jet brevet

ik heb een paar vraagjes in verband met het jet brevet. Ik vlieg zelf met jets maar ik heb geen brevet met betrekking tot jets ik zou er wel heel graag een willen. Ik heb al wat informatie gevonden op internet. Ik heb gezien dat je bij de knvvl zo'n brevet kunt halen. Ik ben lid bij appollo en die zijn niet aangesloten bij de knvvl en dat moet geloof ik wel als je daar een brevet wilt halen. nou heb ik de volgende vragen:

1. waar kan ik nog meer zo'n brevet halen?

2. als het nergens anders kan hoe kan ik dat dan bij de knvvl halen zonder dat mijn club lid is?

3. bij apollo mag momenteel niet meer worden gevlogen met jets weet iemand een veld waar dat wel mogelijk is om mijn examen eventueel af te leggen? zonder dat ik lid hoef te zijn van die club.

ik heb bij mijn eigen club mvc apollo '68 al om informatie gevraagd maar die doen er niet veel aan. En die zeggen dat het niet hun taak is om daarvoor te zorgen. Maar ik vind vanwel want daar betaal ik tenslotte contributie voor. :? daarom ben ik zelf opzoek gegaan naar informatie en vraag ik hier om hulp. Dan kan ik de verkregen informatie de volgende vergadering bij apollo voorleggen. Bij apollo zeggen ze ook dat het niet bestaad maar ik heb al genoeg piloten gehoord die het wel hebben. ik hoop dat iemand me verder kan helpen hiermee.. dat zou ik zeer op prijs stellen.

Hoi Hans,

Als eerste welkom op dit wonderschone forum.

Ik vlieg zelf geen jets (wie weet ooit nog eens :? ) maar ik zou een informeren bij de jet vliegers hier op het forum (Gerald Rutten, Ger Kovacks en wie je maar kan vinden in de turbine aangedreven draadjes).

Om een KNVvL brevet te verkrijgen zul je wel eerst lid moeten worden van deze organisatie maar dat zal je al wel ondervonden hebben.
Verder zal het best mogelijk zijn om met 1 van de jet vliegers op dit forum een keer wat af te spreken op hun veld waar wel met jets gevlogen wordt en waar jij dan als gastvlieger aanwezig kan zijn (soms is dit gratis soms kost dat een paar euro per dag) om je brevet te behalen.

Succes.

ik heb het daarom ook op dit forum gezet kijken of et jetvliegers reageren :wink:
eerst vloog ik ook bij een andere club met de jet toen vlogen we altijd bij thermiek 58 in nuth. Maar daar zijn ze ook met een vergunning bezig en mag voorlopig dus ook niet meer met jet gevlogen worden. :(

hans litjens zei:
ik heb een paar vraagjes in verband met het jet brevet. Ik vlieg zelf met jets maar ik heb geen brevet met betrekking tot jets ik zou er wel heel graag een willen. Ik heb al wat informatie gevonden op internet. Ik heb gezien dat je bij de knvvl zo'n brevet kunt halen. Ik ben lid bij appollo en die zijn niet aangesloten bij de knvvl en dat moet geloof ik wel als je daar een brevet wilt halen. nou heb ik de volgende vragen:

1. waar kan ik nog meer zo'n brevet halen?

2. als het nergens anders kan hoe kan ik dat dan bij de knvvl halen zonder dat mijn club lid is?

3. bij apollo mag momenteel niet meer worden gevlogen met jets weet iemand een veld waar dat wel mogelijk is om mijn examen eventueel af te leggen? zonder dat ik lid hoef te zijn van die club.

ik heb bij mijn eigen club mvc apollo '68 al om informatie gevraagd maar die doen er niet veel aan. En die zeggen dat het niet hun taak is om daarvoor te zorgen. Maar ik vind vanwel want daar betaal ik tenslotte contributie voor. :? daarom ben ik zelf opzoek gegaan naar informatie en vraag ik hier om hulp. Dan kan ik de verkregen informatie de volgende vergadering bij apollo voorleggen. Bij apollo zeggen ze ook dat het niet bestaad maar ik heb al genoeg piloten gehoord die het wel hebben. ik hoop dat iemand me verder kan helpen hiermee.. dat zou ik zeer op prijs stellen.

Lelystad is mischien een eindje rijden. Maar ik zou je zeker willen helpen
aan je jet brevet.
Ik ben in het bezit van een jet brevet dus kan ik je examen afnemen.
Daar moet wel een tweede examinator bij zijn maar die hoeft geen
jet brevet te hebben. Dus dat is geen enkel probleem.

Je moet wel eerst je motorvlieg brevet halen. Daarna kan je pas een
jet brevet halen.
Wel eerst lid worden van de KNVVL natuurlijk.
Groet,
Jan

ik heb al een gewoon A brevet. Mijn verreniging is geen lid maar als ik zelf lid wil worden hoe lang moet ik lid zijn en wat zijn de kosten hiervan precies?

hans litjens zei:
ik heb al een gewoon A brevet. Mijn verreniging is geen lid maar als ik zelf lid wil worden hoe lang moet ik lid zijn en wat zijn de kosten hiervan precies?

