Jaaaa, we zijn weer thuis, missie volbracht!
Zelf heb ik weinig foto's, die zijn in vele getallen links en rechts te vinden op het net, zie ook:
Dutch JET team
Het meeste is reeds gezegd, hier een mini-samenvatting van mijn kant.
Hoewel we vorig jaar voor het eerst een mooie kwalificatie hebben gehad met daaruit de benodigde 6 deelnemers gingen we helaas toch maar met 4 man die kant op. Derk vd Vecht had helaas afgemeld vanwege te druk met F3A activiteiten, Wim Lescrauwaet was zeer onfortuinlijk en had zijn kist aantal weken van te voren gecrashed. De over gebleven leden:
Hans Hochgemuth met zijn F100
Raanan Wassen met zijn Scale-jets F16
Marijn Penninx had vanwege zijn bedrijf helaas geen kist voor zichzelf en had me gevraagd om mijn oude F15 te lenen.
Ik zelf met mijn Oranje F16
Ben Jansen als Team manager
Hans heeft het prima gedaan, zijn F100 presteerde betrouwbaar en Hans heeft een paar hele nette vluchten neergezet. Het is een leuk kistje voor de 13,5kg klasse, echter de camouflage was een groot nadeel daar in de bergen. Hans moest geregeld effe met de vleugels "zwaaien" om nog te kunnen zien waar hij was. Die camouflage jongens hebben echt erg goed hun werk gedaan!

Maar Hans hield het perfect onder controle en maakte een aantal zeer beheerste vluchten.
Raanan is nog vrij nieuw met zijn F16, hoewel hij dit jaar erg veel getrained heeft is zijn wedstrijd ervaring nog schaars. Eerste vlucht probleempje met onderstel, daarna alles goed gegaan.
Marijn nam op het laatste moment mijn F15 mee, nog een paar trainings vluchten op Deelen gedaan wat prima ging. Ook nog een testvlucht gedaan
tijdens de JWM en dat ging ook prima, echter tijdens de wedstrijd zelf problemen met de motor. Na twee figuren flame-out, buitenlanding gemaakt in het gras op de center tank en gelukkig weinig schade. Geen idee waarom hij uit ging, testrun gedaan, alles goed, zelfs wederom testvlucht gedaan, ook alles goed maar in de tweede ronde opnieuw motor uit.....grrrr!!:bad-words:
Gelukkig opnieuw geen schade, zelfs een prachtige landing precies vóór de jury. De beste twee van drie vluchten tellen maar dus een redelijke klassement zit er niet meer in, besloten om het er maar bij te laten, geen risico meer te nemen en thuis grondig nakijken. Ik moet er wel bij zeggen dat de 15 jaar oude kist al meer dan een jaar niet gevlogen had, ouderdom kan ergens parten gespeeld hebben. De call om hem mee te nemen kwam vrij abrupt, waren er meer training vluchten in nederland geweest hadden we het probleem daar al gevonden en aangepakt.
Dan mijn eigen kissie. Ik was bijzonder verheugd te zien dat hij statisch nog steeds zo hoog is, nét onder de russen is wat mij betreft het hoogst haalbare gezien de tijd die ik er in stop.

Dan de vluchten....
Prima resultaat van Gerald maar had verwacht dat hij binnen de top 5 zou eindigen.
Jammer van de vliegscore had die zeker hoger verwacht, vraag me dan ook af

wat de hoger geplaatste deelnemers anders doen dan Gerald, om hoger te scoren.
Ton
Hey Ton, ja daar had ik stiekem ook op gehoopt......

Het vlieg niveau is sowieso erg hoog daar, het veld wordt in de top aangevoerd door vliegers die allemaal jaren kunstvlucht disciplines gevlogen hebben en nog steeds minimaal 3x per week op het veld staan, dat haal ik niet. Echter op een goede dag, lekker in je vel lukt het soms wel eens om erg dichtbij te komen maar ik moet gelijk zeggen dat mijn voorbereiding van dit jaar wel de slechtste ooit was. Ik heb vanaf oktober vorig jaar tot en met mei helemaal niet gevlogen, daarna maar een handje vol vluchten met de oranje en daarna gelukkig nog wel een fiks aantal vluchten met de training bak maar dat is dan nog veel te weinig om een hoog vliegniveau te halen.
Dan nog een domme fout.......

......... voor het eerst in mijn vlieg carriere! Ik stond na de tweede ronde op de 7de plaats. Ik had berekend dat ik hééle hoge score moest vliegen om een plaatsje te stijgen. Gewoon relaxed te laatste vlucht in gegaan en het ging erg goed, hoge punten. Echter bij een aangekondigde figuur vloog ik een andere figuur omdat ik daarmee in mijn hoofd zat dat die niet fout moest gaan....en dat leverde dus nul punten op. Weer een blijk van weinig training, hamer tegen de kop! Het had een hoge vluchtscore kunnen worden, de andere figuren werden namelijk allemaal wél erg hoog beoordeeld, jammer. De rest van het veld om me heen vloog wel goed en zo ben ik dus nog een paar plaatsten gezakt, balen!
Conclusie is dus dat er veel meer getrained moet worden en dat is dan ook mijn plan. Voorlopig wat minder bouwen en meer vliegen om dat weer beter op peil te krijgen. Met de verhuizing van afgelopen jaar en den kleine er bij ging dat niet lukken maar nu daalt de stof weer neer en kunnen we verder kijken.
Los van bovenstaand hebben we allemaal bijzonder veel plezier gehad, het was een erg mooie week en hebben heel veel mooie dingen gezien maar bovenal, heel veel gekletst met andere deelnemers. Dat laatste is echt wel een schaal ding, iedereen respecteert elkaar en gunt het elkaar waardoor de sfeer in zo'n kampioenschap er goed is.
Enig min puntje is dan inderdaad die Italiaan, maar ik vind dat dat adequaat opgelost is, is meteen een goed signaal vanuit de IJMC. Bijna alle deelnemers zijn het daar mee eens, was dat niet meteen in de kiem gesmoord dan had het wél grote schade aan het JWM wereldje kunnen hebben.
Groetjes,
Gerald
JWM Team 2013: