JetJoe 1400 nader bekeken

koper vet

Ik zal eens kijken naar dat vet in de garage waar mijn vader werkt ;) Moet vast wel iets liggen :)

Ik zal ook goede tapjes bestellen want dat kan handig zijn.

Ik heb daarvoor Copper Ease van Comma. Dit is kopervet dat bestand is van -40 tot 1350 graden. Volgens mij bij alle auto onderdelen leveranciers te verkrijgen. Anders heb ik wel een lik voor je.

Groet,

Henri

Weer tegenslag :( De ngv is opgedraaid en sluit heel nauw nu. Ik heb mijn motor inelkaar gezet en op de testbank geplaats om te kijken of alles klopt. Eerste proefstart ging goed. De lagers klinken erg anders maar dat merk ik later vanzelf. 2e proefstart ging gek, startmotor start niet en opeens volgas. Ecu zei 700 graden? Motor was uit...... ecu blijft gek doen en op 500 gradedn hangen. Gloeiplug is omzeep en hij reageert nergens meer op :( Ecu dood?

Storing zit in 1 deel van de ecu. Gloeiplug aansturing is omzeep. Zodra hij een glow test doet zegt hij ok, zelf zonder iets eraan? Temp schiet dan omhoog als hij de startmotor wil aansturen. Verder reageert hij normaal zolang hij de start motor niet gaat aansturen.

Eens openmaken om te kijken of het simpel is.

jet joe 1400

Hallo Martin
Er zit een 12 schoeps compressor in,dus een 1400
Hij heeft bij mij nog niet gelopen en ligt aleen tijdje stil.
Draait wel goed zonder aanlopen,zou ik hem eerst zo proberen of demonteren en schoonmaken.
Hoe kan ik zien of de verbrandingskamer goed is(de sticks zijn toch vaak het zwakke punt?)
ik heb van het web een handleiding gedownload van de FADEC autostart 06 en de mijne is nr AU 354 maar de terminal is hetzelfde.
kan ik deze handleiding gebruiken?
Alvast bedankt
Eric

Das niet zo moeilijk , in een 1200 zit een tienschoeps compressor, en in een 1400 zit een 12 schoeps compressor.
Tel maar even en dan hoor ik het wel.

Groetjes,

Martin.

Ik heb vanavond weer veel geleerd. Als eerste : De marge tussen de ngv en het turbine wiel is erg mager en kan net, echt net. Als alles goed zit loopt hij vrij en blijft dat bij het starten. Verdraai je de onderdelen tov elkaar dan loopt hij aan tijdens de fuel ramp. Hij is daarna meteen weer vrij. Als hij dus aanloopt doet hij dat tijdens het starten en daarne zet alles zich en is het gevaar over.

Daarnaast baal ik van de nieuwe lagers. Beiden kapot. De voorste begaf het toen de motor net idle liep. Opeens alsof je een rem erop zet. Temp was goed. Voorste lager zat zowat vast, koelen ging niet eens meer. Voorste lager vervangen door een grw en achter leek nog perfect. Toen liep hij goed en kon ik even testen. 2x volgas en ik gooide de motor uit. Enorm veel geluk want net toen hij uit ging kwam er een kabaal in wat bleef en erger werd tijdens het afkoelen. Achterste lager ook weg.

Wat was nu het probleem met de lagers? Een expert heeft ze onder de microscoop bekeken en zag koolstof resten in het loopvlak en deze vreten in de kogeltjes. Hierdoor onstond er een ring koolstof op de lagers en liep de boel vast. Ringen zijn erg duidelijk te zien. Ik ga de fabrikant vragen hoe dit kan gebeuren en of er een garantie voor bestaat.

Toen ik even kon draaien werd ik niet blij. Volgas naar 600 graden en klimmend....... nog steeds. Ook met de wren ngv en 2 delige uitlaat kwam er weer bijgeluid in volgas, een klein gebulder. Mijn motor loopt dus minder goed dan de 2e jetjoe. Ik vermoed dan mijn geklooi de brandkamer heeft veranderd en dat hij daarom minder goed loop. Ik heb mijn motor weer opgebouwd met de originele lagers, die nog top klinken :), en de brandkamer van de 2e motor, die erg goed liep. Als hij daarmee goed loopt is de brandkamer het probleem en lerne we weer een hoop. Zoniet dan probeer ik de diffusor over te zetten.

