JetJoe 1400 nader bekeken

Ik heb mijn motor uitelkaar gehaald en daar de lagers ingezet. Voelt hetzelfde. Mijn grw en imitatie lager in de 2e motor voelt ook goed aan.

Mijn motor ziet er na 12 liter kero nog goed uit. Alleen 1 ding, VEEEEEL aangekoekte olie reste op de ngv. Het is een stroop bende........... Ik ga de brandstof ring controleren op lekken want hij is overal mooi schoon maar de ngv ring is een bende. Dit kan niet van teveel smering komen denk ik want het zit ook aan de binnenkant van de behuizing.

Waarmee lost deze olie smurrie het beste op? Wasbenzine doet niet veel........

hehe, jakadovsky turbine olie, gewoon 5%. Mijn andere turbine heeft er ook geen last van.

Smering is goed want de lagers zien er uit als nieuw. Geen verkleuring of olie resten oid en mooi nat. Als ik normaal draai rookt hij aan de achterkant ook rondom. Ik ga er nog eens naar kijken maar heel erg is het niet, alleen jammer.

Net alles opgespannen in de as tunnels en eens met de compressor op toeren gebracht. Beiden lopen goed en draaien gelijk uit. Toen tegen een tafel gehouden als klankkast en er was heel duidelijk een verschil te horen. De nieuwe lagers lopen veel stiller, je hoort minder de kogels. Trilling zit in beiden niet en in de hand voelden ze beiden precies gelijk. Eenmaal goed tegen de tafel gedrukt merk je een verschil. Bij het laatste stukje uitdraaien klinken ze gelijk maar daarboven binnen de grw en de imitatie lager een klein beetje geluid te maken terwijl te nieuwe lagers heel stil en zuiver klinken. Daar ga ik eens mee testen ;)

Nergens lekkage...... dan moet het toch van de smering komen zou je zeggen.

Ik sta er soms ook versteld van waar het allemaal heen gespuugt wordt, interne aerodynamische strominkjes..... Zo is het ook vrij normaal dat de achterkant van de diffuser vaak vochtig/nat is met kero. Waarschijnlijk resten die aan de voorzijde tussen compressor en diffuser weg geslingerd worden en op de achterplaat neerslaan omdat het daar het "rustigst" is.

Grt,
Gerald

Gvd, de turbine wielen zijn niet gelijk :( Ik wou in mijn motor de wren ngv zetten maar deze past niet :( Nu kan deze worden opgedraaid want mijn wiel is net te groot maar dan heb ik geen ngv voor de andere motor want mijn ngv is dus iets ruimer.

Ik denk dat we weinig anders opzit dan deze iets groter draaien of een kleiner wiel te bestellen. Als de ngv hapt is die kapot en op een kleine draaibank is die kans groot.

Eens kijken wat de opties zijn.......

Mijn wiel is 3/10 mm groter..... dan gaat dat andere wiel dus ook niet in mijn ngv werken.....

Ik ben nu dus op zoek naar iemand die een ngv op maat wil / kan draaien voor mijn turbine wiel :)

Ja..Ik wil het wel doen:yes: ,maar kijk eerst even of je iemand bij jou in de buurt kunt vinden, anders hoor ik het wel.

Groetjes,

Martin.

Wielen en ngv schelen beiden precies 3/10.... ik moet dan nog een 2e wren ngv die wel 55.15 is ;) Limme, jij hebt nog een 2e. Kan je eens opmeten of die achter ook 55.15mm is van binnen?

Okee, ik heb iemand gevonden die kan opdraaien. Maandag draai ik deze op. De andere ngv neem ik ook over van limme zodat die in de 2e motor kan.

Ik was toch benieuwd hoe het liep en heb de 2e motor even inelkaar gezet met de 2 delige conus en wren ngv. Deze heeft de lagers uit mijn motor, dus grw achter en imitatie voor. Begon allemaal slecht. Kleppen lekken dus primen was een ramp. Daarna geen gas ontsteking en 2 gloeipluggen kapot gebrand. Als laatste poging de plug uit mijn andere jet gehaald maar die had wel erg veel vermogen nodig om te gaan gloeien. Maar goed, hij deed het dus eens gekeken of hij wou lopen. Veel vlammen maar erg kort, pomp spanning staat nog wat te hoog dus. Temp niet boven de 650 graden tijdens het starten dus niet eens zo gek. Idle (47k) op 530 graden mooi stabiel. Vlammen waren niet zo mooi maar wel gelijk. Erg onstabiel zo te zien. Wat spelen met gas ging goed en de motor pakt lekker op. Af en toe wat bijgeluid en iets trilling dus er zit iets onbalans in. Heeft een beetje aandacht nodig nog. Temp zakt tot 440 en stijgt dan langzaam weer. 460 bij 100k ongeveer. Bij 130k nog maar iets van 480... mmh, lijkt goed :) 150k op 500 graden, 160k op 522 compleet stabiel????? Ik geloofde het niet maar hij stabiliseerd daar direct netjes. Sensor zit 2mm binnen de buiten rand van het turbine wiel. Bij 160k ook geen gek geluid zoals eerder wel. Hij klinkt alsof er nog 20k bij kan :) De andere lagers gaan tot 172k... tempting ;) Ik weet dat het wiel het niet aankan (toch) maar met de temperaturen...... Ook deze motor lekt een beetje. Plug rookt lichtjes en achter ook wat. Er drupt ook olie onder uit wat voor weg lijkt te komen. Nieuwe afdichting is dus niet 100% ;)

