Jet Legend L-39 Albatros

Met 200 gram llod in de neus kan ik weer wat weg strepen:
- neuswielservo kabel wat verlengen zodat deze netjes onder de plaat doorloopt, Done.
- LiPo kabels van voor naar de Jeti Max Bec 2D vastleggen, Done,

- opbouwen,
- alle servo`s afstellen, Done,
- kist helemaal nalopen,
- zwp controleren.
 
- neuswielservo kabel wat verlengen zodat deze netjes onder de plaat doorloopt, Done.
- LiPo kabels van voor naar de Jeti Max Bec 2D vastleggen, Done,
- opbouwen, Done,
- alle servo`s afstellen, Done,
- kist helemaal nalopen, Done (dubbelcheck door een ander volgt nog),
- zwp controleren, Done.


Op die deur servo/door sequencer probleem na is de kist er helemaal klaar voor :D
 
Op die deur servo/door sequencer probleem na is de kist er helemaal klaar voor :D

Mooi. Vliegen! :banana:
(En dan de wieltjes lekker naar buiten laten hangen ;))

Ik ga er natuurlijk van uit dat ie minstens net zo goed vliegt als ie er uit ziet.

Maar, ben je er al achter waar het probleem in gezeten heeft? Was de sequencer kapot, de servo kapot of was de spanning te hoog?
 
Maar, ben je er al achter waar het probleem in gezeten heeft? Was de sequencer kapot, de servo kapot of was de spanning te hoog?
Nog geen idee.

Denk dat de sequencer stuk is daar deze ook niet doet wat die hoort te doen.

Met een nieuwe servo blijft het niet werken bestaan, de servo is echter (nog) niet doorgebrand, denk dat het een combinatie is geweest.


Hoop wel dat de wieltjes ingaan, altijd leuk voor een 2de of 3de vlucht, maar zo niet ook prima.

Heb met de F-15 ook de laatste 2 vluchten met wieltjes uitgevlogen, minder mooi maar het plezier is er niet minder om ;-) (nou klein beetje dan :lol: )
 
Mhhh, denk dat ik de deur servo een eigen schakelaar geef, dan kan ik de deuren handmatig sluiten en toch die wielen intrekken.
 
lastig vliegen hoor deuren handmatig sluiten en vliegen
Zal wel meevallen.
Ze hoeven niet direct dicht, kan ook 2 secondes later ;-)

En de meekijken heeft ook wel wat handen vrij voor een schakelaartje.


Eerste vlucht tape ik sowieso de deuren gewoon vast en laat het gear down.
Vlucht 2 kijk ik wel even is afhankelijk van de ervaring met vlucht 1.

En misschien zit er voor die tijd al wel een andere door sequencer in, hoop het.


Thanks Pieter, we gaan ons best doen.
Het weer ziet er in ieder geval prima uit zover.

Grt,
Berto.
 
Uitpakken:
l39a186.JPG


Opbouwen:
l39a187.JPG

l39a188.JPG


Eerste proefdraai run:
l39a189.JPG


Ready for Take Off:
l39a190.JPG


Take Off:
l39a191.JPG

l39a192.JPG


Fly By:
l39a193.JPG


Landing:
l39a194.JPG
 
Laatst bewerkt:
Need I say more?

Misschien wel, relaas(je).

Aangekomen alles uitpakken en opbouwen.
De L-39 en F-15 klaargemaakt en de L-39 gereed maken.

Alles nog eens nagelopen, voor het eerst maar eens peut erin en kijken of dat motortje wil lopen.

Nou dat werkt. Man, wat een vermogen in zo`n SX`je wel even voelbaar meer dan mijn oudje, en snel, damn, net een methanol motor met oppikken.

Dus dat zit wel goeds.

Okay een aantal taxiruns maken, kijk dat ziet er goed uit. Nu even ver weg en even vol gas een run.
Acceleratie zag er prima uit dus dat gaat geen probleem opleveren, gas eraf en uit laten rollen maar.

En toen gebeurde het, het complete linker landingsgestel eronderuit :roll:
Wat gebeurde daar nou?

Kist opgehaald en tot onze ontsteltenis geconstateerd dat alle 4 de schroeven er uit zijn.
Dat is wel heel vreemd en oorzaak? geen flauw idee.

Vrees een chineese maatvoering qua schroefdraad welke ondanks een drupje seconde lijm eruit zijn getrokken tijdens die paar rem tests.

Schade? 3 krasje onderop de linker tiptank maar minimaal.
Wel een nippel van de gear cilinder afgebroken die moet even vervangen worden.

Damn wat een tegenvaller, was er ziek van, nog opzoek naar schroefjes dat schoot niet op.


Toen maar even met de F-15 gevlogen, dat ging weer prima maar die L-39 zat me niet lekker.
Was er bijna chagrijnig van geworden.

Okee, weer op zoek naar schroeven en M3 was erin te krijgen en dat laat niet meer los, dat was zeker.
Had nog wel die afgebroken nippel die juist het gear down drukt, deze slang afgeknepen zodat de lucht fles op druk bleef en de remmen te gebruiken waren.

Ter extra veiligheid het gear nog geborgd zodat het gear echt niet in kon trekken.

Okay, na overleg en goed bevonden moest het maar weer gebeuren.
Nogmaals een range check, tanks gevuld en maar weer proberen.

Motor starten en die loopt meteen weer, even een rondje taxiën, oke.

Laatste overleg.
Doen we het? ja of nee. JA we doen het.
Wat gaan we doen? gewoon rustig een rondje kachelen, niets speciaals, gewoon even wennen.


Neus in de wind, vol gas, rollen, voldoende snelheid trekken,
EN HIJ VLIEGT!!!!!
2 klikjes up, 3 klikjes links en hij is neutraal.

