Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Welk vet kan ik gaan gebruiken kan dat gewoon machine vet zijn ook voor de as van dat zwart of vaseline.
mvg pedro

Hallo Pedro,

Het meest praktische is dun vet (vanwege de weerstand) dat niet verzeept in het water (anders heb je er niet lang plezier van).

Ik vul het vet vóór elke vaardag even aan, dan weet ik zeker, dat de boel dicht en gesmeerd is.

Groeten, Jan.

hallo,

ik ben ondertussen bijna klaar met mijn wiesel
maar ik heb nog wat kleine problemen met de bovenkant mooi af te sluiten
en een antenne voor nog fverder bereik.

als je mij kan helpen stuur dan een mailtje naar "dieter.vandenbergh@hotmail.com"

Heb je een foto hoe het er nu voor staat en weet je wat voor een sluiting je wilt maken?
Op pagina 19 staat een optie anders dan de schoenendoos methode. Bij deze kan je de boot door het tapen beter waterdicht houden. In mijn wiesel fotoalbum kan je de schoendoos sluiting zien die daarna is omgebouwd naar een deksel die binnen een opstaande rand valt.

grtn. Ronald

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je een foto hoe het er nu voor staat en weet je wat voor een sluiting je wilt maken?
Op pagina 19 staat een optie anders dan de schoenendoos methode. Bij deze kan je de boot door het tapen beter waterdicht houden. In mijn wiesel fotoalbum kan je de schoendoos sluiting zien die daarna is omgebouwd naar een deksel die binnen een opstaande rand valt.

grtn. Ronald

bedankt voor de uitleg ik zal een vn de dagen een foto uplaoden als ik het niet vergeet

romp dicht maken

In de jaren tachtig werden op de poldervaart in schiedam met zulke boten geraced.
Ik herriner me dat er met een houten rompen maar ook van glasvezel voeren . Het dek werd gewoon met een vel doorschijnend plastic en tape afgedicht , wat ook het voordeel had dat je gauw kon zien of er water in de romp zat en de electronica is zichtbaar . Ik vond het er ook racy uitzien .

In de jaren tachtig werden op de poldervaart in schiedam met zulke boten geraced.
Ik herriner me dat er met een houten rompen maar ook van glasvezel voeren . Het dek werd gewoon met een vel doorschijnend plastic en tape afgedicht , wat ook het voordeel had dat je gauw kon zien of er water in de romp zat en de electronica is zichtbaar . Ik vond het er ook racy uitzien .
jha daar had ik ook al aan gedacht maar dan ziet dat er toch niet mooi uit..

(p.s. ik kan geen foto van myn boot uploaden

@Balsaplank

Dat klopt, ik heb daar eens een wedstrijd mee gedaan en heb toen ook gewonnen maar toen vaarde ik al met een bloustar, helaas ben ik toen men zender vergeten mee te nemen, maar een clublid heeft hem toen netjes bij mij thuis afgeleverd. Was een leuke tijd toen.

Gr Japioooooooooo

hallo,
ik ben de boot ook aan het bouwen, maar ik had nog een paar vraagjes.
hoelang moet de schroefas zijn? hoeveel mm moet ik de prop nemen? en hoeveel mm moet ik het roer nemen?
en op die lijst staat Graupner bestel nummers, maar waar moet ik die bestel nummers invoeren???
ik heb op de Graupner site zelf dat ingevoerd maar nergens resultaat.

grt kees

en op die lijst staat Graupner bestel nummers, maar waar moet ik die bestel nummers invoeren???
ik heb op de Graupner site zelf dat ingevoerd maar nergens resultaat.
grt kees

Hallo Kees,

Dan doe je iets verkeerd.
Ik heb bijvoorbeeld het nummer van de schroef ingevoerd in de zoekfunctie (suche) en die staat nog gewoon op de site:
Graupner Online-Shop

Voor je andere vragen moet je het hele topic even doorspitten, er staan genoeg voorstellen in welke componenten je kunt gebruiken.

