237.jpg


Daarna het wit erop
IMG_8238.jpg


IMG_8239.jpg


Dan ga je opeens weer terug verlangen naar die trainer, die zo lekker recht was :mrgreen:

En om even een paar stappen over te slaan:
IMG_8310.jpg



Verder op het stabilo, waar ik eerder een aantal vraagtekens bij had gezet.
eerst had ik hem ingedekt met 1 mm balsa
IMG_8230.jpg


Maar in de basis, aan de romp zat er nog steeds beweging in. teveel naar mijn idee.
Dus een stuk alu gepakt, een gat in de romp gemaakt, met dit als resultaat:
IMG_8306.jpg


In het stabilo heb ik ook een stuk eigenbouw alu ingebogen, en vastgeplakt
IMG_8308.jpg
 
Student,

Hold your horses!....

Beter een stukje carbon verlijmen in de stabilo voor de stijfheid, ten andere je stabilo is nog niet bespannen dus die stijfheid komt er vanzelf wel. Als je achteraan alu begint te voorzien heb je snel een probleem met het zwaartepunt bij dit soort toestellen (geen neus....)

Gyros ben ik ook geen voorstander van bij dit formaat.

Stevo
 
De romp..
Dit was het beginpunt
IMG_8233.jpg


De cowl, roeren op de staart en het batterijdeksel beplakt
IMG_8311.jpg


IMG_8312.jpg


Daarna wederom ondervonden dat een gee bee zelden perfect op de foto staat om de bestickering goed over te nemen.
Maar ik zit aardig in de richting, vind ik. En al was het niet in de richting, nu verander ik het niet meer :mrgreen:
Vooral de "schoentjes" om de wielen waren erg vervelend..

IMG_8341.jpg


IMG_8343.jpg


IMG_8344.jpg


IMG_8345.jpg


IMG_8346.jpg


IMG_8347.jpg


En de samengestelde versteviging in het stabilo
lang leve reservedelen voor de heli... Die carbon staafjes zijn een ingekorte versie van Tail struts voor een 450 heli ;-)
IMG_8348.jpg



To do lijst wordt kort...
- Heveltjes plaatsen
- Houtje achter de motor maken, om hem iets verder vooruit te zetten (prop loopt bijna aan op de cowl)
- regelaar, ontvanger, accu plaatsen
- op de aileron stangetjes maken, om servo en hevel te verbinden
- Cowl vastplakken
- scharnieren plakken en borgen

Verder kom ik vast nog wel wat zaken tegen
Maar dat zien we dan wel

Dat was hem weer even, als ik weer een stap verder ben, geef ik wel een update
 
Student,

Hold your horses!....

Beter een stukje carbon verlijmen in de stabilo voor de stijfheid, ten andere je stabilo is nog niet bespannen dus die stijfheid komt er vanzelf wel. Als je achteraan alu begint te voorzien heb je snel een probleem met het zwaartepunt bij dit soort toestellen (geen neus....)

Gyros ben ik ook geen voorstander van bij dit formaat.

Stevo

Lol
Te laat ;-)
Zowieso zat het stabilo al onomkeerbaar vast in de romp toen ik erachter kwam, dus heb ik het iets anders opgelost
Ook carbon, maar nu houdt ik geen beweging in het stabilo over

Evenwicht moet ik nu ff bekijken
er komt nu weinig verstorende zaken meer aan te hangen;-)

En gyro's ben ik ook niet weg van. op geen toestel, behalve op een heli
En zelfs daar ben ik deze aan het verwijderen
 
Lang lang geleden bouwde iemand een gee bee ;-)

In de tussentijd heb ik stevig doorgevlogen met wat andere toestellen
Deze verrassen me tegenwoordig eigenlijk nog zelden

Dus gister de stoute schoenen aangetrokken.
Gee bee mee naar het veld.
Accu erin, en ff een paar rondjes gereden om te zien wat hij doet.
Wat een vermogen.. dacht dat hij misschien wat zwakjes gemotoriseert was, maar dat is dus absoluut niet het geval.

Toen de vlucht.. iig de 2 secondes die daarvoor door moeten gaan.
Vol gas weggegaan. Na een meter of 5 kwam hij op zichzelf al los. Stabilo "vloog" al
Tot zover alles ok.
Tot hij linksom weg begon te rollen, en tegensturen geen effect had.

