Jetmeeting rozenburg zondag 24 sep.

Hoi allemaal,

Weer terug van vakantie, helaas wat eerder daar de E-Meeting in Winssen is afgelast wegens een te drassig veld.

Heb even vlug de discussie gevolgd wat nu eigenlijk een jet meeting is.

Ten eerste: ik vraag me af waarom er een minimum gewicht van 1.5 kilo van een model geëist wordt, gaarne enige uitleg.

Ten tweede: als het turbine modellen betreft noem het dan een Turbine meeting en geen Jet meeting.

Ten derde: hoop ik dat jullie meer geluk hebben wat het weer betreft dan het de afgelopen tijd is geweest en wens iedereen een behouden vlucht

Janneman

Ja, lekker hé.

Maar ik wil nu wel eens duidelijkheid.
Hoef ik niet meer te mopperen en me gediscrimineerd te voelen

Janneman :zon:

lees even in dit onderwerp het stukje wat Sandor heeft geschreven.
Dan heb je DUIDELIJKHEID.
Het kan zijn dat je het gemist heb toen je op vakantie was :wink:

OK Butler,
Heb het stukje nog eens gelezen.

Sandor schreef: met een jetmeeting word bedoeldt (vind ik) een toestel met een Gasturbine motor aangedreven motor
Een plank of een baksteen met een Turbine is een JET.
Een F-16 of iets dergelijks die door een ducted-fan met een electromotor wordt aangedreven is een electro vliegtuig en geen jetmodel.
Iemand die bulkt van de poen en zich diverse TURBINE MODELLEN kan veroorloven is een JET-VLIEGER.
Ik ben overgestapt op Electro modellen en ben gek van straalvliegtuigen maar ben dus geen Jet-Vlieger maar gewoon een Electrovliegertje of ze nu 100 gram wegen of 10 kilo het blijven dan Electrovliegtuigen.

Heel duidelijk, maar noem het dan toch maar TURBINE-Meeting

DAN BLIJFT NOG DE VRAAG WAAROM HET NINIMUM GEWICHT VAN 1,5 KILO ??????????

Hey Jan, nog erger, je neemt een F3A toestel, propt daar een turbofan in en dan heb je een Jet....................................................

Jets%20over%20Pampa%20%28141%29.JPG

Of men neme een zwevertje en pleurt daar een turbine op en men noeme het een jet...................
Jets%20over%20Pampa%20%28206%29.JPG

Je hebt in deze dan ook helemaal gelijk, noem het dan een TURBINE MEETING.

Toch gun ik jullie met die Turbine meeting een heel mooie dag zodat jullie veel uren kunnen vliegen.

Theo Coenen zei:
Hey Jan, nog erger, je neemt een F3A toestel, propt daar een turbofan in en dan heb je een Jet....................................................

Jets%20over%20Pampa%20%28141%29.JPG

Of men neme een zwevertje en pleurt daar een turbine op en men noeme het een jet...................
Jets%20over%20Pampa%20%28206%29.JPG

Je hebt in deze dan ook helemaal gelijk, noem het dan een TURBINE MEETING.

Toch gun ik jullie met die Turbine meeting een heel mooie dag zodat jullie veel uren kunnen vliegen.

dit is geen turbofan , maar een turboprop. :D

ok, sorry voor het foutje. :lol:

Ik vind het fantasties dat dit soort motoriseringen mogelijk is, en dat men dit dan ook laat zien.

Maar de eigenlijke basis van een Jet meeting is toch overduidelijk dat het een echt jetmodel zou moeten zijn en niet dat er dadelijk iemand komt die een turboprop op een pipercubje bouwt en dan claimt dat het een jet is.......

En wat betrefd die 1,5 kilo regeling daar heb ik zo ook mijn vraagtekens bij. Voor sommigen is het de lol om de Jets zo groot mogelijk en zo zwaar mogelijk te maken, maar voor enkelen is het de lol om ze zo klein mogelijk of zo licht mogelijk te maken. Beide vormen hebben zo zijn charmes en dat mag men dan ook wel naast elkaar laten zien.

Theo Coenen zei:
ok, sorry voor het foutje. :lol:

Ik vind het fantasties dat dit soort motoriseringen mogelijk is, en dat men dit dan ook laat zien.

Maar de eigenlijke basis van een Jet meeting is toch overduidelijk dat het een echt jetmodel zou moeten zijn en niet dat er dadelijk iemand komt die een turboprop op een pipercubje bouwt en dan claimt dat het een jet is.......

