JetJoe 1400 nader bekeken

verder geen grote schade alleen de dia van het turbinewiel is 2tiende kleiner geworden.

2 tiende mm is al heel wat hoor, hierdoor zul je een veel hogere egt krijgen, en je zult het wiel ook opnieuw moeten (laten) balanceren.
jammer dat je deze schade hebt opgelopen,
ik hou het voolopig nog maar even bij de grw lagers, deze hebben zich bewezen. ook al zijn ze een stuk duurder, door dit soort schades kan het nog veel duurder worden of zelfs je complete motor in de vernieling draaien.

maar ja door dit soort pionierwerk word er natuurlijk wel onderzocht wat de mogelijkheden en de onmogelijkheden zijn.
sucses verder.
groeten Gertjan

Voorspanning is bij de jm lagers echt enorm belangrijk. Ik heb het net gezien met de 608 lagers. GRW lagers hebben meer voorspanning nodig (of kunnen daar beter tegen, hoe je het maar wilt zien) en als je de jm lagers op dezelfde voorspanning laat draaien gaan ze gewoon stuk, is simpel.

lagers jmprecision

Gert jan

Ja twee tiende is teveel.
eigenlijk was niet het turbinewiel te klein geworden maar de ngv te groot.
Door de ruimte in het lager is het turbinewiel als het ware gaan stuiteren in het ngv en heeft hij deze gewoon uitgeklopt.
daarom heb ik een nieuw wiel besteld en kan ik deze pasmaken
Eigenlijk kan je veel beter alles in een doos stoppen en onder de werkbank zetten,marja het laatje niet los,en blijven net zolang proberen tot alles wel werkt .

Groet Ko

ngv bij wren is ook een optie..... een 2e keus (afgekeurd maar prima bruikbaar) voor rond de 75 euro...... Deze zijn 55.15mm binnendiameter.

Ik hoop dat je nieuwe wiel geen afwijkende maat heeft. De jet joe onderdelen zijn niet altijd gelijk. Ik heb hier 2 1400 liggen en het ene turbine wiel is 3/10 mm groter dan de andere :(

Oh ,maar dat komt wel goed Ko, als je maar heel voorzichtig bent, en dat ben je .

Die twee tiende moet toch nog kunnen.
De jj die ik gekocht heb had 3.5tiende rond het turbine wiel, ik dacht ,dat gaat nooit.
Maar omdat ze bij jj een grote compressor hebben ,trekt ie alles weer gelijk.
Mijn motor was toen super koud ,met de orginele compressor, tot dat ie helaas kapot klapte , domme fout van me zelf ,vloog iets in van de starter.

Ik heb toen een compressor wiel besteld bij wren ,maar die had en kleinere inlaat, en toen liep de motor natuurlijk bloedheet .
Toen moest die 3.5 tiende vanachter er uit ,anders ging het niet.

Groetjes,
Martin.

hoi Herman
in je lagers moet je donker grijse kogels hebben en geen witten werken niet
is geen optie voor in je turbine
vgr Limme

Vreemd....... maar goed, de originelen lopen nog prima :)

Hier een grafiekje van de laatste vlucht:
Formost%20vlucht%2016.JPG

Loopt toch aardig koel :)

Net de log van vlucht 15 nog even bekeken want de motor stond eenmaal op de grond uit. Laatste stukje naar idle is hij uitgegaan. Temp was 420 toen hij liep en daarna kwam de flameout. Dat krijg je nu met zo'n koele motor ;) Deacc zal ik even iets trager zetten, dat is toch niet zo belangrijk.

De jetjoe heeft nu 20 vluchten erop zitten en loopt nog prima. Toch valt het vermogen gewoon tegen. Ik heb net de begrenzing in de ecu gevonden en kan hem dus boven de 160k draaien. Wat zou beter zijn voor de motor? 167k of een strakkere conus? Ik ga er vanuit dat het turbine wiel het aan kan. Het gaat erom wat theoretisch beter moet zijn voor de motor. Meer temp en stuwing door een strakkere conus of door meer toeren en dus meer doorstroming?

Via de pc tool parameters exporteren en dan het bestand in notepad openen. Je ziet dan ergens het maximale toerental / 1000 (160 in mijn geval). Ik zou het ingestelde max net 1000 lager zetten zodat je het verschil ziet. Kwestie van max toeren verhogen en weer importeren. Ik kan nu tot 170k instellen :) Ik had nog wel wat gekke effecten dus eerst alles opslaan (vooral de auto start waarden) lijkt me slim. Ik heb de instellingen van een jetjoe 1400 fadec in een merlin 160 fadec gezet maar dat klopte voor geen meter. Ik moet ze met de hand nog even nalopen en controleren. Toerentallen edg klopte wel maar de autostart config klopte niet. Ook deze had ik opgeslagen van de jetjoe fadec maar die laden in de merlin fadec gaf toch een ander resultaat......

Autostart instellingen kloppen wel weer na een reset van de fadec.

Net mijn fadec in de formost aangepast en gedraaid op 167k :) doet niet heel veel extra..... maar wel iets :) Zal met de start en verticaal net een beetje helpen, veel meer volgas zit er vaak niet in.

Je hebt gelijk berto, volgas op 1 meter of minder is toch het mooiste :)

Ik heb gisteren 6 vluchten gemaakt met de motor op 167k en dat deed net iets meer. Bij de start merk je het nog niet direct maar verticaal zet hij net iets beter door. Ik zal de airspeed de volgende keer eens meten, die zou ook iets hoger moeten liggen dan. Motor komt net aan de 650 max maar alleen als je lang volgas erop houdt. Ik ga nog bezig met de blijvend stijgende temp want dat klopt niet. Het begint boven de 150k. Ik verdenk de scherpe randen op de diffusor.....

Hier nog een foto van de conus na iets van 14 vluchten. De verkleuring valt nog erg mee wat een mooie koele motor betekend.

CIMG4887_JPG.jpg

Back