Groeten, Jan.

oke bedankt,
maar ik moet nog een ding weten.
die romp waterdicht maken hebben ze het wel eens over epoxy.
is dat gewoon een glasmat op de romp leggen en epoxy erover heen strijken?
en is dat dan deze epoxy?
2%20componenten%20lijm%20%20Kombi%20snel%20spuit%2024%20ML.jpg

want ik weet echt niet over welke epoxy ze het hebben.

grt kees

Die epoxy is te dik om mee te lamineren. Daarvoor kan je beter Wilsor lamineer epoxy gebruiken. Dat kan je bij de modelbouwzaak wel kopen. Het is ook 2 componenten, maar lekker vloeibaar en dus goed uit te strijken.

oke, maar ik heb de beschrijving nog eens goed doorgelezen. en daar staat in dat je poriënvuller moet gebruiken. kan dit ook? of is dat geen goed spul ofzo?

grt kees

poriënvullers worden als grondlaag gebruikt voor verdere afwerkingsprodukten.
Als je met glasweefsel wilt gaan werken kan je de poriënvuller net zo goed vervangen door epoxyhars.
Als alternatief kan je ook nog een 1 component polyurethaanhars zoals G4 of PS 100/101 gebruiken. Droogtijd is korter dan epoxy waardoor je meerdere lagen op een dag kan doen. alleen riekt het enorm bij gebruik, dus gebruik in goed geventileerde ruimte.

Laatst bewerkt:
poriënvullers worden als grondlaag gebruikt voor verdere afwerkingsprodukten.
Als je met glasweefsel wilt gaan werken kan je de poriënvuller net zo goed vervangen door epoxyhars.
Als alternatief kan je ook nog een 1 component polyurethaanhars zoals G4 of PS 100/101 gebruiken. Droogtijd is korter dan epoxy waardoor je meerdere lagen op een dag kan doen. alleen riekt het enorm bij gebruik, dus gebruik in goed geventileerde ruimte.

oke.
maar kan ik dan met epoxyhars ook met een glasmat werken? of kan dat ook zonder? en als ik zo'n glasmat eronder heb liggen, kan ik het dan ook licht opschuren voor een 2e laag?

grt kees

Kees,

Google is your friend, lees dit eens:
Mr Boat - Handleiding: Werken met Epoxy

Er is nog véél meer over te vertellen en over te vinden, belangrijk is dat je altijd met bescherming werkt, masker en handschoenen.
Je bent nog jong, maar als je aanleg hebt voor allergische reacties, dan is die voor epoxy wel een hele akelige, vooral omdat je er pas na jaren last van kunt krijgen!

Groeten, Jan.

Kees even ter verduidelijking
glasmat
P1020100.jpg

glasweefsel
P1020106.jpg

Glasmat wil je niet gebruiken, glasweefsel daarentegen wel, dit drapeert makkelijker over de vorm van de bodem.

1e laag om het balsahout te sealen, tevens hechtlaag voor volgende laag.
2e laag glasweefsel om de bodem te versterken. licht opschuren voor volgende laag(oppassen dat je niet door het glasweefsel schuurt)
3e laag om het struktuur van het weefsel te effenen.
daarna plamuren, schuren, etc.

Het is aan te raden om de binnenkant van de romp ook te sealen met enkele lagen epoxy en evt. bij de motormount een paar strookjes glasweefsel.

@pompebled
bedankt voor de tip, maar daar hou ik altijd wel rekening mee.
altijd als ik iets spuit met verf doe ik zo'n lucht masker op die ze ook in zo'n echte spuiterij hebben. en ook altijd wel handschoenen enzo aan.

@wakusei
bedankt voor het uitleggen.
ik dacht dat glasweefsel en een glasmat hetzelfde waren.

en is er ook nog bepaalde soort verf en lak wat je moet gebruiken voor de romp?
(sorry voor dat vele vragen, maar ik wil niet als ik met de boot vaar dat die dan zinkt ofzo:P)

grt kees

D'r zijn hoofdzakelijk 2 soorten die gebruikt kunnen worden, 1 op alcyd basis of 1 op acryl basis(even op het etiket kijken). Als je de kleur en blanke lak op dezelfde basis houd kan er weinig fout gaan.

De kans op zinken zal kleiner zijn(uitzonderingen daar gelaten) als je poolnoodles(dat blauwe op de foto) in de boot verwerk.
full

zeker bedankt voor de link!
mijn eigen wiesel is ook bijna klaar.
zelf vergroten was moeilijk!! tog nog gelukt!!!¡¡¡

hallo,

ik ben nu ook met mijn wiesel bezig, en de romp is bijna klaar:D
de eerste laag epoxy zit er op, nu nog met epoxy met glasweefsel erop en plamuur enzo.

maar ik heb nog een vraag,
hoe maken jullie de ontvanger vast? want ik heb een hele kleine.
ik zat te denken een dubbelzijdig tape in de romp te plakken.

foto's volgen nog.......

grt kees

Back