Need I say more?
Misschien wel, relaas(je).
Aangekomen alles uitpakken en opbouwen.
De L-39 en F-15 klaargemaakt en de L-39 gereed maken.
Alles nog eens nagelopen, voor het eerst maar eens peut erin en kijken of dat motortje wil lopen.
Nou dat werkt. Man, wat een vermogen in zo`n SX`je wel even voelbaar meer dan mijn oudje, en snel, damn, net een methanol motor met oppikken.
Dus dat zit wel goeds.
Okay een aantal taxiruns maken, kijk dat ziet er goed uit. Nu even ver weg en even vol gas een run.
Acceleratie zag er prima uit dus dat gaat geen probleem opleveren, gas eraf en uit laten rollen maar.
En toen gebeurde het, het complete linker landingsgestel eronderuit :roll:
Wat gebeurde daar nou?
Kist opgehaald en tot onze ontsteltenis geconstateerd dat alle 4 de schroeven er uit zijn.
Dat is wel heel vreemd en oorzaak? geen flauw idee.
Vrees een chineese maatvoering qua schroefdraad welke ondanks een drupje seconde lijm eruit zijn getrokken tijdens die paar rem tests.
Schade? 3 krasje onderop de linker tiptank maar minimaal.
Wel een nippel van de gear cilinder afgebroken die moet even vervangen worden.
Damn wat een tegenvaller, was er ziek van, nog opzoek naar schroefjes dat schoot niet op.
Toen maar even met de F-15 gevlogen, dat ging weer prima maar die L-39 zat me niet lekker.
Was er bijna chagrijnig van geworden.
Okee, weer op zoek naar schroeven en M3 was erin te krijgen en dat laat niet meer los, dat was zeker.
Had nog wel die afgebroken nippel die juist het gear down drukt, deze slang afgeknepen zodat de lucht fles op druk bleef en de remmen te gebruiken waren.
Ter extra veiligheid het gear nog geborgd zodat het gear echt niet in kon trekken.
Okay, na overleg en goed bevonden moest het maar weer gebeuren.
Nogmaals een range check, tanks gevuld en maar weer proberen.
Motor starten en die loopt meteen weer, even een rondje taxiën, oke.
Laatste overleg.
Doen we het? ja of nee. JA we doen het.
Wat gaan we doen? gewoon rustig een rondje kachelen, niets speciaals, gewoon even wennen.
Neus in de wind, vol gas, rollen, voldoende snelheid trekken,
EN HIJ VLIEGT!!!!!
2 klikjes up, 3 klikjes links en hij is neutraal.
Man wat vliegt dat relaxt, neusje lijkt in de bocht iets te zakken en met een lichte constant up trim lijkt de kist wat neuslastig.
Die 200 gram kan er voor een groot deel wel uit, zeker als straks het gear in trekt want de neus gaat naar voren dus nog meer gewicht voorin.
Nou dat vliegt, even wat extra hoogte winnen en kijken wat die doet met eerste standje flaps.
Nou heel weinig, neusje gaat een fractie omhoog maar ik hoef amper down te drukken om neutraal te blijven vliegen.
Volgend rondje full flaps testen, oke heb iets meer down drukken nodig maar nog steeds minimaal.
Zeer neutraal in deze opstelling.
Met een hogere snelheid stevig klimmen maar geen overmatige grote nesustand.
Nou dan maar een paar landingscircuitjes, wat vliegt dat lekker zeg, kan wel zeggen geen probleem.
Laatste circuit 1 stand flaps gehouden, en neer zetten maar, iets te hoge snelheid maar op die grote baan geen probleem, rustig laten zakken.
Bijna nog halve tanks, ben ook amper boven half gas geweest.
Zo dat voelde goed
Nog een vlucht? ja zeker wel.
Alles weer gevuld en gaan.
Nu een wat rustigere take off, en wat harder door gevlogen.
De kist reageert lekker op de rol, expo op rol en hoogte mogen van mij wel wat minder, staat nu op 20% geloof ik maar dat vindt ik wat te veel.
Ook eens z`n verticale mogelijkheid getest.
Vlak aanvliegen, volgas erop, net voorbij ons verticaal trekken en kijken hoe ver die gaat.
Nou op een hoogte van +/- 150/200 mtr de neus maar weer gedrukt, dat is zat vermogen. Loops mogen geen probleem zijn.
Nu even een speedbrake test op hoogte, geen neus stand verandering.
Dan meer een flyby met speedbrake uit, het remmende effect is wel iets te merken, zal dus bets te landen zijn met full flaps.
Okay, we gaan weer landen, 2 test circuitjes en dan de echte.
Nog maar even 1 stand flaps, landing was een stuk beter.
Snelheid was goed en touchdown uit het boekje al zeg ik het zelf.
YES. gaat goed komen
Resume, een heerlijke kist, de P120SX is een prima motor en heeft voldoende vermogen. Zeker voor schaal vliegen is het een perfect combi.
Kan begrijpen dat sommigen een P160 monteren maar dat si echt niet nodig.
Durf met deze 120SX na een aantal vluchtjes ook zeker wel van een korte grasbaan op te stijgen.
Hopelijk volgende week nog een paar vluchten nu met werkend gear.
Was trouwens ook wel blij dat de wieldeuren dicht blijven, heb veel gelezen dat die openen tijdens het vliegen maar dat is gisteren nog niet geconstateerd.
Komend werk weekend de kist weer helemaal na lopen en het gear werkend maken.
Eens kijken hoe die dan presteert met het gear in, beetje lood eruit en GAAN!!!!!!!!!