Jaren 70 ontwerp van simpel racebootje de "Wiesel"

Brushed mag je gewoon de polen omdraaien. Houd er wel rekening mee dat sommige motoren zijn geoptimaliseerd om een bepaalde kant op te draaien, en de andere kant op minder vermogen / toeren maken.

Brushless trouwens ook, meen ik (twee van de drie draden swappen == andere kant op draaien)

Prima. Ik lees trouwens heel ver terug (pagina 38) dat er ongeveer een 180 mm aandrijfas in moet, dit lijkt mij zo lang. Ik kom ongeveer uit op zo'n 130 mm. Wie kan mij vertellen welke as ik het beste kan nemen?

Hallo,

pompebled zei:
Als je me per PB een mailadres stuurt, dan krijg je van mij een tutorial en een aantal foto's waarop je kunt zien, hoe je zo'n mantelkoeling kunt maken.
...
Laat me even weten of alles goed is aangekomen.

Bedankt voor de mailtjes! Alles is goed aangekomen hoor! Ik heb meteen weer een vraagje: Wat is het foam-achtige materiaal dat gebruikt wordt als afdichting?

Erwin1992 zei:
Ik lees trouwens heel ver terug (pagina 3:cool: dat er ongeveer een 180 mm aandrijfas in moet, dit lijkt mij zo lang. Ik kom ongeveer uit op zo'n 130 mm.

Volgens mij kan 180 mm wel kloppen hoor! Zelf heb ik deze as gebruikt. Deze is 225 mm lang, maar kan afhankelijk van de gebruikte koppeling en bevestiging van de motor ingekort worden. Ik weet niet precies hoeveel ik hem ingekort heb, maar ik denk dat hij bij mij ook ongeveer rond de 180 mm is!

Groeten,
Daniël

Wie kan mij vertellen welke as ik het beste kan nemen?

De bouwbeschrijving ;)

Heb zelf zoveel mogelijk originele onderdelen gebruikt, de lijst met benodigde onderdelen vind je op de een na laatste pagina van de bouwbeschrijving!

Als ik daar kijk kom ik uit bij deze as:
Graupner Welle mit Stevenrohr, 225mm/4 Durchm

Die as moet je vervolgens een stukje inkorten maar de askoker heeft wel precies de goede maat!

Weet iemand wat deze motor maximaal aan Ampere verbruikt? Ik kan het namelijk nergens vinden

Ik weet het ook niet precies, maar met 29mm prop en de 60A regelaar draait dit heel mooi!
Komt mooi op temperatuur maar word niet te heet!

Groeten

Laatst bewerkt:
Weet iemand wat deze motor maximaal aan Ampere verbruikt? Ik kan het namelijk nergens vinden
Hallo Maurice,

In het commentaar is sprake van minimaal een 40A regelaar, daar zou ik niet onder gaan als je op 2S gaat varen.

Hoeveel stroom de motor in de praktijk zal trekken, hangt af van de gekozen prop, te groot, en de motor zal z'n best doen om die rond te krijgen, daarbij onwaarschijnlijk veel stroom trekken en verbranden...
Onder de Wiesel past gelukkig geen overmatig grote prop, dus dat zal wel wat meevallen.
Zorg wel voor een watergekoelde regelaar.

Groeten, Jan.

oke, bedankt,

En nou vraagt m`n vader wat voor n glasweefsel er wordt gebruikt. Ik had al gelezen dat het 2 tot 3 lagen moet worden, alleen hoeveel grams weefsel, 100g per m2? of nog lichter?

verder nog even wat spullen die ik er in wou gebruiken.

- lipo 2S 2000Mah 25C en 50C burst
- servo +-2kg
- ontvanger van traxxas 2.4Ghz (ik heb al een auto en is dus makkelijk met een zender)
- aandrijfas +- 15cm graupner
- 29mm prop graupner
- roer 55mm graupner

- silicone buisjes voor waterkoeling, maar welke??
- geen koppeling maar wat dan wel???

Hey

Ik heb geen glasweefsel gebruikt! Gaat voorlopig nog goed!

De lipo is te licht, kan de stromen niet goed aan en slijt daardoor heel snel!
Neem minimaal 30c en zo'n 3500 tot 4500 mAh!
Mijn wiesel trekt een 4600 30C accu in 5 minuten leeg!

Deze aandrijfas nemen: Graupner Welle mit Stevenrohr, 225mm/4 Durchm

Als koppeling bijvoorbeeld de Graupner 354 gebruiken

Nummer van de prop blijf ik je even verschuldigd, kan mn verzameldoosje ff niet vinden :rolleyes:

Siliconeslang met binnendiameter van 3,5mm zo uit mn hoofd. Heb er zelf 4mm binnendiameter opzitten maar daarvoor heb ik wat teflontape over de nippels gedraaid om het niet te laten lekken!

Groeten

oke, ga ik binnenkort even aan het bestellen. Heel erg bedankt. Kan ik weer even vooruit. Ik heb trouwens gisteren alle ribben uitgesneden. Ziet er goed uit. :)

Hallo,

Bedankt voor de mailtjes! Alles is goed aangekomen hoor! Ik heb meteen weer een vraagje: Wat is het foam-achtige materiaal dat gebruikt wordt als afdichting?

Volgens mij kan 180 mm wel kloppen hoor! Zelf heb ik deze as gebruikt. Deze is 225 mm lang, maar kan afhankelijk van de gebruikte koppeling en bevestiging van de motor ingekort worden. Ik weet niet precies hoeveel ik hem ingekort heb, maar ik denk dat hij bij mij ook ongeveer rond de 180 mm is!