En wat betrefd die 1,5 kilo regeling daar heb ik zo ook mijn vraagtekens bij. Voor sommigen is het de lol om de Jets zo groot mogelijk en zo zwaar mogelijk te maken, maar voor enkelen is het de lol om ze zo klein mogelijk of zo licht mogelijk te maken. Beide vormen hebben zo zijn charmes en dat mag men dan ook wel naast elkaar laten zien.

een gasturbine motor is ook een turbine.
er zijn agro toestellen omgebouwd van benzine naar turbine motor.
dus het is mogelijk.
er vliegen ook echte zwevers met amt turbine motoren.
er is zelfs een cri cri met turbine motoren.
dus als er een piper cub met turboprop komt mag hij wat mij betreft
vliegen!.
als jij een jet bouwt onder de 1,5 kilo met turbine motor mag je ook komen

Sandor, die turbinebak onder de 1,5 kilo zou ik heel graag willen doen, maar de financiele middelen ontbreken hiervoor.

Ideeën zat hiervoor.

Sandor schrijft
als jij een jet bouwt onder de 1,5 kilo met turbine motor mag je ook komen

Dus het is toch een Turbine-Meeting, dus worden de kleinere anders uitgeruste modellen geweert.
En dat is zo jammer, want er zijn zoveel nieuwtjes waar je met elkaar over kan praten

janneman zei:
Dus het is toch een Turbine-Meeting, dus worden de kleinere anders uitgeruste modellen geweert.
En dat is zo jammer, want er zijn zoveel nieuwtjes waar je met elkaar over kan praten

@Janneman, komen praten kan altijd.(ga niet naast m'n schoenen staan/lopen om dat ik toevallig ook met een turbine jet vlieg).
Alleen turbine's :?: Frans en Emile dan :?: hun kissie's gaan toch echt vooruit op electronen.
Ik heb turbine's gezien op o.a. een autopet, skelter, RC auto's, schaal 1 op 1 auto's, fietsen, speedboten, parachutist 8O en vast nog veel meer, maarrrrr zoals de tekst het al aangeeft, het is een JETMEETING en geen 2e InterEX of zo.
1,5 kilo grens :?: ik denk niet dat er iemand met een weegschaal staat te zwaaien :?:
Maar je moet toch een beetje selectie toepassen anders kun je het gewoonweg GEEN jetmeeting meer noemen.
In Nederland is op dit moment maar 1 "zogenaamde " jetmeeting, het was ook op Nuth maar nu even niet meer.
Volgens mij zijn er in ons kikkerlandje toch behoorlijk wat "andere" meetings dus komen de "anderen" denk is niets te kort.

Dus concluderend "waarom 1,5 kilo" is gewoon een selectie/voorwaarde.
Niets meer en niets minder, mijn mening is eerder dat "turbine" jet's gediscrimineerd worden wat betreft de "regels"en "voorwaarde's"

Toch tot ziens op 24e sept :?:

Groet Ger.

Theo Coenen zei:
Sandor, die turbinebak onder de 1,5 kilo zou ik heel graag willen doen, maar de financiele middelen ontbreken hiervoor.

Ideeën zat hiervoor.

Hoi Theo :D

Het begint altijd met een idee.

Gewoon doen net als ik, doel bepalen, weg uitzetten, beslissingen nemen, uitvoeren en van tevoren jezelf afvragen of het mogelijk is.(mijn mening is dat alles mogelijk is als je het maar echt wil).
Heb zo'n 5 jaar rondgelopen met het idee/plan om turbine te gaan vliegen, hierop knopen doorgehakt, zowat mijn hele hangaar in de verkoop gedaan, heb laaaannnnnngggggggggg gespaard, om dan toch maar die aanschaf te doen.
Ondanks dat ik "maar" LTS praktijk heb gedaan m.a.w. ik ben een gewone loonslaaf.(weliswaar in de ploegendienst, dus best wel veel vrije/bouwtijd voor mijzelf)
Mijn kinderen gaan nu naar het middelbaar en komen niets te kort, die prio's maak ik wel, en m'n bruid werkt part time.(komt ook niets te kort :wink: )

Moest ik toch even kwijt Theo :D .

Gelukkig zeggen "ze" (omgeving w.o. de vrouw) over mij dat ik redelijk handig ben en een hoop zelf kan, anders is het inderdaad "bijna" niet op te brengen.

Als je eens kijkt wat Gerald Rutten allemaal kan en heeft gedaan, als ik dat zou kunnen was ik er al 10 jaar eerder mee begonnen.
Die gaat volgens mij heus niet om de klip/klap naar de winkel maar vraagt zich eerst af hoe het in elkaar zit en gaat het dan zelf maken.

Groet Ger.

Hoi Ger.

Luid en duidelijk en begrepen.
Dank voor de uitleg.

Maar ik denk dat als ik nu daar op het veld kom dat ze dan zeggen "daar heb je die ouwe zeur ook :sniper: " en misschien hebben ze dan nog gelijk ook.
Eerst maar even af laten koelen.

janneman zei:
Hoi Ger.

Luid en duidelijk en begrepen.
Dank voor de uitleg.

