Jet Cat P120 onderhoud

image.jpeg Hoi Berto,

Volgens mij klonk de motor niet heel veel anders tijdens het draaien. Wel klonk hij wat rauwer met de cooling down en kwam er een witte rookpluim uit bij het uitschakelen. Heb al een afspraak gemaakt bij JetCat voor onderhoud/ reparatie, morgen gaat ie op de post en dan maar afwachten wat het wordt. De overige schoepen zijn inderdaad ook niet heel erg gaaf meer, geen idee wat de oorzaak kan zijn.
Heb gelukkig nog een spare kistje klaar staan om ge-maidened te worden
 
Veel vliegen op wat zanderige grond kan die schoepen wat beschadigen, FOD screen weert geen zand.
Misschien toch een miniscuul steentje tegen dat blad, geeft wat beschadiging en spanning en op den duurt een scheurtje wat uiteindelijk tot dit kan lijden.

Afwachten maar.


Leuk spare kissie ;-)
 
Ik vlieg inderdaad hoofdzakelijk op gras en een fodscreen bied geen bescherming tegen zand. We gaan zien wat de jongens van JetCat er van vinden. Hopelijk dit weekend nog een momentje zien te vinden om de avanti in te vliegen, hij staat er helemaal klaar voor.
 
Reken op 350-400 euro aan kosten minimaal.(100 compressor, 120 lagers, schoonmaak en man uren, balanceren edg). Dat stukje moet ook ergens heen zijn gegaan dus dat kan verderop ook iets hebben gedaan bij de diffusor bv. Ben benieuwd wat de kosten zijn.

Ik zei op leeuwarden al dat hij slecht liep en waarom is dus wel duidelijk.
 
Hoi Herman,

Als het rond dat bedrag uitkomt teken ik ervoor, hopelijk is er inderdaad verder geen schade. De schade aan de compressor bevestigt in ieder geval je diagnose dat er iets niet klopte Ben wel blij dat ik de turbine heb uitgebouwd en dit heb ontdekt. Wie weet wat voor meerschade er was ontstaan als ik mee was blijven doorvliegen.
Nu maar afwachten wat JetCat er van vindt.

Mvg. Danny
 
Onthoudt dat geluid bij het starten en uitlopen voor de volgende keer. Dat fluiten betekend einde lagers en dus direct service.
 
Nare schade Danny!

Ik heb toch t idee dat t een probleem is van de wat oudere type jetcats met de gegoten compressorwielen. Zoals jou P-120 en mn P-80 hebben.
Kleine gietfoutjes/lucht wat na een aantal uren draaien zich uit door de hoge toerentallen/belasting?

Het is maar een gevoel....

Mij lijken de 5-assig gefreesde wielen van de SE serie en later al veel beter.

Ik hou mn compressortje nauwlettend in de gaten!
 
Vandaag de turbine weer terug gekregen van Jet Cat.
Stiekem toch nog behoorlijk wat schade opgelopen.
- Compressor defect.
- Verbrandingskamer defect.
- Beide lagers defect.
- Starter unit niet meer helemaal fris.

Alle componenten vervangen en nu geen gegoten compressorwiel meer maar een mooi gefreesd exemplaar.
Kortom de turbine is weer als nieuw.
 
Totale reparatiekosten rond de 800 euro.
Heb nog wel getwijfeld of ik de turbine zou laten maken, maar voor dat geld koop ik geen nieuwe.
En zoals je al aangeeft, hij is nu beter dan nieuw :)
 
Hoi Danny.
Heb je de XL Velox nog?

Effe over die P120er, da' s lekker verdienen bij Jetcat daar.
2 lagers GRW 128 euro, compressorwiel heb ik al op Ebay voorbij zien komen, welliswaar een gegoten wiel, en anders weet ik nog wel een adres in Zuid Engeland, kost ong 60 pond (66€) de VK vervangen aan materiaal 10€, trouwens de eerste afgefakkelde VK van Jetcat moet ik nog tegenkomen, en de bendix starter even opnieuw soepel maken 0€
Balanceren 0 €
Op het WWW komt er wel eens een complete P120er voorbij met alle toeters en bellen eraan tegen de 1000 - 1400.
Een redelijke prijs voor deze reparate, werk en materiaal zou 500 € zijn geweest, met garantie uiteraard.
Die gefreesde compressor levert echt die 12 kilo, de oude gegoten echter amper 11 kilo, da's wel een mooi pluspunt.
Yust my two cents.
 
Hoi Ger,

Ik vond de prijs ook vrij fors, maar zoals ik al aangaf voor 800 euro koop ik geen nieuwe. Daarnaast ga ik ervan uit dat Jet Cat eerlijk factureert. Het is net als bij een garage, je moet maar vertrouwen dat ze eerlijk zeggen wat ze doen en doen wat ze zeggen.
Een 2e hands was anders ook een optie, maar blijft toch vraag hoe daar mee is omgegaan e.d.
Bovendien een 2e hands P120 kost inderdaad al gauw 1250-1400 euro, nu is de mijne weer helemaal up-to-date en als nieuw.
De velox xl heb ik 3 jaar terug verkocht, geen idee of diegene er (nog) mee vliegt.
De P120 heeft sinds 2013 dienst gedaan in een C&C viperjet, of die daar weer wordt ingebouwd is nog even de vraag ;)
 
Kijk dat zijn op zich toch weer goede berichten :thumbsup:

Nu kan je er weer zorgeloos mee rondknallen.
 
Back
Top