Ik las het net terug, en misschien niet duidelijk genoeg geweest.
Het axiale (in de lengterichting van de as) verschil tussen begin tip van impeller tot aan de eind tip van 1 blad = 6,3mm. En van het vooraanzicht is het aantal graden van 1 blad 85° ongeveer (ik heb het nog niet m.b.v. de computer gecontroleerd). Dit was lastig te meten.
360°/85° = 4,2 x 6,3mm = 26,7mm
Heb die 7/10mm weggelaten vanwege meet onnauwkeurigheid. Klopt het zo?
Inmiddels de sheet uitgebreid met de 3e wet van Newton: actie is min reactie.
De jet spuit 2,1 liter water per seconde uit volgens deze sheet (bij 100% efficiency theoretisch)
Mijn model is lichter op 2S (1,0kg) dan het origineel (1,2kg)
1 liter water is praktisch 1 kg zwaar.
Dat levert dus een theoretische eindsnelheid van mijn Jet Sprint modelletje van 122km/u op. En dat is zonder lucht en water weerstand meegenomen natuurlijk. Zeer ongeloofwaardig echter.
Ik weet uit de originele folder van Graupner dat met de juiste motorisering en 8 NC Cellen de maximale werkelijke snelheid 23km/u zou moeten zijn. Dan kan ik terug terug rekenen wat de efficiency is:
F Graupner origineel model: 1,2kg x 6,7m/s = 9,2N
F theoretisch model: 34,1N
9,2/34,1 = 27% efficiënt
Dat is schrikken. Echter de originele motor is een speed 600 BB race welke zonder belasting 20.000 toeren zou kunnen maken (bij hoeveel V?). Hij liep op 8 cellen x 1,2V = 9,6V
Als ik de A van deze motor ergens terug kan vinden of het vermogen, dan kan ik verder rekenen. Ik vermoed dat een groot deel van de extreem lage efficiency te wijten is aan het feit dat deze aandrijving met NC-cellen gewoonweg niet het gevraagde vermogen kunnen leveren, dus ook niet optimaal kon presteren. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Ik heb die impellers gezien inderdaad. Ze zijn echter voor de NQD jet welke dus 20mm in diameter is. Iets groter, en dus iets hoger debiet mogelijk. Echter de impeller-as is daar met 2mm erg dun. Die van de mini-jet is 3mm. Ook geen vetpot
Verder ben ik geïnspireerd door iemand die de Kehrer 28mm jet ingebouwd heeft in de Graupner Jet-sprint. Op 4S echt absurd snel.