jazz 80-6-18 draad van BEC te dun ! Let op !

over spelden gesproken................... ;););)

ha ha , ja da's inderdaad letterlijk.
Ik zal vanavond nogmaals proberen te meten. Alleen met 2 handen 2 spelden + camera vasthouden + knuppel bewegen wordt lastig ..... nou, ik zal mijn vrouw eens lief aankijken en vragen of zij de knuppel snel heen en weer wilt bewegen :-)

Trouwens, naar aanleiding van Ron eens op het duitse forum gekeken en zie daar wat opmerkingen over de BEC van de Jazz 80-6-18 ...... :-(

RC Line Forum - Wie BEC berechnen

Zie het stukje van Jorg Rautenstrauch :
--------------------------------------------------

Moin,

Zitat:
Bei Deinem Modell reichen die 1,5 A Bec voll aus

aus Erfahrung kann ich Dir nur sagen: das BEC reicht in keinem Fall aus. Ein HS-81 zieht über 2 A wenn's mal drauf ankommt.
Gerade mit den Stromhungerigen HS-81 und einem 9254 würde ich komplett auf das interne BEC verzichten und ausschließlich mit dem Empfängerakku arbeiten. Der HeliCommand tut durch seine permanente Steuerung sein übriges.

Die Kühlung im Rumpf wird schlechter, der Regler sowieso wärmer.
Beleuchtung aus dem BEC? Eiweia! Nene. Besser nicht (Störungen: die Servokabel sind der andere Antennenpol, wenn Du hier unnötig verlängerst..... ).

Da kann ich mich Andreas nur anschließen. Mit dem Align BEC fährst Du in jedem Fall sicherer.

Für die, die behaupten: bei einem 'Kollegen' geht das einwandfrei! : Bitte, fliegt ruhig so.
Für alle anderen: belastet das BEC des Jazz mal ein bisschen. So mit 2 bis 3 A, das des 80ers so mit 4 - 5 A und messt mal die Aussgangsspannung .
Mein 401 ist dabei ausgestiegen.

Gruß
Jörg
---------------------------------------------------------------------------------------

Ik begrijp uit het verhaal dat de BEC in de Jazz een schakelende BEC is. Daar zou mogelijk ook een oorzaak kunnen zitten.
Iets meer dan een jaar geleden ben ik begonnen met het onderzoeken van diverse schakelende voedingen die mogelijk als BEC dienst zouden kunnen doen. Ik heb toen een paar bestaande schakelingen nagebouwd en uitgetest. Ook heb ik een paar bestaande voedingen uitgetest om te zien of die als BEC bruikbaar zouden kunnen zijn. Dit waren GEEN voedingen die als BEC ontworpen zijn maar ze zijn bedoeld voor heel andere toepassingen.
Helaas is daar geen enkele echt bruikbare schakeling uit tevoorschijn gekomen. Er waren een paar schakelingen die zo op het eerste gezicht goed leken te werken. Pas bij het gebruikt van de enige twee digitale servo's die ik heb ging er het één en ander mis. De symptomen waren vrijwel dezelfde als die hier optreden, de voedingsspanning zakt in elkaar.
De exacte oorzaak weet ik niet maar ik heb het sterke vermoeden dat de pulserende stroom die de digitale servo's uit de voeding trekken de oorzaak van de problemen is.
De schakelende voeding werkt met een vrij hoge frequentie. Dat variëerd tussen de 30 en 200kHz afhankelijk van de schakeling. De pulserende stroom van de servo's kan gaan intefereren met de schakelfrequentie van de voeding. Daardoor kan de terugkoppeling van de voeding verkeerde informatie krijgen en de voeding extra terug regelen of op regelen. In het eerste geval wordt de spanning te laag en in het tweede geval te hoog. Beide is niet goed en kan problemen geven.
Dat is de reden dat ik helemaal gestopt ben met die schakelende voedingen als BEC. Niet één van de schakelingen die ik heb uitgeprobeerd blijkt onder alle omstandigheden goed en betrouwbaar te werken.
Daarom heb ik me ook altijd een beetje verwonderd dat er wel schakelende BEC's worden gebruikt door de fabrikanten van de regelaars. Omdat ik natuurlijk ook niet alles weet heb ik die fabrikanten het voordeel van de twijfel gegeven. Het zou best mogelijk kunnen zijn dat zij wel een oplossing voor de problemen hebben gevonden.
Nu ik dit verhaal lees komen mijn ondervindingen weer naar boven en worden de twijfels die ik heb over de bruikbaarheid van schakelende BEC's heb weer sterker. Dat wil niet zeggen dat ik toch gelijk heb maar het zou iets kunnen zijn dat ook 666yeti666 zou kunnen onderzoeken. Ik heb natuurlijk alleen de resultaten van de tests die ik zelf heb gedaan.

Heren,

Vandaag mijn Jazz 80 in mijn T-rex 500 gebouwd , en natuurlijk gemeten .
Ik krijg ( gemeten in de servo uitgang van mijn gyro ) de BEC spanning niet lager dan 4,8 volt .

