jazz 80-6-18 draad van BEC te dun ! Let op !

Dus de conclusie is dan dat een Kontronic BEC eigenlijk nooit betrouwbaar zal werken?
Altijd een extra ontvangeraccu gebruiken, tja wat heb je dan aan die BEC, dat schiet niet op dus :(:sad::sad:
Gelukkig heb ik met mijn goedkope HiModel regelaars hier nog nooit problemen mee gehad, ik weet voorlopig wel genoeg...............

Laatst bewerkt:
Jongens ,

Het wordt een ouwehoer vehaal zonder einde vrees ik .
Er zijn 2 problemen hier aan het licht gekomen .

Zonder metingen zodat je weet welke stroom jullie uit de BEC trekken kun je gewoon niet
zeggen dat Kontronik dus een slechte regelaar maakt omdat er hier 2 probleemgevallen zijn .

Misschien is het beter om eens een pol te maken met wie er wel en wie er geen problemen
met de Jazz 80 hebben .

Zoals al eerder gezegd : In Dld alleen al vliegen er op de twee bekende forums ik weet niet hoeveel mensen met de Jazz 80 in T-rex 500 en T-rex 600 , Logo , enz...

De enige discussie die je daar af en toe ziet : is of het wel of niet plaatsen van een buffer accutje ( 700Mah ) , waarop meestal met een nee wordt beantwoord .

Kontronik schreef:
"wenn die Spannung des BEC soweit einsinkt, daß der Empfänger ausschaltet, dann ist nicht das BEC defekt, sondern überlastet."

Feit blijft dat het hele probleem van Bas is opgelost door een tweede servokabeltje parallel te solderen.
De BEC zelf is dus niet overbelast, maar het dunne servokabeltje ;)

Had Bas niet ook een fikse condensator geplaatst bij zijn ontvanger?
Daarmee maak je dus een kleine 'extra' ontvanger accu.

In mijn verhaal leek het nog het meest alsof de spanning was gaan oscilleren en er niet meer uit kwam. Terwijl servo's geen belasting hadden.
Het blijft natuurlijk wat speculeren, ik kan het alleen niet geloven dat een stukje 'te dunne' servo snoer zo'n hoge weerstand heeft.

Kontronik geeft weinig houvast waarmee je hun BEC kan vertrouwen. Ik doe dat in ieder geval niet. Daniël volgens mij ook niet.

En ik ben het eens met Frank (fbk), volgende keer gewoon een 'lower-end' regelaar.
Een mooie castle creations regelaar b.v, kost helft minder en reparatie service is veel beter.

David

Laatst bewerkt door een moderator:
Had Bas niet ook een fikse condensator geplaatst bij zijn ontvanger?
Daarmee maak je dus een kleine 'extra' ontvanger accu......
Dat is niet de functie van die condensator, het kan niet eens. De waarde van de condensator zou dan zo groot moeten zijn dat de condensator ook heel erg groot wordt. Je moet dan denken aan iets van formaat emmer of nog groter.
Die condensator zit er in voor een heel andere reden, beschermen van de regelaar elektronica.
Hierover is al eerder een draadje geweest. Lees het eens goed door, je vindt het HIER.

Draad van de regelaar te dun.. Of slecht servoconnector contact?

Ik hoorde vanavond meerdere keren de opstartbiepjes van mijn kontronic regelaar,
kap maar weer eens open en en keek toen stomverbaast naar een losse oranje puls
draad zwevend boven de servostekker in het throttle kanaal.

Met een stukje kaal koper alsof ie net gestript was.
Niks stevig in contact geklemd of gesoldeerd zijnde.
Als de min en plusdraad ook niet lekker stevig zijn aangeklemd
is t wachten op slechte overgangscontacten.

Heb net de connectors uit de stekker gewipt en de klemkontacten
met tin goed doorgevloeid en weer in de stekker teruggezet.

Laatst bewerkt:
Zoals je kon lezen, waren er in MIJN GEVAL 2 oorzaken :
1- verlengkabeltje (overgangsweerstand extra connectortje)
2- originele BEC draad toch nog te dun, dus extra draad parallel eraan gesoldeerd

Nog niet zo lang geleden had ik een micro servo spik splinter nieuw zo uit de blister. Aansluiten op de ontvanger en ..... hij doet niets, helemaal totaal niets. Bij het aanzetten een klein tikje maar geen enkele reactie op het stuursignaal.
Op een ander kanaal aansluiten gaf hetzelfde resultaat. Een andere net zo nieuwe micro servo werkte wel goed op alle kanalen.
Ra, ra wat was daarde oorzaak van? Ik kon het zo snel niet vinden en heb de servo aan de kant gelegd en een ander genomen. Afgelopen zondag toch maar eens verder gekeken en uiteindelijk de oorzaak gevonden. Zat bij Niek de draad wel netjes in de connector maar was hij niet vast genoeg aangeknepen. Bij mij zat de puls draad ook netjes in de connector en was wel degelijk goed aangeknepen maar..... de draad was niet afgestript. Hij was met de isolatie in de connector gestoken en vastgeknepen. Zo was er dus geen contact mogelijk en werkte de servo niet.
Ik heb de connector eraf geknipt en er een nieuwe aangezet, de servo werkt nu perfect.
Dat is dus ook iets om eens goed naar te kijken. Zijn de draden wel goed gestript voordat ze in de connector zijn gestoken en aangeknepen? Als er nog isolatie tussen zit kan het zijn dat die isolatie zodanig beschadigd is dat er wel contact is maar niet met alle koper. Zo krijg je veel overgangsweerstand waardoor de spanning extra kan inzakken als je veel stroom trekt.

Back