Bart_Banaan
Forum veteraan
In Heemstede, Noord Holland, was afgelopen zaterdag de finale van het IFMAR Wereld Kampioenschap 1:10 elektro onroad Touringcar (ISTC); het belangrijkste was de A-Main finale die bestond uit drie aparte finales van elk 5 minuten.
Na de kwalificaties, die op donderdag en vrijdag werden gereden en nogal chaotisch verliepen, hadden tien coureurs zich geplaatst voor de start van de A-Main finale van het IFMAR Wereld Kampioenschap, een finale die uit drie ‘legs’ van elk 5 minuten bestond. Elke coureur kreeg per finale een aantal punten wat overeenkwam met de plaats waarop zijn in de ‘leg’ van de finale finishte, en degene met de meeste punten na drie ‘legs’ werd de nieuwe Wereld Kampioen.
De eerste leg werd gewonnen door onze landgenoot Jilles Groskamp net voor de japanner (en voormalig wereld kampioen) Atsushi Hara en de Zweed Viktor Wilck op de derde plaats.
In de tweede leg ontbrandde een spannende strijd tussen Hara, Jilles, Naoto en Wilck, waarbij Hara de winst pakte en Naoto Matsukura op de tweede plaats eindigde. Jilles Groskamp kampte met grote problemen in deze heat en stopte na 5 ronden, waardoor hij zijn kansen voor de titel in de derde en laatste heat moest grijpen. Maar doordat de eerste en tweede ‘leg’ een totaal andere uitslag hadden, zou het de derde ‘leg’ worden waarin bepaald werd wie de nieuwe Wereld Kampioen zou worden. Er waren nog vijf coureurs met kans op de titel waaronder Atsushi Hara (wie ook 1:8 offroad Wereld Kampioen is geweest), Marc Reinard (drievoudig Wereld Kampioen ISTC), Victor Wilck, Ronald Volker en onze landgenoot Jilles Groskamp.
De derde en laatste finale was ongelooflijk spannend waarbij Atsushi Hara de kop nam, op minder dan een meter gevolgd door Jilles Groskamp. Gedurende de hele race lieten deze twee rijders een ongelooflijk staaltje van racen zien, door elkaar geen millimeter te gunnen, niet van de ideale lijn af te wijken en de beide auto’s op een paar centimeter van elkaar supersnel het circuit rond te jagen. Het lukte Atsushi Hara lange tijd om Jilles Groskamp achter zich te houden, Hara sloeg iedere aanval af en wist zijn voorsprong te behouden. Tot in de een na laatste ronde van de finale toen Jilles Groskamp een heel klein gaatje zag en net zijn auto aan de binnenzijde naast Hara wist te zetten en hem passeerde. In de volgende ronde zag Hara een klein gaatje en passeerde Jilles weer om de finish met 0.247 seconden voorsprong te passeren. Atsushi Hara had hiermee een totaal van 19 punten, net als Jilles Groskamp. In geval van een gelijke puntenstand, wordt volgens het IFMAR reglement naar de snelste finale tijd gekeken, en dat was met 0.139 seconden in het voordeel van onze landgenoot Jilles Groskamp, die daarmee de komende twee jaar de titel ‘WERELD KAMPIOEN ISTC’ mag dragen!
HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD, JILLES!!!
Na de kwalificaties, die op donderdag en vrijdag werden gereden en nogal chaotisch verliepen, hadden tien coureurs zich geplaatst voor de start van de A-Main finale van het IFMAR Wereld Kampioenschap, een finale die uit drie ‘legs’ van elk 5 minuten bestond. Elke coureur kreeg per finale een aantal punten wat overeenkwam met de plaats waarop zijn in de ‘leg’ van de finale finishte, en degene met de meeste punten na drie ‘legs’ werd de nieuwe Wereld Kampioen.
De eerste leg werd gewonnen door onze landgenoot Jilles Groskamp net voor de japanner (en voormalig wereld kampioen) Atsushi Hara en de Zweed Viktor Wilck op de derde plaats.
In de tweede leg ontbrandde een spannende strijd tussen Hara, Jilles, Naoto en Wilck, waarbij Hara de winst pakte en Naoto Matsukura op de tweede plaats eindigde. Jilles Groskamp kampte met grote problemen in deze heat en stopte na 5 ronden, waardoor hij zijn kansen voor de titel in de derde en laatste heat moest grijpen. Maar doordat de eerste en tweede ‘leg’ een totaal andere uitslag hadden, zou het de derde ‘leg’ worden waarin bepaald werd wie de nieuwe Wereld Kampioen zou worden. Er waren nog vijf coureurs met kans op de titel waaronder Atsushi Hara (wie ook 1:8 offroad Wereld Kampioen is geweest), Marc Reinard (drievoudig Wereld Kampioen ISTC), Victor Wilck, Ronald Volker en onze landgenoot Jilles Groskamp.
De derde en laatste finale was ongelooflijk spannend waarbij Atsushi Hara de kop nam, op minder dan een meter gevolgd door Jilles Groskamp. Gedurende de hele race lieten deze twee rijders een ongelooflijk staaltje van racen zien, door elkaar geen millimeter te gunnen, niet van de ideale lijn af te wijken en de beide auto’s op een paar centimeter van elkaar supersnel het circuit rond te jagen. Het lukte Atsushi Hara lange tijd om Jilles Groskamp achter zich te houden, Hara sloeg iedere aanval af en wist zijn voorsprong te behouden. Tot in de een na laatste ronde van de finale toen Jilles Groskamp een heel klein gaatje zag en net zijn auto aan de binnenzijde naast Hara wist te zetten en hem passeerde. In de volgende ronde zag Hara een klein gaatje en passeerde Jilles weer om de finish met 0.247 seconden voorsprong te passeren. Atsushi Hara had hiermee een totaal van 19 punten, net als Jilles Groskamp. In geval van een gelijke puntenstand, wordt volgens het IFMAR reglement naar de snelste finale tijd gekeken, en dat was met 0.139 seconden in het voordeel van onze landgenoot Jilles Groskamp, die daarmee de komende twee jaar de titel ‘WERELD KAMPIOEN ISTC’ mag dragen!

HEEL HARTELIJK GEFELICITEERD, JILLES!!!