Joepie! een gezellig winterkitje: Pterodactyl

Hee vogels,

Ben erg traag met de vorderingen. Het is me gelukt om de flaps perfekt te laten schanieren met robart hinges (die ronde) aan de einden van de flap. Omdat de boven en onderkant van de flap behoorlijk hol zijn was dit iets om flink achter de oren te krabben.

Voor nu moet het even hierbij blijven want ik zit even met een luxe probleem. Voor mijn grote edf jet heb ik een superlader die mijn pakket met 25.5A volpompt en dat is natuurlijk super. Alleen het probleem is dat we op de club op kleigrond zitten en zolang als het bevroren is is alles okee, maar in het voorjaar is de helft van het veld een moeras. Daardoor kan ik de 6kg jet dus tot zeker april niet gebruiken en dus ook de 800euro lader ook niet. Daar baal ik van dus en ben dus lang aan het twijfelen geweest om een Four Star 120 voor het 13s2p pakket te bouwen of een kleiner model met een kleiner pakket (9S1p kan minimaal met de lader). Omdat het veld dus voor de helft goed genoeg is licht een kleiner model dus voor de hand. Die heb ik nu gevonden en wil daar best een draadje over gaan maken om de A123 weer een nieuw leven in te blazen.

Ik zit nu alleen zwaar te twijfelen waar ik een draadje moet beginnen. Ik zie natuurlijk ook wel dat de draadjes bij elektro geen hardlopers zijn dus wil ik het eens bij de bouwverslagen gaan proberen. Nee ik zeg niet wat het projektje is. Dat mogen jullie zelf raden.

doei!

Hoi Erik,

Ben je nog aan het bouwen aan dit kunstwerk? Ik heb net een kleine kit besteld. Die moet deze zomer nog vliegen, zou leuk zijn als die van jou dan ook af is...

Groeten

Nu even niet. Pak het straks weer op. Heb een 1200W lader thuis liggen die ik intensief wil gaan gebruiken en daar hoort een groot pakket bij die niet in de ptero past.
[74133] hots-150-a-4
Hoop toch dat ik binnen een week of 6 weer ermee verder kan!

grtz! erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Erik, hoe staat het met de vorderingen? het al bijna weer winter :mrgreen:

Ik ga binnenkort ook een 80" shortkit bestellen en heb het hele draadje op rc groups al gelezen.

komt de kit nu uit de USA of Australie?

Ik had even een aantal projektjes tussendoor. Moet nog een Viper invliegen en afbiezen en wilde dit weekend mijn Lazy Bee in de sticker zetten. Zag gisteren toevallig de ptero op de kast liggen. Had er tussendoor nog aan de flaps en rolroeren gewerkt maar zoals je weet zijn ze allemaal hol an de boven en onderkant. Komt er ook nog eens bij dat je ze eerst moet bouwen en indekken voordat je de vleugelachterlijst gaat indekken dus het was een heel geHannes om ze netjes te krijgen. daar ben ik nu ook even blijven haken. op de flaps heb ik robart schanieren gebruikt en op de rolroeren waarschijnlijk tape aan de onderkant. Daarna kan ik me met het indekken gaan pijnigen en daarna is het redelijk kinderspel met die romp. Als ik er even weer aan begin lijkt me de vleugel binnen een week of 2 wel beplankt mits ik het hout nog op vooraad heb.
Hier nog een draadje van de 80":
Pterodactylus, 80" = 2,03m von Marston - RC-Network

er is ook een raadje van de kleine maar die is een stukje minder komplex (alleen rolroer uit massief geschuurd)

Hier kan je de kleine bestellen. je Zou Oliver een pm kunnen zenden of ij de grote ook op voorraad wil leggen. Kan je behoorlijk in de invoerkosten schelen ;).
Wemotec

Op dit forum ben ik overigens niet van plan op projekten nog uitvoerig te etaleren. als je een abbotje op rcgrpz neemt blijf je beter bij met mijn vorderingen. Er zijn best wat mogelijkheden om hem te bouwen dus alles in 1 draad is beter.

grtz!

