Ik heb vorige week met de kleine de maiden gedaan.
En ik ben erg tevreden.
De rode ledjes in de ogen zijn ook in de zon goed zichtbaar! (op deze foto staan ze nog uit)
En hij vliegt erg goed.
Starten met 1/2 gas en hij ging er als een raket vandoor!
maar 2 klikjes trim op het hoogteroer en hij vliegt met 1/4gas vanzelf en vrij stabiel!
Hij heeft wel de neiging om met volgas te gaan klimmen, dus iets meer motordomp als op de tekening is beter, maar ik heb daar geen problemen mee (is nu alleen te wijzigen als ik ga slopen).
Roeruitslagen volgens de beschrijving zijn dus prima al gebruik ik niet de aanbevolen expo (ga ik mischien wel doen als ik meer volgas ga vliegen).
Er moest wel meer lood in de neus als op de beschrijving , zo'n 75 gram terwijl ik de staart zo licht mogelijk gehouden heb.
Ik heb er wel een wat zwaardere lipo in dus het vlieggewicht is 850 gram.
Ondanks dit extra gewicht land hij hetzelfde als mijn Clouds fly.
Je moet dus ruimschoots op tijd de snelheid eruit halen en zwevend met de motoren uit binnenkomen.
Tijdens de maiden was het bijna windstil en kwam ik laag boven het veld binnen en zweefde hij nog heel lang door, en ik heb hem dus uiteindelijk 1 meter voor mijn voeten maar aan de grond gedrukt omdat ik anders landingsbaan tekort kwam!
Hij ging toen al heel langzaam omdat hij door het ontbreken van een landingsgestel veel grondeffect heeft en wil blijven zweven.
Ik heb slechte ervaringen met spoilerons, dus dat ga ik niet doen maar moet dus gewoon nog langzamer binnenkomen.
Conclusie:
En heel apart vliegtuig, niet makkelijk te bouwen en er gaan heel veel uren in de afwerking zitten. (schuren, schuren en nog eens schuren!)
Maar het vliegt verbazend goed en kan met 1/4 gas al goed vliegen, is dan stabiel genoeg voor een minder ervaren piloot.
Volgas is het echt een heel snel kistje wat bijzonder wendbaar is!
Een leuke aanwinst in mijn Hangaar.
Door de vrij kleine afmetingen moet je hem wel in de buurt houden, dus ik denk wel dat hij kan zweven maar dan snel te slecht zichtbaar is.
De grotere versie is denk ik ook bruikbaar als motorzwever.
Groeten Willem