JetJoe 1400 nader bekeken

Gisteren de motor in de formost gebouwd en toen die op pootjes stond de boel eens gestart. Liep als een zonnetje :) Ik had de temp sensor ook net in de conus zitten, 2mm moet dat normaal zijn. Daarna de ecu aaangepast zodat bij 20 graden hij ook echt 20 graten aangeeft en geen 10. Volgas op 664 en binnen 2 sec op 670 stabiel :) Nice.... Motor duwt toch best aardig en vanavond ga ik de stuwkracht meten. Hij blijft op stenen nu net staan op idle en zodra je iets gasgeeft begint hij te rollen.

Tot zover tevreden. Orbit pompje begint ook goed met de ecu te werken. Fuel ramp stond op 4 met 1,0,1. Hij vlamde in bij lage start toeren wat veel dus op 0,0,1 gezet en dat start vlot op met een paar mooie felle vlammen en geen grote gele vlammen die een stabilo kunnen slopen ;)

Hee Herman,

dat gaat dus helemaal de goede kant :yes: succes met de verdere aanpassingen.

Grt,
Berto.

Vanavond geprobeerd de trekkracht te meten maar dat gaf 3,5 en later 4,5 kg. Dat lijkt me toch wat weinig..... hij duwt meer zo te voelen. We konden ook niet 100% recht meten en alleen een beetje in een hoek. Gewoon testen maar als hij klaar is denk ik.

Ik ben nog bezig geweest met de pomp instellen en kom op 23 start punt + ramp 8 en 1,0,1 uit. Kan nog anders want hij start wat langzaam maar heerlijk koel zonder ook maar 1 vlam nu :smile: Dat spaart het stabilo erg goed :wink: Start onder de 600 graden lijkt me heel mooi.

Volgas zit hij nu op 650 graden met de koude avond lucht en dat lijkt me ook erg goed. Hij begint rond de 620 en stijgt dan wat door. Maar het mooiste is de accelleratie nu :smile: Delay staat op 8 :wink: Deaccelleratie op 10, lager en hij dooft. Accelleratie is boven de 80K enorm fel. Van idle naar volgas zit onder de 3 sec denk ik. Accelleratie delay kan nog lager maar ik zou niet weten waarom. Temp komt niet boven de 600 graden tijdens het accellereren en vlammen zijn niet te zien. Conus gloeit net mooi rood volgas.

Op de gekke meting na ben ik heel erg tevreden over hoe de motor nu loopt. Hij reageert enorm lekker op gas, temp blijft mooi koel en hij start als een dure motor. Wat wil je nog meer :smile:

Vanavond geprobeerd de trekkracht te meten maar dat gaf 3,5 en later 4,5 kg. Dat lijkt me toch wat weinig..... hij duwt meer zo te voelen. We konden ook niet 100% recht meten en alleen een beetje in een hoek. Gewoon testen maar als hij klaar is denk ik.

Ik ben nog bezig geweest met de pomp instellen en kom op 23 start punt + ramp 8 en 1,0,1 uit. Kan nog anders want hij start wat langzaam maar heerlijk koel zonder ook maar 1 vlam nu :smile: Dat spaart het stabilo erg goed :wink: Start onder de 600 graden lijkt me heel mooi.

Volgas zit hij nu op 650 graden met de koude avond lucht en dat lijkt me ook erg goed. Hij begint rond de 620 en stijgt dan wat door. Maar het mooiste is de accelleratie nu :smile: Delay staat op 8 :wink: Deaccelleratie op 10, lager en hij dooft. Accelleratie is boven de 80K enorm fel. Van idle naar volgas zit onder de 3 sec denk ik. Accelleratie delay kan nog lager maar ik zou niet weten waarom. Temp komt niet boven de 600 graden tijdens het accellereren en vlammen zijn niet te zien. Conus gloeit net mooi rood volgas.