Maar ik denk dat als ik nu daar op het veld kom dat ze dan zeggen "daar heb je die ouwe zeur ook :sniper: " en misschien hebben ze dan nog gelijk ook.
Eerst maar even af laten koelen.

Zou een saaie boel worden als er niemand meer een eigen mening op na zou houden :wink:
Of heb je lange tenen :?:

Gtrz Ger.

Ger, je moest eens weten wat hier allemaal op die lange lijst staat. Helaas is daarvan op dit moment en in de nabije toekomst niets meer van waar te maken. Zo is mij in de afgelopen 10 jaar door toedoen van anderen enkele malen de mogelijkheid ontnomen om als kleine zelfstandige te beginnen in een sector waar zeer zeker nog een royale boterham te verdienen valt. Het is dan wel een sector waar je keihard moet werken en het hele jaar moet goed maken in ruim een half jaar. )dus een halfjaar keihard werken en dan de rest van het jaar volmaken met voorbereiden op dat nieuwe halfjaar) Daarnaast zijn deze gasten zo goed geweest om ervoor te zorgen dat ik zwaar overspannen en depresief werd met alle gevolgen van dien. Vanaf die tijd is mijn inkomen met ruim 50% gezakt door verschillende redenen. Nu mag ik nadat ik 1 jaar ziek ben geweest en voor minder dan 15% in de WAO zit mijn handje op gaan houden voor netto nog geen 700 euro WW En dit ondanks de diverse baantjes die ik gehad heb die allemaal op niets uitliepen. Als ik niet enkele zeer goede sponsors had dan ben ik bang dat ik al enkele jaren geleden had moeten stoppen met modelvliegen. Vandaar ook mijn goedkope eigen modellen waarmee ik probeer te vliegen. Alle andere modellen zijn dus eigenlijk eigendom van anderen en ik mag ze gebruiken. En kom nu niet aan dat ik daardoor jaloers ben op jullie want dat is dus helemaal niet het geval. Ik ben zeer zeker van mening dat een groot gedeelte van jullie misschien wel jaloers is op mij omdat ik met enkele euro´s toch maar weer een vliegbaar model in elkaar flans en daar dan ook heel veel plezier van heb. Zo en nu maar weer eens gaan kijken hoe ik de komende maand weer de rekeningen betaald krijg en ook nog een redelijke boterham over heb voor mijn gezin.

Oh ja veel plezier op die turbine meeting. Ik ben dit komend weekend in Nederweert aanwezig met enkele van mijn modellen.

Duidelijk Theo. :!:

P.S. wat denk je dat dit kistje heeft gekost aan materiaal. 8)
Is ook een uitdaging toch :?:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...9&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Jets zijn voor mij interessant vanwege de grote uitdaging (technisch gezien dan in mijn geval) om te snappen hoe alles werkt of werkend te krijgen en dat je er toevallig ook mee kan vliegen is mooi meegenomen toch :wink:

En Theo ik vind electrisch minstens zo interessant als die petroleum kachels.

Ik zie de plaatjes wel van de inter-ex Nederweert, doe Paul en Joop de groeten van mij.

Groet Ger.

Zekers is dat een uitdaging. Iedereen gooit alle "afval" van bouwdozen en zo maar weg terwijl je dat soms heel goed kan verwerken in volgende modellen. Eigenlijk is dat model al voor een groot gedeelte betaald uit de fondsen van de andere modellen.

Ik heb nu enkele projecten voor de MBA en straks als er weer wat rust is ga ik enkele modellen die in mijn hoofd rondvliegen op papier zetten en bouwen, en ja daar zit ook een heel leuk en eenvoudig jet model bij. Het duurste stuk buiten de electronica en motor hieraan zal dan wel weer de folie worden.

Zo en dan nu weer terug naar die turbine meeting. Ik heb mijn zegje gedaan.

Nee Ger, ik heb geen lange tenen maar ik kan er verdomd slecht tegen dat onze tak van kleine modelvliegsport in een verdomhoekje gedrukt wordt.
Daar gaan m'n nekharen van overeind staan.
Verder laat ik het hierbij, zit me er alleen maar kwaad over te maken.

Theo, ik heb de Saab Gripen gemaakt van Depron, dezelfde die Tita ( Hans de Vries ) gemaakt heeft.
Tekeningen van zijn website gehaald.
Veel bouw plezier aan gehad en het model vliegt super en strak, echt een aanrader. 2 Plaatjes Depron van 6 mm en de besturing uit een andere kist en vliegen maar.

Jan, denk aan je bloeddruk ;) Bekijk het maar zo, op de e-jet meeting in Vlissingen kan niet met gasturbinemotoren gevlogen worden. Volgend jaar mag je gewoon bij ons met e-jet vliegen, je weet nu de weg :)

ps. De pijnstillers werken (nog?) niet echt geweldig, vannacht geen oog dichtgedaan.

Back