Maar 522 graden bij 160K. Wat een resultaat :) Conus verkleurd ook mooi rustig. Zo nog snel even een run om de kijken op hij een beetje drukt.

Inderdaad, ik ben verbaasd en blij. Hij duwt nog best aardig en pakt heerlijk op. Accelleratie op 15 en hij reageert dan al heerlijk soepel. Temp stijgt naar 610 tijdens het accellereren naar 160K maar als hij daar is zakt hij direct naar 554 en blijft hangen. 522 was wat optimistisch maar 554 is ook erg mooi :)

Dit is dus niet mijn motor maar een 2e jetjoe die kapot was gedraaid. Hij zit er gelijk uit maar is natuurlijk net iets anders. Temp probe is natuurlijk ook anders maar deze lijkt goed, normaal geeft hij netjes 20 graden aan. Volgende week gaat de ngv in mijn motor en ga ik die weer testen. Zou in theorie gelijk moeten lopen maar je weet het maar nooit ;) Die 3/10mm groter turbine wiel zou niet veel moeten uitmaken. Als mijn motor goed loopt en de lagers houden zich goed dan gaat hij weer de formost in en met een beetje mazzel vliegt dit zaterdag. Dan kan ik pas goed zien wat het verschil is in de kist.

Het ging ook weer eens te goed he..... bij het losmaken van de motor braken 2 boutjes waarmee de ngv vast zit :( Achteraf gezien had ik ze weer vast moeten draaien en dan eraf slijpen maar je probeerd ze toch los te krijgen en dan knappen de koppen eraf :( Na wat gevloek, wat botte boortjes en een gesloopte tap is de schade hersteld.

Verkleuring is redelijk gelijk en geen echte hotspot gezien. Is ook niet te zien in deze korte runs maar het ziet er mooi uit tenminste. Maandag opdraaien en dan testen in mijn eigen motor :)

Ja, tijdens het vastdraaien beschadigen ze waarna ze niet meer los willen. Komt omdat de gaten in de cosnus ring niet 100% overeenkomen en je draait de boutjes dan tegen dat metaal kapot. Komt goed :)

bij het losmaken van de motor braken 2 boutjes waarmee de ngv vast zit

Ja, dat maken we allemaal helaas wel eens mee ha ha ;).

Ook al lijnen ze wél 100% op dan gaan ze nog steeds vastlopen na verloop van tijd zonder smering! Is een bekent feit bij rvs montage wanneer het keer op keer heet/koud wordt dat het gaat vastlopen na verloop van tijd. In de echte luchtvaart ook bekent, daarbij gebruikten we altijd een soort compound genaamd C5A en dat is een soort kopervet, ook bij elke autozaak te krijgen hoor maar dan zal het vast anders heten. Vervelende is als het eenmaal stroef gaat lopen is het al snel bekenen, dan onmiddelijk kruip olie er op om te redden wat er te redden valt. Daarna effe met draadtapje herstellen en nieuw boutje met beetje vet er in.

Groetjes,
Gerald

Ik zal eens kijken naar dat vet in de garage waar mijn vader werkt ;) Moet vast wel iets liggen :)

Ik zal ook goede tapjes bestellen want dat kan handig zijn.

Net de fadec uitgelezen en ik zie dat mijn motor in vlucht toch nog richting de 700 graden gaat. Van de 2e (verbrande ngv) motor krijg ik geen goed beeld in de log. Soms is er wel enorm veel pomp vermogen nodig, dat is nooit goed. De grafiek van de laatste run van de 2e motor lijkt wel super. Tijdens accelleratie een piekje maar daarna direct een dip en stabiel op 550-560. Uitstroming is top met de 2 delige uitlaat icm wren ngv.

Nu even de n gv opdraaien voor mijn motor zodat deze morgen kan draaien.

Back