Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Bedankt Jan,
hier kan ik wat mee.
Ik heb de as nog een halve centimeter kunnen inkorten en het roer 1 cm verder naar achter geplaatst, zodat de afstand prop-roer gelijk blijft.
Morgen of van het weekend afhankelijk van het weer ga ik met m'n neefje zijn Wiesel te water laten. Zal eens kijken of ik daar een filmpje van kan maken.

grt. Ronald

Hallo,

m'n neefje en ik hebben enige tijd onze wiesels, behalve de uiteindelijke kleurstelling, klaar. We hebben ondertussen al enkele vaar/tuning sessies achter de rug, met lekkages, vaste gelopen as, doorgebrande ESC, gammele servo's, soms iets teveel golfslag en thuis gelaten LiPo's. We willen beide nog 1 keer een grotere prop proberen om het uiterste uit onze wiesels te halen.
Ondanks de kleine tegenslagen vindt hij het steeds leuker om zo lang mogelijk volgas te varen.

Hier nog wat info over de drive setups, wat misschien wel handig kan zijn voor toekomstige wiesel bouwers die zich afvragen wat mogelijk is voor hun setup.

SN200044.jpg

Ruben's Wiesel drive setup:
Turnigy HXT2835-3900kv Brushless inrunner(voorzien van spiraal watercooling),
SuperSimple 60A ESC + TURNIGY 3A UBEC,
Graupner 2318.29 prop,
LiPo Rhino 2S1P 4900mAh 20C
Conrad Mini-Servo RS-BS5 MetalGear

SN200047.jpg

Mijn Wiesel drive setup:
Towerpro TP2415-09T 2700kv brushless heli outrunner(was eerst TP2415-07T 3850kv, iets teveel torque),
Seaking 60A w.c. ESC(was eerst SuperSimple 60A ESC + TURNIGY 3A UBEC),
Graupner 2318.31 prop,(was eerst 2318.29)
LiPo Zippy oem 2S2P 4400mAh 25C
Hextronik Mini-Servo MG14 MetalGear

Hier dan nog wat korte clips van de Wiesels, allen gemaakt met de gsm.
De clips van mijn Wiesel zijn met geleende LiPo van Ruben in ruil daarvoor mocht hij varen met de mijne :-)
[URL="
- rc wiesel ruben[/URL]
[URL="
- rc wiesel ruben 02[/URL]
[URL="
- rc wiesel waku[/URL]
[URL="
- rc wiesel wakusei[/URL]

Hoop dat jullie het leuk vinden en de overige info bruikbaar is voor anderen.
grtz. Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft iemand voor mij de afstand van de gaten van het roer en de schroefas vanuit de vlakke achterkant gemeten :confused:
En wat is nu de uiteindelijke lengte van de schroefas ?

Alvast bedankt :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Roer vanaf achterkant zit op circa 55 mm.
Schroefas lengte is afhankelijk van wat voor motor je gebruikt.
De schroefassen in mijn wiesels zijn 180 mm met de motormount op spant 4 en gaan door de bodem vanaf spant 5(±210 mm vanaf de achterkant).
Probeer de as zo vlak mogelijk te monteren zonder dat de motorcan de bodem raakt en ± 5mm ruimte houd tussen je bodem en de prop.

grtz.Ronald

De bouw van de Wiesel is hier ook eindelijk begonnen , spanten zijn klaar en gelijmd, nu heb ik nog een vraagje:

Wat is het verstandigste :rolleyes:
De bodem eerst beplanken , dat je er dan van boven nog bijkunt om het zaakje "dicht" te maken , of eerst maar het bovendek beplanken :confused:

De bouw van de Wiesel is hier ook eindelijk begonnen , spanten zijn klaar en gelijmd, nu heb ik nog een vraagje:

Wat is het verstandigste :rolleyes:
De bodem eerst beplanken , dat je er dan van boven nog bijkunt om het zaakje "dicht" te maken , of eerst maar het bovendek beplanken :confused:

heb je de bouwtekening wel eerst gelezen voor je bent begonnen?:confused:
staat er duidelijk in!

iig eerst het bovendek erop en dan de bodem!