Hij zat gelukkig nog niet hoog. Maar een klap was het wel...
Na de gebruikelijke "he, wat vervelend nu" reactie toch maar even puin gaan rapen.

Wat bleek?
- Hoop balsa uit de cowl verspinterd
- motorschot finaal versplinterd
- deuk in de vleugeltip
- vleugelophanging uit de romp gescheurd
- vreemd genoeg lag het servoplaatje, waarin de roer en elevatorservo zitten los.

verder niets van belang.
heb er vandaag een paar uur werk gehad om te puzzelen en te herbouwen
nieuw motorschot gemaakt, en met een stuk meer hout vastgelijmt in de romp. En ik had dit al verstevigd tov de handleiding..

Positief dingetje: landingsgestel had alles overleeft. Door de klap zijn de ijzers verder gebogen dan mogelijk, en zijn ze een beetje scheef geschoten.
Maar zo had ik ze gemaakt.. dus die zaten vlot op hun plek


Puntje iig voor de volgende vlucht:
Langer aan de grond houden, of kort bij de grond vaart opbouwen.
Volgens mij was dit een klassieke tip stall.
Hij is al weer bijna luchtwaardig, ff wachten op een nieuwe prop adapter. Die was krom nl
 
na wederom een zeer lange tijd...

wachten op de goede wind..
op ons veld staat de wind meestal zodanig dat je richting water op moet stijgen.
en heb erg weinig zin om er boven water achter te komen dat het toestel de bocht niet om kan oid.
dit jaar veel regen... teveel wind.. slecht zicht.. wind verkeerdom..

tot afgelopen zaterdag.
goed gevoel.
goede wind.
wind van de goede kant.
mooi zonnig..
dus gee bee ging weer mee!

voorgaand avontuur toch nog vers in het achterhoofd. spul aangesloten.
toestel in de wind. langzaamaan gas erop, proberen de wielen aan het rollen te krijgen (grof grasveld)
eenmaal aan het rollen langzaamaan verder het gas erop.
snelheid zat er vrij vlot in. toch maar eens zachtjes aan de elevator trekken..
en hij kwam los. om dit keer rechtuit weg te gaan :D

eerste bocht leek even spannend, leek even alsof de ailerons te weinig invloed hadden.
toen weer wel. toen weer niet.
even de broekspijp losweken ivm gemorst materiaal, en gas eraf. kijken of het een beetje zweeft.
zowaar, dat ging eigenlijk best goed.
bijzonder raar dingetje, bochtgedrag verbeterde terwijl de motor uit stond.
net of de propwash de ailerons verstoort. terwijl die dingen toch aan het eind van de vleugel zitten.

maar, hij vloog nog. dus keer geprobeerd over te vliegen.
en dat ging eigenlijk meteen zo goed, dat ik hem meteen neergezet heb.
weet nog niet hoeveel hij verbruikt, en hij liep toch al tegen het eind van de timer.

conclusie.
vliegt boven verwachting goed.
stall snelheid ligt een stuk lager dan ik dacht.. al is dat nog steeds niet langzaam te noemen.
zwaartepunt lag eigenlijk perfect. uitslagen zijn ook goed.

ter verbetering ga ik eens een master airscrew prop proberen.. de apc heeft redelijk dunne tips, en nou net de puntjes moet hij het van hebben. de MA's zijn wel breed op het eind, dus meer effectieve proplengte. en misschien dat deze de ailerons wat meer met rust laten.

vliegtijd is nu berekend op 5 minuten, met de 3 cel 2200 mah lipo's.
valt me nog niet tegen..


maar, HIJ HEEFT GEVLOGEN!
en het vloog nog goed ook..
nooit gedacht. slecht bouwpakket, slechte naam van het vliegtuig..
 
jup :D

ben vooral benieuwd of die andere prop dat rare aileron gedrag weg krijgt..
nooit zoiets gehad/gezien/gehoord..
wel op lage snelheid, tegen de stallgrens.. maar gaat de motor uit, verbeterd het opeens aanzienlijk

inderdaad kwestie testen en proberen..
 
Back
Top