Joepie! een gezellig winterkitje: Pterodactyl

Hier ga ik me deze winter mee bezig houden. Het is een short kitje dus je mag er zelf nog een beetje balsa,carbon en grenen bij halen. Dat valt nog erg mee in de kosten hoor. Denk ongeveer 20 euro bijleggen bij je locale dealer en dan is al het houtwerk aanwezig. De kit komt uit Australie en is getekend voor het engelse meetsysteem en niet metrisch. Bij het winkelen viel het eigenlijk erg mee met de maatvoeringen en lijkt er op dat de hele kit zelfs in metrisch is ontworpen en toen naar inches is omgezet! Daar is dus over nagedacht.

Laserwerk en houtselectie in de kit is van een qty dat ik niet eerder heb gezien. Zeer goede konstruktie maar je moet er wel even heel goed naar kijken hoe je hem opbouwd om de vleugel spanningsvrij op te bouwen.

Hier een zeer uitvoerig bouwdraadje met zelfs een paar filmpjes en link van de fabrikant waar nog meer snoep klaarligt:
Marston Pterodactyl - RC Groups

Omdat ik op dit forum geen plaatjes kan posten doe ik alle blabla bij rcgrpz. Ik wilde jullie deze kit echter wel even laten zien.

groetjes, Erik

Gaaf!

Wat een leuke kit. Ik heb nu een abo op dit draadje en zet hem ook op mijn 'wishlist'.

Succes met de bouw.

Jacob Bos

Hej, was al aan het uitkijken naar deze thread :p
U had ergens anders vermeld dat dit uw volgende project werd vandaar...

Abootje dus !

niels

Erik dit is nog eens een bijzonder project echt erg gaaf als je hem ziet hangen in de lucht is het net een echte vogel erg leuk succes ermee, ik houd dit draadje in de gaten

gr Andre

Huh, hoe bedoeld u geen plaatjes posten ?

niels

Ik had al verwacht dat dit kitje bij een aantal onder de favorieten toegevoegd zou worden ;)

Plaatjes kon ik vroeger wel uploaden, maar nu moet je daarvoor eerst lid worden en dat ben ik niet. heb dit in een recent verleden dus wel geprobeerd. Wil je mijn bouw toch willen volgen dat is een abotje op rcgrpz te overwegen.

Als aandrijving moest ik even nadenken. ipv twee keer Mega 16/15/5 en twee regelaars die in de vleugel permanent ingebouwd moeten worden ga ik het anders doen. Ik was gisteren van plan om er nog een 16/15/3 of een gelijkwaardige Axi erin te zetten, maar in mijn DOOS vlieg ik met 2x Typhoon 6/15 op een regelaar op 4s A123 zitten. en die gaat vertikaal dus ook een lekker potente setup voor een vlot draakje. Die gaat er dus uit en ga ik hiervoor gebruiken De Doos is toch nog een zeer potent sportkissie maar omdat ik sinds kort de Precision Aerobatics Addiction heb zal de DOOS toch met de VUT gaan (reserve dus).
Voor CG zal een 2s in de romp en een 2s in de kop (4s dus) gunstig uitpakken en dit scheelt weer lood want hij is van nature al staartlastig.

Er is al een begin gemaakt en alle ribben van de rechtervleugel staan al op de hoofdligger. Nu is het zaak om even goed de volgorde te kiezen om alles recht en spanningsloos op te bouwen. Daar wijk ik af van de bouwwijze van rcgrpz.

Als de vleugel is ingedenkt is de rest eigelijk best simpel.De Spanningen in de carbon liggers en indekken van de neuslijsten is redelijk pittig verwacht ik.

grtz! Erik

Dat gaat dus lukken!
Wel wat bewerkelijker maar simpel.

hier het begin.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ff kijken of ik het bouwen wel goed kan uitleggen want om spanningsvrij te bouwen moet ik redelijk chaotisch hussellen in de volgorde. Vandaar dat het op de bouwplank best een puinhoop kan zijn. Niet op letten dus. Ik maak overigens wel fotos van details die niet op de thread en officiele site staan. Anders heeft het niet een toegevoegde waarde. Om de vleugel zelf te kunnen bouwen is het dus wel aan te raden om de thread op rcgrpz en de bouwfotos van Marston te bekijken.

Zal eens kijken of ik al wat meer kan laten zien. Hij is nu toch aan het drogen en anders krijg ik het niet bijgewerkt.

Heb de basis van een kant erop zitten. Het is dus zaak om alle nokjes op de ribben op tafel te krijgen zonder spanningen. De triplex achterlijst zorgt ervoor dat rib1-8 mooi vlak liggen ( maar dat waren ze zonder lijst ook al).
Nu de vleugel mooi vlak is en zeer flexibel kan ik wat meer stijfheid toevoegen. Denk dat ik eerst met de achterlijsten ga beginnen. Daarna de bovenligger (extreem glooiend) aanbrengen en meteen verkasten als er gewicht op de ribben rust om ze gedwongen vlak te houden. Pas als de hoofdliggers verkast zijn kan ik zonder te veel problemen te carbon strippen er op lijmen. Zo hoef ik dus geen mal te maken om de hoofdligger in vorm te persen. Het indekken van de voorkant moet waarschijnlijk van buiten naar binen dwz van de buitenste ribben naar de wortelrib. Ik denk dat er op die manier met het indekken van rib 1-9 ook een tipverdraaing er automatisch in komt maar of dit zo de bedoeling is is vrij vaag. Andersom (eerst rib 1-8 indekken en daarna rin 9-19) lijkt me zeer lastig indekken want dan is de vleugel al zeker krom in het begin.

full

full

Meer detailfotos op rcgrps want het uploaden van een berg fotos is best bewerkelijk. Tussenstandjes is toch ook okay? ;)

Morgen weer verder...

Laatst bewerkt door een moderator:
Zolang je de nokken op de tafel laat staan krijg je geen tip verdraaing die er niet in hoort . ;)

Je moet de bovenste kant kompleet klaar maken voor je met de onderkant gaat beginnen .

Beplanken doe ik altijd van de hoofdligger uit .

Ben benieuwt hoe die gaat vliegen .

Mvg Johan

Ja, ho even, wil je niet zulke mooie dingen posten als ik net een andere kist als winterproject heb aangeschaft? ;)

Supermooi, dit. Ik ga deze zeker volgen, en wie weet, volgende winter...

Dank voor inspiratie, ik zal ook zeker je RCG topic blijven volgen, en deze ook.

Hugo

Erg mooi vliegtuig, en een mooi bouw project.
Ben benieuwd hoe hij eruit gaat zien als hij af is.
Vooral foto's blijven posten.

Mij te veel werk (ben bang dat als ik zo iets maakt dat hij in de lucht uiteenvalt)

Zijn er ook arf kitjes van?

;)

Dat gaat vlot! En de winter is nauwelijks begonnen. Daar kunnen nog wel een paar projectjes bij als je in dit tempo doorwerkt.

Wel een geweldig project met veel uitdagingen. Succes!!!

Back