Schippertjes en andere geintresseerden....
Omdat ik het verder niet in het ''stoom'' gedeelte wil plaatsen wil ik best hier in het schipperscafe eens schrijven over de jastram krg 6. In de winter ben ik gepassioneerd modelbouwer op het stoomgebied, zodra het mooi weer is gaan we verder met de grote diesels. Dit alles dank ik aan mijn pa, de man zit al meer dan 50 jaar in de grote scheepsdiesels en is verwoed stoombouwer.......
Voor wie het nog nooit gezien heeft :
De specs van de KRG 6 :
6 cylinder laagtoeren motor (max 500 rpm)
cylinder inhoud 44000 cc (44 liter)
piekvermogen ca 380 bhp
Kaal gewicht van de motor 5500 kg
Het verhaal van de KRG 6 :
Als je zo'n ding hebt is het vaak ook leuk als je het verhaaltje kent dat bij de motor hoort, gelukkig weet ik dat...... De motor is ooit nieuw gekocht door een nederlandse vissers familie en geplaatst in een nederlandse noordzee kotter. De motor heeft daar een taai bestaan gehad, visserij was en is grote armoede dus die mensen hebben gevist gevist en doooor gevist, toen cylinder 3 explodeerde heeft de motor tijdelijk als 5 cylinder door moeten werken tot er geld genoeg was verdient om een vervangende aan te schaffen. Zelfs op dit moment vaart die boot nog steeds, is onlangs volledig opgeknapt en verlast, de motor heeft toen plaats moeten maken voor een caterpillar, de krg 6 kwam toen terecht bij een tussenhandelaartje, van wie ik hem enige jaren geleden overkocht.
Ze liep toen nog wel! Maar was er heel beroert aan toe........ Ergens onder een zeiltje vandaan getrokken, 20 bar startlucht gepompt en je weet het he, kranen goed zetten, lonten er in, startpositie opzoeken en de hendel overhalen.......liefde op het eerste gezicht........ Ik was meteen verkocht. Had toen ruimte zat (nu niet meer, kan niet met zo´n hobby) dus die moest ik hebben. Met een enorme grom komt ze tot leven, als ie warm is kakt ie zalig in tot een prachtige 90 toeren. Voor de kenners, klik klak klik klak, je weet het he......
Hoe is ze dr nu aan toe :
Helemaal niet verkeerd dus! De motor op een enorm stalen frame gezet, ze is helemaal uit elkaar geweest. Alles schoon gemaakt en de lagers bekeken, valt allemaal reuze mee. Stom toevallig kon ik toen een heftruck kopen voor weinig en dat maakt mijn leven prettig hee....... Cylinder 3 is er ook bij hoor, das een ruiler maar je ziet het niet. De luchtfles en het koelwater worden in het frame weggewerkt, vind ik mooi. Dichtmaken met tranenplaat, geeft het een mooie compacte look.
We gaan verder. Het blok schilderen, de nokkenas er weer in en de losse onderdelen in orde maken, heel veel leidingen poetsen en het geheel weer eens opbouwen, als jullie het leuk vinden plaats ik hier meer.........
Nog wel ff dit : De krg 6 is NIET te koop! Duidelijk he, dus niet bellen of mailen, ze blijft HIER.
Groet voor nu, Monster Diesel
Omdat ik het verder niet in het ''stoom'' gedeelte wil plaatsen wil ik best hier in het schipperscafe eens schrijven over de jastram krg 6. In de winter ben ik gepassioneerd modelbouwer op het stoomgebied, zodra het mooi weer is gaan we verder met de grote diesels. Dit alles dank ik aan mijn pa, de man zit al meer dan 50 jaar in de grote scheepsdiesels en is verwoed stoombouwer.......
Voor wie het nog nooit gezien heeft :
De specs van de KRG 6 :
6 cylinder laagtoeren motor (max 500 rpm)
cylinder inhoud 44000 cc (44 liter)
piekvermogen ca 380 bhp
Kaal gewicht van de motor 5500 kg
Het verhaal van de KRG 6 :
Als je zo'n ding hebt is het vaak ook leuk als je het verhaaltje kent dat bij de motor hoort, gelukkig weet ik dat...... De motor is ooit nieuw gekocht door een nederlandse vissers familie en geplaatst in een nederlandse noordzee kotter. De motor heeft daar een taai bestaan gehad, visserij was en is grote armoede dus die mensen hebben gevist gevist en doooor gevist, toen cylinder 3 explodeerde heeft de motor tijdelijk als 5 cylinder door moeten werken tot er geld genoeg was verdient om een vervangende aan te schaffen. Zelfs op dit moment vaart die boot nog steeds, is onlangs volledig opgeknapt en verlast, de motor heeft toen plaats moeten maken voor een caterpillar, de krg 6 kwam toen terecht bij een tussenhandelaartje, van wie ik hem enige jaren geleden overkocht.
Ze liep toen nog wel! Maar was er heel beroert aan toe........ Ergens onder een zeiltje vandaan getrokken, 20 bar startlucht gepompt en je weet het he, kranen goed zetten, lonten er in, startpositie opzoeken en de hendel overhalen.......liefde op het eerste gezicht........ Ik was meteen verkocht. Had toen ruimte zat (nu niet meer, kan niet met zo´n hobby) dus die moest ik hebben. Met een enorme grom komt ze tot leven, als ie warm is kakt ie zalig in tot een prachtige 90 toeren. Voor de kenners, klik klak klik klak, je weet het he......
Hoe is ze dr nu aan toe :
Helemaal niet verkeerd dus! De motor op een enorm stalen frame gezet, ze is helemaal uit elkaar geweest. Alles schoon gemaakt en de lagers bekeken, valt allemaal reuze mee. Stom toevallig kon ik toen een heftruck kopen voor weinig en dat maakt mijn leven prettig hee....... Cylinder 3 is er ook bij hoor, das een ruiler maar je ziet het niet. De luchtfles en het koelwater worden in het frame weggewerkt, vind ik mooi. Dichtmaken met tranenplaat, geeft het een mooie compacte look.
We gaan verder. Het blok schilderen, de nokkenas er weer in en de losse onderdelen in orde maken, heel veel leidingen poetsen en het geheel weer eens opbouwen, als jullie het leuk vinden plaats ik hier meer.........
Nog wel ff dit : De krg 6 is NIET te koop! Duidelijk he, dus niet bellen of mailen, ze blijft HIER.
Groet voor nu, Monster Diesel
Laatst bewerkt door een moderator: