JetJoe 1400 nader bekeken

De 2e 1400 loopt als een zonnetje nu :) Ik heb de ingekorte conus erop gezet en hij loopt nu netjes 570 graden bij 160k :) Van idle naar volgas in 2,5 sec ;) Acc delay op 10. Max 660 gezien tijdens een wilde knuppel beweging ;) Meestal niet boven de 600. Zaterdag terug naar de eigenaar en kijken of het weer het toestaat om met de formosten te gaan vliegen.

Gisteren hoorde ik dat een vriend een chineze turbine had liggen die aangepast was in duitsland omdat alleen een goede mocht worden verkocht. Een telefoontje later wist ik dat het om een jetjoe ging die splinternieuw was en waarmee ik even mag spelen :) Dus die ligt nu thuis ;) Het is een 1200 die 5,5kg zou moeten doen, gelijk aan de aangepaste 1400ers. De leuke is dat de conus ongeveer 10mm korter is dan de enkele van de 1400. Turbine wiel lijkt gelijk maar de compressor is anders. Deze motor glimt en heeft alleen gelopen in duitsland bij de aanpassing. De beugels die erbij zitten zijn zelfs nog plat en zitten in het plastic :) Ecu is een fadec AU345, ouder type maar wel mooi compact. Alleen zitten overal van die tamiya stekkers op :( Naja, even een verloopje maken dan maar.

Mijn bedoeling is om de motor te testen en uit te zoeken wat ze in duitsland hebben aangepast. Er zit een soort verzegelde schroef in dus openmaken zal lastig worden. Ik ben vooral benieuwd naar de temperaturen. Het is 1 uit de eerdere series dus ik ben benieuwd. Als er inconel sticks zijn ingezet is het een leuke motor :) Ik denk wel dat hij boven de 700 egt draait aan de conus te zien......

Als hij leuk draait gaat hij in de formost om een testvlucht te maken :) Als hij bevalt eens kijken wat de eigenaar er mee wil ;)

Ja ,die 1200 die ken ik wel.
Zit een 10 blads compressor in
Aan passing in Duitsland , zal wel polak zijn , is een nieuwe verbrandingskamer.

Ze kunnen heel goed lopen hoor , kijk maar eens op youtube ,daar zie je verschillende 1200 motoren .

Ik heb zelfs ook nog met de 10 blads gereden , ging gewoon goed , je hebt alleen minder vermogen.

Heb ook een proef gedaan in een 1400 met een 10 blads , maar dat vond ie niet zo leuk, werd veel te warm ,ngv is te open gemaakt daarvoor.

Succes,

Martin.

Kan best eens bij polak geweest zijn ja. Als de kamer is aangepast met inconel sticks dan gaat dit wel goed :) Met de strakkere conus moet dat gelijk vermogen opleveren als mijn 1400 denk ik.

Is de compressor verder gelijk qua afmeting en kan ik deze dus vervangen? Zal wel niet..... :(

Nee , absoluut niet.

Maar niet getreurd , als je nog een nieuwe zoekt , gewoon even naar Wren bellen ,want die hebben zowel de 12 als de 10 op voorraad.

De afmeting is anders he , 38.5 inlaat en 54 mm achter plaat

De 12 schoepers hebben normaal 40.3mm inlaat en 54.3 achterplaat.

Maar bij jou zit een een imitatie in,en die is 42 inlaat als het goed is ,en enkel maar verkrijgbaar bij Jetjoe.

De p60se van jetcat draait ook met de 10 blads .
Toen ik hem thuis in m,n handen had ,kon ik het bijna niet geloven.
Want die blaast dus wel over de 6kg , en ook maar met 165k ,maar daar zit wel een 52mm turbine wiel achter ,en het huis is maar 83 mm dus heb je hogere luchtsnelheid, en is ook warm hoor ,draaid volgas 670 tot 690 graden .

Als ik nog eens tijd heb gooi ik er een 54mm 12 schoeps compressor in ,kijken wat ie dan doet.
10 vind ik maar ouderwets:confused::confused::confused:

Oh ja Herman ,nog even vergeten te melden.

Tegen woordig frezen ze de compressors zelf bij Jetcat , en de inlaat is iets kleiner dan de gewone maat van de 10 blads compressor.

Het is wel heel mooi om te zien hoe ze het wieltje uitbalanceren , ze hebben er namelijk net als bij een turbine wiel een ring aan gedraaid ,en die kun je afslijpen.

Inlaat leek al iets kleiner, nog niet gemeten. Tja, toch presteert hij wel :) Ik kan de 1200 (indien hij koel genoeg draait) ook naar 165k zetten. Mijn 1400 draait mooi op 167k :) Met minimale marges tussen turbine en ngv. Als ik dat vergroot kan ik nog verder gaan maar 167k is al leuk.