Eric, fadec handleiding van de au 540 staat hier : http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=1598424

De 354 kan ik zo niets over vinden....

Hallo Martin
Er zit een 12 schoeps compressor in,dus een 1400
Hij heeft bij mij nog niet gelopen en ligt aleen tijdje stil.
Draait wel goed zonder aanlopen,zou ik hem eerst zo proberen of demonteren en schoonmaken.
Hoe kan ik zien of de verbrandingskamer goed is(de sticks zijn toch vaak het zwakke punt?)
ik heb van het web een handleiding gedownload van de FADEC autostart 06 en de mijne is nr AU 354 maar de terminal is hetzelfde.
kan ik deze handleiding gebruiken?
Alvast bedankt
Eric

Hallo Eric.

Je kan gewoon de settings van die ecu gebruiken , dat is geen probleem.
Daar moet je motor op kunnen lopen .

Ik zou eerst voorzichtig proberen te starten , als je iets niet vertrouwd, direct uit gooien .
Bij eerste start de max toerental op 120.000 zetten ,als alles dan goed blijft gaan , voorzichtig elke keer 10.000 erbij pakken .
Goed op temp letten ,en op vonkjes of raar piep of fluit geluid.

Ook bij eerste start bij verhoging van toeren telkens voelen op het huis of je trilling voelt, bij zware trilling direct uit.

Ook zorgen dat als je gaat starten , er niets in gezogen kan worden .

Succes,

Martin.

En als je veel vlammen ziet tijdens het starten dan kan je de pomp start van auto afzetten en vanaf 16 beginnen om te kijken of hij start. Dan steeds iets meer totdat hij mooi start zonder vlammen.

Verder zoals martin zegt goed in de gaten houden dat er geen trilling is en of er geen delen gaan gloeien achter. Check de temp ook continu, boven de 700 is direct stoppen. Zorg ook dat de temp sensor 2-3mm in de conus steekt en niet verder zodat je de juiste temp meet.

En owja, schrik niet van de herrie, dat hoort zo ;)

Mmh, lagers is mijn eigen schuld. Ik heb ze er gewoon ingezet zonder de voorspanning te controleren. Normaal 40-60N maar deze mogen maar 8-15 hebben. Dus ik heb ze zelf gesloopt blijkbaar.

Nee smering voldoende, lagers waren mooi nat. Probleem is teveel voorspanning. Bij 26-28N begonnen ze al oververhit te raken volgens de fabrikant. Ze hebben ze speciaal gemaakt voor een lage voorspanning.

Jj1400

Hallo allemaal bedankt voor jullie snelle reacties

Ik ga de motor volgende week proberen en dan eens kijken wat er van komt.
als hij het net zo goed doet als mijn zelfbouw KJ 66 dan ben ik allang tevreden.
ik vlieg hier nu bijna een jaar mee met stalen lagers (SKF) en een zelfbouw turbinewiel.
Ik ga niet verder als 90000 toeren en dat is op mijn Kangaroo voorlopig genoeg(Ik vlieg eigenlijk veel te weinig)

Nogmaals bedankt
eric

Ik hoorde gisteren ook iemand zeggen dat hij een turbine motor met stalen lagers had die 30-40 uur meegingen...... lijkt me wat veel. Toch mooi dat hij goed loopt eric :) Gelukkig zijn er betaalbare keramische lagers tegenwoordig.

Dan zijn deze lagers dus niet bruikbaar daar je er niet aan ontkomt dat je hele as met ongeveer de helft van de stuwkracht naar voren geduwd wordt. (Nu ja tot 4,5 Kg stuwkracht zou nog kunnen.)

Dat ga ik hun ook nog even voorleggen. Ze zijn gemaakt voor een MW54 dus er is vast wel rekening mee gehouden. Ik heb liever toch wel dat de as wat strakker opgespannen zit.

Zojuist even met mijn motor gedraaid maar met de brandkamer van de andere. Egt 560 volgas. Idle op 440. Tijdens de-acc temp van 360 gezien :)

Maar....... beide motoren hebben een zeer duidelijk verschil. De mijne draait veeeeel lager idle maar klimt volgas nog steeds iets. Hij piekt minder tijdens het accellereren. Idle scheelt bijna 100 graden terwijl volgas gelijk ligt. Ik hoor volgas ook een gebulder nog steeds terwijl dat bij de andere motor er helemaal niet is. Wat is dat en waarom alleen in mijn motor? Moet met de inlaat of diffusor te maken hebben oid.

