Jasper (8) bouwt zijn eerste vliegtuig

Mooi hoor Jasper!

Door jouw bouwbeschrijving heb ik zojuist voor mijn zoontje Milan, 9 jaar, hetzelfde vliegtuig besteld.
Ga zo door!

mijn vrouw in middels ook besmet met het virus gaat nu haar snoopey onder handen nemen en nu wil mijn oudste zoon ook heel graag gaan vliegen (12 jaar) dus papa kan zijn lol niet op

Héél héél héél vroeger wond ik het elestiek met de hand (vinger) op, ik had daarvoor een oude rubber stoeldop op mijn vinger geschoven. Geen sneedjes van de propeller in mijn vingers en ook geen pijnlijke vinger als ik even niet oplette en mijn opwindvinger van de prop schoot.
Een stukje tuinslang zou ook kunnen werken.
Hans, jouw methode werkt volgens mij niet op Jaspers vliegtuig, vanwege de spinner die erop zit kan je niet makkelijk aan de propeller opwinden, in ieder geval niet het eerste stukje.
JasperBouwen37.JPG

Ik heb een truc gevonden: een ronde haak in de accuboormachine, dan elastiek opwinden, het einde van het elastiek vouw je simpelweg om het ronde einde van de romp. Werkt prima.
Door jouw bouwbeschrijving heb ik zojuist voor mijn zoontje Milan, 9 jaar, hetzelfde vliegtuig besteld.
Leuk Patrick. Misschien kunnen de jongens dan een keer samen vliegen op het V4 veld komend voorjaar.

We zijn inmiddels aan de vleugels begonnen. Eerst moeten er tipjes aan de balsa bovenkant gelijmd worden. Met stukjes ballast van de Typhoon kan je de boel mooi vlak houden. Ook dit soort trucjes leg ik allemaal uit aan Jasper. Er zat overigens erg veel gewichtsverschil tussen de 2 bovenplankjes: 8,9 en 3,5 gram. Misschien moet ik wel wat gaan compenseren met lood aan één kant, zie ik wel als hij klaar is.
JasperBouwen35.JPG

De vleugel krijgt een Jedelsky profiel. De ribjes worden op de balsa bovenkant gelijmd.
JasperBouwen34.JPG

Resultaat voor één vleugelhelft:
JasperBouwen36.JPG

Aangezien Jasper niet houdt van veel keer hetzelfde doen heb ik op de andere vleugelhelft net de ribjes gezet.

Laatst bewerkt:
Dit modelletje lag in de winkel bij Modelbouw Bloemendaal, samen met nog een aantal soortgelijke modellen van dezelfde fabrikant. De bouwwijzen van de verschillende modellen zijn anders, er zijn er ook met een vlakke plaat als vleugel of met een ribbenvleugeltje dat moet worden bekleed met papier. Ik heb voor deze gekozen omdat ik wel iets met ribben wilde (goede introductie tot 'echt' bouwen), maar nog even geen geknoei met papier.

Jasper heeft kennis gemaakt met de o zo belangrijke schuurlat. De dikke plank aan de voorzijde van de vleugels moet wat rond worden geschuurd om een mooie vorm in de vleugel te krijgen.
JasperBouwen38.JPG

JasperBouwen41.JPG

Het resultaat is boven verwachting goed, de bovenzijde is daadwerkelijk redelijk rond geworden. Het begint al op een echte vleugel te lijken zo!
JasperBouwen42.JPG

Heel lang geleden heb ik op de Banne 'dOrdanche (Wassekuppe van Frankrijk) zo'n Jedelski vleugeltje zien vliegen. Op een dag dat het onvoldoende droeg voor zelfs de lichtste kisten (was nog voordat de eerste DLG/HLG was uitgevonden). Een kistje van MPX meen ik. Die vloog fantastisch en bleef wel boven ...

Dirk.

