vraagje aan de turbinekenners hier.......
Ik heb in m'n AD Scorpion een P-100 zitten, en zoals in dat draadje beschreven, heb ik een probleem met die turbine..
beetje historie: Turbine kocht ik tweedehands in DE, iets van een 4u op de teller. ik heb ze na een aantal testruns opgestuurd naar Jetcat ivm met een defect temp sensor, en om preventief de lagers te vervangen.
bij terugkomst ineens ingebouwd in het toestel, en viel me toen op dat ze gelijk iets meer 'trilde'... nu, bij de maiden van het toestel bleek er op volgas een luid gebrom te ontstaan, dat eerst toegewezen werd aan de pijp, maar dit blijkt toch niet't geval te zijn, 't is namelijk de turbine zelf die bromt....... waar komt't op neer: bij volgas (154K rmp, ong. 700°c) begint de turbine hard te brullen.... heb al geprobeerd met en zonder fod-screen op aanraden van Jetcat, heb de cone in de uitlaatnozzle mooi gecentreerd, maakt allemaal geen bal uit.... ik meet de thrust in't toestel ook véél te laag (7,5kg), ik heb (nog) geen teststand waarmee ik de thrust van de turbine uit't toestel kan meten.. heb gisteren de turbine uit elkaar gehaald om alles eens na te kijken, en de kamer ziet er mooi uit, geen gaten oid... er waren wel wat kleine 'tikjes' op de leading edge van de compressor, welke ik er met een klein vijltje uitgehaald heb (waren echt minimaal).wel viel me op dat de onderkant van de compressorbladen, (de 6 die't hoogst komen) net achter de LE nogal ruw zijn.... kan hier het probleem zitten, dat deze door de ruwheid beginnen 'stallen', en hierdoor het brullen veroorzaken?? ik heb wel de indruk dat ze nu iets mooier loopt, en dat het 'brommen' minder is.....
wie kan hier iets zinnigs over zeggen??
Wim
Ik heb in m'n AD Scorpion een P-100 zitten, en zoals in dat draadje beschreven, heb ik een probleem met die turbine..
beetje historie: Turbine kocht ik tweedehands in DE, iets van een 4u op de teller. ik heb ze na een aantal testruns opgestuurd naar Jetcat ivm met een defect temp sensor, en om preventief de lagers te vervangen.
bij terugkomst ineens ingebouwd in het toestel, en viel me toen op dat ze gelijk iets meer 'trilde'... nu, bij de maiden van het toestel bleek er op volgas een luid gebrom te ontstaan, dat eerst toegewezen werd aan de pijp, maar dit blijkt toch niet't geval te zijn, 't is namelijk de turbine zelf die bromt....... waar komt't op neer: bij volgas (154K rmp, ong. 700°c) begint de turbine hard te brullen.... heb al geprobeerd met en zonder fod-screen op aanraden van Jetcat, heb de cone in de uitlaatnozzle mooi gecentreerd, maakt allemaal geen bal uit.... ik meet de thrust in't toestel ook véél te laag (7,5kg), ik heb (nog) geen teststand waarmee ik de thrust van de turbine uit't toestel kan meten.. heb gisteren de turbine uit elkaar gehaald om alles eens na te kijken, en de kamer ziet er mooi uit, geen gaten oid... er waren wel wat kleine 'tikjes' op de leading edge van de compressor, welke ik er met een klein vijltje uitgehaald heb (waren echt minimaal).wel viel me op dat de onderkant van de compressorbladen, (de 6 die't hoogst komen) net achter de LE nogal ruw zijn.... kan hier het probleem zitten, dat deze door de ruwheid beginnen 'stallen', en hierdoor het brullen veroorzaken?? ik heb wel de indruk dat ze nu iets mooier loopt, en dat het 'brommen' minder is.....
wie kan hier iets zinnigs over zeggen??
Wim