Groeten,
Daniël

Dat foam is een soort neopreen-achtig spul. Ik heb gemerkt dat het relatief lastig te krijgen is als je niet iets met airco's e.d. doet, althans ik heb het niet in kleinere hoeveelheden dan een rol van 20m kunnen vinden.
Daarvan heb ik dus nu nog een dikke 19,5m liggen ;) Kan je wel een cm of wat van krijgen, tegen onkostenvergoeding (de porto + kleinigheidje voor enveloppe, moeite en materiaal).

Ik hoorde van iemand dat het verstandig is om een buisje op de schroefaskoker te monteren zodat het smeren via dit buisje gaat. Heeft iemand een foto van deze constructie. ik begrijp dat hierbij een gaatje in de koker moet worden geboord maar twijfel nog een beetje over de montage van het vetkokertje.

Vr groet,
Erwin

Bij een ander bootje dat ik toevallig gisteren gekocht heb (pakketje), was er alleen een gaatje in de as geboord. Afdichting hiervan gaat met een stukje siliconenslang dat na het smeren, over het gaatje wordt geschoven. Als je wat huiverig bent voor het monteren van een kokertje kan dit misschien een oplossing zijn voor je?
En anders gewoon de stoute schoenen aantrekken, gaatje boren, askoker rond het gaatje evt. wat opschuren (chroomlaag er af, als die er zit), pijpje voorzichtig er in zetten, S39 / S65 spaarzaam rond de aansluiting en solderen maar, met een flinke bout of een heteluchtpistool. Naderhand wel heel goed schoon spoelen, met afwasmiddel en een tandenborstel voor het schrobben. S39 is ongelofelijk corrosief.

Waar woon je ergens? Misschien is er wel iemand in de buurt die de tools en kunde heeft, kan die je mooi helpen (en de kunst laten afkijken).

Ik hoorde van iemand dat het verstandig is om een buisje op de schroefaskoker te monteren zodat het smeren via dit buisje gaat.

Naar mijn mening is dat extra buisje totaal overbodig!
Als je je as er na iedere vaardag uit haalt om te inspecteren kan je gelijk wat vaseline de askoker inspuiten!

Groeten

Voor die liefhebbers "uit den ouden doosch"....
Ik kwam op zolder nog een stapel oude Hobby bulletin's tegen.
Hierbij zat ook de augustus 1979 uitgave waarin de Wiesel beschreven staat.
Ik heb destijds dit bootje ook gemaakt in kleinere uitvoering, maar heeft uiteindelijk nooit gevaren.
Ik heb het hoofdstuk over de Wiesel gescanned en staat in mijn foto album, voor wie nog eens een 33 jaar oud tijdschrift wil lezen!
De originele tekening en stuk lijst zit er ook bij.

full

PS ik heb niet dit hele draadje door gelezen dus hoop dat ik niet dubbel post, hoewel ik denk dat die kans niet heel groot is :D.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik woon in marum, dat ligt vlakbij Groningen. Zelf beschik ik over alle gereedschappen zo'n beetje dus dat is eigenlijk de belemmering niet. Ik ben trouwens al mooi opgeschoten met de Wiesel maar zit nog met een vraag, hoe kun je het makkelijkst de motor uitlijnen als ik vragen mag?? Ik loop nu te knoeien met een messing pijpje die ik om de motoras schuif maar volgens mij zijn er ander mogelijkheden op dit vlak.....

Ook erg leuk!
Dat zijn de dingen die ik ga bouwen als ik wat ouder ben.
Nu nog lekker ff vliegen!
Is de tekening in die PDF nu op schaal?
Dankjewel voor het PDF.

Vr Gr Rob.

setsunakaede zei:
Dat foam is een soort neopreen-achtig spul. Ik heb gemerkt dat het relatief lastig te krijgen is als je niet iets met airco's e.d. doet, althans ik heb het niet in kleinere hoeveelheden dan een rol van 20m kunnen vinden.
Daarvan heb ik dus nu nog een dikke 19,5m liggen :wink: Kan je wel een cm of wat van krijgen, tegen onkostenvergoeding (de porto + kleinigheidje voor enveloppe, moeite en materiaal).

Ik heb wel interesse om hier een stukje van te kopen. Misschien een prijsindicatie? Ik heb denk ik een stuk nodig van ongeveer 30x15 cm, als ik dan nog eens een waterkoeling wil maken heb ik in ieder geval genoeg. Welke dikte heeft het eigenlijk?

Erwin1992 zei:
Ik ben trouwens al mooi opgeschoten met de Wiesel maar zit nog met een vraag, hoe kun je het makkelijkst de motor uitlijnen als ik vragen mag?? Ik loop nu te knoeien met een messing pijpje die ik om de motoras schuif maar volgens mij zijn er ander mogelijkheden op dit vlak.....

In de bouwbeschrijving wordt het geloof ik ook op die manier gedaan! Misschien kan het tegenwoordig inderdaad op een betere manier, maar dat zal ik ook niet weten.

Groeten,
Daniël

rob007 zei:
Is de tekening in die PDF nu op schaal?

De tekeningen uit de beginpost zijn niet op schaal:

Ikzelf heb de tekening op gewoon a4 uitgeprint en opgemeten hoe breed een onderdeel was en daaruit de vergrotingsfactor berekend. Bij mij was dit 1:25 precies. Op het kopieerapparaat was het even experimenteren maar uiteindelijk kreeg ik met een vergroting van 253% de juiste afmetingen.

Back