Jeti satelite functie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Superior, 2 dec 2019.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.

    Vraag voor de Jeti gebruikers onder ons. Is het mogelijk een REX 3 of R5L ontvanger te gebruiken als satelite ontvanger bij een R9 ontvanger?? Ik vlieg sinds een paar maanden naar alle tevredenheid met de DS12.
    Heel soms gebeurt het wel eens dat als ik ver weg vlieg een signaal krijg op mijn zender. 1 van de antennes valt dan waarschijnlijk net achter de koolstof romp. De ontvanger is geplaatst net onder de achterlijst van de vleugel. De antennes komen dan achter de vleugel uit de romp. Zou het zinvol zijn om net achter de cockpitkap nog een satelite ontvanger te plaatsen??

    Gr: Adrie
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Welke melding krijg je en hoe is de signaleringswaarde voor de melding ingesteld? Staan de ontvanger antennes in een hoek van 90 graden?

    Een tweede ontvanger zal zeker zorgen voor een betere ontvangst in moeilijke situaties. De R9 EX ontvanger heeft een aansluiting voor een tweede ontvanger. Daar kan je elke ontvanger op aansluiten die een PPM signaal kan uitsturen. De R9 EX onvanger is inmiddels al een beetje bejaard. De EX ontvangerserie is inmiddels al een paar jaar geleden opgevolgd door de REX ontvanger serie. Een op een REX ontvanger aangesloten tweede REX ontvanger kan communiceren met de hoofdontvanger volgens het veel snellere EX-bus protocol.

    Het instellen van een Dual Path nodig voor de communicatie met twee EX ontvangers is niet moeilijk, maar is een "kunstje" dat je even door moet krijgen. Op YouTube zijn voorbeeldfilmpjes te vinden. In deze https://www.modelbouwforum.nl/threads/jeti-zenders.226809/page-8#post-3778634 post heb ik het hele proces beschreven.

    Vraag me wel af of de hoofdontvanger overschakelt naar de tweede ontvanger als het retoursignaal wegvalt. Denk dat de ontvanger dat niet "weet". Omschakeling vind wel plaats als de hoofdontvanger de zender niet meer ontvangt.


    Op zich werkt Dual Path goed. Gebruik dit ook met een R9 EX in combinatie met een RSAT2 EX. Heb echter nooit gemerkt, of in de logfiles gezien dat naar de tweede ontvanger werd overgeschakeld.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoe de signaleringwaarde is ingesteld weet ik niet direct. Zal er morgen eens naar kijken. De R9 heb ik gekozen omdat deze ontvanger wat smaller is dan de REX serie. Deze past perfect in de romp onder de vleugel. De RSat2 is ook een optie idd. Als er maar in elke hoek waar het model in zich bevind meerdere antennes zichtbaar zijn. De optie dual path zit al in de zender. Kan ik daar eens mee gaan experimenteren.
     

Deel Deze Pagina