Set-up : 3 x 9650 en 1 x 9257 .

Met de scoop ( komt die ook weer eens aan de beurt ) kom ik op een verschil van 50 mv in de rimpel .

Hoe Bas aan die hogere spanningsval komt,blijf ik een raar verhaal vinden .

Henk

Henk,

ik vraag me dan wel af onder welke condities je meet. Zoals je een aantal posting terug kunt lezen, heb ik de weerstand van het servosnoertje bepaald dat uit de Jazz komt. Dit is 0,07 Ohm. Als jij slechts 50mV spanningsval meet, dan loopt er op dat moment slechts 0,7A stroom door dat snoertje.
Als je alle 4 de servo's tegelijk laat werken, moet er veel meer stroom lopen, toch :confused:

Laatst bewerkt:
Hoi,

4 servo's aangesloten .

Ik gebruik alleen een setup met 6S lipo .

Misschien dat daar nog een verschil in .

Ik moet mijn scoop op 100mV/div zetten om idd iets te kunnen zien ( spnningsval is dan ong een half vakje op de scoop ).

Om enig verschil te meten met een gewone voltmeter moet ik de swash gewoon tegenhouden met mijn hand om de spanning in te laten zakken .

Ik heb voorheen ook een Jazz 80 in mijn T-rex 600 gehad zonder extra buffer accupack .
Nooit problemen met de BEC gehad , en ik denk dat er in Dld ook honderden zo rond vliegen .

Je zou toch eens de stroom per servo moeten meten in de heli van Bas .

Henk

Inderdaad is 50 mV is wel heel erg optimistisch en dus veel minder dan je zou mogen verwachten! Frank heeft trouwens de overgangsweerstand van de steker nog niet eens meegerekend.

Ik heb ook eens zitten nakijken waarmee en wanneer er hier ooit klachten zijn geweest met spanningsverlies over servosnoeren. Nu service ik weliswaar geen Kontronik, maar de servosnoertjes die zij gebruiken worden ook door andere fabrikanten gebruikt. Daarbij moet ik heel wat jaren terug. Bij imitatie-servosnoeren kwam vroeger nogal eens een slechte knelling van de stekerpennetjes voor. Meestal waren ze dan te hard aangeknepen, waarbij binnenin meerdere adertjes waren afgebroken. Daarnaast kwamen we vroeger bij Multiplex bij de uni-snoertjes problemen tegen met de Jumbo-servo's. Deze servo's zijn van het formaat 'joekel' en lusten nogal wat. De uni-snoeren werden daarbij steevast vervangen door exemplaren met vergulde kontakten.

Ik moet mijn scoop op 100mV/div zetten om idd iets te kunnen zien ( spnningsval is dan ong een half vakje op de scoop ).

Probe niet op 10:1 staan?

Hier ook eens gemeten met een 40-18-6 Jazz op de + van de ontvanger: 0.2-0.3Vtt
(3xH65 op de swash en 9650/401 op staart)

mvg, Z

De uiteindelijke BEC stroom hangt natuurlijk af van het type servo en hoe snel je de stick beweegt.
Een aantal postings terug kun je lezen dat iemand anders de ervaring heeft met hitec servo's, in zijn geval de hs-81 (net als in mijn 2de set-up) dat zij "stromhungerig" zijn.

Dus het kan best dat met de servo's in de set-up van Henk het spanningsverlies veel kleiner is doordat er minder stroom loopt. Echter 50mV vind ik wel erg weinig !

Het probleem is dat ik geen geschikte stroomprobe heb voor mijn scope. Dan zouden we het zeker weten.
Ik kan proberen om mijn hele set-up mee naar mijn werk te nemen, alhoewel mijn baas daar neit blij mee is vermoed ik zo .....

Ik zou anders mbv een laagohmige shunt de spanningsval kunnen meten en daarmee de stroom kunnen uitrekenen ...

Frank, heb jij nog ideeen ?

Laatst bewerkt:
Niemand reageert op t verhaal van ernst dat de freq van de digi servo's de gepulste bec elkaar niet liggen?

Nee, dat is de oorzaak niet, zoals eerder vermeld hebben we geconstateerd dat de BEC spanning, die direct uit de regelaar komt, (nagenoeg) in orde is :cool:
Het probleem wordt simpelweg veroorzaakt door spanningsverlies over het servosnoertje + stekkertje tussen de Jazz regelaar en de ontvanger vanwege de grote stroom die de 4 servo's trekken.

Hebben jullie geen stroomprobes op het werk die je even mee naar huis kan nemen, Bas?