Gisteren met de 1200 aan het spelen geweest maar ik had veel storing op de toeren sensor. Ik krijg het ook niet goed. De startmotor lijkt veel storing op te leveren, die moet maar ontstoord. Ik was benieuwd hoe de sensor vast zat dus even het kapje eraf. SCHOCK! De gaten in de sensor vallen niet gelijk met de schroef gaten in de kap en dus hebben ze hem met 1 vast gezet. De andere kant zat een los schroefje in......... zooitje. Ik heb een beugeltje gemaakt waarmee de losse kant nu mooi vast zit. ook zit hij een heel stuk hoger, dichter bij de punt van de dop. Helaas wordt het er niet beter op........ Hij start nu niet. Startmotor valt af en toe uit omdat hij een veel te hoog toerental ziet......... Startmotor wordt ontstoord en dan proberen we het nog een keer.

Nee, dit keer niet :) Die draden zijn getwist en ik zie 0,0 storing als de plug gloeit. Zodra de startmotor aanslaat begint de storing. Deze is ook niet ontstoord. Lijkt ook in de ecu zelf te zitten. De oude AU345 is toch wat minder dan de nieuwe Au540

Gisteren de 1400ers gedemonteerd om het klemmende achter lager te verbeteren en om het aanlopende turbine wiel meer speling te geven. Ik hoorde bij de 2e motor wat rammelen en dat is nooit goed. Het zat in de brandkamer, 1 stick zat los...... arg, irritant. Zaterdag moet hij draaien en ik heb geen tijd om een puntlasser te zoeken. Alles maar schoongemaakt en de stick erin hardgesoldeerd. Het meeste hardsoldeerd zal smelten en verdwijnen maar een klein deel lijkt te blijven zitten. In mijn motor heb ik ook 1 stick grotendeels gesoldeerd en er zit een klein laagje hardsoldeer nog wat anders lijkt en ook niet echt meer smelt.

Ik heb de astunnels en diffusors van de motoren omgewisseld. Mijn ngv zat te ruim om de tunnel en bij de 2e zat hij te strak. Nu vallen ze beide vrij goed :) Handig, die afwijkingen ;) :(

Ik weet het ;) Heb ik al eerder gezien en gedaan. Toch heb ik er vertrouwen in nog. Ik heb het meeste ook eraf geslepen zodat alleen in de verbinding echt wat zit.

Gisteren 180 mU uit mijn ngv gedraaid. Loopt nu niet meer aan :) Ik zag bij de 1200 dat ik mijn nagel tussen de ngv en het turbine wiel kon zetten, zonder enig probleem! Dat moet een enorme marge zijn....... 3/10 zeker! Ook is de flens wat vlakker gedraaid want die was ook zeker niet recht.......

Ik haat schroefdraad........ Gisteren op de ngv 1 gat kapot gedraaid. Wordt nu opgelost door een m3 bout te hard solderen in de ngv en met een moertje aan de buitenkant wordt die vastgezet. Zo geen last meer van kapot draad :) Gaat hij stuk dan heet maken, boutje eruit tikken en een nieuwe erin. Waarom dat standaard niet zo is.......

Beide 1400 motoren draaien als een zonnetje :) wel een stuk koeler ;) Achter lager klemt niet meer in de 2e motor en in mijn eigen motor loopt nu niets meer aan ;) Ondanks dat er 0.18mm uit de ngv is gedraaid loopt hij nu 30-50 graden koeler bij 167k. Ik heb hem niet boven de 600 gezien in de log :) Vermogen is net als ervoor en hij draait geweldig. Gisteren heeft hij 1 test rung gemaakt en daarna 5 vluchten. Koelen ging vlot dus hij warmt niet eens zo heel erg door. Ik merkte nog wel iets trilling :( Moet ik nog even nakijken.....

Vandaag verder gegaan met de 1200 motor. Ik had wat problemen met een goed toerental te zien bij het starten dus de spinner heb ik eraf gehaald. Als je toch bezig bent maar eens de motor verder uitelkaar gehaald. Ik hoorde kogels vallen dus ik wou de passing van de lagers ook eens nakijken voordat ik hem echt ging starten. Wat ik toen zag.............

Let op! Deze motor is nieuw en nagekeken en gebalanceerd en proefgedraaid edg door een duitse firma. Naam weet ik zo niet maar dat komt wel!!!!

Conus was aardig verkleur op sommige plekken, hot spots dus. Lager achter zat vast in de tunnel dus dat liep ook niet lekker. Lager achter is een grw en voelt nog wel goed aan. De kap eraf gaf een heel gek gevoel. De brandkamer was nauwelijks verkleurd maar het ngv was al aardig zwart. Hij brandt dus niet te ver achter in de kamer maar compleet in de ngv! Lager voor (imitatie) zit muurvast in de tunnel, kogels liggen er al uit. Voorspanning klopt ook niet, bus loopt klem in de tunnel.

Okee, tot zover niet zo gek, is en blijft een jetjoe ;) Dit alles is redelijk goed op te lossen. Toen eens de speling tussen turbine en ngv bekeken...............................................................................................................................

Zit iedereen klaar? Ja? 0.97mm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik geloof niet dat die motor gelopen heeft! Dat kan toch gewoon niet........... misschien met 1200 graden egt oid ;) Ik heb nog een ngv liggen van mijn 1400 waar een 0.3 mm groter turbine wiel in zat en waar nu een opgedraaide wren ngv in zit. Die heeft hlleeel wat minder speling, 0.4mm als ik het goed meet. Turbine wiel lijkt dus een normale 54mm maat maar de ngv is compleet verkeerd bewerkt. Eerst maar eens met mijn ngv draaien dan :) Dat moet nog net gaan want mijn motor heeft nu 0.3 speling en dat draait super goed.

Op zoek naar een 2e keus wren ngv dan maar weer als hij goed lijkt :)

Ik moet nog kijken wat voor sticks in de kamer zitten, het zijn gebogen varianten. De 1200 moet wel rvs sticks hebben dus veel is de motor ook weer niet waard. Naalden moeten ook nog gecontroleerd worden want dat klopt ook niet denk ik.

laat me raden . polak zeker uit Duitsland.

nou ,dan weet je gelijk waarom de kamer nog niet verkleurd is en de ngv wel .
toch heb ik met die 1400 het zelfde meegemaakt.
die had geloof ik 4 tiende tussen turbine en straal tunnel , dus 0.8 in totaal.
maar die draaide super koud ,omdat de grote compressor het zaakje op druk kon houden ,maar dat lukt je niet hoor met een tien blads compressor in de 1200.

weer een leuk bezigheid dus?

wou je nu ook nog een jj junior nemen ? ;););)

Polak inderdaad, dat was het.

Die 0.97 is gelukkig totaal. Met mijn ngv komt dat rond de 0.4 totaal. Mijn 1400 motor had 0.25 - 0.3 oid en heeft dat nu ook weer. Met die grotere compressor doet dat nog geen 600 egt dus dat is inderdaad een goede combi.

To lijstje voor deze 1200:
- Setje bruikbare lagers zoeken
- Brandstof ring en naalden controleren
- Smering controleren
- Andere ngv erin
- Balans controleren (is gabalanceerd bij pollak maar ik check het toch maar even ;))
- Passingen controleren / aanpassen en monteren
- Test draaien

Als het echt niet wil en ik mag de motor houden dan heeeel misschien ga ik er een 1400 van maken. Er blijft alleen niet veel in dan en zal qua kosten geen goed idee zijn denk ik. Toch, als ik 2 gelijke 1400ers heb zou dat leuk in een 14kg twin turbine zoals een 15 oid gaan :) Dan moet er zoiezo worden vervangen:
- Brandkamer met inconel sticks
- Wren ngv
- 12 blads compressor
- Vermoedelijk ook een andere compressor cover met intake
- 2 delige stuwconus

Het is nu gewoon lekker knutselen. De eigenaar hecht er niet teveel waarde aan en stuk is gewoon stuk. Een jj junior zou ik niet snel kopen, niet voor dat geld. Een ausjets junior wel :) 1 ding vergeten een hoop mensen en dat is dat jetjoe zeker wel vooruitgaat. Ze hebben een hele lange weg te gaan nog maar het wordt echt beter. Deze oude 1200 is een goed voorbeeld van waar ze in het begin stonden. Mijn 1400 zag er toch een stuk beter uit. Assemblage is erg belangrijk en het deel wat het minste gaat bij jetjoe. Gelukkig kan je daar nog een hoop aan aanpassen.

Net even de fuel ring nagekeken en wat denkje? Perfect........ dat is dan ook het enigste onderdeel...... :)

De 1200 zit weer een eindje inelkaar. De problemen met de magneet in de spinner zijn opgelost en een nieuw probleem ook. Tijdens het monteren brak de gas doorvoer af, te ver geboord in het M3 boutje. Ik heb een nieuwe doorvoer gemaakt door 2mm en 3mm messing buis inelkaar te hard solderen en er M3 draad op te tappen. Een stukje 4mm buis maakt het aansluitpunt op de buis erachter. Dit houdt best zolang je de nippel niet met grof geweld vastzet.

Ik heb hem even snel inelkaar gezet om te kijken of het gas goed ontsteekt en of de ecu alles goed aanstuurd. Gaat prima nu. Gas erbij, plof en hij begint mooi de starten. Wat wat snel en rap allemaal dus ik moet de parameters nog even goed nakijken.

Morgen even kijken of ik hem kan schoon kan spoelen en definitief inelkaar kan zetten voor een testrun. Hij voelt nu veel beter aan en de speling bij het ngv lijkt bruikbaar. Eerst even testdraaien zonder conus erachter en daarna met. Eens kijken of deze beneden de 700 blijft ;)

De 1200 zit weer inelkaar. De ecu is nog een klein beetje bijgeregeld maar wil niet helemaal perfect meewerken. Ik wil het start toerental tussen de 3000 en 4000 toeren hebben maar hij gaat of naar 4500 en enkele % minder zit hij op 1900. Naja, gas ontsteekt wel prima dus komt wel goed.

Nu alles op de workmate bouwen en kijken of ik genoeg festo koppelingen heb. Owja, pompje moet ook nog gespoeld en getest, die heb ik nog niet zien draaien.

Back