Op de gekke meting na ben ik heel erg tevreden over hoe de motor nu loopt. Hij reageert enorm lekker op gas, temp blijft mooi koel en hij start als een dure motor. Wat wil je nog meer :smile:

ik denk dat 4,5 kilo vrij positief is..

deze motors hebben nooit meer dan 5.0 kilo geleverd standaard.
dus door je korte cone en metingen van 4,5 kilo of minder is denk ik wel dicht bij de waarheid.
in engeland was er iemand die deze motoren compleet ombouwde tot volwaardige MK2 motoren.
maar is ook een vroegtijdige dood gestorven dor dat de prijs net zo veel werd als een orginele van Wren.

de J joe is gebasseerd op de oude MW54 MK1.
mischien wist je het al 4 jaar geleden hebben we dezelfde JJ motoren gehad als "tryout"
heb hem nooit laten lopen , vond het te riskant.
gebruik hem nog steeds als "paperweight" zoals de britten zeggen.
vind het knap dat hij blijft lopen bij jou maar zoals velen met jou is meestal het plezier snel vergaan na 5 uur looptijd.
o ja je temp sensor moet 3mm in je uitlaat zitten en dan niet liegen tegen jezelf maar hem echt op de heetste plaats zetten (16:00) positie :-)

2-3mm, ok. Zit hij ;) Ik krijg de temp niet hoger gemeten dan nu :) Ik kan wel een foto maken als je wilt. Ik heb gezien wat jezelf voor de gek houden doet. Turbine maakt het niet uit, die smelt gewoon vrolijk weg. 800 graden normaal en dan de sensor naar binnen zetten tot je 700 ziet... dat helpt niets :)

Starten is nu ook flink verbeterd, normaal starte hij rond de 800 graden of meer. Doordat ik met de pomp instellingen aan het starten ben gegaan voegt hij nu minimaal kero toe. Eerste start duurde 2 min voordat hij op idle zat...... temp continu laag. Hij draait al zelf op 30K en ook erg netjes nu. Starten zonder vlammen zorgt er ook voro dat de boel achter lekker koel blijft. Hij ploft ook niet meer dus geen overbodige kero en alles heeft de tijd om lekker op te warmen.

Er zijn mensen die hem stock getest hebben met de 2 delige conus en dan levert hij 13 lbs (5.8 kg) en dat op iets hoogte, niet op zee niveau. 14lbs is iets van 6400 gram en dat moet hij normaal wel doen maar echt op hoge temp. Als ik volgas geeft draait hij op 162500 toeren zelfs. We hebben ook al even 5 kg gemeten met de urnster maar dat was niet goed te lezen. Ik ga binnenkort alles vastzetten in de romp en dan voltanken. Zal zo'n 5,5kg gaan wegen. Dan neus omhoog en volgas. Je kan dan wel voelen of hij nog 1kg weegt of zo goed als niets.

btw, 4 uur het heetste punt? Hoezo daar? Is was lastig qua monteren. Hij zit nu van achteren gezien op half 2 zegmaar.

Gisteren heb ik een jj1400 ontvangen die niet goed meer loopt. De bedoeling is om deze weer goed lopend te krijgen. Hij is een keer was heet geweest en dat was te zien ook. De NGV was zwart, gescheurd, vervormd en er miste materiaal. Hij draaide ook niet echt lekker en de lagers moeten ook vervangen. Deze hebben een flinke klap gehad en de rubbers zijn ook gesmolten. Hierdoor geen voorspanning en de compressor heeft licht aangelopen. Dit is allemaal niet zo'n groot probleem.

Limme was op de meeting en had de wren ngv's bij zich :) Helemaal top, deze passen perfect. Ik heb er 1 liggen nu om te testen in deze jj1400, hij is uiteindelijk voor mijn eigen jj1400.

Ik bestel bij jetjoe een 2 delige conus omdat een hoop mensen daar goede resultaten mee hebben. Voor 25 dollar wil ik dat wel proberen. Kan ik gelijk ook o-ringen meebestellen. Als de motor met deze ngv een stuk koeler draait zal mijn open conus toch weer moeten worden vervangen.