Laatst bewerkt:
Digi servo's heeft er in dit geval niks mee te maken, ik gebruik 4 analoge servo's in de 2de set-up.
Frank, dat had ik vorige week al gedaan maar helaas werkt de probe niet op mijn oude tek scope ....
In de buitenrand van de connector bevinden zich een aantal pinnen die dus niet op mijn scoop zitten. Bovendien kan ik de ingang van mijn scoop niet op 50ohm zetten , iets wat nodig is met die probes.
Ik heb het geprobeerd en hij doet wel iets maar alleen ac signalen en dan is ook nog de vraag wat de bijbehorende gevoeligheid is ??

Z900 ,

dat was een goede opmerking ,
lang geleden repareerde ik nog veel audio en heb toen vaak een scoop gebruikt ....
Blijken dus inderdaad 1:10 probes te zijn ( vaste, niet omschakelbaar ) .

Sorry voor het ongemak ....................

spanningsval is dus idd zo'n 500 mV , gemeten op de uitgang van de gyro .
Aan de regelaarkant niet gemeten .

Met een gewone universeelmeter kom ik echter niet lager dan 4,8 V ( dit is natuurlijk een gemiddelde waarde die uit de meter komt )

Al met al kom ik nog steeds niet zo laag uit als Bas .

Henk

Kijk, 500mV, dat begint aardig in de buurt te komen. Bij de tweede heli van Bas heeft hij minimaal 4.3V op de scope, dus een verlies van 700mV.
Je meet op de gyrouitgang, is de gyroservo dan wel of niet aangesloten? Zoniet, dan wordt het verlies dus nog wat groter als je hem wel aansluit.
Met de gewone meter zie je inderdaad de gemiddelde spanning, die is altijd hoger, helaas ziet de ontvanger de momentele waarde van de spanning, dus die heeft wel degelijk last van die lage pulsen :cry:

dit hele verhaal komt me bekent voor. Ik heb een Jazz 55.
Als ik snel met de sticks bewoog had ik ook storing op de servo's en motor. Mijn ontvanger een simprop scan7 gaf op z'n diagnoze led "receiver batt low". Het probleem bleek hem toen in het verlengkabeltje (jazz --> RC) te zitten. Ik heb het verlengkabeltje vervangen door een soldering en 't probleem was zo opgelost.

TM

mmm .... interessant ..... mestdaght, heb je "toevallig" ook nog de spanning gemeten met een scoop .......
Wat heb je voor servo's in jouw set-up ?

Hallo,

Dit bericht lees ik te laat, ik heb vanmorgen mijn Sukhoi met een Kontronik Jazz 80-6-18 op 6 cellen gecrascht. Ik was bezig om een flat spin in te zetten waarbij je dus een hoge belasting van je servo's vraagt en had toen geen ontvangst/besturing (dit komt dus overeen met wat jij schrijft 666yeti666) meer en hij ging dan ook recht de plomp in (er is een kanaal aan de achterkant van ons veld). Bij nader onderzoek zag ik dat alle servostekkers nog goed waren aangesloten, dus er waren geen losse kontankten. Ik hoop dat ik alle elektronica nog weer aan de praat kan krijgen na het gedroogd te hebben, misschien kan ik dan nog een testopstelling maken waarbij ik de servostromen onder belasting kan meten met mijn datalogger.

Mvg,

Hallo Daniel,
ai, ai, dat is zeer spijtig om te horen!! Een kist met 6s lipo, da's vaak een dure grap.

Ik had het er nog over met Frank; het is een kwestie van tijd dat dit bij iemand zou gebeuren.
Feitelijk heb ik nog geluk gehad met mijn heli dat dit niet bij mij is gebeurd, dwz , COMPLETE ontvanger-uitval, zoals het op dit moment lijkt.
Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar jouw set-up , dus het type en aantal servo's dat je gebruikt en ook het ontvanger type.
Heb je verder een verlengkabeltje gebruikt van de bec van de jazz naar je ontvanger ? Dit verergert de situatie flink.
Trouwens, hoeveel servo's staan te werken als je een flat-spin doet ?

Wat betreft dat meten van de servospanning zou dat heel interessant zijn, echter KAN het zo zijn dat jouw datalogger een minimale spanning nodig heeft van ca. 4.5 Volt om correct te kunnen werken, tenmisnte , dat is bij mijn eagle tree micropower logger wel zo. Dus als de spanning daar heel even onder komt kan de logger vreemd werken, maar goed , toch maar eens proberen.

In mijn 2de heli set-up gebruik ik een schulze alpha 8.35w ontvanger die een minimale spanning nodig heeft van 3.6 Volt, volgens de manual. Daarom heeft deze ontvanger nog wat ruimte als de spanning daalt naar de (mijn gemeten) minimale 4.3 Volt.
Dus hiermee durf ik nu wel te vliegen.

Krijg nou wat, ik kijk op jouw site en zie daar een servo-current monitor staan voor de eagle tree .....
Maar hoe voorzie je de datalogger dan van spanning ? Gewoon aansluiten tussen regelaar en accu zeker ?
Dat ding MOET ik ook hebben, kan ik eindelijk meten en eventueel een bericht aan kontronik sturen over het bec gedrag van de jazz regelaar.

Back