De kosten kun je terug zoeken op www.knvvl.nl
Na dat je lid bent geworden kan je gelijk voor je
brevet gaan.
Ik meen dat het ook mogelijk is om zonder lidmaatschap
van de KNVVL toch je brevet te halen.
Je moet het even bij hun navragen.

Hoi,

De kosten van een lidmaatschap zijn de kosten van clublidmaatschap + KNVVL lidmaatschap..

Voor mij (in veendam) is dat gewoonlijk een 55 euro voor club lidmaatschap en 68 voor KNVVl..
Echter is het bij ons dit jaar veranderd in 90 euro vor de club..Hiervan word 35 aan de knvvl afgedragen.. wat dus een stuk scheelt!

Dus even bij diverse clubs rondvragen hoe het geregeld is...

Mvg Vincent

@Hans.

Hans, waarom wil je eigenlijk je jet-brevet halen? je vliegt er toch al mee, zelfstandig neem ik aan?(gewoon voor de leuk?)
En dat met die vergunningen (geluid meten ) daar zijn ze (KNVvL) hard mee doende.
Als deze aangepaste manier van meten, voor turbine's, erdoor is en de vliegclubjes hun 'gereedschap' hebben om te meten, zal er een hoop duidelijk worden, nu is het nog grijs, de ene club WIL geen turbine's op het veld, en gebruikt de 'oude' manier van meten (80 dBa op 7 meter voor een 'verbrandingsmotor') om ze te weren, en de objectievere club zegt "zolang er niets duidelijk is van rijks wege, wordt turbine vliegen gedoogd, mits natuurlijk geen geluids-overlast in de vlieg regio"
Hieronder de link naar de brevetten.
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/downloads.htm sectie 8.

Groet Ger.

heej ja ik weet dat het nu nog niet echt hard nodig is maar ik heb al clubs gevonden waar het verplicht is en bij sommige op shows is het verplicht. En aangezien ik 18 jaar ben kan et wel eens iemand raar opkijken als ik met zo'n jet aankom. Dan wil ik wel kunnen aantonen dat ik ook echt met een jet kan vliegen. Ik wil niet hebben als ik een keer ergens ben dat ze me aan de grond houden omdat ik niet aan kan tonen dat ik ermee kan vliegen.

Ik weet dat ze vollop bezig zijn met onderzoeken hoe het verder moet met turbine vliegen maar ik kan nog af en toe op een veld vliegen en op shows enzo zijn we ook altijd te vinden want we maken van alle mogelijkheden gebruik en ik wil geen mogelijkheid onbenut laten omdat ik geen brevet voor jets heb of iets dergelijks. Want de kans is natuurlijk veel groter dat ik mag vliegen als ik een jet brevet heb.

@Hans, effe niet persoonlijk bedoeld hoor.
Ik heb een auto en een motor rijbewijs, kan ik nu 'goed' en 'veilig' de weg op? (zo'n examen is toch een moment opname?)
Ik heb geen jet brevet, ben er nog niet 1 X om gevraagd, wordt het verplicht gesteld, dan pas ga ik het ook trachten te halen, anders niet.
Mijnsziens stelt het examen pakket voor je jet brevet niet veel voor, ben je dan 'beter verzekerd' of zo? als het hebt? een betere piloot wordt je er echt niet van, dat kan alleen maar door te vliegen in de praktijk, en dan zoveel mogelijk.
Halen is zelfs makkelijker dan je motor brevet, je hoeft geen 3 slagen spin te laten zien, voor de rest (bijna) hetzelfde.
Wat mij betreft zou de zwaarte voor een jet brevet wat meer moeten liggen op de algemene veiligheid (maatregelen) met betrekking tot het turbine vlieg gebeuren, en uiteraard de nodige kennis moeten bezitten om hier examen over te kunnen doen.
Als ik geweigerd wordt bij een vliegclub omdat ik geen brevet kan tonen, dan is dat jammer voor mij, want dan ben ik alweer onderweg naar huis, en kom ik er nooit meer.
P.S. ben nog nooit geweigerd hoor, en heb toch heel wat vliegclubjes bezocht in Nederland, als er enige twijfel bestond over mijn capaciteiten dan werd mij verzocht om even een 'voorvlieg' vluchtje te maken met een 'ervaren' piloot van de gastclub.
Als de betreffende gastclub niet zo'n instelling heeft, dan heb ik er niets te zoeken.
Belangrijkste is dat je je aansprakelijkheids verzekering of lidmaatschap KNVvL kan tonen.
Misschien kan je om toch te blijven vliegen met je jet eens kijken op Pampa Helchteren?
Zou verder ook niet zo gauw weten bij jou in de buurt bij Horst waar je jet mag vliegen.

Ehhhhuuuu, 10 juni is de jet meeting op Rozenburg, je bent welkom.

Geen lid van de KNVvL en wil je toch je jetbrevet, dan zijn er kosten verbonden aan het examen, ben je lid? dan is het gratis.

