JetJoe 1400 nader bekeken

Tja, het ging ook te makkelijk he. Wou ik net alles testen, doet de pomp gek. De brandstof liep terug de tank in die op de grond stond...... verkeerdom? Naja, draden omgesoldeerd en wat denk je? Nog harder terug in de tank......... ???????????? Zwaartekracht wint het van de pomp. De pomp zuigt niet aan aan. Met kero erin doet hij iets maar niet veel. Pomp eens opengemaakt en de rubber afdichting lijkt veel te dik. Hierdoor blijft er veel te veel ruimte boven de tandwielen en dan werkt het natuurlijk niet. Eens kijken hoe we dat nu weer gaan oplossen. Ik heb mijn oude jj pomp ook eens gepakt, een compeet ander model, en die loopt na schoonmaken best aardig meer niet echt regelmatig. Dat gaat ook weer problemen geven denk ik.......

Het oude jetjoe pompje draait nu super dus die gaat mee om te testen vanmiddag. De 1200 pomp krijg ik niet goed werkend. Wel iets beter maar nauwlijks bruikbaar. Ik heb de rubber afdichting iets vlakker en dunner geschuurd en nu wil hij iets aanzuigen maar nog steeds veeeeeeeeeeel minder dan nodig. Wellicht moet er nog meer af maar het schhuren is enorm vervelend. De rubber ring ligt in een ondiepe groef en schuurpapier trekt hem eruit. Ik schuur hem op een gladde plaat met een groef erin met iets olie als smering. De groef snijdt in het rubber en schuurt hem heel langzaam. Ik denk dat hij nooit genoeg druk kan opbouwen om een turbine goed lopend te houden. De jetjoe zuigt perfect aan en bouwt veel druk op. Op het gekke instabiele gedrag na is die prima.

Eens kijken wat die vlammenwerper doet straks :)

Ik had het wel een beetje verwacht maar het is toch jammer. De motor wil niet lopen. Zelfs bij 35.000 toeren nog vlammen er achter uit en niet zelf willen lopen. De startmotor begaf het toen ook en ik ben maar gestopt. Lagers waren nog wel mooi vrij en de voorspanning nog netjes. Dat is wel opgelost gelukkig.

Jetjoe pompje deed het wel netjes al had hij een wat hoog startvermogen nodig. Bruikaar om te testen is hij gelukkig wel.

Ik ga nu weer verder met de 1200. Hij kon standaard niet draaien en dus heb ik hem aan de kant gelegd. Nu ik hem weer pak en eens goed kijk is het ook wel logisch dat hij niet loopt. Er zit een 5 blads compressor in waardoor deze echt efficient moet zijn wel te motor goed lopen. Een strakke passing met de intake is dan erg belangrijk. Op het oog zie ik een enorm gat tussen de compressor in intake. Ik schat 1mm of meer. Dat moet eerst maar eens opgelost worden ;)

Had, ik zat er niet veel naast ;) Met 0.99mm extra spacer zit hij klem, met 0.95 loopt hij net niet overal vrij. Met 0.85mm prachtig vrij. Ik heb ook nog de driehoeken op de diffusor vlak geschuurd want daar zaten wat bramen op van het boren. Dat zal ook nog 1 a 2 1/100 mm hebben gescheeld. Dus totaal tegen de 0.90mm speling tussen compressor en intake weggehaald. Niet gek :) Moet een stuk beter lopen.

De achterkant van de compressor komt steekt nu wel een eind boven de diffusor rand uit. Het past allemaal niet zo mooi bijelkaar. De diffusor moet worden afgedraaid / gefreeds om het beter te laten passen maar dan veranderd er weer zoveel. Eens kijken of hij zo wel wil draaien, dat is al een hele stap :)

Motor zit startklaar op de testbank gemonteerd. De starter is ook vervangen want die had het vorige keer begeven. Eens kijken wanneer deze getest kan worden :)

Vandaag thuis werken dus ook even tijd voor de 1200 ;) Net even gestart in de tuin. De startmotor zet ik uit bij 20k om te kijken wat hij doet. De vorige keer zat hij op 32k en liep nog niet zelfstandig en toen begaf de starter het. Nu bij 20k (850egt) wou hij al zelf lopen al was het echt op het randje. Hij schommelde wat rond de 20k en af en toe hielp de starter even mee maar daarna accellereerde hij zelf heel langzaam door door tot 25k en toen begon te temperatuur te zakken en verdwenen de vlammen. Hij zat snel op 47k (idle) en had een egt van 500. Niet gek :) Alles nog zonder conus maar het begin is er. Hij reageert ook goed fel op kero (ander pompje, ecu moet nog aanpassen) en hij schoot naar de 90k. Toen een flameout wat een mooie rookpluim opleverde en daarna een vlam van 50cm.

Volgende keer de accelleratie en stabilisatie wat aanpassen en kijken dat dit kleine geval kan :)

2e run lijkt nog beter :) Er zit een soort afdicht spul naast het rubber wat moet gaan zetten. Hij lekte de 2e start onderin brandstof maar zodra hij op toeren was was het over. Idle egt ditmaal slechts 440 graden. Ik heb niets aangepast behalve de accelleratie en wat start parameters om de pomp onder controle te houden.

EDIT:
In de log is te zien dat een accelleratie naar 100k temperaturen van maximaal 580 graden oplevert en weer 440 als hij de 100k berijkt heeft.

Laatst bewerkt:
Net de 1200 eens opgestart. Ditmaal met een andere pomp en de 2 delige conus die op de 1400 zat. Hij start nog enorm heet met veel vlammen. 800 graden met een rode conus. Daarna pakte hij wel op en begon te lopen. Hij heeft 130k gedaan met nog geen 1500 gram stuwkracht. Dat is niet zoveel. De motor loopt maar daar is ook alles mee gezegd. Als hij niet netjes wil starten is hij onbruikbaar in een model.

Daarna de 1400 nog eens gestart met de conus van de 1200. De 1400 start perfect rond de 500 graden heel vlot zonder 1 vlam. Idle op 450, daarna zakt de temp tot 408 bij 110k en loopt daarna aardig op. Er is nog iets mis met de compressor want zodra het gebrom begint begint de stuwkracht ook te komen en temp schiet omhoog. Nu op 650 bij 166k. Mooie temp, moet goed lopen zo. Uitlopen herinnerde me weer aan de laatste run van dit jaar: Lagers lopen niet zo lekker. Het kan de voorspanning zijn maar de lagers kunnen ook aan vervanging toe zijn. Eens nakijken binnenkort. Maximaal gemeten vermogen op de neus van de kist zat op 5.6kg. Ben benieuwd of dat beter vliegt dan met de 2 delige conus. Helaas heb ik daar nooit mee gemeten.....

Laatst bewerkt:
Vandaag was is aan het testen met 1400 en ik merkte dat hij enorm veen lucht lekte voor. Er zit nu een nieuwe o ring in :) Morgen maar weer eens testen. Temp idle lag ook aardig hoog (550). Lagers klinken nu wel goed :)

er wordt wat afgetest ,het is er ook goed weer voor..,morgen gaan wij 2 turbine,s testen,de onze met nieuwe fadec,en gerritjan met z,n nieuwe fadec,meschien wel 3 turbine,s(gerritjan heeft er 2 gebouwd.ik probeer wel een filmpje te posten morgenavond.
het begint weer aardig te kriebelen,als het morgen goed verloopt snel de handel in formost en vliegen met 2x formost.
gr,henk

Nog meer formost? Mooi :) Die dingen vliegen super. Zondag gaat mijn formost de lucht in (vliegend hopelijk) met 7-7.5kg. Moet een stuk beter gaan dan met 5.5kg van deze motor.....

Als de motor straks goed loopt komt er een kleinere jet omheen zoals een falcon 120, kleine bobcat of een glow fan conversie van een andere kit.

Vliegen gaat zondag gebeuren...... indien het te doen is buiten :) Moet ook niet windstil zijn want dan land het weer lastig maar 5bf maakt het enorm koud. Er is ook kans op sneeuw, dan wordt het ook weer lastig.

Net de 1400 getest met nieuwe o ring voor. 470 idle :) Lekt niet meer. Wel wat onbalans gevoeld dus zometeen even balanceren anders kunnen we niet naar de 167k.....

herman
om 11 uur brand de kachel in de keet al dus rondje vliegen hup weer naar de kachel bijkomen en weer verder tot straks
gr.pieter

De jetjoe 1400 liep heerlijk met de 2 delige conus. 420 idle na het starten en later 444. 100k bij 390. Volgas begint onder de 600 en loopt dan langzaam iets op (compressor kwaaltje). Stuwdruk was erg laag..... 4.62kg! Dat met -5 buiten. Dat de formost daarmee vloog nog..... Binnenkort maar weer de enkele conus testen, dat deed laatst 5.6kg :) Trilling was gelukkig ook weg en hij klonk erg goed. Mooi dit jaar opzoek naar een leuke kist ervoor (falcon 120 oid)

Back