Jilles Groskamp is de 2012 IFMAR Wereld Kampioen ISTC (1:10 Elektro touring)

Bart_Banaan

Forum veteraan
In Heemstede, Noord Holland, was afgelopen zaterdag de finale van het IFMAR Wereld Kampioenschap 1:10 elektro onroad Touringcar (ISTC); het belangrijkste was de A-Main finale die bestond uit drie aparte finales van elk 5 minuten.

Na de kwalificaties, die op donderdag en vrijdag werden gereden en nogal chaotisch verliepen, hadden tien coureurs zich geplaatst voor de start van de A-Main finale van het IFMAR Wereld Kampioenschap, een finale die uit drie ‘legs’ van elk 5 minuten bestond. Elke coureur kreeg per finale een aantal punten wat overeenkwam met de plaats waarop zijn in de ‘leg’ van de finale finishte, en degene met de meeste punten na drie ‘legs’ werd de nieuwe Wereld Kampioen.
De eerste leg werd gewonnen door onze landgenoot Jilles Groskamp net voor de japanner (en voormalig wereld kampioen) Atsushi Hara en de Zweed Viktor Wilck op de derde plaats.

In de tweede leg ontbrandde een spannende strijd tussen Hara, Jilles, Naoto en Wilck, waarbij Hara de winst pakte en Naoto Matsukura op de tweede plaats eindigde. Jilles Groskamp kampte met grote problemen in deze heat en stopte na 5 ronden, waardoor hij zijn kansen voor de titel in de derde en laatste heat moest grijpen. Maar doordat de eerste en tweede ‘leg’ een totaal andere uitslag hadden, zou het de derde ‘leg’ worden waarin bepaald werd wie de nieuwe Wereld Kampioen zou worden. Er waren nog vijf coureurs met kans op de titel waaronder Atsushi Hara (wie ook 1:8 offroad Wereld Kampioen is geweest), Marc Reinard (drievoudig Wereld Kampioen ISTC), Victor Wilck, Ronald Volker en onze landgenoot Jilles Groskamp.

De derde en laatste finale was ongelooflijk spannend waarbij Atsushi Hara de kop nam, op minder dan een meter gevolgd door Jilles Groskamp. Gedurende de hele race lieten deze twee rijders een ongelooflijk staaltje van racen zien, door elkaar geen millimeter te gunnen, niet van de ideale lijn af te wijken en de beide auto’s op een paar centimeter van elkaar supersnel het circuit rond te jagen. Het lukte Atsushi Hara lange tijd om Jilles Groskamp achter zich te houden, Hara sloeg iedere aanval af en wist zijn voorsprong te behouden. Tot in de een na laatste ronde van de finale toen Jilles Groskamp een heel klein gaatje zag en net zijn auto aan de binnenzijde naast Hara wist te zetten en hem passeerde. In de volgende ronde zag Hara een klein gaatje en passeerde Jilles weer om de finish met 0.247 seconden voorsprong te passeren. Atsushi Hara had hiermee een totaal van 19 punten, net als Jilles Groskamp. In geval van een gelijke puntenstand, wordt volgens het IFMAR reglement naar de snelste finale tijd gekeken, en dat was met 0.139 seconden in het voordeel van onze landgenoot Jilles Groskamp, die daarmee de komende twee jaar de titel ‘WERELD KAMPIOEN ISTC’ mag dragen!

Jilles_wereld_Kampioen_5.jpg


HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD, JILLES!!!
 
enorme prestatie van "onze" jilles, ik ken hem en vooral zijn vader echt al een eeuwe geit, eerste keer wereld kampioenshap voor tamiya en jllles volgens mij (wat ook wel een tijd werd met zo veel klasse)

tijdwaarneming op mach bleek een beetje mwa... ### te wezen, maar dat mag de pret niet drukken
 
Tamiya heeft al meerdere wereldtitels gehaald (Surikarn, Reinhard), maar voor Jilles wat dit de eerste keer. Petje af!!

Marcel
 
Jilles is inderdaad een goede gozer. Ook ik heb hem bij de MACH zien komen en zien verbeteren en laatst dat we weer samen iets gereden hadden was op de WK in Argentinië waar hij ook even regelmatig bij me kwam kijken hoe het ging en zo. Kan je soms van anderen niet zeggen dat ze zo normaal zijn.

Het is hem gegunt en zeker op zo'n byzonder moment maar hij heeft er ook hard naar toe gewerkt.
 
Hoezo tijdwaarneming was een beetje mwa??
waar heb je die verkeerde info vandaan??

Alles qua tijdwaarneming ging uitermate goed.
Eerst wat meer info verschaffen, voordat je zo'n uitspraak doet BZB. wie je ook mag wezen.
 
Het enige wat in orde was....., was de time keeping, de rest, mmh...
Dus bzb eerst goed informeren voor je zulke onzin schrijft.

MJ
 
Het was erg leuk om erbij te zijn, al heb ik veel dingen gemist of niet kunnen volgen.
Op vrijdag was er tussendoor regen waardoor rijders veel minder rondes konden rijden en dus veel minder punten konden halen, later op de avond droogde de baan compleet op en reden ze weer 17 rondes per heat.
Ik weet niet hoe ze dat hebben opgelost, maar het lijkt mij niet echt eerlijk voor de rijders op de natte baan.

Maar al met al erg leuk om te zien allemaal.
 
Hoezo tijdwaarneming was een beetje mwa??
waar heb je die verkeerde info vandaan??

Alles qua tijdwaarneming ging uitermate goed.
Eerst wat meer info verschaffen, voordat je zo'n uitspraak doet BZB. wie je ook mag wezen.

Als je kijkt naar de rest van zijn bevindingen, heeft hij er niet al te veel van begrepen.
Je hebt je werkt perfect gedaan Hugo.
Groeten,
Wim
 
idd hugo tijdwaarneming was super.
kon het vanuit Aruba allemaal goed volgen.
alles mooi op tijd :squarewink: vond de site ook niet onaardig.

verder leuk dat zoon groot evenement in Nederland georganiseerd kan worden.

gr.c4
 
Back
Top