Ik heb 2 sets o-ringen en een 2 delige stuw conus binnen :) Conus ziet er enorm goed uit. Binnenkort eens monteren op de 2e motor en kijken hoe die loopt. Ik hoop dat de 2 delige conus een goede performance winst geeft. Dat met de betere wren ngv en goede lagers zal toch een mooie motor moeten opleveren.

Gisteren druk bezig geweest met de 2e jj1400 maar ik was aan het eind van de avond minder blij. Eenmaal opgespannen loopt de as niet echt lekker. Hij loopt zonder weerstand maar soms heb je opeens een punt waarin hij even klem zit. Dit is niet een wiel wat aanloopt maar het zijn de lagers. Lagers zelf lopen perfect en is niets aan te voelen. De as is achter ook flink verkleurd en dus erg heel geweest. Deze zal vervormd zijn waardoor de opgespannen lagers scheef zitten en niet lekker lopen.

Ik snap nu ook waarom het voorste lager zo enorm kapot is. Deze heeft door het scheef draaien zoveel hitte ontwikkeld dat deze verbrandt is.

Ik moet de andere toch uitelkaar halen dus ik ga die as eens gebuiken om zeker te weten dat het probleem daar zit. Kan niets anders zijn eigenlijk......

Nee , je moet toch even verder kijken Herman , je moet even met een loep de passing van het lager op de as bekijken , of die niet te zwaar op een punt er overheen schuift.
Ook moet je even de bus die er in zit nakijken ,en opzuiveren .
Als er iets met je as is ,heb je enorme trilling , blaas hem maar eens met lucht tot 15000 tpm .

Ik heb toen ook alles op moeten zuiveren bij de j j van mij ,en toen liep ie wel mooi, maar elke j j is anders ,das de ellende ,
Kijk ook even de o ringen na ,want volgens mij zitten er twee in .

Mvg,

Martin.

o ringen voor en achter zijn vervangen. Ik heb de lagers omgewisseld maar dat maakte geen verschil. Passingen op de as zijn goed en glad. De lagers schuiven er mooi om, niet te strak maar ook niet te makkelijk. Lager passingen heb ik ook met fijn schuurpapier aangeraakt maar nergens een afwijking te zien. Spacers zijn even over 800 schuurpapier heen gehaald en mooi vlak. Ik ga de bus nog even nakijken maar deze heb ik ook al gezuiverd en was ook netjes......

Laatst bewerkt:
Hallo Herman

Ik heb ook een mw54 gemaakt deels met eigen gemaakte onderdelen deels besteld bij jetjoe
omdat ik niet zo heel veel tijd heb om alles zelf te maken.
Ik heb ook de spacers bij hem besteld,na montage had ik een zwaar punt als ik de as een zetje gaf.
Na wat zoeken bleek de spacer wel vlak maar zat het gat niet zuiver in de midden,zelfs bijna 2 tiende.
Daardoor liep hij tegen het lagerdeksel aan.
misschien is dit bij jouw ook wel.

Ko

Hoi Ko,

De er loopt nergens metaal op metaal aan. Het is echt een punt in de lagers. Als je even heen en weer gaat is het weg maar als het er zit dan is voelt het heel erg zwaar aan.

Deze lagers zijn ook niet geschikt voor beneden de 10.000 toeren....... dat staat bij anderen niet. Kan het zijn dat hij daarom wat gaat klemmen oid? Omdat de kogels zo klein zijn?

Ik ga hopelijk morgen de lagers op de andere as proberen en als dat veel beter loopt is het de as en ga ik die eens heel goed bekijken.

Als ik dit zo lees ,dan is het echt je lagers .
Goed uitspoelen met wasbenzine , ik gebruik zelf tinner , om er voor te zorgen dat ze volledig schoon zijn .
Dan geen kero /olie er in doen ,maar alleen maar olie, en dan kijken of ze nog klemmen .

Anders moet je eens acceton nemen om schoon te maken .

Mvg,

Martin.

Tja, lagers zijn nieuwe, nog ongebruikt. Ik heb ze eerst in olie gehad en op de as nog gespoeld en daarna in de kero/olie gedompeld en uit laten druppen.

Ik zal nog eens meer testen.

Lagers

Tja, lagers zijn nieuwe, nog ongebruikt. Ik heb ze eerst in olie gehad en op de as nog gespoeld en daarna in de kero/olie gedompeld en uit laten druppen.

Ik zal nog eens meer testen.
Vermaken lagers kogels Si3N4 G5 3,969 mm
Ik ben zelf nog al bezig geweest met lagers wat mij op viel is dat er nog al variatie zit in 608 lagers.
Bij het vermaken van lagers draaid de één goed en de ander minder het klemmen ben ik ook tegen gekomen. draai je even terug loopt het weer soepel.
Ik heb c3 lagers genomen speling groter dan normaal.
Het geheim ben ik nog niet achter waarom een grw gewoon beter loopt bij lage toeren tallen
We gebruiken de turbine lagers als hoek contact lager . maar ik vermaak normale lagers.
Waar zit het verschil in hoekcontact buiten ring groter binnen ring kleiner?
Je kunt zien dat de kogels minder speling hebben dan een grw
verder is een standaard lager niet gestabiliseerd voor hoge temperaturen.
Een standaard lager kan dus gemakkelijker vervormen bij hogere temperaturen.
Ik ga het allemaal nog eens na vragen .

Als je lager goed schoon is en de as en tunnel is oke zou ik de motor starten.
Bij het gebruik van GRW lagers zou je dit probleem niet tegen mogen komen.
GR Gerrit Jan

Ik vindt het ook vreemd. De Als ik 1 lager met de hand aandruk en dan draai merk ik niets, nergens. Opgespannen in de tunnel voelt het anders. Dit zijn ook 688 lagers met veel kleine kogeltjes. Veel kleiner dan de standaard grw. Dit is wel gevoeliger voor vuil maar moet volgens de maker meer toeren aankunnen.

Het zijn deze lagers Welcome to jmprecision.co.uk

Laatst bewerkt:
jet joe

Hallo

Ik heb een paar maanden geleden een jet joe gekocht via E-bay

Ik weet alleen niet of het een 1200 of een 1400 is
weet iemand hoe je dat kan zien?
Alvast bedankt

Das niet zo moeilijk , in een 1200 zit een tienschoeps compressor, en in een 1400 zit een 12 schoeps compressor.
Tel maar even en dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Martin.

Herman weet je wat je eens moet proberen.
De astunnel met lagers en as ,alles er op en erin ,zonder diffusor , kijk dan eens hoe die loopt , of het zware punt er nog steeds in zit.

Pak dan een fhone , ja ik kon de o met de twee puntjes niet vinden , en verwarm dan de astunnel , wel even de lagertjes smeren, tot je de tunnel bijna niet meer vast kunt houden , en kijk dan nog eens.

Dan de volgende stap
Monteer de diffusor oplegplaatje voor de smering van voren alles er op , en kijk dan nog eens of hij af en toe zwaar draait.

Dan de volgende stap de ngv.
Schuif de ngv erop en kijk dan weer hoe hij draait.

Ik vertel dit , omdat het bij mij de laatste keer in de mw54 het voorste lager was.

Zonder diffussor was alles goed , geen probleem , maar bij het monteren van de diffusor werd de diffusor een heel klein beetje naar 1 kant getrokken , en kwam er een druk op de buiten ring van het voorste lager , en daar had je het gedonder , af en toe leek het wel of er een rem op zat , en als je dan naar de kogels keek tijdens het draaien ,dan zag je dat er een heleboelkogels mee naar boven gingen , bleven hangen ,dat was dus het zware punt en dan weer beetje bij beetje door lopen , en als je de dif demonteerde ,was het over , en zo ook het plaatje wat voor op de diffusor zit ,want volgens mij hebben de jj s nog steeds preload van achter.

Kijk maar even of je hier wat mee kan Herman.

mvg,

Martin.

Back