Man wat vliegt dat relaxt, neusje lijkt in de bocht iets te zakken en met een lichte constant up trim lijkt de kist wat neuslastig.
Die 200 gram kan er voor een groot deel wel uit, zeker als straks het gear in trekt want de neus gaat naar voren dus nog meer gewicht voorin.

Nou dat vliegt, even wat extra hoogte winnen en kijken wat die doet met eerste standje flaps.
Nou heel weinig, neusje gaat een fractie omhoog maar ik hoef amper down te drukken om neutraal te blijven vliegen.

Volgend rondje full flaps testen, oke heb iets meer down drukken nodig maar nog steeds minimaal.
Zeer neutraal in deze opstelling.

Met een hogere snelheid stevig klimmen maar geen overmatige grote nesustand.


Nou dan maar een paar landingscircuitjes, wat vliegt dat lekker zeg, kan wel zeggen geen probleem.

Laatste circuit 1 stand flaps gehouden, en neer zetten maar, iets te hoge snelheid maar op die grote baan geen probleem, rustig laten zakken.

Bijna nog halve tanks, ben ook amper boven half gas geweest.


Zo dat voelde goed :yes:


Nog een vlucht? ja zeker wel.

Alles weer gevuld en gaan.

Nu een wat rustigere take off, en wat harder door gevlogen.
De kist reageert lekker op de rol, expo op rol en hoogte mogen van mij wel wat minder, staat nu op 20% geloof ik maar dat vindt ik wat te veel.

Ook eens z`n verticale mogelijkheid getest.

Vlak aanvliegen, volgas erop, net voorbij ons verticaal trekken en kijken hoe ver die gaat.
Nou op een hoogte van +/- 150/200 mtr de neus maar weer gedrukt, dat is zat vermogen. Loops mogen geen probleem zijn.

Nu even een speedbrake test op hoogte, geen neus stand verandering.

Dan meer een flyby met speedbrake uit, het remmende effect is wel iets te merken, zal dus bets te landen zijn met full flaps.

Okay, we gaan weer landen, 2 test circuitjes en dan de echte.
Nog maar even 1 stand flaps, landing was een stuk beter.
Snelheid was goed en touchdown uit het boekje al zeg ik het zelf.

YES. gaat goed komen :yes:


Resume, een heerlijke kist, de P120SX is een prima motor en heeft voldoende vermogen. Zeker voor schaal vliegen is het een perfect combi.

Kan begrijpen dat sommigen een P160 monteren maar dat si echt niet nodig.

Durf met deze 120SX na een aantal vluchtjes ook zeker wel van een korte grasbaan op te stijgen.

Hopelijk volgende week nog een paar vluchten nu met werkend gear.
Was trouwens ook wel blij dat de wieldeuren dicht blijven, heb veel gelezen dat die openen tijdens het vliegen maar dat is gisteren nog niet geconstateerd.

Komend werk weekend de kist weer helemaal na lopen en het gear werkend maken.

Eens kijken hoe die dan presteert met het gear in, beetje lood eruit en GAAN!!!!!!!!!
 
En wij maar schroefies zoeken! :mrgreen:

Snap dr geen hout van dat die dingen ineens pleite waren.

Vliegt zo strak als een snaar! Erg leuk om te zien en weer lekker peut gesnoven!

Congrats!

@danny: mn batterij was plat.... Maaarrr dan nog mag je die filmpjes ook niet posten denk.... Vind de baas niet tof...
 
Beide Thanks,

leuk dat de buurman live aanwezig was :yes:
Zal hem weer een extra boost geven ;-)

Ook Ruud trouwens, zijn L-39 moet toch net zo kunnen vliegen :yes:
Je weet het he Ruud je geeft maar een gil ;-)

Geen schroefjes gevonden, wel een parker, blokje lood en 2 metalen tandwiel servo`s :roll:

Pampa is ook geen probleem meer :D


Heb ik weer wat rust en op naar het volgende project na de vakantie ;-)
 
Berto,,,nog proficiat met de """maiden"""" was een geslaagde dag, zeker voor jou en Matthijs,,, en jij nog bedankt dat ik dit van dichtbij mee mocht maken,,,en het vliegbeeld is bijzonder mooi,,,,heel veel succes met de AERO L39 albatros

Gr. Ruud
 
Hee Ruud,

nogmaals thanks en leuk dat je erbij was :yes:

Kist vliegt zo lekker rustig, een ragbak is het niet wel een lekker schaalkist met dito vliegbeeld.

Grt en tot de volgende keer.

Grt,
Berto.
 
Berto,,, lees dat je na """rust""" en """vakantie"" een nieuw project start
Bedoel je dan een MIRAGE 2000

Gr. Ruud
 
Ach ;-)


Vandaag weer wat gedaan.
3 LiPo`s besteld zodat de F-15 en L-39 beide startklaar kunnen staan.

Beide gears verwijderd en draad M3 getapt, vanavond nog schroefjes gehaald, morgen weer monteren.
Heb ook de afgebroken nippel verwijderd en een andere erin gedraaid, het gear zal morgen dus ook weer werken.

Laatste keer kijken of de JT door sequencer wilt werken hebben nog wat extra info gekregen over hoe of wat al betwijfel ik of dat het is.

Kissie dan maar weer even opbouwen voor de fun ;-)

Grt,
Berto.
 
Alleen de door sequencer nog bekijken maar da`s voor morgen.


En met of zonder, gaan we zeker weer snel vliegen :yes:
Als het kan nog een keer voor Pampa in ieder geval, mocht dat niet lukken ook geen probleem.

Heb er de volste vertrouwen in :yes:

Grt,
Berto.
 
Back
Top