Zoiezo ga ik een nieuwe brandkamer kopen want dat scheelt nog weer 100 graden. Ik ga nog weer wisselen om het zeker te weten maar het moet het wel zijn of het waren toch die andere lagers.......

Owja, lekken is ook over ;) Er zat een dikke stans rand in de behuizing achter :( Dat sluit niet aan natuurlijk. Dremel en schuurpapier erover en hij is helemaal dicht. Geen rook of olie rotzooi meer.

Ik keek net even op de site van jmprecision, waar de lagers vandaan komen, maar hij had de 688 size eraf gehaald. Dus ik stuur jerry een mailtje met de vraag waar de lagers zijn gebleven. Krijg ik een email terug met de melding dat hij ze eraf heeft gehaald omdat hij het probleem met de kapotte lagers wil achterhalen en ze nog beter wil testen omdat de mijne stuk gingen zo snel. Ik heb hem verteld dat de voorspannig veel te hoog was en dat ik ze zelf heb gesloopt. Toch wil hij ze extra goed testen voordat hij ze weer verkoopt. Hij test nu een serie voor 30 uur, gaat een week kosten. Daarna komen ze weer op de site, als ze goed zijn.

Ik weet niet wat jullie denken maar ik vindt het een enorm goede actie. Hij staat echt achter zijn producten en zelfs als iemand zoals ik ze zelf sloopt dan nog wordt het goed uitgezocht en ik kreeg zelfs een refund zei hij........ Ik hoop dat hij snel een complete motor kit gaat verkopen want met zulke service kan dat niet mis gaan :)

Gisteren wezen vliegen met de 1400 met wren ngv en 2 delige conus. Max egt van tegen de 600. Vermogen viel tegen, nog iets minder dan eerst leek het. Hij draait 100 graden koeler maar het vermogen is ook minder geworden. Wellicht gaat het een stuk beter met de 1 delige originele conus. Die komt erop en wordt volgend weekend getest.

jmprecision lagers

Hallo Herman
Ik ben ook met een jj1400 bezig valt niet mee om alles voor elkaar te krijgen.
Er moesten bij mij tweemaal achtereen nieuwe lagers in.
dus was ook wel beniewd hoe die jmprecision lagers waren vooral door de prijs.
Dus ik heb twee setjes besteld.
Na ontvangst direct een setje gemonteerd en proefgedraait,en bij mij draaiden ze er ook uit
alle kogeltje van het achterlager kwamen naar buiten bij ongeveer 80000 toeren diverse kogels waren in twee helften.
verder geen grote schade alleen de dia van het turbinewiel is 2tiende kleiner geworden.
Nu zat ik naar de twee resterende lagers te kijken maarin de ene zitten 17 kogels en in de andere 18!!!! dat is toch vreemd.
ze zijn nieuw uit de verpakking
ik heb nooit de eerste set nageteld maar het gat tussen de kogels word zo wel erg groot
Wat denk je zou dat ook van invloed kunnen zijn dat ze kapot gaan?
Volgens mij heb ik ergens op het forum al meer iemand de opmerking horen maken over verschillende aantallen kogels

ko v d Heuvel

Hoi Ko,

Had je ook die lagers met die witte kogels? Ik zou direct mailen naar hun want 18 moeten erin zitten. Als het andere lager er ook maar 17 had kan dit het probleem zijn geweest. Jerry (van jm precision) zegt dat het de voorspanning is maar ik heb ook met hun 608 lagers problemen. Ook die zorgen voor 100 graden hogere egt. Ik vindt het erg toevallig. Nu heeft de jetjoe 1400 wel veel meer voorspanning dat wat hun opgeven maar dat mag niet zoveel uitmaken vindt ik. Ik had toen de motor net op idle was het voorstel lager al compleet kapot gedraaid. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan bij 160K met minder voorspanning het wel overleven........

Je kan als goedkope (en best goede) optie voor 90 dollar bij jetjoe een setje lagers halen. Achter een grw en voor een ander merk. Beiden lopen in mijn motor nog steeds prima. De motor heeft nu over de 50 runs gemaakt waarvan 13 vliegend. Ik heb net mijn eigen brandkamer er weer ingezet en de egt is nauwelijks tot niets hoger. De rij gaten voorin heeft dus weinig effect. De hogere egt van laatst kwam dus door de lagers.

Jamer dat je zover weg woont anders hadden we elkaar wellicht kunnen helpen :)

Back