Erik

Ik heb deze winter die kleine gekocht en ben hem nu aan het bouwen (was bezig met teveel andere projecten)
alle delen zijn gewelfd en er zit bijna geen rechte lijn aan.
Frezen of lasersnijden is echt aan te bevelen.
Ook al omdat je de vleugel dus niet op een bouwplank kan bouwen (zit geen recht deel aan zoals gezegt)
is op zich geen probleem als alles goed past.
als een legpuzzel in elkaar zetten, controleren of de carbon liggers recht zijn en dan CA lijm overal tussen laten lopen.

Al jij gaat frezen heb ik ook wel interesse in een setje!

Groeten Willem

ik hou je op de hoogte Willem, dat freessetje gaat wel lukken maar je moet wel even geduld hebben, de uitsparingen voor de liggers moeten wel omgezet worden naar mm maar dat ga ik dus gelijk doen als ik de tekening omzet naar autocad (lees, alles overtekenen).

Prima Gerard

Ik hoop dat bij de grote kit goede tekeningen zitten.
Bij de kleine kit zit alleen een samenstellingstekening, dus bijvoorbeeld geen tekeningen van de ribben.
En verder is de tekening grootte ongeveer 102% van de onderdelen.
Ik heb dus niet veel aan de tekening!

Groeten Willem

Hoi Gerard,

Mocht het gaan lukken met het frezen dan heb ik ook interesse in een setje.
Ik heb de kleine al gebouwd en vind deze grote ook wel heel erg fraai!

Ik heb vorige week met de kleine de maiden gedaan.
En ik ben erg tevreden.

full

De rode ledjes in de ogen zijn ook in de zon goed zichtbaar! (op deze foto staan ze nog uit)

En hij vliegt erg goed.
Starten met 1/2 gas en hij ging er als een raket vandoor!
maar 2 klikjes trim op het hoogteroer en hij vliegt met 1/4gas vanzelf en vrij stabiel!
Hij heeft wel de neiging om met volgas te gaan klimmen, dus iets meer motordomp als op de tekening is beter, maar ik heb daar geen problemen mee (is nu alleen te wijzigen als ik ga slopen).
Roeruitslagen volgens de beschrijving zijn dus prima al gebruik ik niet de aanbevolen expo (ga ik mischien wel doen als ik meer volgas ga vliegen).
Er moest wel meer lood in de neus als op de beschrijving , zo'n 75 gram terwijl ik de staart zo licht mogelijk gehouden heb.
Ik heb er wel een wat zwaardere lipo in dus het vlieggewicht is 850 gram.
Ondanks dit extra gewicht land hij hetzelfde als mijn Clouds fly.
Je moet dus ruimschoots op tijd de snelheid eruit halen en zwevend met de motoren uit binnenkomen.
Tijdens de maiden was het bijna windstil en kwam ik laag boven het veld binnen en zweefde hij nog heel lang door, en ik heb hem dus uiteindelijk 1 meter voor mijn voeten maar aan de grond gedrukt omdat ik anders landingsbaan tekort kwam!
Hij ging toen al heel langzaam omdat hij door het ontbreken van een landingsgestel veel grondeffect heeft en wil blijven zweven.
Ik heb slechte ervaringen met spoilerons, dus dat ga ik niet doen maar moet dus gewoon nog langzamer binnenkomen.

Conclusie:
En heel apart vliegtuig, niet makkelijk te bouwen en er gaan heel veel uren in de afwerking zitten. (schuren, schuren en nog eens schuren!)
Maar het vliegt verbazend goed en kan met 1/4 gas al goed vliegen, is dan stabiel genoeg voor een minder ervaren piloot.
Volgas is het echt een heel snel kistje wat bijzonder wendbaar is!
Een leuke aanwinst in mijn Hangaar.

Door de vrij kleine afmetingen moet je hem wel in de buurt houden, dus ik denk wel dat hij kan zweven maar dan snel te slecht zichtbaar is.
De grotere versie is denk ik ook bruikbaar als motorzwever.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
de tekening bestaat uit 2 delen en is mooi 100% en compleet met ribben etc.

ik ben vanavond voorzichtig begonnen met een begin te maken met tekenen in autocad maar voordat ik met alles klaar ben is er wel een behoorlijke tijd voorbij denk ik zo.

maar ja, hoort allemaal bij de hobby :mrgreen:

bij ons op de vereniging gaan er tot nu toe 4 gebouwd worden komende winter, dat wordt nog leuk volgend jaar :cool:

Back