Groet Ger

@ ger

ik wil heel graag op zo veel mogelijk locaties vliegen. En ik weet ok dat dat zo is met dat brevet dat het een moment opname is. Maar ik wil het evengoed hebben want alle beetjes baten als ik bij ik club kom die dat willen zien wil ik het ook kunne laten zien dat ik het heb want we gaan ook naar shows een afstand hier vandaan en dan blijven we daar een weekend en dan wil ik zo min mogelijk risico lopen dat ik niet kan vliegen. En ik heb stukken gelezen over adviezen voor het organiseren van een show en daar word gezegd geen piloten te laten vliegen zonder het brevet voor de categorie waar ze mee vliegen. en een begleider is ook niet toegestaan.

Als het moet bij een club en ik heb et niet dan zorg ik gwoon dat ik het krijg. want ik heb al clubs gevonden waar het verplicht is en stel dat ik daar en keer heen ga wil ik het ook hebben.

bij de pampa's heb ik wel eens gevlogen en we zijn daar ook weer te vinden met de jetmeeting. en we komen denk ik ook naar de jetmeeting in rozenburg.

en hoe zit het met de kosten zonder lid te worden van de knnvvl?

ik heb gekekken op de site van de knvvl. Maar ik kan de kosten zonder lid te worden er niet echt uit halen kan iemand me vertellen wat de kosten zijn voor een brevet te halen zonder lid te worden? (als dat mogelijk is).

hahaha wat denk jij ik ben 18 jaar denk je echt dat ik een jet kan betalen?? nee die jets waar ik mee vlieg zijn niet van mij die zijn van iemand anders. Ik en nog een andere jongen vliegen voor hem. maar ik ben al lid van de federatie en daar kennen ze geen jetbrevet en ik denk dat het een beetje dubbel is om en bij de federatie en bij de knvvl lid te zijn. Maar als het nodig is word ik denk ik gewoon lid bij de knvvl maar ik vraag gewoon of er een mogelijkheid is het brevet te halen zonder lid te worden en wat daar eventueel de kosten van zijn.

hans litjens zei:
ik heb gekekken op de site van de knvvl. Maar ik kan de kosten zonder lid te worden er niet echt uit halen kan iemand me vertellen wat de kosten zijn voor een brevet te halen zonder lid te worden? (als dat mogelijk is).

Hans ik ken geen enkele show waar het verplicht is om een knvvl brevet te hebben , mischien wel de show dit jaar georganisserd door de knvvl.
in limburg kennen we geen jet brevet simpel door de reden , dat we aangesloten zijn bij de limburgse federatie modelvliegers.
steek je tijd liever in iets anders dan op jacht naar het brevet.
ik heb je zien vliegen en je vliegt prima.
ik zou er wel voor zijn om iemand die men niet kent even een vlucht laat maken om te zien wat je in je kuip hebt.

verzekering

nou dat is een grijs gebied
om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik mij aangesloten bij de duitse bond
dit is een special verzekering voor modellvliegers en je hebt NERGENS meer gezeik meer om met een polis rond te lopen.
ik heb zelf ook eens een gesprek gehad met de knvvl hierover , en blijkt dat de meeste die het brevet afnemen zelf ook "gewone"jongens zijn.
die ook een en ander al gesloopt hebben of in de sloot zijn geland.

Conclusie:

ik vind dat het belangrijker is dat er gekeken word naar veiligheid en vliegwaardigheid van het toestel en de Bestuurder hiervan.
door een apart jetbrevet te handhaven krijg je alleen maar nog meer afgunst en roddels.
en is maar een moment opname

@ sandor

ik weet dat het niet nodig is maar ik hoorde steeds vaker van mensen dat ze het hadden en ik was wel benieuwd hoe dat precies zat. En ik zou er ook wel graag een hebben. Het is nu ook nog niet nodig maar als ik alvast een beetje informatie had zou ik het bij de club neer kunnen leggen zodat ze niet meer alles hoeven op te zoeken zodra het nodig is en aangezien ze er zelf weinig voor doen dacht ik ik ga eens een beetje rondneuzen.

en over die verzekering als we naar days of thunder gaan in rhotenburg vragen ze ook om iets van de verzekering weet jij hoe dat precies zit want bij apollo snappen we dat ook niet hellemaal?

p.s. hoe zit het nu met de vergunning bij jullie club en met het jetvliegen?

@ Hans, ik heb het even voor je opgezocht, de kosten voor een jetbrevet van de KNVvL.

Voor de aanvraag van een KNVvL brevet is een door twee bij de KNVvL bekende examinatoren (of erkende vliegschool) en door de clubsecretaris ondertekende brevet aanvraag nodig. De aanvraagformulieren vind je op www.modelvliegsport.nl onder downloads.
Heeft je club die examinatoren dan kan het zo geregeld worden, mits jezelf ook lid bent, anders moeten we 50 euro voor het brevet rekenen. Gratis voor leden.
Als je club geen KNVvL erkende examinatoren heeft, zal je die bij een andere club moeten vinden en je brevetvluchten herhalen.

Boudewijn Swanenburg

Geen dank... Ger

Zo, en nu ga ik naar het vliegveld, kijken of we nog wat petroleum kunnen opstoken, tis er tenslotte mooi weer voor 8)

.

Back