Jetcat P-100 Probleem??

vraagje aan de turbinekenners hier.......

Ik heb in m'n AD Scorpion een P-100 zitten, en zoals in dat draadje beschreven, heb ik een probleem met die turbine..

beetje historie: Turbine kocht ik tweedehands in DE, iets van een 4u op de teller. ik heb ze na een aantal testruns opgestuurd naar Jetcat ivm met een defect temp sensor, en om preventief de lagers te vervangen.
bij terugkomst ineens ingebouwd in het toestel, en viel me toen op dat ze gelijk iets meer 'trilde'... nu, bij de maiden van het toestel bleek er op volgas een luid gebrom te ontstaan, dat eerst toegewezen werd aan de pijp, maar dit blijkt toch niet't geval te zijn, 't is namelijk de turbine zelf die bromt....... waar komt't op neer: bij volgas (154K rmp, ong. 700°c) begint de turbine hard te brullen.... heb al geprobeerd met en zonder fod-screen op aanraden van Jetcat, heb de cone in de uitlaatnozzle mooi gecentreerd, maakt allemaal geen bal uit.... ik meet de thrust in't toestel ook véél te laag (7,5kg), ik heb (nog) geen teststand waarmee ik de thrust van de turbine uit't toestel kan meten.. heb gisteren de turbine uit elkaar gehaald om alles eens na te kijken, en de kamer ziet er mooi uit, geen gaten oid... er waren wel wat kleine 'tikjes' op de leading edge van de compressor, welke ik er met een klein vijltje uitgehaald heb (waren echt minimaal).wel viel me op dat de onderkant van de compressorbladen, (de 6 die't hoogst komen) net achter de LE nogal ruw zijn.... kan hier het probleem zitten, dat deze door de ruwheid beginnen 'stallen', en hierdoor het brullen veroorzaken?? ik heb wel de indruk dat ze nu iets mooier loopt, en dat het 'brommen' minder is.....

wie kan hier iets zinnigs over zeggen??

Wim

Hoi Wim.

Terug naar Jetcat met dat ding, Jetcat rekent de hoofdprijs voor mantenance dus mag je daar wel een perfect lopend motortje voor terug krijgen.
( en anders heb je altijd Martin S nog :wink: die fikst alles)
Ik ga hier niet inhoudelijk op in wat die brom is, moet hem dan eerst horen draaien, heb je tijd dan stuur je hem naar Jetcat in de hoop op service, wil je z.s.m weer vliegen met genoeg trust en zonder brom dan effe naar Martin S.

Yust my two cents. (Ik hoop dat dit zinnig genoeg is Wim :wink: )

Groet Ger.

valt er qua thrust iets te winnen bij een P-100??
Wim
Hahahahaha, ken je Martin S een beetje?
Heeft 20% meer trust uit een P20 gehaald met lagere EGT temp, :mrgreen:
De P120er van Berto levert na Martin z'n kunsten nu 'echt' 12kilo+ , enz enz enz.

Groet Ger.

ja, de symptomen zijn in ieder geval wél vergelijkbaar, maar bij mij haal't 'ie z'n max toeren wel, zij het met minder thrust........ jammer da ik geen schroeven uit de difussor kan halen om te testen.......(nozzle zit erover met 3 schroeven, of ik moet ze eruit halen en dan de nozzle terug monteren?)

W.

Martin,

hoeveel lekkeage moet ik creëren om onze theorie te bevestigen? ik kan de voorste M3 bouten in de behuizing wel makkelijk verwijderen, is 6x M3......

Wim

cone er af
dan 3 eruit keurig evenwijdig
dan cone terug maar cone mag je niet te vast doen
hij moet kunnen lekken
en ook draaien zonder cone
want als ie nog bromt zonder cone , dan moeten we echt het gereedschap op gaan warmen:(

en laat ik 't thermokoppel dan gewoon in de luchtstroom hangen als ik'm zonder nozzle laat draaien?? thrust wordt dan omzeggens niks veronderstel ik??

ja ,of je maakt em vast met een plaatje
als ie maar niet weer stuk gaat
het is maar 1 keer testen
als er geen brom in zit zonder cone , dan weet ik voldoende
maar niks kapot maken aub , zou zonde zijn

ja ,in de motor
moet ik ook eerst even zelf bekijken , anders kan ik wel 10 dingen opnoemen
,maar als ik hem hoor en zie draaien weet ik het misschien direct

ben er dit weekend niet aan toegekomen, en met't weer op dit moment kan ik ook niet testen.... wachten op een droog momentje dus......

Wim

of je komt langs
hier kunnen we zat testen ,staan lekker binnen
en kunnen tot middernacht door hahahaha

De turbine gaat nu in eerste instantie terug naar Jetcat, tenslotte komt ze net uit onderhoud, en is ze nog in garantie....ben eens benieuwd......

Wim

Back