JetJoe 1400 nader bekeken

Mmh, kan ik doen. Daarboven draait hij wel lekkerder....... Maar de kist waar hij inkomt heeft geeft flaps oid. Dan maar de motor uitgooien als hij teveel doorzet ;)

Ecu doet ook nog wat gek soms. Als hij net draait toert hij op tot iets van 50K. Als ik dan direct gasgeeft komt hij heeeeeeeel traag terug naar idle. Laatst bleeft hij op 90K staan. Pomp vermogen liep heeeeeeeeeel langzaam terug. Als ik wacht tot hij stabiliseert rond idle na het starten komt hij wel netjes terug, soms iets trager maar vaak minder dan 10% meer. Hij is dan wel zelf lerend maar iets slimmer gedrag zou fijn zijn ;)
 
Je ecu is dan nog in "learning mode" er heefd dan iets afgespeeld waardoor hij het niet vertouwd en de toeren omhoof schopt. Het langzaam terug komen is dan die learning curve om idle opnieuw te leren. Kan te maken hebben met een te restrictieve brandstof systeem of slechte ontluchting.

Ik had dit geregeld op mij testbank als ik er een andere tank aan hing.

Je kunt dan het beste de ecu opnieuw leren door een paar keer de motor langzaam van volgas naar idle te laten gaan zodat de ecu de goede pomp voltages kan registreren. Dan wel bij vol gas én idle deze minimaal 10 seconden laten staan.


Mmh, kan ik doen. Daarboven draait hij wel lekkerder....... Maar de kist waar hij inkomt heeft geeft flaps oid. Dan maar de motor uitgooien als hij teveel doorzet :wink:
Die paar toeren maken bij dat lage toerental bijna niets uit, scheelt misschien maar een paar gram.

Grt,
Gerald
 
Ik heb er nu een andere pomp aan dus dat moet hij nog even leren inderdaad. Het leek langzaam beter te worden maar ik ben zoveel aan het testen geweest dat hij nog niet de tijd heeft gehad om alles in zich op te nemen denk ik :)

Reset hij deze waarden ook als je de pomp start spanning aanpast? Zou wel logisch zijn.
 
solderen

Het busje gloeiplug zal geen inconel zijn.
Hard solderen met messing heeft een hoger smelt punt er is zelfs hard soldeer met een nog hoger smelt punt.
Vroeger wel eens gebruikt bij mijn vorige baas. zilver soldeer daar ligt het smelt punt behoorlijk laag van
Maar kun je ze lassen het allerbeste natuurlijk.
Gr Gerrit Jan

even op gezocht hard solderen de smelt temperaturen voor zilver en messing soldeer


Temperatuur---------- treksterkte
Ag40Cu18Zn15Cd 610-660 - 300-500 zilversoldeer
Ag60Cu30Sn10 610-710 - 300-500 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ag20Cu40Zn40 700-800 - 350-450 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ag9Cu53Zn38 770-840 - 350-450 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Cu60Zn40 890-950 - 350-450 Standaard messing
Cu48Zn40Ni12 930-980 -380-480




Donker bloedrood 570°C
Helder rood 700°C
Fel licht rood 800°C
Oranje 900°C
Licht oranje 950°C
Geel 1000 °C
Licht geel 1070 °C
Wit 1100°C
 
Laatst bewerkt:
Perfect uitgelegd Gerald, dus Herman zorg ervoor dat je dit net zolang doet tot dat de motor normaal gaat reageren , dus niet halverwege naar idle in 1 keer blijft staan ,nee net zolang doorgaan tot ie geleerd heeft.

Ik zag je trouwens ook al bezig op rc universe ,ben je al wijzer geworden ?

Mvg,

Martin.
 
...maar ik denk dat het belangrijker voor jou is om er voor te zorgen dat je reducer gewoon standaard is. Aangezien ik zelf ook alleen maar met afwijkende MW' varianten aan het testen ben geweest weet ik niet wat de MW54/JJ standaard is, Martin weet dat wel. Voor de meeste turbines gebruik ik nu een hele simpele air reducer van Robart, zo'n messing tussenstukje met scherpe kraagjes. Deze verschillen echter onderling nog wel eens maar ze geven altijd genoeg.

Hoi Martin, weet jij dit?

Groet,
Gerald
 
Lierver ook teveel dan te weinig.......

Vanavond geprobeerd te draaien na aanpassingen van de kamer maar ik had een probleem. Zodra ik wat toeren ging maken trilling en opeens lawaai. De boel gecontroleerd op onbalans maar die was erniet... ik dacht ook dat de compressor moer makkelijk los ging....... die zal ik toch niet vergeten te zijn aandraaien :( Alles zit nu GOED vast dus morgen weer proberen.
 
oei ,moet je wel mee uitkijken , want meestal geeft een turbine je geen tweede kans als er zoiets gebeurd.
 
Ik denk dat ik hem wel heb aangedraaid maar nog even handvast en niet volledig. Daardoor zit de compressor nog niet niet tegen de rand op de as maar alleen klem op het pasvlak. Dit houdt blijkbaar erg aardig :)

Wat ik alleen nog niet gezegd heb is dat de ngv enorm hard achteruit gaat :( Deze temperaturen zijn echt zeer slopend en na 6 liter zou de motor gewoon onbruikbaar zijn. Ik hoop dat ik met andere swirls de temp omlaag krijg, anders maar de stuw conus verkleinen.