Ja , heb ik gelezen, maar de reden waarom dat zo is dus niet.
Mij lijkt dat als je eerst de romp beplankt je vanuit de binnenkant alles nog extra waterdicht kan maken.... (was maar een gedachte :cool:)

Bij mijn wiesel heb ik eerst de bodem beplankt. Hiermee kan je de binnenkant van de bodem nog bewerken met porieenvuller of glasweefsel met epoxy.

Voor het beplanken heb ik nog een overslag voor de kap gemaakt, dmv. 2mm dikte en 1 cm brede tussen de spanten te plakken.
Dit gaat makkelijker als je het gewoon vlak kan leggen en vastlijmen dan als je eerst de bodem had beplankt.
overslag.jpg

Het bruine papier is vetvrij/oven papier, hier blijft de lijm niet aan plakken, alleen aan het balsa.
bovenzicht.jpg

stootrand en extra verstevigingen
beplanking.jpg

beplanken maar
bovenaanzicht02.jpg

Met verdunde epoxy de binnenkant behandeld en de Wiesel klaar om met pu schuim op te vullen.

grtz. Ronald

Laatst bewerkt:
Dank je voor de tips, :thumbsup:

Dit bedoelde ik eigenlijk ook , na het beplanken de binnenzijde waterdicht afwerken met epoxy

@ Ronald, nejes gebouwd. Ik raad alleen PU schuim af. Iedereen gebruikt het altijd omdat het waarschijnlijk makkelijk is, maar er zijn boten geweest die erdoor kapot gedrukt zijn.. Bij warm weer wil het nog wel eens uitzetten en als het geen kant op kan drukt het je romp kapot. Beter is om gewoon een poolnoodle (zwembad staaf) te halen en deze in passende blokjes te snijden. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen :)

Jurriaan

Ik raad alleen PU schuim af. Iedereen gebruikt het altijd omdat het waarschijnlijk makkelijk is, maar er zijn boten geweest die erdoor kapot gedrukt zijn.
Dat was ook de laatste keer dat ik PU schuim heb gebruikt. Als ik de bodem niet had voorbehandeld dan was het sowieso mis gegaan aan gezien er behoorlijke warmte onstaat als het uitschuimt. Het is tevens ook veel duurder dan zo'n poolnoodle van 1,50.
In mijn foto album "2 wiesels" zie je dat het bootje van mijn neefje met de blauwe poolnoodles is gevuld.

Vanavond weer eens varen met m'n neefje voordat ie op vakantie gaat.
Moet nog even 2 boeien maken van een stuk overgebleven poolnoodle, zodat we een klein parcourtje hebben om tegen elkaar te kunnen racen. :p

Ronald

Een beter keuze inderdaad! Moet zeggen dat je wiesels er leuk uitzien, lekker retro opbouw met dat mannetje erin :) Je hebt ook een wiesel voorzien van een bomproof bodem, stoer! Ziet er altijd goed uit

Groeten Jurriaan

hallo,

Ik ben op zoek naar een rc boot voor beginners.
De wiesel lijkt me wel wat maar nu vroeg ik me af wat een bouwpakket kost?
En of de motor, servo's, enz. inbegrepen waren??
En kan ik hem op internet bestellen

Hobbywinkel/modelbouwwinkel in de buurt voor balsa hout.
Diezelfde of Gamma of andere winkel voor goede lijm.
En in een modelbouwwinkel of internet vind je wel een setup.

Greetz Jos

dank jullie wel voor de informatie ik heb uiteindelijk besloten om hem te bouwen ik heb al balsa hout en uhu-hart enz.

groetjes dieter..

de onderdelen van de wiesel ka je die op ware grootte afdrukken???
want ik krijg de bochten niet nauwkeurig getekent kan iemant me helpen

Back