De vleugels zijn aan elkaar geplakt met houtlijm, daarna is de naad versterkt met een soort textiel dat in de kit zat. Dat heb ik met secondenlijm doordrenkt en aangebracht.
JasperBouwen47.JPG

Eén vleugelhelft was een stuk zwaarder dan de andere, dus in één tip heb ik een stukje lood moeten plakken van 2,5 gram.
JasperBouwen45.JPG

Het uitbalanceren gebeurt met een stukje lood halverwege de 'cockpit', zodoende kan ik straks met invliegen zowel naar voren als naar achteren schuiven met het lood.
JasperBouwen44.JPG

En dan is de ruwbouw klaar!
JasperBouwen51.JPG

Ik wil Jasper het model nog laten behandelen met parket- of spanlak en wat decoraties aan laten brengen, en dan is het wachten op geschikt weer.

knap! ;) hij zal wel heel trots zijn!

ziet er me ook een kistje uit om zijn eerste RC helling ervaringen me te beleven :D zoutelande, 2Bft wind, en aan de leskabel ;) toch?

Hij is (nog) niet bestuurbaar, eerst maar eens gaan klooien met dat elastiek erin. Later misschien een klein BL motortje erop en dan sturen.

Eerst een paar vrijvluchtmodelletjes bouwen en trimmen, en dan is ie klaar om met rc te beginnen. Iedereen zou eigenlijk verplicht moeten worden (bij wijze van spreken natuurlijk) om minstens 1 seizoen met VV te vliegen. Dat is de ideale leerschool.

Kliedertijd!

Vandaag hebben we het kistje gelakt met urethaanlak. Jasper was dik ingepakt in overall en handschoenen, geen overbodige luxe.
In verband met de fragiliteit heeft papa de staartvlakken gelakt, maar de rest moest Jasper allemaal zelf doen.
JasperBouwen54.JPG

De interessant-doen-blik 'even kijken of alles recht is' (jullie kennen/kunnen hem vast allemaal ;)) zit er instinctief al in, hoeft niet eens te worden aangeleerd.
JasperBouwen56.JPG

Na afloop zit de ene plek onder een dikke glanzende laag lak, op een andere plek zit net even niets. Maakt niet uit, papa is trots.
JasperBouwen58.JPG

Dan de vleugel. Ook die wordt ruimhartig voorzien van lak.
JasperBouwen59.JPG

En als 8-jarige ben je natuurlijk trots op de vieze handen!
JasperBouwen57.JPG

Daarna heb ik Jasper nog wat versiersels proberen te laten knippen, deze zijn ook op de handleiding afgedrukt. Knippen is echter niet Jaspers hobby, en de eerste knip ging meteen verkeerd. Dat was janken. Tja, moe en tijd voor vakantie (vanaf nu 2 weken lang uitslapen! Oh nee, dat doen ze nooit in de vakantie :confused:.....).

misschien kan je hem ineens leren airbrushen? dan kan ie zijn toestel een vete painting geven hehe.

erg leuk om te zien hoe zo'n knul zich amuseert met onze hobby.
veel 8jarigen hangen op de PC of aan de play station...
neej dit is veel beter! :)

als ik het goed begrijp is ie bijna vliegklaar!?

Tja, airbrushen.... Dat zal ik dan eerst zelf moeten leren.
Ik ben het helemaal met je eens over de playstation generatie. Jasper zou liefst ook meer achter de computer zitten, maar hij krijgt slechts tijdens het eten koken toestemming. Er zijn genoeg andere leuke dingen te doen (zoals vliegtuigen bouwen!).

Het kistje is nu helemaal vliegklaar, alleen de versieringen missen nog, maar zonder vliegt hij ook wel. Nu is het wachten op mooi weer (en dat kan nog wel even duren.....).

misschien kan je wat leuke prints afplakken met schilder tape, en hem met gekleurde permanent markers of verfborstels aan de slag laten gaan. (al weet ik niet of verven nog gaat op de lak?)

en met de schilderstape kan je het zolang veranderen tot hij iets leuk ziet.

zo doe ik het ook vaak.
met fijne tape wat lijnen trekken op een vleugel, en staat het me niet aan, dan begin ik opnieuw tot er wat leuks uit de vingers vloeit.

Hallo,

Leuk om te zien dat hij het zo leuk vindt!
Die " even kijken of alles recht is blik " ken ( en doe ) ik ook ja :)
Veel plezier met bouwen ( en vliegen natuurlijk! )

Groeten,

Ruud

Back