Nog tips om die swirls buisje te verwijderen?
 
hoi herman
ik heb nog een ngv van een mw54 dat weet je
ik weet niet of ze 1op1 uit wissel baar zijn
gr limme
 
EGT vanavond:
50K 440
90K 415
145K 464
160K 540

:) Zonder conus ;) Met conus op 145K al 720 licht oplopend....Da's 260 verschil!!!! Zonder conus was 464 stabiel, soms even 462.... Vlam mooi blauw en gelijk met weinig gele punten. Wat me vooral opviel was hoe stil en zuiver de motor liep zonder de conus. Accelleratie was ook lekker erg fel boven de 90K

Ik denk dat we eens met de conus bezig moeten. De opening heeft aan de binnenkant een scherp randje zitten. Wellicht verstoort dat de flow enorm. Hij kan ook teveel geknepen zijn. Hier zal ik veel winst kunnen halen.

Temp sensor zat tegen de ngv aan op 1/3 in de flow / blad lengte naar binnen. Dit moet het heetste punt zijn...
 
Ik heb nog eens nagedacht en volgens mij brandt hij zonder conus heel lekker midden in de kamer en wordt de ngv nauwelijks meer warm. Dit vermoed ik omdat de temp tijdens deaccellereren tot aan de 350 graden zakt! Ook reageert de temp heel snel en stabiel op het gas. Er lijkt dus nauwelijks motor opwarming te zijn. Dit was ook duidelijk na het draaien. Ik stond nog even te praten en mijn vader vroeg: Moet hij niet gaan afkoelen? Gek, hij ging inderdaad helemaal niet koelen. Nee, klopt, hij zat na het uitdraaien al onder de 100 graden....... Even gecontroleerd en de motor was inderdaad redelijk koel. Ook bij volgas begon hij niet te roken (overtollige smeer brandstof edg) dus achter werdt hij veel minder warm.

Nu wil ik van de experts graag weten of die conus echt veel te strak is als hij 250 graden verschil heeft of dat het voor het vermogen echt nodig is. Ik hoef niet perse die 7kg eruit te persen, dikke 6 is ook voldoende. Ik vindt het belangrijker dat de motor heerlijk loopt onder de 700 graden bij 160K.
 
temp

@Herman.

Is heel mooi man.
Nu inderdaad net zover de nozzle gaan knijpen (of juist ja :wink: , vergroten) zodat je trust krijgt en de temp niet boven de +/- 620 graden laat komen, vermoedelijk houd je dan die 6 kilo trust over.

Ger.
 
Mooi, ga ik die aanpassen tot de workmate omvergeblazen wordt en de temp max 100 graden hoger ligt ;) Ik hoopt al dat deze niet zoveel moest uitmaken.... zou ik dan toch aan die 630 max egt komen die jetjoe opgeeft? Verbruik zal om omlaag gaan. Vermogen ook maar dat los ik op door de kist erg ligt te bouwen :)
 
Vandaag het nieuwe pompje en klep ontvangen. Viel me op dat dit pompje 10V / 6bar is en de andere 6V / 6 bar. Dat is duidelijk te merken, ecu snapte er niet veel van. Pomp start op auto + 2 gezet en ramp op 4 en hij start goed op. Beetje veel vlammen dus de ramp moet nog een tikje omlaag.

Ik heb ook van de conus 7 mm afgehaald en de boel mooi gepolijst. Was al duidelijk merkbaar :) Met de hogere buiten temp op 160K op 706 graden. Nog net iets teveel dus er gaat nog een klein stukje af. Boven de 100K was hij nog erg traag dus de conus is nog te strak. Hij rookte achter ook weer wat betekend dat de ngv nog steeds erg heet wordt dus de vlam nog steeds achter in de kamer.

Ik denk nog 3mm eraf.......
 
3mm eraf scheelt nog iets maar minder dan gehoopt. Temp stijgt nog naar 680 en klimt nog steeds iets. Als ik van idle direct naar 160K ga komt hij op 666 en stijgt dan met 3 graden per seconde door. Hij brandt dus nog steeds ver naar achteren op de ngv.

Ik vindt de temp eerst wel goed zo, scheelt toch een hoop met eerste :) Hij vlamt alleen nog enorm met het starten......... ook met fuel ramp op 2 en start punt op auto+0.... mmh, nog eens tweaken met manual wellicht. De vlammen zijn zo weg maar ik vrees voor het stabilo wat boven de vlammenzee hangt....... komen zeker 2 lagen alu hitte tape op ;)
 
komen zeker 2 lagen alu hitte tape op :wink:

Heeft geen zin hoor, aluminium tape werkt voor een groot deel door warmte reflectie. Daarnaast zal de warmte distributie verslechteren als je het dikker maakt, de warmte zal langer blijven hangen in dikker metaal als je begrijpt wat ik bedoel.

Grt,
Gerald
 
Back
Top